Gå till innehåll

John_teh_Donk NL$100 Tar gärna synpunkter på HH


John_teh_Donk

Recommended Posts

Jag tänkte ge en liten sammanfattning av februari.

Det blev den spelmässigt bästa pokermånaden jag haft. Har utvecklat mitt spel otroligt mycket denna månad, och fick en "aha-upplevelse" i slutet av januari, som gör att mitt spel togs till en helt annan nivå.

 

Spelade riktigt bra poker hela månaden.

Tyvärr var jag allmänt uppretad och irriterad dom två sista dagarna, och öste då iväg 8 inköp på drygt 1000 händer :shock: Och det var inte varians, utan jag gav i princip bort pengar.

 

Jag hade plussat 12000 kr på 4k händer 25 februari. Tiltade sen bort 7000 kr som sagt, så månaden slutade 5000 besvikna kronor plus.

 

Men det är ingen större katastrof. Jag är nöjd över att spelet blivit så pass mycket bättre sista månaden. Håller det i sig spelar jag in dom där 7000 ganska lätt.

 

Jag tror tilten inte bara berodde på dåligt humör, även om det var anledningen till att den blev så stor.

 

Tror också att backet beror på att jag utvecklat mitt spel så mycket på kort tid, och lagt till många bra saker i mitt spel.

Då är det lätt att dom "nya bra sakerna" tillslut går till överdrift, tills man finjusterat dom, och lärt sig att använda dom måttligt i rätt tillfällen.

Jag har spelat golf sen jag var 9 år, och vet att det är samma sak där. Så är inte orolig över att det blir bättre bara man vill!

 

Tilten hjälpte mig iaf hitta några stora läckor och risker i det nya spelet, så nu jag kan förhoppningsvis spela ännu bättre, om allt annat stämmer :mrgreen:

 

Jag kan spela bra poker, och har nog med teoretiska kunskaper för nivån. Det jag behöver göra är att tighta till spelet i vissa situationer, och inte tilta iväg vinsterna 1-2 gånger per månad.

 

 

Denna månad ska jag:

- Koncentrera mig på att spela bra poker

 

- Inte spela när humöret är lågt.

 

- Sluta spela när jag känner att jag börjar spela dåligt, eller tappar koncentrationen/lusten.

 

- Spela färre svaga drag alltför hårt i dåliga situationer.

 

- Inte göra alltför riskabla bluffar i stora potter :mrgreen:

 

När jag körde taxi så hade de gjort uniformen så att man fick plats med en kalaskula. Idioter i ledningen om du frågar mig!

Haha ja det låter ganska sjukt måste jag säga :-D

 

Sanna ord om tilt osv. Det är ju helt enkelt så att man ofta spelar sämre när det är sämre i vardagen och tvärt om. Plus att man blir mer "lättretlig" på sig själv, på andra, och på situationer vid bordet.

 

Det har blivit bättre nu sista månaderna för mig, men måste ändå tänka på att bli bättre på det. Det förstörde ett fint månadsplus för mig i februari, och det vill jag inte ska hända igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 546
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tänkte ge en liten sammanfattning av februari.

Det blev den spelmässigt bästa pokermånaden jag haft. Har utvecklat mitt spel otroligt mycket denna månad, och fick en "aha-upplevelse" i slutet av januari, som gör att mitt spel togs till en helt annan nivå.

 

Vad var det för aha-upplevelse?

 

Spelade riktigt bra poker hela månaden.

Tyvärr var jag allmänt uppretad och irriterad dom två sista dagarna, och öste då iväg 8 inköp på drygt 1000 händer :shock: Och det var inte varians, utan jag gav i princip bort pengar.

 

Det är tragiskt. Jag har varit där själv för något/några år sedan. För mig berodde det på att jag inte mådde så bra. Fast vem fan gör det ;) ;)

 

Jag hade plussat 12000 kr på 4k händer 25 februari. Tiltade sen bort 7000 kr som sagt, så månaden slutade 5000 besvikna kronor plus.

 

Du hade hyfsat bb/100 eller vad man kallar det, den 25! Fast samtidigt måste jag säga att 4k händer är nästan ingenting. Du kan ha haft fint flyt också. Jag brukar själv påpeka att det är väldigt svårt för mig själv att veta om jag haft flyt eller spelat bra en period som gått riktigt fint. Oftast är det en kombination förstås.

 

Men det är ingen större katastrof. Jag är nöjd över att spelet blivit så pass mycket bättre sista månaden. Håller det i sig spelar jag in dom där 7000 ganska lätt.

 

De är förlorade för evigt. Du kan vinna pengar. Men det är nya pengar.

 

Tror också att backet beror på att jag utvecklat mitt spel så mycket på kort tid, och lagt till många bra saker i mitt spel.

Då är det lätt att dom "nya bra sakerna" tillslut går till överdrift, tills man finjusterat dom, och lärt sig att använda dom måttligt i rätt tillfällen.

Jag har spelat golf sen jag var 9 år, och vet att det är samma sak där. Så är inte orolig över att det blir bättre bara man vill!

 

Intressant. Utveckla gärna golfjämförelsen. Vad har du för HC btw? Själv har jag bara provat på ett par gånger. Och det är svårare än man kan tro trots att man har bollsinne...

 

Tilten hjälpte mig iaf hitta några stora läckor och risker i det nya spelet, så nu jag kan förhoppningsvis spela ännu bättre, om allt annat stämmer :mrgreen:

 

Vad för läckor? Bara att tighta till?

 

Jag kan spela bra poker, och har nog med teoretiska kunskaper för nivån. Det jag behöver göra är att tighta till spelet i vissa situationer, och inte tilta iväg vinsterna 1-2 gånger per månad.

 

Lättare sagt än gjort. Det är ganska svårt att förena teori och praktik när det kommer till poker. Mer än 9/10 onlinespelare misslyckas med det. Och när man lyckas med det är det svårt att hitta motivationen att nöta på.

 

Men jag du har chansen, och jag önskar dig lycka till!

 

Denna månad ska jag:

- Koncentrera mig på att spela bra poker

 

- Inte spela när humöret är lågt.

 

- Sluta spela när jag känner att jag börjar spela dåligt, eller tappar koncentrationen/lusten.

 

- Spela färre svaga drag alltför hårt i dåliga situationer.

 

- Inte göra alltför riskabla bluffar i stora potter :mrgreen:

 

Varför har du dåligt humör ibland? Varför börjar du spela dåligt ibland? Kan du komma underfund med det så kanske du blir på dåligt humör och börjar spela dåligt färra gånger per år.

 

 

Sanna ord om tilt osv. Det är ju helt enkelt så att man ofta spelar sämre när det är sämre i vardagen och tvärt om. Plus att man blir mer "lättretlig" på sig själv, på andra, och på situationer vid bordet.

 

Det har blivit bättre nu sista månaderna för mig, men måste ändå tänka på att bli bättre på det. Det förstörde ett fint månadsplus för mig i februari, och det vill jag inte ska hända igen...

 

Det är därför jag jobbar på att må bättre i vardagen. Rutiner, träning, mat, kompisar, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[X] VÄRLDENS LÄNGSTA POST

 

Vad var det för aha-upplevelse?

Det är svårt att förklara, men liksom en helt annan blick för spelet.

Jag fick en helt annan uppfattning om vad fi satt på för hand/range, och kunde utnyttja det till att både göra bättre läggningar, stjäla potter ingen vågade ta, och få ut så mycket som möjligt av mina vinnande händer.

 

Plus att jag började använda rätt många nya moves och taktiker den månaden. Jag började spela poker på en bättre "nivå" än förut helt enkelt.

 

Det är tragiskt. Jag har varit där själv för något/några år sedan. För mig berodde det på att jag inte mådde så bra. Fast vem fan gör det ;) ;)

Ja precis :-P Nej men allvarligt så var det väl en tillfälligt dålig period i vardagen i kombination med några fler saker.

Men visst får man kämpa varje dag med allt möjligt, så det är konstigt att pokerhumöret ändå håller sig så pass bra ändå hehe.

 

Du hade hyfsat bb/100 eller vad man kallar det, den 25! Fast samtidigt måste jag säga att 4k händer är nästan ingenting. Du kan ha haft fint flyt också. Jag brukar själv påpeka att det är väldigt svårt för mig själv att veta om jag haft flyt eller spelat bra en period som gått riktigt fint. Oftast är det en kombination förstås.

Jo visst hade jag lite flyt, eller snarare inget oflyt.

 

Men jag har kollat poker tracker noga, och nästan alla stora potter spelade jag till mig på ett bra sätt. Plus att jag spelade på ett sätt där jag kunde sno otroligt många små-potter.

 

Det var väl också en del av aha-upplevelsen... jag började spela mer "om hela inköp", och lyckades gång på gång t o m få tighta grinders att betala fulla inköp med halvdåliga händer.

Ska försöka hitta det spelet igen utan att överdriva det och hamna fel.

 

De är förlorade för evigt. Du kan vinna pengar. Men det är nya pengar.

Det är sant, och nog ett bra sätt att tänka för att inte slarva bort inköp i onödan. Försökte bara vara lite positiv ;-)

 

Intressant. Utveckla gärna golfjämförelsen. Vad har du för HC btw? Själv har jag bara provat på ett par gånger. Och det är svårare än man kan tro trots att man har bollsinne...

Golf är rätt lika poker på många sätt. Det är nog därför nästan alla highstakes-spelare gillar golf skulle jag tro :-)

 

Den största fienden är du själv, men man tävlar mot andra. Det går upp och ner. Dåligt humör och småsaker kan påverka hela spelet, och skapa en enda stor tilt-runda.

 

Ett tidigare dåligt slag/hål kan påverka humöret så man börjar spela värdelöst resten av rundan. På samma sätt som en dåligt spelad pott kan påverka hela pokersessionen. Och resultatet blir ganska lika.

 

Om du spelar golf och seriöst försöker få en bra sving är det flera hundra saker som påverkar, och det ena påverkar det andra.

 

Samma som med poker, börjar man 3-beta foldar folk ofta mot dig, men gör du det för ofta kommer du få motstånd, och kan du då inte anpassa dig går det åt h-vete med dåliga händer.

 

Och har man kommit på en "ny bra grej" i svingen, är det lätt att man efter ett tag överdriver den för att man omedvetet tror att det ska bli ÄNNU bättre.

Men det enda som händer är att man överdriver, och det går sämre istället. Då blir man förvirrad och tänker "vad i ***, det gjorde ju svingen bättre nyss...".

Sen får man fundera, prova, och finjustera tills den nya grejen är lagom anpassad till resten av svingen, och man vet vad man gör.

 

Det som händer i golf under den perioden är att du spelar dåligt och kanske blir less, i poker förlorar du pengar under tiden även om du spelar på hobbynivå.

 

Man försöker hela tiden utveckla sig, samtidigt som man vill hålla ett stabilt spel.

Och det är väl det som gick fel för mig under senaste tilt-kraschen, i kombination med dåligt humör :roll:

 

Rätt intressant ändå hur en fysisk sak som golf är otroligt lika poker. Mer lika än andra sporter i jämförelse med liknande saker. Golf och poker följer iaf samma mönster på väldigt många områden.

 

Vad för läckor? Bara att tighta till?

Nja en kombination av det jag sagt tidigare i dagarna antar jag.

Men spela färre draghänder i dåliga situationer.

Sakta ner om fi visar berättigad styrka.

Fortsätta förstå att sparade pengar är lika mycket värda som pengar man vinner...

 

Lättare sagt än gjort. Det är ganska svårt att förena teori och praktik när det kommer till poker. Mer än 9/10 onlinespelare misslyckas med det. Och när man lyckas med det är det svårt att hitta motivationen att nöta på.

Men jag du har chansen, och jag önskar dig lycka till!

Jo det är ju det!

Men jag tror att ju mer man förstår, desto lättare är det att ta rätt beslut (såklart). Och ju mer man förstår desto mer fel känns det att göra fel :mrgreen:

Och det känns som jag börjar förstå pokern rätt bra på min nivå.

 

Varför har du dåligt humör ibland? Varför börjar du spela dåligt ibland? Kan du komma underfund med det så kanske du blir på dåligt humör och börjar spela dåligt färra gånger per år.

Det är sant. Tror egentligen att jag väldigt sällan är på dåligt humör, men kanske ibland spelar poker när man inte är på pokerhumör.

 

Då jag tappat mest är nog när jag ska "skynda mig att spela innan "xxxxx".

Ofta om man egentligen inte hinner spela, men vill göra det för att man ska jobba resten av veckan.

Eller om man ska försöka grinda 1 timma innan man ska iväg någonstans.

 

Det är därför jag jobbar på att må bättre i vardagen. Rutiner, träning, mat, kompisar, osv.

Ja det är viktigt att försöka hinna med allt. Även om det är jäkligt svårt att göra det, och njuta av livet samtidigt :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat en bra uppvärmningslåt till pokersessionen. Hårda pojkar från Haparanda :-)

OBS denna låt passar bäst för spelare som spelar lose aggressive. För er som shortstackar, rake-grindar, eller spelar weak tight; se videon längst ner i posten.

obs prenumerationstjänst på 12 år / 49 kr per dag. inga ersättningar om det blir en minussession. Fråga gud om lov innan ni binder upp er.

 

 

------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det var hela månaden fram till den 25'e. Men det var ett fint plus för att vara mig ändå. Synd att man skulle tilta bort (eller vad man ska kalla det) över hälften på 2-3 timmar...

 

Men lärde mig iaf nåt av det, så nu ska jag verkligen försöka låta bli att spela när man inte har tid/spelar bra.

 

ska bli intressant att se hur det går i mars :-)

GL.

Tackar! Det blir nog inget liknande resultat denna månad, har inte hunnit spela så mycket. Men hoppas skrapa ihop ett litet plus iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ofta man sätter en royal straight flush :) Nån som vet vad chansen är att sätta den med AJ när alla kort ligger på border?

 

Fi var riktigt konstigt tilt-fisk-aggro, hade redan varit all-in flera gånger på få händer.

Men jag tar nog ett turnkort där mot dom flesta. När man får det monsterdraget på turn synar jag, även om det säkert är marginellt om man ser till EV.

 

Måste förresten påminna om den sköna grindlåten jag postade på förra sidan, eller är det ingen som gillar hård vildmarks-metal från lappland? :-D

 

Boss Media (IPN) No-Limit Hold'em, kr5.00 BB (4 handed) - BossMedia Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Button (kr375.52)

SB (kr377.57)

Hero (UTG) (kr569.90)

BB (kr849.81)

 

Preflop: Hero is UTG with J:spade:, A:spade:

Hero bets kr17.50, 1 fold, SB calls kr17.50, 1 fold

 

Flop: (kr40) K:spade:, 6:diamond:, K:club: (2 players)

SB bets kr20, Hero calls kr20

 

Turn: (kr80) 10:spade: (2 players)

SB bets kr80, Hero calls kr80

 

River: (kr240) Q:spade: (2 players)

SB raises to kr260.07 (All-In), Hero calls kr260.07

 

Total pot: kr760.14 | Rake: kr15

 

Results:

SB had 5:heart:, 3:diamond: (one pair, Kings).

Hero had J:spade:, A:spade: (royal flush).

Outcome: Hero won kr745.14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna få lite synpunkter på dessa händer. Är inte hemma på nivån än.

 

-------------------------------------------

FI spelar 23/19/3 och är plussande reg. Om han sitter med AQ leder jag med 56% på flop.

 

Ångrar att jag inte raisade till runt 90$ istället för 75, när jag ändå höjde. Eller ska man ta nån annan linje?

Vad är skillnaden i optimalt spel om vi sitter med 100bb istället för 200, skulle det varit ok att bara synat flop och pushat turn vid miss, eller push på flop direkt med 100bb?

 

Full Tilt Poker $1/$2 No Limit Hold'em - 6 players

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

 

BB: $200.00

UTG: $297.35

MP: $363.45

CO: $200.00

BTN: $150.35

Hero (SB): $423.90

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is SB with Tdiamond.gif 8diamond.gif

1 fold, MP raises to $7, 1 fold, BTN calls $7, Hero calls $6, 1 fold

 

Flop: ($23.00) Qclub.gif 7diamond.gif 9diamond.gif(3 players)

Hero bets $14, MP raises to $33, BTN folds, Hero requests TIME, Hero raises to $75, MP folds

 

Final Pot: $89.00

Hero wins $86.00

 

 

 

-------------------------------------------

 

FI är antagligen en halvsvag skottande fisk-grinder.

När han min-raisar flop kändes det som han satt på ett set eller AA.

När han bara betar 20$ på turn börjar jag fundera, men det känns fortfarande som en mjölkande fisk.

 

När han betar pot på river blev jag riktigt svettig och hade 4 sekunders betänketid kvar när jag synade.

Hade det varit en bra spelare som betat hade jag lagt mig 9/10. Men denna hade dåligt usel vinst@showdown, och det kändes skumt. Vad hade ni gjort i denna hand?

 

Full Tilt Poker $1/$2 No Limit Hold'em - 5 players

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

 

BTN: $296.20

SB: $186.80

BB: $200.00

Hero (UTG): $209.00

CO: $199.25

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is UTG with Kclub.gif Aspade.gif

Hero raises to $7, 1 fold, BTN calls $7, 2 folds

 

Flop: ($17.00) Jclub.gif Kdiamond.gif 5heart.gif(2 players)

Hero bets $11, BTN raises to $22, Hero calls $11

 

Turn: ($61.00) 8spade.gif(2 players)

Hero checks, BTN bets $20, Hero calls $20

 

River: ($101.00) Tdiamond.gif(2 players)

Hero checks, BTN bets $101, Hero requests TIME, Hero calls $101

 

Final Pot: $303.00

BTN shows 9spade.gif Jdiamond.gif (a pair of Jacks)

Hero shows Kclub.gif Aspade.gif (a pair of Kings)

Hero wins $300.00

 

 

 

-------------------------

 

Dagens bad beat. Inga kommentarer behövs angående limpandet :-) gör detta väldigt sällan, och bara när det passar situationen.

 

Full Tilt Poker $1/$2 No Limit Hold'em - 5 players

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

 

BB: $520.05

UTG: $195.25

Hero (CO): $200.00

BTN: $231.75

SB: $97.10

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is CO with Kheart.gif Qheart.gif

UTG calls $2, Hero calls $2, 1 fold, SB calls $1, BB checks

 

Flop: ($8.00) 3spade.gif 5club.gif Theart.gif(4 players)

SB checks, BB bets $2, UTG calls $2, Hero calls $2, SB calls $2

 

Turn: ($16.00) Jheart.gif(4 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, Hero bets $11.50, SB calls $11.50, BB calls $11.50, UTG folds

 

River: ($50.50) 7heart.gif(3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets $34, SB raises to $68, BB folds, Hero raises to $102, SB calls $13.60 all in

 

Final Pot: $213.70

Hero shows Kheart.gif Qheart.gif (a flush, King high)

SB shows Aheart.gif 8heart.gif (a flush, Ace high)

SB wins $210.70

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahah skönt hitta royal, har nog hittat 3 någonsin. (av 2 på svs där jag lirat max 5% av alla händer)

Ja det kan man säga. Tror nästan det var extra manligt att avslöja en megabluff med en royal :mrgreen: Det är väl roligare att mosa en kåk eller fyrtal, men sen kommer nog bluff catchern på tredje plats.

Inte illa om du lyckats hitta 3 stycken.

En bra anledning till att floata parade brädor kanske?^^

Vet inte om det var en peak om att jag var fiskig som synade när KK låg på bordet =P Men med tanke på hans tidigare spel, och detta bet kändes det ok att se ett turnkort.

På turn är vi nästan 50-50 om han har 99 eller liknande. Sitter han på AK ligger jag under med 3 mot 1. Men det kändes ändå som chansen för att han satt på ett lägre PP eller bluff övervägde med tanke på hans fiskighet och spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån som är hemma på nivån har lust skulle det vara fint om man kunde få lite feedback på NL200$-händerna här ovanför :-)

 

Har kommit på en rätt lustig grej i mitt spel, som nog kan hjälpa mig spara en hel del pengar...

 

Ungefär två gånger varje månad i januari-mars har jag spelat dåligt/tiltat bort en stor del av plusset under 200-300 händer. Och alla gånger har det varit på lördag eftermiddagar :shock:

Tror det kan bero på att jag jobbat mycket under torsdagar/fredagar och inte hunnit spela nån poker, men suttit och lyssnat på poker-podcasts, sen kommer man övertaggad och lite ouppvärmd till pokerbordet... och då brakar det loss.

 

Jag ska testa att spela riktigt tight i början av dagen (dvs inte tom försöka sno potten av nötgrinders, och kunna folda marginella händer), särskilt på lördagar. Så poker-tänket får komma igång innan man börjar veva i marginella situationer :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej ekande dagbok! Tänkte uppdatera lite om vad som händer i mitt pokerspel.

 

Jag fick ju nån sorts aha-upplevelse i slutet av januari, och spelet hamnade på en helt ny nivå. Plussade fint och spelade jäkligt bra större delen av tiden.

 

Det dåliga sedan dess är att jag haft 5 tilt-dagar, där jag helt enkelt spelade som SKIT, och gav/donkade/tiltade bort pengarna. Och det spelet har ingen likhet med mitt standardspel.

 

Upptäckte lustigt nog för nån vecka sedan att alla dom tilt-dagarna var på lördagar (och det är första sessionerna på eftermiddarna, inte 02:30) :-P

Tror det beror på att jag jobbat hela tors/fre, och inte kunnat spela nån poker. Sen kommer man hem, ouppvärmd och övertaggad efter att ha lyssnat på poker podcasts men inte fått spela. Sen brakar helvetet loss!

Ska verkligen se upp nästa lördag, känner jag att det dåliga spelet börjar komma är det STOP som gäller.

 

Efter dessa tilt-sessioner var jag tvungen att verkligen kolla upp mitt spel, och sen ta en allvarlig funderare på vad i h-vete jag håller på med när jag kastar bort vinsterna, och vad det beror på.

Sen läst och lyssnat mycket på podcasts som handlar om den psykologiska delen av pokern, där man ofta själv är den svaga länken.

Det har gett väldigt mycket, och tror jag är redo att börja sluta tilta :mrgreen:

 

Men alla tilt-sessioner var nog +EV i längden, för tack vare den har jag tvingats jobba hårt på mitt spel, och senaste veckan fått en ny aha-upplevelse, eller man kan nog kalla den en version 2.0 av den förra :-)

Har börjat skaffa mig en ordentlig LAG-image, som har gett ett fint resultat i potter som egentligen "borde" varit mycket mindre när jag vann dom, eller potter där jag egentligen skulle ha förlorat.

 

För 2 månader sen hittade jag detta LAG-spel, men visste inte hur jag skulle utnyttja det, och inte hur jag skulle minimera riskerna med det. Nu verkar det lossnat ordentligt på det planet, och jag har manglat varje bord jag satt mig vid sista dagarna.

Men jag är knappast självsäker eller säker på mitt spel för det, är fortfarande orolig om det ska hålla. Men det känns lovande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra ;), väntar med spänning på fortsättningen.

Fint det! Se till att snart mala lite fiskar online du också :-P

 

-------------------------------------------

Har gett en lite längre summering av min senaste pokertid i det förra inlägget.

 

Gårdagens spel slutade +5150 kr, efter 890 händer (2 bord).

 

Det kan verka som jag fått riggat mycket monsterhänder, men tror inte det bara är det. Utan beror nog väldigt mycket på den väldigt aggro LAG-image jag lyckats skapa runt bordet.

Det är beta version 2.0, det är fortfarande osäkert hur det kommer gå, but I like it :ola:

Har aldrig haft så kul när jag spelat 900 händer på raken, och aldrig haft sån winrate tack vare min image och spel. Så får väl fortsätta, och försöka hålla ihop spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela LAG-stil verkar fungera fint och är ju sjukt kul. Man får ju dom flesta att tillslut flippa ur och göra skumma spel mot en så bb/100 går i taket :twisted:

 

Gårdagens spel slutade +4000 kr efter 610 händer (2 bord).

--------------------------------------------

 

Exempel på när LAG-stilen belönar en. Fi spelade bara ett bord och var hobbyfisk. Verkade som han retat upp sig lite på mitt spel ett tag innan handen.

 

Jag gjorde en rätt liten raise pre, och c-betade floppen efter lite skum betänketid, eftersom jag trodde det skulle verka suspekt och öka chansen att han synade med en sämre hand och inte bara med en bättre.

Samma sak på turn, resten talar för sig själv :-P

 

Full Tilt Poker $0.50/$1 No Limit Hold'em - 5 players

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

 

UTG: $112.60

CO: $96.00

Hero (BTN): $228.85

SB: $125.30

BB: $95.65

 

Pre Flop: ($1.50) Hero is BTN with 9spade.gif 8heart.gif

UTG calls $1, 1 fold, Hero raises to $3, 2 folds, UTG calls $2

 

Flop: ($7.50) Qheart.gif 9diamond.gif 3heart.gif(2 players)

UTG checks, Hero bets $5, UTG calls $5

 

Turn: ($17.50) 9club.gif(2 players)

UTG checks, Hero bets $13.50, UTG calls $13.50

 

River: ($44.50) Adiamond.gif(2 players)

UTG checks, Hero bets $33, UTG raises to $91.10 all in, Hero requests TIME, Hero calls $58.10

 

Final Pot: $226.70

UTG shows Aheart.gif Jspade.gif (two pair, Aces and Nines)

Hero shows 9spade.gif 8heart.gif (three of a kind, Nines)

Hero wins $223.70

 

---------------------------------------------------

 

 

Detta blev kanske marginellt på turn om man gillar att spela by the holy book, men någonstans måste man väl hitta lite bränsle till potterna där man sitter med nötterna.

 

Full Tilt Poker $0.50/$1 No Limit Hold'em - 6 players

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

 

CO: $121.10

BTN: $115.45

SB: $95.75

BB: $98.50

UTG: $90.00

Hero (MP): $154.50

 

Pre Flop: ($1.50) Hero is MP with Tdiamond.gif 9diamond.gif

UTG raises to $3.50, Hero calls $3.50, 2 folds, SB calls $3, 1 fold

 

Flop: ($11.50) 7club.gif Adiamond.gif Tspade.gif(3 players)

SB checks, UTG bets $7, Hero calls $7, SB folds

 

Turn: ($25.50) 3diamond.gif(2 players)

UTG bets $16, Hero calls $16

 

River: ($57.50) Tclub.gif(2 players)

UTG checks, Hero requests TIME, Hero bets $128 all in, UTG requests TIME, UTG calls $63.50 all in

 

Final Pot: $184.50

UTG mucks Aheart.gif Jheart.gif

Hero shows Tdiamond.gif 9diamond.gif (three of a kind, Tens)

Hero wins $181.50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jaha nu börjar världsekonomin även riva _mig_ i ansiktet med sina vassa blodiga naglar.

Företaget jag jobbar hos börjar få mindre med jobb, och jag kanske kommer få jobba runt 15-25 timmar mindre i veckan än jag gör nu. Och det lär ju märkas på månadslönen...

 

Så risken är stor att det kan bli några spridda veckor/månader fram till vintern där jag inte får en normal lön.

Visst jag skulle kunna anmäla mig hos arbetsförmedlingen, få a-kassa, och söka nytt jobb, men det har jag verkligen ingen lust med, trivs bra på mitt nuvarande jobb, och har inte lust att bli en zombie fast i ekorrhjulet.

Har aldrig varit fast anställd, men nästan jobbat heltid/75% varje månad ändå.

 

Så nu frågar jag mig själv; klarar jag av att ersätta den delvis förlorade lönen från jobbet med pokervinster?

Jag tror jag skulle kunna det, så länge man inte drabbas av världens motrigg.

 

Jag sätter ribban rätt lågt, men tillräckligt högt för att klara mig 6 månader... kan jag snitta en vinst på 500 kr, 4 gånger i veckan klarar jag mig gott och väl. För jag kommer ju minst få jobba några dagar, plus att jag har en fin summa på sparkontot om det verkligen skulle knipa. Men man vill ju inte slösa alla sina besparingar på vardagsekonomin så man är helt pank när krisen är över...

 

500 kr fyra gånger i veckan låter inte svårt. Det är väl först när dag 2 börjar med att backa 1 000 kr som det börjar bli spännande... Tror därför på ett rätt lågt mål, och inte säga att jag vill plussa 20 000 kr per månad.

 

Kommer uppdatera DB'n efter varje pokerdag för att hålla mig själv i skinnet, och bli påmind om att det är på allvar.

 

Nu är pokern en del av jobbet, och inte en flamsig hobby. Varje hand är ett plus eller minus på månadslönen. Klarar jag det? Och är korten med mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi får hoppas på det iaf ;-)

 

Dock tycker jag inte du ska sätta upp resultatmål, variansen kommer ändå ta kol på dom rätt snabbt. Bättre du sätter upp mål på hur många händer du ska lira i vecka osv. Lira på en sida med bra rb och bara räkna på hur mycket du får ut i månaden i ren RB så blir ju all vinst bara ett extra pluss.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi får hoppas på det iaf ;-)

 

Dock tycker jag inte du ska sätta upp resultatmål, variansen kommer ändå ta kol på dom rätt snabbt. Bättre du sätter upp mål på hur många händer du ska lira i vecka osv. Lira på en sida med bra rb och bara räkna på hur mycket du får ut i månaden i ren RB så blir ju all vinst bara ett extra pluss.. =)

Det låter faktiskt vettigt som du säger, och jag har det nog någonstans i bakhuvudet; att jag inte kommer kunna hålla 500 kr varje dag, så målet är ju på så sätt rätt meningslöst.

Jag fick veta att det blir mindre jobb, och började fundera allvarligt på detta först idag, så planen är öppen för förbättringar :-)

 

Jag har nog helt ok winrate på NL100$, men har också lite tilt-problem nån gång i månaden som förstör mycket. Det kan nog bero mycket på att jag inte har varit beroende av pengarna, utan det är just för den dagen skit samma om man går lite minus eller plus (tycker jag då), även om man ångrar sig dom dagar man känner sig seriös hehe.

 

Därför ville jag sätta ett relativt lågt, men ändå tillräckligt mål som "går att ta på", dvs 500 kr, och inte en klump händer.

Alltså att ha ett ganska närliggande mål att sikta på när man sitter vid bordet, för att undvika tilt/dåligt fokus/slarvigt spel, som är mitt största problem vissa dagar.

 

Men jag har själv argumenterat mot folk som sätter upp målen i x kr i sin dagbok, men när man själv börjar ta sig ut på hal is fegar man ur och blir blind :-P

 

Vid första tanken känns x antal händer som det bästa valet, tänker jag en gång till känns x antal kronor som bästa valet, men tänker jag en tredje gång är nog målet x antal händer+RB inte heller dumt.

 

Det kanske blir nån kombination av dom båda... jag vill heller inte bli en rakegrinder-nit, för det är inte där mitt spel är som bäst och tror inte jag kan hålla pokerglädjen vid liv då :-P

 

Just nu har jag 27% RB hos full tilt. T ex 50% skulle ju verkligen inte skada, men känns lite osäkert att byta site osv precis när man måste ta pokern seriöst. Tänker på att spelet skiljer sig ju alltid lite på olika sajter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant nu när du verkligen satsar på pokern, tycker du ska fortsätta på FT lite till innan du byter sagt då det precis som du säger är olika spel på olika nätverk. Försök vinn in lite pengar, casha ut och ha pengar liggandes på bankkontot så du klarar du undan downswings osv. När du väl är där kan du casha ut och fixa bättre deals och prova nya nätverk.

 

Kul att det flyter i spelet nu också, ska du kliva upp på NL200 snart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu frågar jag mig själv; klarar jag av att ersätta den delvis förlorade lönen från jobbet med pokervinster?

Jag tror jag skulle kunna det, så länge man inte drabbas av världens motrigg.

 

Måste du leva på pokern? Eller klarar du att leva på lastbilsjobbet än fast det blir knappert? Jag klarar tex att leva på mina studiemedel men då är det ganska magert, tack vare pokern så kan jag göra av med lite mer pengar varje månad än vad jag får in på studiemedlet. Det är stor skillnad.

 

Jag sätter ribban rätt lågt, men tillräckligt högt för att klara mig 6 månader... kan jag snitta en vinst på 500 kr, 4 gånger i veckan klarar jag mig gott och väl. För jag kommer ju minst få jobba några dagar, plus att jag har en fin summa på sparkontot om det verkligen skulle knipa. Men man vill ju inte slösa alla sina besparingar på vardagsekonomin så man är helt pank när krisen är över...

 

Vilket sparkonto? Rullen eller ngt helt annat?

 

Kommer uppdatera DB'n efter varje pokerdag för att hålla mig själv i skinnet, och bli påmind om att det är på allvar.

 

Det har varit viktigt för mig av just den anledning du nämner. Jag höll mig mer i skinnet, speciellt i början av min DB-karriär. Nu är det mer automatiskt.

 

Nu är pokern en del av jobbet, och inte en flamsig hobby. Varje hand är ett plus eller minus på månadslönen. Klarar jag det? Och är korten med mig?

 

Vem vet. Jag önskar dig lycka till! Om korten är med dig eller inte spelar ingen roll. Det jämnar ut sig i längden såvida du inte spelar turrar.

 

Tiltproblemet ditt är kanske ngt du bör fundera över. Är det ngt i livet som stör dig som gör att du tiltar? Ngt i din personlighet?

 

En del blir pokermiljonärer fast de tiltar. Jag började göra pengar långsiktigt på pokern först när jag slutade tilta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant nu när du verkligen satsar på pokern, tycker du ska fortsätta på FT lite till innan du byter sagt då det precis som du säger är olika spel på olika nätverk. Försök vinn in lite pengar, casha ut och ha pengar liggandes på bankkontot så du klarar du undan downswings osv. När du väl är där kan du casha ut och fixa bättre deals och prova nya nätverk.

 

Kul att det flyter i spelet nu också, ska du kliva upp på NL200 snart?

Jo precis, det var lite så jag tänkte om sajtbyte så här på en gång. Bra tips i övrigt också.

Jag har nog med pengar för att klara normala downswings. Men ska försöka tänka att jag "börjar om", så varje dollar känns viktig.

 

Ang NL200.. kanske att jag tar några väl valda skott om det börjar bra på NL100.

Spelmässigt klarar jag nog 200, men känner mig inte lika bekväm med att trycka in ett helt inköp när man är osäker men känslan känns rätt.

 

Och det verkar vara nån magisk gräns på full tilt vid NL200. MÅNGA regs där har vunnit rejält på pokern om man kollar tableratings, medan på NL100 är dom flesta halvt vinnande eller minus, och riktigt förutsägbara.

 

 

Måste du leva på pokern? Eller klarar du att leva på lastbilsjobbet än fast det blir knappert? Jag klarar tex att leva på mina studiemedel men då är det ganska magert, tack vare pokern så kan jag göra av med lite mer pengar varje månad än vad jag får in på studiemedlet. Det är stor skillnad.

Bra frågaställningar här som man kanske själv missat, får en att tänka till lite :)

Nej jag kommer inte behöva leva helt på pokern, då hade pressen känts rätt enorm.

Men 1-2 månader kanske jag måste leva på pokern om jag inte vill ta pengar från det jag har sparat, vilket jag inte har lust med i första hand.

 

 

Vilket sparkonto? Rullen eller ngt helt annat?

Ett annat konto om eller hur man nu ska se det.

Daniel Negreanu sa nåt liknande i en intervju (inte för att jag jämför mig med honom :mrgreen:), och det är väl så jag ser det också; hans flickvän frågade "Vad är ditt pokerkapital?", och han svarade "Uuuhm, everything we got!".

 

Jag menar, jag kan säga att jag har 20 000 kr i rullen, men OM dom skulle ta slut, skulle jag sluta spela poker? Nej.

Så min rulle är väl allt jag har på ett sätt, men man måste ju se realistiskt på det och inte spela högre bara för att man har 30 inköp för nivån "som man ska ha". Utan spela på nivån man slår.

Och självklart inte förlora så man inte har nåt kvar och inte kan betala räkningarna ;-)

 

Jag har väl runt 115 000 kr totalt just nu. Och haft 30-40k reserverat till pokern, för att det känns bra att ha nån gräns när man spelar som hobby.

Men på många sätt känns det nästan bättre att inte ha nån rulle, utan se hela sin ekonomi som pokerrullen.

Har man reserverat 30k av 100k till pokern, är det ju på ett sätt som att säga "det är ok att förlora dom 30k".

 

Självklart kan man se det på olika sätt... men tar man pokern på ett seriöst och rätt sätt tror jag detta kan vara det bästa.

För en hobbyspelare som är given förlorande spelare är det väl mer rätt att ha en gräns eftersom han kommer hamna där tillslut, det handlar bara om hur mycket han kan spela bort.

Men för en vinnande spelare handlar det väl snarare om att spela på den högsta nivån han slår, och hålla disciplinen uppe så gott det går.

 

Vem vet. Jag önskar dig lycka till! Om korten är med dig eller inte spelar ingen roll. Det jämnar ut sig i längden såvida du inte spelar turrar.

 

Tiltproblemet ditt är kanske ngt du bör fundera över. Är det ngt i livet som stör dig som gör att du tiltar? Ngt i din personlighet?

 

En del blir pokermiljonärer fast de tiltar. Jag började göra pengar långsiktigt på pokern först när jag slutade tilta.

Tackar för det!

Ang tilten är det nog så att jag 85% av tiden känner seriöst för pokern och spelar riktigt bra, men inte nöter tillräckligt med händer då. Och 15% av tiden vill spela för att det är ett nöje. Men ändå blir tiltad efter att jag inte tagit det seriöst och gjort förlorande spel "med flit", och sen slänger bort dubbelt så mycket pga tilt.

Det brukar också sluta med tilt om jag varit borta en hel dag och ska försöka hinna spela sent på kvällen innan man ska jobba några dagar eller liknande.

 

Men det beror nog mycket på att jag mycket sett pokern som ett nöje man kanske kan göra pengar på, men inte måste. Jag spelar för att det är intressant och kul. Men blir innerst inne också irriterad för att man inte kan hålla disciplinen.

 

Hoppas att det här med jobbet kan göra så att man kan ta pokern 99% seriöst, nu när man har lite mer press på sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde igång lite lugnt igår med första passet sedan man bestämt sig för att försöka sig på nån slags semi-pro karriär.

 

Det känns faktiskt helt annorlunda när jag spelar nu. Det känns att varje dollar betyder nåt, och det kändes som att jag hade en anledning till att hålla disciplinen uppe.

 

Om jag fortsätter i samma spår tror jag det är väldigt liten risk att jag ska börja tilta och ösa bort några inköp med händer jag egentligen inte tror på, bara för att man blir less/tiltad/inte bryr sig för tillfället. Nu vet jag att varje pot spelar roll, och varje sparad dollar är en intjänad dollar, eller hur är det man säger? :-)

 

________________________________________________

 

19/4: spelade bara 1.5 timme, men slutade skönt nog +860 kr

Sessionen började dåligt, och jag förlorade många halvstora potter som inte var mycket att göra åt.

Det positiva är väl att jag inte lät det påverka mitt spel även om jag blev jäkligt less på att allt skulle börja med en 110$ minus-session. Men som tur var vände det till plus på slutet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F*n alltså, det här började ju bra.

Har spelat 900 händer idag, och gick från att vara drygt 800 kr plus, till att vara 3000 kr minus.

 

Fick väldigt få spelbara händer, och dom jag fick blev slagna av en massa äckliga fiskar som hittar syn med absolut inget, och sen träffar 2 outarn för stege och allt möjligt skit.

 

Lite lolers över att man ska börja tänka så här redan nu, men; hur ska det här gå vägen?

Går jag några fler tusenlappar minus kan jag ju lika gärna ta av sparkontot och vara ledig dom dagar man inte får jobba istället för att donka bort det på pokern :roll: Just nu har jag bara ont i huvudet och är äckligt less...

Men jag spelar säkert vidare imonn, för vem *** kan ge upp?

 

_______________________________________________________

 

När jag sätter stegen på turn leder jag med 70%, färgdraget har 20%, och två-paret 10%. Varför skulle man förlora denna hand just nu?

 

Gick all-in även fast jag misstänkte att han satte färgdraget. För antar att han kommer checka sämre händer som jag slår, men syna min push. Och ändå pusha färgen, och tror inte jag kunde lägga mig där.

 

Full Tilt Poker $0.50/$1 No Limit Hold'em - 6 players

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

 

Hero (SB): $111.90

BB: $100.00

UTG: $165.15

MP: $77.60

CO: $98.75

BTN: $35.05

 

Pre Flop: ($1.50) Hero is SB with Qheart.gif Tclub.gif

3 folds, BTN calls $1, Hero calls $0.50, BB checks

 

Flop: ($3.00) 9diamond.gif Jclub.gif 7diamond.gif(3 players)

Hero checks, BB checks, BTN bets $3, Hero calls $3, BB calls $3

 

Turn: ($12.00) Kclub.gif(3 players)

Hero bets $7.50, BB calls $7.50, BTN raises to $15, Hero raises to $36.50, BB calls $29, BTN calls $16.05 all in

 

River: ($116.05) 5diamond.gif(3 players - 1 is all in)

Hero bets $71.40 all in, BB calls $59.50 all in

 

Final Pot: $235.05

Hero shows Qheart.gif Tclub.gif (a straight, King high)

BB shows 6diamond.gif 3diamond.gif (a flush, Nine high)

BTN mucks 9spade.gif 7spade.gif

BB wins $129.90

BB wins $102.15

(Rake: $3.00)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20/4 +550 kr

Hann inte spela så länge idag, men tog i alla fall igen lite av gårdagens back. Bara 2500 kr att ta igen nu då, innan man är på 0 igen :roll:

 

Det enda halvdåliga spelet jag gjorde idag var väl när jag 3-betat pre med QQ, och en rätt tight grinder synade.

Flop 8J2, jag betar starkt, han höjer till 50bb, och det var push eller fold som gällde för mig, och jag pushade. Han visar upp 88 för set.

Hade nog kunnat lägga mig där, och ska ta det med mig... han hade inte kunnat ha mycket annat än set/AA/KK där.

 

Jag förlorar alldeles för ofta stora potter över 40bb. Ska f*nimej sluta spela stora potter utan nötterna ett tag framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...