Gå till innehåll

Kontrollanters rätt till våld i Oslo - Albert i klammeri med rättvisan del4


Albert

Recommended Posts

OK. Jag köper det direkt om jag får se en lagtext på det.

Dessutom vore det intressant att se någon dom. Praxis alltså.

Visa mig någon som fått sitta på kåken för en plankning på tunnelbanan. Typ.

 

Inte för att vara sån men herregud! Du har fått en brottsrubricering och kan på ca 2 minuter leta fram lagtexten själv.

 

Brottsbalkens 9:e kapitel.

 

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag 1976:1139.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Lol! Kom med någon annan källa då. Inte det? Nehe... Bidra till diskussionen då? Inte det heller nej...

 

Edit: Är lite trött och grinig nu så jag kan inte släppa det... Kan du länka till ett enda annat inlägg där jag i en seriös diskussion hänvisat till AB eller Insider? Om inte kan du komma hit och lägga dig på mage - jag har kondomer men du får nöja dig med grovsalt som glidmedel.

 

Inte alls. Om man under de senaste tio åren varit läskunnig, råkat gå förbi en kiosk och dessutom haft en tiokrona på sig så hade man kunnat köpa vilken kvällstidning som helst och insett att psykvården är totalt utspelad.

.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Initialt har de inte rätt att göra ett nörvärnsingripande om inte lagen ändrats på sistonde. Men de kan ställa sig i en ring runt precis som de gjorde....

 

Nä det får dom såklart inte. Antingen har dom rätt att göra ett envarsgripande ,i vilket fall dom såklart får använda våld, eller så får dom inte göra ett envarsgripande och då får dom inte använda våld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...