Gå till innehåll

Favoritböcker?


Seraph

Recommended Posts

Många bra böcker som nämnts.

 

Två av mina favoritböcker som ej har dykt upp är:

 

Mästaren och Margarita samt En hunds hjärta av Mikhail Bulgakov.

 

Rekommenderas oerhört varmt till alla, de är riktigt riktigt bra.

 

Animal Farm av Orwell gillade jag också, även om den ej är lika bra som 1984 så är det fortfarande en briljant satir.

 

För de som gillar fantasy kan jag rekommendera Robert Jordans Wheel of Time, när jag var mindre läste jag alla böcker i rad, nu har jag dock ej läst mer på fyra-fem år. När serien är klar får jag ta mig i kragen och sträckläsa ut alltihopa.

 

Remarques Inget nytt på västfronten samt Tre vänner gillade jag skarpt, särskilt den senare. Har läst några fler riktigt bra böcker av honom, dock minns jag ej titlarna.

 

Det är vad jag kommer på för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

inget som nämt den än..kommer inte ihåg vad förfarfattaren heter

 

Bravo 2 noll heter boken iaf..den bästa bok jag läst..ruskig men intressant

 

Andy McNab heter författaren. Handlar om en SAS-soldat som blir tillfångatagen av irakier under Kuwaitkriget.

Sägs att han inte blev allt för glad när Chris Ryan, en av medlemmarna i samma grupp, skrev "The one who got away". Handlar om, just precis, den som kom undan från irakierna och tog sig till Saudiarabien till fots, nästan utan mat och vatten. Större hjälte, bättre bok.

 

EDIT: Läs även "Attack" av Andy McNab. Ger en god insikt i SAS-soldaternas utbildning. Inte det lättaste kan man väl säga.

Läs också Elitstyrka SAS av Ken Connor, ex-befäl i SAS. Handlar om förbandets historia och utveckling. Behandlar även konflikter de deltagit i på olika sätt.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes, det stämmer...vad tycker du om den då? själv tycker jag att den är väldigt intressant..man kan rikigt känns hur han kämpar :P

 

La till det i en edit i posten där jag skrev om "The one who got away", men du måste missat det.

Klipper in det här:

 

"EDIT: Läs även "Attack" av Andy McNab. Ger en god insikt i SAS-soldaternas utbildning. Inte det lättaste kan man väl säga.

Läs också Elitstyrka SAS av Ken Connor, ex-befäl i SAS. Handlar om förbandets historia och utveckling. Behandlar även konflikter de deltagit i på olika sätt."

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, att tvinga på vänner bra böcker är en favoritsysselsättning.

 

Tänkte bidra med några mer och mindre kända böcker.

 

1. Sinuhe Egyptiern av Mika Waltari. En solklar alltime greatest. Lämnar ingen info, läs den bara, och ge inte upp efter de första 100 sidorna som jag gjorde första ggn. Efter det fick den ligga i 5 år, men nu läser jag den en gång om året.

 

2. Katedralen av Nelson DeMille IRA och sånt.

 

3. Rötter av Alex Haley Kunta Kinte ni vet!?

 

4. Papillion Har ni inte läst den så gör det!!

 

5. Grundbulten mfl av Kenneth Ahl. Skrivna på 70talet? av en kriminell? om just livet som kriminell. Väldigt underhållande

 

6. Höll på att glömma Monster av cody scott. Fd crips medlem som skriver om sitt liv och kriget mellan Crips och Bloods. Bör läsas på engelska, men det går bra på svenska också. Gång på gång glömmer man bort hur ung han är när allt händer. Denna bok skulle nog egentligen hamnat på delad 1:a plats när ja tänker efter.

 

 

 

Slänger in några författare som man kan läsa vad som helst av, men man får ut mer av författaren ju fler böcker man läser.

 

Bo Balderson Underbart roligt skrivna deckare som smyger in en hel del kängor till dåtidens politiker.

 

Hans Helmut Kirst och Sven Hassel, om andra världskriget, ur en annorlunda vinkel. Nämligen hur det va för mestadels tyska soldater som bara gjorde sin plikt, och egentligen inte ville kriga.

 

Gudfadern, så mycket bättre än den utsökta dvd-varianten, och för guds skull, missa inte sicilianaren,

 

Måste även som några andra nämna Tärningsspelaren som var en väldigt annorlunda upplevelse.

 

Detta är en spontan tips-lista. Återkommer senare med fler.

 

Efterlysning!!!!

För några år sedan läste jag en bok som hette Guld eller Oro (guld på spanska) Vet inte vem författaren är och har aldrig hittat den. Den handlar om någon slags äventyrar som typ knarkade och letade guld mm i central och sydamerika tror jag. Alla drömde om Eldorado eller nåt sånt. Skulle uppskatta om någon som känner till boken kan ge mig namnet på författaren och allra helst var ja kan få tag på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste bra böckerna jag läste är:

 

Cash av Johnny Cash. Hans andra, och bästa självbiografi.

 

Spaghetti Westerns: From Cowboys to Europens from Karl May to Sergio Leone.

En grundlig och välskriven bok om spaghettiwesterns och dess roll i filmenhistorien. Blev väldigt uppmärksammad och hjälpte europeiska western att bli accepterade inom filmvärlden.

 

Lost Higways, and illustrated history of Road Movies.

 

Tar upp de flesta betydelsefulla roadmoviesen från western till nutida klassiker som Easy Rider och Apocalypse Now.

 

 

Justice for All, the Truth about Metallica. Kanske den bästa biografin om världen största hårdrocksband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste bra böckerna jag läste är:

 

Cash av Johnny Cash. Hans andra, och bästa självbiografi.

Fantastiskt, jag trodde inte att jag via pokerforum skulle stöta på ngn som oxå läst en av Johnny Cash självbiografier.

 

Själv har jag oxå läst samma självbiografi. Han har även skrivit en som heter The Man in Black, har du läst den? (den verkar inte helt lätt att få tag på i Sverige)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har tyvärr läst alldeles för få böcker för mitt eget bästa =(

 

Men mina fem favoriter bland skönlitterära:

 

Dostojevskij - Brott och Straff

 

Golding - Flugornas Herre

 

Koontz - Främlingar (den enda av hans böcker som jag tycker...håller...nåja...håller är väl att ta i, de tunna karaktärerna och det uselt beskrivna kärlekandet kommer man inte ifrån, men spänningen är stor)

 

Hornby - High Fidelity

 

Karin Boye - Kallocain

 

Nästa fem i kö:

 

Auster - Leviathan

DeLillo - Under Jord

Kerouac - På Drift

McDonough - Shakey (OK, inte skönlitt)

Orwell - 1984

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste bra böckerna jag läste är:

 

Cash av Johnny Cash. Hans andra, och bästa självbiografi.

Fantastiskt, jag trodde inte att jag via pokerforum skulle stöta på ngn som oxå läst en av Johnny Cash självbiografier.

 

Själv har jag oxå läst samma självbiografi. Han har även skrivit en som heter The Man in Black, har du läst den? (den verkar inte helt lätt att få tag på i Sverige)

 

 

Ja, jag har har läst den. Beställde både den och Man in Black från Amazon.com

 

 

Dock läste jag de i "fel" ordning. Dvs Cash först och sen Man in Black, vilket resulterade i att Man in Black kändes lite ofullständig.

 

 

Hur som helst, om du är intresserad kan man köpa den från amazon.com beganad för drygt 70 spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Ankas Pocket - Alla ;)

 

För lite andra böcker så är jag väll trist, läser inte alla skumma böcker folk har listat.. men men...

 

The guns of Navrone av Alistair MacLean - Som det fan av andra världskriget jag är så är nog detta en av de bästa böcker jag läst. Och den är så mycket bättre än filmen så det finns inte... Efter den finns även "Force 10 from Navarone" som är uppföljaren..

 

Hamilton-serien av Jan Guilou - Gillar dom starkt..

 

Allt, och då menar jag allt, av en viss herr Clive Cussler. Den killen är min favorit författare idag i och med att han skriver mycket bra och för mig fängslande böcker. Bäst är kanske Störtflod eller Sahara..

 

Björnen och Draken av Tom Clancy. Andra boken i serien efter att Ryan blev President. Mycket bra bok med en rysk gammling som ett komiskt inslag i slutet :)

 

Och tack till de som nämnde "Liftarens Guide i Galaxen", måste ta mig i kragen och läsa den nån dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
roliga böcker.

John Grishams böcker mycket bra.

 

Word!

Har ca 8 Grisham och de är ruskigt bra.

(Dock ej Coachen)

 

Alltid en fin-fin advokat med i bilden (alt. Domare som sitter i fängelset och pressar ut högt uppsatta homosexuella).

 

Topp3 Grisham:

1. Testamentet

2. The Client (Föredrar den engelska versionen=

3. Uppgörelsen

 

Andra fin-fina böcker:

* DaVinci-koden (Mycket lättläst och spännande bok)

* Dr. Phil - Livsstrategier (Ahh ... Philip McGraw :heart: )

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5) Kim Novak badade aldrig i genesarets sjö

 

Den där jäkeln hade jag glömt!

Den är också himla bra faktiskt.

 

Filmen är dock inte fullt lika bra (d.v.s. tvärkass).

 

 

Nån med bra tips på böcker till sommaren?

Grisham Bro!

 

Jan Guillou - Ondskan

Jan Guillou - Tjuvarnas Marknad

Jan Guillou - Arn-trilogin (Ganska sega Dock)

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen direkt ordning på den här listan:

 

Charles Bukowski - Factotum, Oskuld och Perl Harbour (eller hur den nu stavas) Ham on rye heter den på eng, Postverket.

 

Tärningsspelaren - Luke Rinehart. Bra kvällslektyr.

 

Paulo Coelho - Alkemisten

 

One of A Kind - Nolan Dalla - Boken om Stuey Ungar. Underhållande läsning!

 

OK, amen - Nina Solomoni. Handlar om chassidiska judar i N.Y. Williamsburogh (?)

 

Att komma hem ska vara en schlager - Per Hagman tyckte den sög något så katastrofalt de först 20 sidorna men sedan så repade den sig.

 

Malcom X av Alex Haley är riktigt bra.

 

Kom just på att jag nästan bara läser "lätta" böcker och andra otroligt trissta. Kan lika gärna lista de trissta böckerna istället.

 

Processen - Franz Kafka. Kommer ihåg när jag köpte den här boken. Det var när jag skulle ta tåget hem från Sthlm och jag går in i en pocketshop på T-Centralen och väljer Processen bara för dess omslag :) Lägger fram boken vid kassan och snubben som jobbar där utbrister "Den är om en riktigt tät thriller rakt igenom!" Pytsan! säger jag nu efter att ha läst den. Hustlade filmen också med Orson Welles. Suger den också.

 

Jean-Paul Sartre - Orden

Jean-Paul Sartre - Äcklet

Jean-Paul Sartre - Muren

 

Riktigt kass var Med uppenbar känsla för stil - Stephan Mendel-Enk.

 

 

PS. Hur kan vuxna människor läsa Harry Potter? ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...