Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Håller med dig Rebonius att man inte alltid automatiskt ska folda med botten set men mot flera intresserade motståndare måste man överväga det speciellt om det finns möjliga färdiga stegar färger eller starka drag ute.

Min poäng är nog snarare att man ska försöka undvika att spela låga pocket och på så sätt bespara sig besväret.

Men låt os säga att du har en hand som AA55 (som absolut är spelbar) och flop kommer KQ5 så får man ju ta ställning till actionen innan man tar beslut. Här har man dessutom ett litet omdrag om du ligger efter.

Men TT55 är ju på en flop KQ5 en riktig problem hand.

Jag brukar spela dessa låga set för pottkontroll för att se hur jag ligger till. Märk väl att i PLO så är spelarna oftast mer rättframma. En bet eller raise betyder mer här än i NLT så att man får mer information.

Jag brukar ofta potta flop med ett sånt set men vara beredd o ge upp om jag får omslag. I pos kan man ju checka (om tillfälle ges) och kolla in turnkortet innan man bombar.

Låga set är problem händer i PLO och det blir svårt att övertyga mig om motsattsen. Det är klart mot random asshat är det en lönsam hand. Om man blir HU innan flop är det ju oxå ett monster men mot två eller fler motståndare så sjunker ju värdet mycket. Tänk på hur mycket du kan vinna om handen är bäst och hur mycket du kan förlora om den är sämst.

Leder du med ditt bottenset är ju den bästa handen fi kan ha ett tvåpar. Frågan här hur mycket han är beredd o betala av med den handen.

Slutsatsen måste (som regel) bli att med bottenset vinner man små potter med och förlorar stora.