Gå till innehåll

Fel att ställa?


kaffebarn

Recommended Posts

Spelade en liveturnering i helgen med 8 betalda platser

15 pers kvar

BB 3000 SB 1500 Ante 300

8 Pers på mitt bord och alla foldar till mig på lilla blind och jag har ca 20k som är ungefär halv medelstack.

Kollar på mina kort och ser monstret T2o och ställer tyvärr så synar BB som är hyffsat tight och ca 30k i chips med AKo och jag åker ur.

 

Kan inte släppa den handen ur tankarna... Hur fel spelade jag där egentligen? för mig kändes det som en 50/50 ställ eller fold, var ju 6900 i potten.

Behöver kunna få rätsida på den handen så ja kan släppa den ur tankarna när ja nu ska lira cosmopols spring poker week turnering i helgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite beror det väl på om du varit aktiv eller inte senaste rundan. Om du inte varit speciellt aktiv så med tanke på att din stack enbart är ~3m, eller mindre än 10BB så är det väl autopush med ATC i SB och roundfold till dig tycker jag.

Att sen BB hittat AK är ju bara shit happens.

 

Hade varit rätt tight ett tag där så kändes som rätt för mig att ställa, men man åkte ju ur å därför börja ja ångra lite att ja ställt... Men men hade ju bara behövt lite tur för att vinna mot AK där å då hade jag legat riktigt bra till.

Var min första större liveturnering det där så var ändå lite surt å det var ju 120k sek till vinnaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såhär försöker jag tänka som mttfisk.

 

vi riskerar 20k för att vinna 4500+2400=6900. ratio ~1:3

 

dvs i cashgames är motsvarigheten att shovea från 0.5bb i 1.5bb potten för ytterligare 4.5bb, dvs effektiva stackdjupet 5bb.

 

cashgames är löst vid de aktuella stackdjupen. vi vet att T2o är en shove vid 3.0bb.

 

anta att turren är en winnertakesitall där alla spelare är lika bra. isåfall kommer bb syna aningen mer än vid shove för 3bb cashgames(ante förbättrar hans faktisk odds, blir typ att synen motsvarar samma syn vid 18:48<1:3), vilket är positivt för vår hand(den blir för värde mot dessa extra händerna). men jag tror inte att det är positivt i den grad att det väger upp att vi ligger rätt mycket efter resten av hans range relativt hur mycket efter vi faktiskt kan ligga. så tillbaka till

 

det är rätt stor penalty på att åka, så fi kommer syna mindre än optimalt vid cashgames. men det är en ännu större penalty för oss att förlora. så här tror jag att vi ska tendera att spelare tightare än än optimalt i fallet winnertakesitall även om fi skulle ha en lika stor penalty på att åka. vet inte riktigt hur man ska avgöra om min gissning är rätt, kanske krävs simulering. men tror faktiskt fi kommer syna rätt mycket här, oddsen är helt enkelt för bra och fi är inte alls säker på att kunna folda sig till sin plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske krävs simulering. men tror faktiskt fi kommer syna rätt mycket här, oddsen är helt enkelt för bra och fi är inte alls säker på att kunna folda sig till sin plats.

 

Som jag ser det:

Det som är just att Fi är tvungen att riskera ~66% av sin stack för att syna och dessutom sitter i SB nästa hand själv som gör att pushen är så effektiv här. Om han förlorar så har han inte ens 2m kvar i stacken och då krävs det mkt bra kort för att syna, även om Hero har mindre stack. Däremot om Fi foldar har han fortfarande en hyffsad stack att arbeta med. Det är ju inte som i CG i det här läget att han kan fylla på liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det:

Det som är just att Fi är tvungen att riskera ~66% av sin stack för att syna och dessutom sitter i SB nästa hand själv som gör att pushen är så effektiv här. Om han förlorar så har han inte ens 2m kvar i stacken och då krävs det mkt bra kort för att syna, även om Hero har mindre stack. Däremot om Fi foldar har han fortfarande en hyffsad stack att arbeta med. Det är ju inte som i CG i det här läget att han kan fylla på liksom.

 

Vad är "m" som du skriver förkortning på? förstår vad det är du menar men inte vad det betyder.

Och vad menas med "imo" som vrakman skrev några inlägg upp?

 

 

Känns i alla fall som ja kan släppa den här handen nu å inte ångra mitt spel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är "m" som du skriver förkortning på? förstår vad det är du menar men inte vad det betyder.

Och vad menas med "imo" som vrakman skrev några inlägg upp?

:)

 

M = Summan av hur många varv din stack överlever genom att enbart posta anten och blindsen varje varv. Harringtons bok om MTT-spel.

 

inm = in my oppinion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det:

Det som är just att Fi är tvungen att riskera ~66% av sin stack för att syna och dessutom sitter i SB nästa hand själv som gör att pushen är så effektiv här. Om han förlorar så har han inte ens 2m kvar i stacken och då krävs det mkt bra kort för att syna, även om Hero har mindre stack. Däremot om Fi foldar har han fortfarande en hyffsad stack att arbeta med. Det är ju inte som i CG i det här läget att han kan fylla på liksom.

 

men vi riskera att åka direkt jämfört att lira kvar 4varv. det är inte som som CG att vi kan fylla på LDO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skrev såhär på msn angående denna tråden orkar inte skriva om det:

 

att vika T2o är nog helt okej där mot en duktig mtp på att det är typ den femte sämsta handen eller något

 

men dom flesta synar nog för tight så det är bättre att exploatera dom med att pusha

 

om jag personligen hade varit i det där läget hade jag nog låtsas att kolla på korten utan att göra det sen degat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...