Gå till innehåll

PLO - AAKKss mot nötfärg


Krissan

Recommended Posts

Lite PLO på kvällskvisten skadar väl inte tänkte jag, och det gjorde det inte heller. Fick tag på AAKKss. Vet att bordet är löst, men tror mig ha den bästa handen preflop, så jag bettar pot när det blir min tur, och får syn.

 

Floppen är trevlig, om än skrämmande: Jag floppar toppset, men tre spader ute. När fienden bettar in i mig så känns det givet att calla, och inte raisa.

 

 

 

 

Game #739607707 - (blinds $0.25/$0.50) Pot Limit Omaha Hi - 2005/03/04-20:30:20.1 (CST)

Table "Kabara" (real money) -- Seat 5 is the button

Seat 1: donniemon ($47.00 in chips)

Seat 2: JoeToker ($27.50 in chips)

Seat 3: utjones ($38.00 in chips)

Seat 5: Krissan ($80.00 in chips)

Seat 6: ,,,,, ($47.50 in chips)

Seat 7: NilBuster ($20.50 in chips)

Seat 9: Easy JC ($14.50 in chips)

Seat 10: SHEENA1 ($21.00 in chips)

,,,,, : Post Small Blind ($0.25)

NilBuster: Post Big Blind ($0.50)

Dealing...

Dealt to Krissan [ A:heart: ]

Dealt to Krissan [ A:diamond: ]

Dealt to Krissan [ K:club: ]

Dealt to Krissan [ K:heart: ]

Easy JC : Fold

SHEENA1 : Call ($0.50)

donniemon: Fold

JoeToker: Fold

utjones : Call ($0.50)

Krissan : Raise ($2.75)

,,,,, : Fold

NilBuster: Call ($2.25)

SHEENA1 : Call ($2.25)

utjones : Call ($2.25)

 

Pott: 9.25

 

*** FLOP *** : [ 8:spade: K:spade: 9:spade: ]

NilBuster: Check

SHEENA1 : Check

utjones : Bet ($6)

Krissan : Call ($6)

NilBuster: Fold

SHEENA1 : Fold

 

Pott: 21.25

 

*** TURN *** : [ 8:spade: K:spade: 9:spade: ] [ 8:heart: ]

utjones : Bet ($4)

Krissan : Raise ($35.25)

utjones : Call All-in ($25.25)

 

Pott: 81.75

 

*** RIVER *** : [ 8:spade: K:spade: 9:spade: 8:heart: ] [ J:heart: ]

*** SUMMARY ***

Pot: $78.75 | Rake: $3

Board: [ 8:spade: K:spade: 9:spade: 8:heart: J:heart: ]

donniemon didn't bet (folded)

JoeToker didn't bet (folded)

utjones lost $38 (showed hand) [ 8:diamond: 7:spade: Q:diamond: A:spade: ] (a flush, ace high)

middlejohn didn't bet

Krissan bet $44, collected $84.75, net +$40.75 (showed hand) [ A:heart: A:diamond: K:club: K:heart: ] (a full house, kings full of eights)

,,,,, lost $0.25 (folded)

NilBuster lost $2.75 (folded)

Easy JC didn't bet (folded)

SHEENA1 lost $2.75 (folded)

 

 

 

Borde jag ha spelat den här handen annorlunda för att maximera vinst/minimera förlust? När åttan kom på turn behövde jag ju enbart oroa mig över fyrtalet, samt en straight flush om ytterligare ett spader föll.

 

I princip skriker jag ju ut att jag har kåken på turn, men får syn ändå. Är ju ett ganska kraftigt omslag jag ger honom, men det faktum att han bettade för lite kan ju fått honom att tro att jag försöker bluffa kåken, och han är själv svårt att släppa trissen+nötfärgen.

 

Vad tycker ni? Hur maximerar man vinsten i en sån här situation? Trycka in på floppen redan känns alldeles för spekulativt och -EV om man har starka skäl att tro att han sitter på färgen. Hade jag varit honom hade jag nog check-raisat pott med nötfärgen, vilket hade gett mig sämre odds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På floppen så kan jag bara se syn och fold som alternativ. Höjningen är inte bra eftersom det är väldigt troligt att någon av dina motståndare har färg och en återhöjning verkligen fuckar upp dina dragodds ordentligt.

 

För att folden ska vara rätt så tror jag att du måste vara uppe mot en motståndare som inte ger någon action när brädan paras och inte släpper sin hand eller ger gratiskort vid en oparad bräda. En sådan motståndare torde vara rätt sällsynt, och du får ju ändå bra odds här. Samt förstås att du aldrig legitimt skulle kunna bluffa kåken när du har en annan hand som du synat med här.

 

Så jag skulle säga att floppen är en rätt klar syn.

 

På turn så vet du ju att dina pengar kommer åka in och enda frågan är ju om din motståndares också kommer göra det. Eftersom din motståndare i värsta fall drar till en 1-outare så behöver du ju inte direkt vara orolig för att ge billiga kort här.

 

Jag lutar lite åt att köra på halva stacken nu och den sista halvan på rivern, men jag misstänker starkt att den optimala strategin är att dega in direkt eller bara syna.

 

Poängen med hälften nu hälften sen är ju så klart att motståndaren ska få betala sin nötfärg på avbetalning och aldrig tappa hoppet.

 

För övrigt så skulle jag tro att hans turnbet var ett slöspel i hopp om att du skulle återhöja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...