dr_kvist Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Har på grund av nån halvt medfödd föreställning om att opera suger undvikit det typ hela mitt liv. Men jag har kommit på att det kanske är rätt fett ändå. Någon som kan tipsa om nån bra, mäktig opera att lyssna på vid grind och andra tillfällen? Helst något som är lätttillgängligt för tankning. =) Citera
juttis Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Puccinis "Tosca" är gillar jag iaf. En klassisk tragediopera. Nötlåten är förstås "Nessun dorma" Citera
Albert Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Wagner - Valkyria nånting från Nibelungen tror jag. http://www.youtube.com/watch?v=IImhchDkHIk Citera
brainslicer Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Dario Argento's Opera (1987) Dario Argento's Il Fantasma dell´opera (1998) http://www.youtube.com/watch?v=ydrZBaoX4iA inte hela operor precis...men mycket av scorsen i Argentos filmer är gjorda av Claudio Simonetti(Goblin/Daemonia) är i instrumental-opera stil, tex denna Musikvideo med Jennifer Connelly till filmen Phenomena (1985). edit: mycke dramatisk musik, enjoy: part 1 part 2 part 3 part 4 part 5 part 6 part 7 part 8 kan musik bli bättre än så här? Citera
frekje Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Wagner - Valkyria nånting från Nibelungen tror jag. http://www.youtube.com/watch?v=IImhchDkHIk Heh. Bra tips för en nybörjare? Ta något lätt och trevligt, som t.ex. "La Forza Del Destino" (Ödets makt) eller Turandot. Citera
frekje Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Puccinis "Tosca" är gillar jag iaf. En klassisk tragediopera. Nötlåten är förstås "Nessun dorma" Turandot, inte Tosca. Puccini stämmer dock. Citera
juttis Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Turandot, inte Tosca. Puccini stämmer dock. Oops! True that! "È lucevan le stelle" funkar iofs ganska bra oxå trots bristen på en schysst hook. Citera
Miami Postad 19 Maj , 2008 Rapport Postad 19 Maj , 2008 Jag är inte någon operakunnare så vet inte vad som är bra opera osv men av det jag sett har jag gillat, Carmen, Barberaren i Sevilla och La traviata. Tror dom anses som lite lättsmälta. Citera
Riggdevil Postad 20 Maj , 2008 Rapport Postad 20 Maj , 2008 Wagner - Valkyria nånting från Nibelungen tror jag. http://www.youtube.com/watch?v=IImhchDkHIk Stycket är ju ingen opera i sig. Citera
dr_kvist Postad 21 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2008 Tack för alla tips, jag har hittat en del kul nu =) Citera
brainslicer Postad 24 Juni , 2009 Rapport Postad 24 Juni , 2009 ein operatic bump det mesta av Yuki Kajiura lär väl passa rätt bra in här http://en.wikipedia.org/wiki/Yuki_Kajiura ....mixed opera / pop. De som spelar konsolspel/ser anime kanske känner igen en del då det mesta är just soundtracks och scores från sånt [HQ] Salva Nos - Yuki Kajiura LIVE 2008.07.31 [HQ] A song of storm and fire - Yuki Kajiura LIVE 2008.07.31 In the land of twilight, under the moon - Yuki Kajiura LIVE Kalafina - live "oblivious" from Kara no Kyōkai Yuki Kajiura LIVE 2008.07.31 - Liminality Yuki är alltså kompositören vid pianot... Citera
devalanteriel Postad 24 Juni , 2009 Rapport Postad 24 Juni , 2009 Jag föredrar rent allmänt klassikerna. För en nybörjare passar Puccini ganska bra: La bohème (fast varning, den innehåller inga hits eller världskända arior) Madame Butterfly Turandot Rigoletto av Verdi är också en bra nybörjaropera. Mozarts Trollflöjten i Bergmans uppsättning kan vara kul för en svensk att ha sett, dessutom är Håkan Hagegård riktigt bra. Av kända stycken är min absoluta favorit Largo al factotum ur Barberaren från Sevilla av Rossini. Även Carmen (Verdi) innehåller några riktigt klassiska och trallvänliga stycken. Citera
devalanteriel Postad 24 Juni , 2009 Rapport Postad 24 Juni , 2009 brainslicer, bra saker visserligen men det är väl lite fel genre? Citera
brainslicer Postad 24 Juni , 2009 Rapport Postad 24 Juni , 2009 brainslicer, bra saker visserligen men det är väl lite fel genre? Tyckte dom nu kunde passa här. ...som sagt: inte ren opera utan opera-pop-synth mix. Jag är väl ingen vän av nån av genrerna, men som Yuki blandar dom blir det ju bara så bra... edit: Brightmans låtar var väl inte så nära kanske, tog bort dom även om dom nu hade sina opera inslag. Citera
heltok Postad 24 Juni , 2009 Rapport Postad 24 Juni , 2009 inte sett överdrivet mycket opera, ivägtvignad av gymnasieläraren, man fick sänkt betyg om man inte följde med. bjuder iaf på aria ur trollflöjten hör väl till allmänbildning inom opera: Citera
fredyr Postad 24 Juni , 2009 Rapport Postad 24 Juni , 2009 Opera gör sig verkligen mycket bättre att upplevas live än på skiva. Bor du i Malmö så är Malmö Opera och Musikteater att rekommendera! Själv gillar jag Verdi, så jag tipsar om Aida, La Forza del Destino och La Traviata. Sen kan man ju alltid värma upp med hans Requiem som är riktigt nötbra. Citera
brainslicer Postad 13 Juli , 2009 Rapport Postad 13 Juli , 2009 Ytterligare en galet bra Yuki Kajiura komposition ... (i avdelnigen moderna operamixar) sjungen av Yuri Kasahara(från animen My-Otome) Citera
Recommended Posts