Gå till innehåll

Hotande färgdrag


Kontextus

Recommended Posts

Ok jag fortsätter hävda att man inte alltid måste potta med nötterna.

 

Argument för att potta: Man måste utnyttja att man är favorit mot de dåliga spelarna

Argument emot: Just för att de är dåliga spelare behöver man inte utnyttja alla små övertag utan kan nyttja de stora övertagen mer istället (mindre varians)

 

Och på frågan om AAxx så är det oftast en dålig ide att potta dem pre då det skriker ut att du har just AA dessutom är du ofta slagen på flop och måste check folda. Bättre att dölja dina AA genom att A) limpa/syna med dem. B) höja mindre typ 2-3BB (under förutsättning att du gör detta med måna andra händer oxå).

 

Tänk också på att AAxx får problem på alla flopar med färdig färg, färdig stege, par eller möjliga kombo drag som färg och stege om du själv inte besitter något av dessa drag och du då ofta (speciellt mot två eller fler motståndare) måste ge upp handen på flop.

 

Att spela AAxx all-in pre är bara en god ide om du får den heads up. Och ska du potta återpotta den pre vill du få in minst 30% av de effektiva stackarna pre annars är det bättre att spela den försiktigt.

 

PS: Höj gärna upp AAxx pre om xx är starka hjälpande händer som dubla färgdrag eller höga stegkort till dina AA.

Ex AsAh7s6h, AsAhKsJd och liknande. Spela AsAh7d2c mer för setvärde med AA ungefär som ett lågt pocket i Holdem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någonstans vid inköp 35-36 tror jag nog jag skulle börja fundera på en annan karriär :-D

 

Spelar man på heltid tror jag man bör vara lite mer försiktig än om man har ett jobb vid sidan om.

Att ha en lön som kommer in varje månad är en trygghet och nog att rekommendera för dom flesta.

Säg att du är inne i en badrun och torskar 5 inköp några dagar i rad då går det rätt snabbt utför. Sen behöver man ju inte ha hela BRn på sajterna utan kan sprida ut den lite överallt :)

Då blir det fortfarande lite kittlande att spela och inte bara tråkig grind.

 

Spelar man på heltid vet man ju inte heller hur länge pengarna måste räcka. Helt plötsligt kanske man slutar vinna. Många kan nog tycka att +50 inköp är för mesig MM och är man extremt disciplinerad kan man säkert klara sig med lägre. Men om man inte är det, som jag, eller man är nybörjare så tror jag det kan vara förnuftigt med +50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få in pengarna på floppen med nötterna ÄR ett stort övertag/EV+ mot en normal HD på lowstakes. Att fundera på när man ska lägga nötterna i omaha är att fokusera på fel saker. Jag har aldrig gjort och tror inte jag kommer göra det nån gån heller.

Men det är ju långtifrån säkert att man sitter med nötterna bara för att man har AA på hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man på heltid tror jag man bör vara lite mer försiktig än om man har ett jobb vid sidan om.

Att ha en lön som kommer in varje månad är en trygghet och nog att rekommendera för dom flesta.

Säg att du är inne i en badrun och torskar 5 inköp några dagar i rad då går det rätt snabbt utför. Sen behöver man ju inte ha hela BRn på sajterna utan kan sprida ut den lite överallt :)

Då blir det fortfarande lite kittlande att spela och inte bara tråkig grind.

 

Spelar man på heltid vet man ju inte heller hur länge pengarna måste räcka. Helt plötsligt kanske man slutar vinna. Många kan nog tycka att +50 inköp är för mesig MM och är man extremt disciplinerad kan man säkert klara sig med lägre. Men om man inte är det, som jag, eller man är nybörjare så tror jag det kan vara förnuftigt med +50.

 

håller med mest skoja lite om att man skulle känna sig lite småkall efter 35 inköp back

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Han var även en riktig callinstation vilket gjorde det ännu svårare att veta var han stod i potterna. Man vill ju inte låta honom bluffa sig till en massa heller.

 

Spela tight och låt honom syna ner din nöt. Om han är en "callinstation" får du ju utnyttja det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...