Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur kan man undvika att tilta allt för mycket? Jag brukar hålla till på Full Tilt på oftast 0,50/1 el 1/2. För ett par dagar sedan spelade jag och plussade 150$ på en kvart. Korten såg hur bra ut som helst, och dom jag spelade med var så lösa. Det var som att ta godis från ett barn. Men sen kom tilten. Är det kanske för att man blir för girig. Vill ha mer, ännu snabbare...? Är det nån som har nåt råd att ge? Jag håller på att bli tokig att plussa ett par hundra, sen torska ett par händer senare.

Postad

Läs en pokerbok. Läs framförallt på om variansen i poker. På de nivåer du spelar är ett + eller - på $150 helt normalt och sker hela tiden på mycket mindre tid än en kvart (läs en hand). Om du börjar tilta redan efter att ha förlorat ett inköp så bör du fundera på om poker verkligen är något för dig.

En bra början för att motverka tilt är en förståelse för hur poker fungerar och en tillräckligt stor bankrulle för att klara variansen. Lite mental styrka är inte helt fel också.

Postad

Att döma av hur du skriver är du inte särskillt duktig än. Jobba på!

För att få bort tilt måste man nog först ha en stor förståelse för varians och den grundläggande matematiken.

Postad

Mitt tips är att ta det här på stort allvar, för det är vad som kommer stjälpa dig som pokerspelare om det inte försvinner.

Tycker du benhårt ska försöka tvinga dig själv att spela disciplinerat hela tiden. Se till att inte betala av för mycket, och om suget att spela fler händer och syna mer blir för stort så lägg helt enkelt av för stunden. Ta en paus. Själv försöker jag att sluta för dagen eller inte spela på minst sex timmar när jag jag börjar tilta. Det finns inga bra genvägar till att inte steama. Se till att du vet hyfsat hur du räknar ut vad som är rätt att göra, och följ det sedan.

Känner du inte att du kan hantera tilten bättre med tiden tycker jag du ska casha ut rullen och göra något roligt för den. Lycka till.

En sak till. Att sluta på lite minus för dagen kan ibland kännas lite jobbigt, men att lära sig göra det är en grej som kommer hjälpa dig jävligt mycket.

Postad
stfu_lg.gif

Det skulle alltså betyda att man fortfarande kan spela vinnande poker och tilta samtidigt?

Ja. Det är bl a därför det är svårt att sluta för man märker inte själv när tilten/sämre spelet övergår i ett förlorande spel.

Att spela för långa sessioner är också en form av tilt.

Postad
Ja. Det är bl a därför det är svårt att sluta för man märker inte själv när tilten/sämre spelet övergår i ett förlorande spel.

Att spela för långa sessioner är också en form av tilt.

picard-no-facepalm.jpg

Postad
Alltså.. Skojiga bilder, men det är ju inte direkt så att du argumenterar för/mot något?

Det gör jag ju visst det, jag argumenterar för att "tilt/att tilta" inte är synonymt med att "inte spela sitt bästa spel/spela för långa sessioner".

Postad

Tilt = Att spela sämre pga att man påverkas psykiskt av omständigheter relaterade till spelet.

Om man spelar sämre pga att man t ex är trött eller spelar för många bord är inte tilt. Men om man börjar spela sämre pga att man vunnit mycket så är det naturligtvis tilt.

Postad

Klart man kan tilt-plussa. Dock blir det svårt i längden.

Om man till exempel förlorar en stor pott och sedan återköper och trycker med 1010 på höjd och återhöjd pott skulle jag kalla det tilt.

Drar man ut den gången så tror jag inte man skryter om det på pokerforum :)

Postad
Det gör jag ju visst det, jag argumenterar för att "tilt/att tilta" inte är synonymt med att "inte spela sitt bästa spel/spela för långa sessioner".

"In logic, an argument is a set of one or more declarative sentences known as the premises (singular is also spelt "premiss" in British English), along with another declarative sentence known as the conclusion. A deductive argument asserts that the truth of the conclusion is a logical consequence of the premises; an inductive argument asserts that the truth of the conclusion is supported by the premises."

http://en.wikipedia.org/wiki/Argument

Lycka till med ditt framtida argumenterande.

Postad
Tilt = Att spela sämre pga att man påverkas psykiskt av omständigheter relaterade till spelet.

Om man spelar sämre pga att man t ex är trött eller spelar för många bord är inte tilt. Men om man börjar spela sämre pga att man vunnit mycket så är det naturligtvis tilt.

fantastisk definition. det ska jag intala mig nästa gång jag blir arg på något irl. "äh, jag tar och sätter mig och lirar lite poker och lugnar mig". för jag är ju inte tiltad!

Postad

De har en konstig definition av tilt på wikipedia:

På senare tid, då pokerspel har fått allt större utbreddning, relaterar man oftast ordet tilt till just poker. I dessa sammanhang används det för att beskriva en spelare som anser sig ha förlorat många marker/pengar/potter p.g.a. otur och/eller rentav dåligt spel, vilket leder till att spelaren gör dåliga bluffar, kallsvettas, spelar alldeles för aggressivt, eller på annat sätt – medvetet eller omedvetet – förlorar.

Enligt dom så tiltar man alltså även om man förlorat på otur.

På den engelska varianten så definierar de tilt som överaggressivt spel:

Tilt is a poker term for a state of mental confusion or frustration in which a player knowingly adopts a sub-optimal, over-aggressive strategy.