Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har på grund av nån halvt medfödd föreställning om att opera suger undvikit det typ hela mitt liv. Men jag har kommit på att det kanske är rätt fett ändå. Någon som kan tipsa om nån bra, mäktig opera att lyssna på vid grind och andra tillfällen?

Helst något som är lätttillgängligt för tankning. =)

Postad

Dario Argento's Opera (1987)

Dario Argento's Il Fantasma dell´opera (1998)

http://www.youtube.com/watch?v=ydrZBaoX4iA

inte hela operor precis...men mycket av scorsen i Argentos filmer är gjorda av Claudio Simonetti(Goblin/Daemonia) är i instrumental-opera stil, tex denna Musikvideo med Jennifer Connelly till filmen Phenomena (1985).

edit:

mycke dramatisk musik, enjoy:

part 1 part 2 part 3 part 4

part 5 part 6 part 7 part 8

kan musik bli bättre än så här?

Postad

Jag är inte någon operakunnare så vet inte vad som är bra opera osv men av det jag sett har jag gillat, Carmen, Barberaren i Sevilla och La traviata. Tror dom anses som lite lättsmälta.

• 1 year later...
Postad

ein operatic bump

det mesta av Yuki Kajiura lär väl passa rätt bra in här

http://en.wikipedia.org/wiki/Yuki_Kajiura

....mixed opera / pop.

De som spelar konsolspel/ser anime kanske känner igen en del då det mesta är just soundtracks och scores från sånt

[HQ] Salva Nos - Yuki Kajiura LIVE 2008.07.31

[HQ] A song of storm and fire - Yuki Kajiura LIVE 2008.07.31

In the land of twilight, under the moon - Yuki Kajiura LIVE

Kalafina - live "oblivious" from Kara no Kyōkai

Yuki Kajiura LIVE 2008.07.31 - Liminality

Yuki är alltså kompositören vid pianot...

Postad

Jag föredrar rent allmänt klassikerna. För en nybörjare passar Puccini ganska bra:

La bohème (fast varning, den innehåller inga hits eller världskända arior)

Madame Butterfly

Turandot

Rigoletto av Verdi är också en bra nybörjaropera.

Mozarts Trollflöjten i Bergmans uppsättning kan vara kul för en svensk att ha sett, dessutom är Håkan Hagegård riktigt bra.

Av kända stycken är min absoluta favorit Largo al factotum ur Barberaren från Sevilla av Rossini. Även Carmen (Verdi) innehåller några riktigt klassiska och trallvänliga stycken.

Postad
brainslicer, bra saker visserligen men det är väl lite fel genre?

Tyckte dom nu kunde passa här.

...som sagt: inte ren opera utan opera-pop-synth mix.

Jag är väl ingen vän av nån av genrerna, men som Yuki blandar dom blir det ju bara så bra...

edit:

Brightmans låtar var väl inte så nära kanske, tog bort dom även om dom nu hade sina opera inslag.

Postad

inte sett överdrivet mycket opera, ivägtvignad av gymnasieläraren, man fick sänkt betyg om man inte följde med. bjuder iaf på aria ur trollflöjten hör väl till allmänbildning inom opera:

Postad

Opera gör sig verkligen mycket bättre att upplevas live än på skiva. Bor du i Malmö så är Malmö Opera och Musikteater att rekommendera!

Själv gillar jag Verdi, så jag tipsar om Aida, La Forza del Destino och La Traviata. Sen kan man ju alltid värma upp med hans Requiem som är riktigt nötbra.

• 3 weeks later...