Ignatius Postad 4 Maj , 2008 Rapport Postad 4 Maj , 2008 Varför spela NL200SEK på SS när det finns NL200€ på Prima? Citera
Dead-Inside Postad 4 Maj , 2008 Rapport Postad 4 Maj , 2008 Varför spela NL200SEK på SS när det finns NL200€ på Prima? Menar det. Eller varför inte lite £200 på Redbet? Citera
Akumila Postad 4 Maj , 2008 Rapport Postad 4 Maj , 2008 Det kan vara som du säger att 48kr som genom ett trollslag blir 76kr. Vi säger att det är så och du är den första som kommer på detta. Vad tror du skulle hända? Fler vinnande spelare skulle vilja spela eurobord, nivån bli svårare och vinsterna gå ned. Tills vi når jämvikt. Låt oss anta att poker på nätet med euro eller dollar inte uppfanns den här veckan och att någon innan du kom detta, tänkte exakt samma tanke. Kanske någon efter det gjorde samma sak och sedan en till. Har vi börjat röra oss mot jämvikt? Är vi redan där? I poker kan skillnaderna vara små och svåra och upptäcka. Tro mig det finns skillnader i skicklighetsnivå när det gäller euro vs dollar. Även på den lägsta nivån. Kan du riskfritt (dvs nivåerna HAR samma svårighetsgrad) göra vinster på att byta. Då kommer dessa riskfria vinster försvinna. Enkel ekonomisk teori. Vill för en gångs skull inte vara dryg. Din teori bygger på att alla har total kunskap, vilket inte är fallet. Det finns tillräckligt många ovetande/irrationella personer för att det ska vara möjligt att jämvikt inte närmas. Hur som helst, att det oftast rör sig mot jämvikt säger jag inte emot, men dessutom vill påstå att även om alla vore allvetande så skulle exakt jämvikt aldrig någonsin nås, och då går det, åtminstone teoretiskt, alltid att hitta edge. Citera
gulapa Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Din teori bygger på att alla har total kunskap, vilket inte är fallet. Det finns tillräckligt många ovetande/irrationella personer för att det ska vara möjligt att jämvikt inte närmas.Hur som helst, att det oftast rör sig mot jämvikt säger jag inte emot, men dessutom vill påstå att även om alla vore allvetande så skulle exakt jämvikt aldrig någonsin nås, och då går det, åtminstone teoretiskt, alltid att hitta edge. Det är det första man lär sig. Steg 2 är att man lär sig att det hamnar lika många på båda sidor av linjen rationell=att de tar ut varann och jmv uppnås genom utslagning av residualerna. Citera
håll.i.hatten Postad 5 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 5 Maj , 2008 Ja, du tjänar mer på eurobord om du har samma winrate som på dollarbord. Jo jag förstår det... Det jag undrade över, och det som var viktigt att ta med i diskussionen var amerikanska spelare på 0.25$ jämfört med europeiska på 0.25 euro. Eftersom 0.25$ är näst lägsta nivån på t ex Full Tilt, och 0.25 euro är näst lägsta nivån på den europeiska sajten, tror ni inte att det finns stor chans att många fiskar vill "prova nästa nivå" när dom spelat ett tag, även fast dom fortfarande är dåliga. Och gör dom det har som samma skill, men vi i sverige tjänar mer på euro nu. Jag pratar inte om högre nivåer, det har jag aldrig sagt heller, där förstår jag att folk tänker lite längre. Citera
MJ Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Jo jag förstår det... Det jag undrade över, och det som var viktigt att ta med i diskussionen var amerikanska spelare på 0.25$ jämfört med europeiska på 0.25 euro. Eftersom 0.25$ är näst lägsta nivån på t ex Full Tilt, och 0.25 euro är näst lägsta nivån på den europeiska sajten, tror ni inte att det finns stor chans att många fiskar vill "prova nästa nivå" när dom spelat ett tag, även fast dom fortfarande är dåliga. Och gör dom det har som samma skill, men vi i sverige tjänar mer på euro nu. Jag pratar inte om högre nivåer, det har jag aldrig sagt heller, där förstår jag att folk tänker lite längre. Du har helt rätt. Nivåerna är EXAKT lika. Du tjänar mer när du spelar med euro. Citera
Akumila Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Det är det första man lär sig. Steg 2 är att man lär sig att det hamnar lika många på båda sidor av linjen rationell=att de tar ut varann och jmv uppnås genom utslagning av residualerna. Det där får du förklara. Vilken linje? Du får ju också tänka på att de rationella spelarna (de som letar max-edge) på den här nivån är så mycket färre än de dåliga/irrationella spelarna att de inte kommer påverka den genomsnittliga skickligheten hos spelare på en viss site genom att de byter till att spela där. Citera
Akumila Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 Jo jag förstår det... Det jag undrade över, och det som var viktigt att ta med i diskussionen var amerikanska spelare på 0.25$ jämfört med europeiska på 0.25 euro. Eftersom 0.25$ är näst lägsta nivån på t ex Full Tilt, och 0.25 euro är näst lägsta nivån på den europeiska sajten, tror ni inte att det finns stor chans att många fiskar vill "prova nästa nivå" när dom spelat ett tag, även fast dom fortfarande är dåliga. Och gör dom det har som samma skill, men vi i sverige tjänar mer på euro nu. Jag pratar inte om högre nivåer, det har jag aldrig sagt heller, där förstår jag att folk tänker lite längre. Ditt argument håller väl till viss del, men du får ju också tänka på att det förmodligen finns fler människor som känner att de har råd att spela bort $25 än €25. Däremot kan jag tänka mig att den allra lägsta nivån är likvärdig oavsett valuta eftersom det kan finnas personer som spelar där som egentligen har råd med mer, men som helt enkelt väljer att spela på den lägsta nivån. Citera
håll.i.hatten Postad 6 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 6 Maj , 2008 Ditt argument håller väl till viss del, men du får ju också tänka på att det förmodligen finns fler människor som känner att de har råd att spela bort $25 än €25. Jo det är sant. Skulle vilja diskutera vidare. Men eftersom forumet består av 50% 16-19 åringar med för mycket tid och för lite förståelse för andra människor, 30% medium/high stakes-spelare som tror att alla diskussioner handlar om deras nivå, 10% teorinördar som inte tar med nåt annat än teori i beräkningarna, och tror att alla som inte skriver sina inlägg som om det vore en rapport på universitetet är 3-åringar med ärtor uppstoppade i näsan, 5% spelare som förstår att det inte är nån idé att öppna käften här innan deras bankrulle når några hundratusen kronor, och till sist 5% normala homo sapiens med normal empati och mognad för att kunna diskutera med andra homo sapiens som inte är exakt likadana dom själva. ...gör jag inte det, eftersom jag inte orkar med 90% av dom ovan nämnda. Tack och godnatt, nu tar jag ut hela min bankrulle och går till Statoil, där jag handlar en STOR mosbricka med räksallad för hela rullen. Citera
gulapa Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 Det där får du förklara. Vilken linje? Du får ju också tänka på att de rationella spelarna (de som letar max-edge) på den här nivån är så mycket färre än de dåliga/irrationella spelarna att de inte kommer påverka den genomsnittliga skickligheten hos spelare på en viss site genom att de byter till att spela där. Kraftigt förenklat: De irrationella kommer att slå ut varandras irrationalitet. Eftersom de är just irrationella. Ponera att "alla" vet att en liter mjölk kostar 10kr. De irrationella har ingen aning så de chansar. En chansar 8kr en chansar 12. Deras irrationalitet ger medelvärdet 10. Deras fel tas ut av andras fel så att medelvärdet blir rätt. Kontextuell sammanfattning: Det kommer hamna lika många fiskar på € som på $. Men det kommer finnas fler grinders på dollar borden. Procentuellt kommer det alltså finnas mer fisk på euro borden. Naturligtvis är det antaganden från min sida, jag har ingen "belönad/sponsrad vetenskaplig empirisk studie" av fenomenet. Citera
Rooney Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 Jag rekommenderar dig följande bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171307761 Alltså hahaha det här kan vara den bästa kontringen någonsin Hur har jag missat det här Citera
xplosivo Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 Nej, dom är basketspelare från Serbien. I Belgrad kunde dom bara hoppa 30 cm högt så dom flyttade till Sverige där dom kunde hoppa 3 meter högt. Av ren nyfikenhet, är det du på bilden? HAHAHAHAHAAAAAA!..... Citera
_mowmow Postad 6 Maj , 2008 Rapport Postad 6 Maj , 2008 Den här tråden och inläggen om "Barn och matematik" och "Lär dig engelska med Barbarpappa" fick mig att bryta ihop totalt av skratt på oljemassagen nyss. Hon trodde nog att jag var hög eller nåt. TACK TACK!!! Citera
Akumila Postad 7 Maj , 2008 Rapport Postad 7 Maj , 2008 Kraftigt förenklat: De irrationella kommer att slå ut varandras irrationalitet. Eftersom de är just irrationella. Ponera att "alla" vet att en liter mjölk kostar 10kr. De irrationella har ingen aning så de chansar. En chansar 8kr en chansar 12. Deras irrationalitet ger medelvärdet 10. Deras fel tas ut av andras fel så att medelvärdet blir rätt. Kontextuell sammanfattning: Det kommer hamna lika många fiskar på € som på $. Men det kommer finnas fler grinders på dollar borden. Procentuellt kommer det alltså finnas mer fisk på euro borden. Naturligtvis är det antaganden från min sida, jag har ingen "belönad/sponsrad vetenskaplig empirisk studie" av fenomenet. Jag förstår din poäng, men jag tror inte riktigt att det är så enkelt. Vad är det som säger att de irrationellas gissningar skulle vara fördelat med ett medelvärde på 10 kr. Tar ett annat exempel. Anta att 95% av befolkningen inte kan skilja på euro och dollar. Det kommer då vara högre värde att spela på euro-borden. Visst, de 5% som faktiskt är rationella kommer så småningom inse att det är högre värde på euroborden och man kommer då kanske röra sig mot jämvikt, men detta kommer ta tid, och analyserar man situationen (som OP vill att vi ska göra) kan man hitta högre EV, som man kan utnyttja tills jämvikt har uppnåtts. Dessutom är det så mycket kortsiktig tur i poker att det är väldigt svårt att avgöra var man har högst EV, därför kommer det endast finnas en handfull spelare, som analyserat EV för de olika borden mycket noga, att byta från att spela om dollar till om euro. Och denna handfull är bara en piss i havet och kommer alltså inte utjämna EV för dollar vs. euro. Citera
Recommended Posts