Gå till innehåll

Hur välja rätt kö i affären?


logh

Recommended Posts

Hejsan

Eftersom jag dagligen besöker en stormarknad som ligger aldeles intill där jag bor har jag börjat tänka på en sak.

Vilken kö ska man igentligen välja?

Jag brukar oftast ta den som ser kortast ut men så fort man ställer sig där ser man hur jevla mycket snabbare dom andra köerna går o då e misstaget redan gjort.

Finns det några tips på hur man blir bättre på att välja rätt kö, säg att man alltid skulle lära sig o välja rätt kö då lär man ju igenom åren spara extremt många timmar på deta.

Så själva frågan är hur väljer ni kö?

Har ni några tips på vilka kriterier kön ska ha osv.

 

(RP - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygga kassörskor finns det väll lite men i dom köerna står det ju alltid ännu mer folk, mestadels familjer med en 40+ gubbe i spetsen av nån anledning :twisted:.

Det brukar ju heta en ung själ i en gammal kropp, men helt uppenbart så har Nusseman en medelålders själ i en ung kropp... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelteori, spelteori, spelteori...räkna med att alla observerar det du gör och tänk så många drag i förväg som situationen kräver. I detta fall räcker det med ett drag, ställ dig i den längsta kön. Eftersom alla andra sen ser hur lång den är kommer de att byta kö till de kortare/de som går snabbare, och vips så är du framme vid kassan!

 

Hejsan

Eftersom jag dagligen besöker en stormarknad som ligger aldeles intill där jag bor har jag börjat tänka på en sak.

Vilken kö ska man igentligen välja?

Jag brukar oftast ta den som ser kortast ut men så fort man ställer sig där ser man hur jevla mycket snabbare dom andra köerna går o då e misstaget redan gjort.

Finns det några tips på hur man blir bättre på att välja rätt kö, säg att man alltid skulle lära sig o välja rätt kö då lär man ju igenom åren spara extremt många timmar på deta.

Så själva frågan är hur väljer ni kö?

Har ni några tips på vilka kriterier kön ska ha osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst är väl ändå:

 

1. Folk som envisas med att vända streckkoden åt rätt håll. Innebä alltid att de själva står o letar efter streckkoden på varan. Jag tror att kassörksan, med sin erfarenhet, löser det där snabbare!

 

2. Folk som sliter upp ett helt reklamblad när de står och ska betala och säger "Javisst ja, jag hade ju dessa också". Och så får man stå och se på medans den stackars kassörskan ska sitta o hitta alla rabatter som den jäkeln var för lat att klippa ut själv.

 

3. När de ropar i högtalarna efter en extra kassa så kommer det alltid folk smygandes bakifrån och står och ser lite osäkert på varorna omkring sig men alla vet att de bara står o passar på vilken kassa som är på väg att öppnas.

 

Får högt blodtryck bara jag tänker på det här :lol:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nussemans råd är bäst, men gåtans lösning är lite delikatare än så.

 

Det är sant att man skall ta den kassan med snyggast kassörska, det är nämligen så att det är de manliga kassörerna som är det största bekymret. De tar alltid, och utan undantag, väldigt lång tid att handla när en kille sitter i kassan.

 

Om det handlar om dålig koordination från hans sida, eller bara dålig servicemoral låter jag tokfeministerna svara på, de hittar säkert ett glasberg att analysera inne på ica.

 

Men slutasten är: handla av en tjej, är hon söt är det bara en bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst är väl ändå:

 

1. Folk som envisas med att vända streckkoden åt rätt håll. Innebä alltid att de själva står o letar efter streckkoden på varan. Jag tror att kassörksan, med sin erfarenhet, löser det där snabbare!

 

2. Folk som sliter upp ett helt reklamblad när de står och ska betala och säger "Javisst ja, jag hade ju dessa också". Och så får man stå och se på medans den stackars kassörskan ska sitta o hitta alla rabatter som den jäkeln var för lat att klippa ut själv.

 

 

1. Jo den är rätt jobbig. Fast på lite större varor på över ett kilo som tex mjölkpaket, sockerpaket, 6-pack öl osv är det så skönt att de flesta vänder rätt. Det tar trots allt en del på kroppen att sitta och vända såna varor en hel dag. Andra småvaror är det ju mest irriterande om någon kund står och letar efter streckkoden på. Själv vet man ju oftast var den sitter och om inte så letar jag på två sidor samtidigt (mina ögon + streckkodsläsren på andra sidan) vilket går snabbare än att leta på en sida itaget.

 

2. Det enda som är mer irriterande än det är när kunden står med reklambladet och talar om vad allt han/hon handlat kostar ifall man inte vet om rabatten *suck*

 

 

Lite allmänna råd om att välja rätt kassa är att det ofta inte är varorna som tar tiden utan kunden. Leta därför efter köer utan barn, pensionärer och a-lagare. Har affären kort där man drar korten och slår sin kod innan kassören är klar ta en kö med lite yngre personer då de ofta betalar med kort och fattar hur systemet funkar. Om man inte kan dra kortet förren efteråt eller om kassören drar korten leta efter en kö med lite äldre personer då dessa oftare betalar kontat vilket går fortare i det fallet. Slutligen ska man undvika överfulla kundvagnar som bara har en person till sig. Detta stoppar upp enormt om inte bandet kan svälja allt efter scanningen. Ta då hellre en kö där den överfulla vagnen har en upplockare och en packare. Lycka till :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv försöker jag ställa in på den mest rutinerade kassörskan (det brukar vara en hon). I den mån kön inte är fullständigt belamrad med vagnar och annat elände så brukar den kassan också vara snabbast.

 

Alltså titta efter personal med ansiktsutryck som om deras själ har dött. När de tappat livsgnistan till den grad att de inte är annat än en kassarobot blir servicen som snabbast. En win-win helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar extra på ICA och håller med om allt "kydyl" skriver.

Vill dock tillägga att vad jag märker när jag jobbar (och själv handlar på andra ställen) är att folk är för jävla lata när det gäller att välja kö. Den kassan man naturligt kommer till när man närmar sig kassalinjen är det alltid längst kö i och lite kortare i de bredvid. Däremot i de kassorna längre bort som inte syns riktigt är det ofta kortare kö, eller inte någon kö alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina kriterier nar jag letar efter snabbast ko (om jag har brattom, annars om jag har tid tar jag den med snyggast kassorska. Hahaha, en sommar sa hittade jag en riktig snygg kassorska pa Willy's ute nara bulltofta i Malmo, och jag korde dit varje gang jag skulle handla, trots att det var pa andra sidan stan. Mkt smaflortande mellan oss ;-))

 

1. Hur manga varor? Det forsta man kollar efter, men inte det viktigaste.

2. Hur manga pensionarer? Ju fler, destor samre.

3. Vem ar kassorskan? Ar det en rutinerad, eller en ung kille?

4. DET VIKTIGASTE ENLIGT MIG: Tanker de betala med kort, eller cash?

 

Den ultimata kon ser ut sa har:

 

Kassorskan ar en gammal tant som har jobbat i affaren sen den oppnade 1876. Hon har rutin, och gor allt snabbt o effektivt. Hon ar ocksa en dryg gammal tant som inte gillar att prata med kunderna. Alla som star i kon ar unga man i 20-30 ars aldern som var tvingade att ga ner och kopa lite mjolk och brod till frukost. De vill bara hem sa snabbt som mojligt. Och eftersom de har brattom sa har alla EXAKT summa pengar redan i handen nar de skall betala.

 

Nar du far uppleva denna utopiska ko framvfor dig sa kanns det nastan som att titta ner pa halkorten och se AA och floppen kommer AAx ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske lite OT

 

men ett företag i örebro kom på ett system.

ungefär som metall detektorer... ta vagnen igenom

 

BLANG BOOM.. så kände den av vad du hade på dig/ i vaggnen

 

DOCK så var problemet att du fick mer strålskada av den

är att slicka på uran ... ( överdrev lite )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips hoppas att dom funkar ska testa några av tipsen nästa gång jag handlar.

Vart galen idag när jag handlade, tänkte på tråden när jag handla o stog o funderade en bra stund innan jag valde kö.

Kön jag tog innehöl ingen stor vagn utan endast 3 personer med en sån där liten korg. 2utav dom var lite gammla framför mig men jag tog en chansning.

När jag ställer mig i kön tittar jag bakåt o ser 2 småungar ställa sig bakom mig. När jag efter nån minut vänder mig om ser jag att dom byt kö.

Lite själviskt tänkte jag haha idioter!

Kön gick smidigt o dom 2 gammla framför mig betalade kontant o allt gick snabbt, glad som fan Säger man hej hej till den lite medelålders kassörskan (ingen ögonsten direkt men hade man varit 50+ så hehe)

betalar snabbt för min värmpizza + cola o packar snabbt ner i kassen o tralar ut emot utgången.

Vad ser jag inte då? Tror ni inte småungarna som bytte kö bakom mig redan är klara o sitter där ute o smaskar på en glass, bara åsynen fick mig att inse att jag yterligare en gång stälde mig i sucker kön :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bekänna mig till dem som ganska ofta smyger omkring i bakgrunden och väntar på nya kassor, när det är lång kö i de övriga kassorna det vill säga. Lite som att sitta på färgdraget. Man har ingenting från början men plötsligt kan man träffa en nyöppnad kassa och casha in en fet tidsvinst.

 

Viktiga indikationer som bör vara givna innan man bestämmer sig för att ta chansen är om det är väldigt mycket folk i köerna (eller ännu bättre: det har plötsligt blivit mycket folk i köerna), mycket personal i arbete (oftast fredags- och lördagseftermiddagar) och om det bara finns en eller två kassor öppna (helst i kombination med ovanstående).

 

Uppfylls inte dessa kriterier får du följa de andra råden som delgivits.

 

ELLER (esset i rockärmen):

 

Om du har väldigt få varor och det är gigantiska köer, försök då ordna så att du kan springa och betala i spelavdelningen (som ofta finns utanför kassorna), om sådan finns. Det gör du genom att snacka med en i personalen som befinner sig i kassaområdet.

 

Säg: -Du, jag har bara denna chipspåsen (eller motsv.), är det okej om jag betalar i spelavdelningen (peka).

 

Han säger oftast JA, och din lycka är gjord. Sen om du har några fler varor än en chipspåse spelar ingen roll så länge du kan bära dem med dina bara händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har ju inte fattat någonting! Den korrekta strategin är naturligtvis att handla på rätt tider.

 

Talar vi om vanliga livsmedelsbutiker finns det två bra tider och en hyfsad. Tidigt på förmiddagen då affären just öppnat är generellt sett bra, men man får skynda sig lite så att pensionärerna inte hinner ikapp. Sedan kommer lunchtid, vilket går bort av förklarliga skäl. Tidig eftermiddag, runt 13-15 är okej, men där behöver man helst erfarenhet från sig egen affär för att veta hur läget ligger. Från 16 och framåt ska man hålla sig borta, för då kommer knegarna hem en masse och ska handla middag. Den sista bra tiden är helt enkelt att slinka in en halvtimme före stängning, då det brukar vara duktigt öde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sämsta dagar att handla vad jag märkt när jag jobbat på Ica:

Torsdag från 16:00 till stängning

Fredag 15-18:30

Lördag runt 11-15

Söndag 12-18

Givetvis blir ovanstående värre under lönehelg, men störst betydelse har det nog om det precis varit den 20:e. Då kommer en massa bidrag och barnbidrag och hela affären är full med överfulla barnmatsvagnar och skrikande ungar. När de kommer till kassan handlar de för 1000-1500kr. Det tar en stund.

Dessutom brukar det vara mer utplockat på söndagar och brödet gammalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer efter följande alternativ.

 

Står det en gammal tant i kön går den bort omedelbart. Även om det är snyggaste kassörskan eller ej. Finns inget värre än att stå och se dom gräva bland sina mynt och ska betala hela handlingen med 50 öringar.

Eller så står dom och drar sitt kundkort femtielva gånger och kommer inte ihåg koden, eller fattar inte att baksidan inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är två köer intill varandra brukar det ganska ofta funka o ställa sig i mitten, stå i båda köerna så länge det går. Som någon sagt kolla efter köer med killar/tjejjer i 25-35 års åldern, de är sjukt tacksamma kunder. Jobbade på bra storlivs när jag pluggade och man blir ganska bitter i det där enformiga statiska jobbet så till slut satt man mest o försökte komma på nya sätt o reta upp kunder utan att "gå över gränsen". En riktig höjdare när man var ute o gick bland varorna i butiken och det var riktigt långa köer då gick man in till en kassa, då kommer folk i närstående köer springa ikapp och slänga upp saker på bandet i en ruskig fart, så säger man bara för sig själv något i stil med "ah där låg den ju" så plockar man upp en penna eller vadsomhelst och går ut igen och alla kunder som sprungit ur sin ursprungliga kö måste gå o ställa sig längst bak igen. Helt sjukt egentligen (;

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...