Gå till innehåll

PLO8 - Hur betta med nöt-low?


Krissan

Recommended Posts

Har börjat testa lite Omaha Hi/Lo, när en intressant situation uppstod. Vi var 3-4 personer i handen, och på turn plockade jag upp nöt-lowen, utan någon större chans på high (inside straight för wheel var uppenbar, visade sig att det hade räckt med att para mitt ess för att vinna high också).

 

Handen i sig är inte så jätteintressant, utan det är mer teorin bakom hur man bör agera med nöt-low.

 

Är det generellt sett rätt att försöka trycka in så mycket pengar man bara kan i potten för att om möjligt driva ut high-jagare? Eller ska man sitta tillbaka och låta de andra sköta bettandet? Det måste väl vara skillnad på när man har en respektive flera motståndare? Har man någon form av high också så är det kanske värt att betta så mycket man kan, i hopp om att vinna potten rakt av, eller att bli synad av sämre high/low?

 

Givetvis finns det inga enkla svar, men frågan förbryllade mig när jag funderade på hur jag skulle agera. Slutade med att jag, mot en ensam motståndare, bettade pott på river. Han stekte ett bra tag och synade sedan med par i kungar, vilket han vann Hi för. Just det tycker jag var lite tomtigt av honom, men samtidigt inser jag ju att det var lite tomtigt av mig själv också - hade han haft nöt-low också så hade jag ju bara fått 1/4 av potten. Tidigare på kvällen gjorde jag likadant mot tre motståndare, en foldade och jag scoopade potten med A-5-stegen.

 

Ge mig era åsikter angånede det här! Tycker att PLO8 var ett ruskigt kul, om än ibland frustrerande, spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inside straight-draw är inte alls så värdelöst högdrag särskilt inte om du har high-card strength i esset tillsammans med counterfitskyddande lågkort. Om du redan har lågen och din motståndare bara har högmöjligheter kommer högdraget räcka för att du ska korpa åt dig ~1/6 av pengarna som åker in i potten i snitt.

 

I den här situationen på floppen så vill du uppnå något av följande generellt:

 

1) Få action av flera motspelare. Dvs gör valuebets som du kan få syn av många av.

2) Plocka potten osynad. Dvs beta större, och detta är enbart aktuellt när du troligen är uppe mot enbart en motståndare.

 

Det är ingen hand som du kommer kunna extrahera särskilt mycket värde med HU om du blir nedsynad, så stora värdebet funkar inte riktigt här. Däremot så är ju pottbetet på rivern inte alls en särskilt dum idé, du är ju garanterad 1/4 av potten och om motståndaren är förutsägbar kanske till och med hälften.

 

Ställena du vill slå ut motståndare på är normalt i trevägspotter där du har nötlågen och runt par/tvåpar för hög mot två motståndare. I det läget vill du väldigt gärna knocka ut en bättre/lika bra hög hand och gå upp ensam mot en samma låg som du har men med sämre högmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska undvika PLO8 i ett par dagar har jag bestämt mig för... :/

 

Satt med nöt-low i en riktigt stor pott. Bettade max på floppen, och fick syn. Var sjukligt pott-commited och var all-in på turn. För att göra en lång historia kort så träffade han en 3-outare för bättre low än mig på turn, och sedan en inside straight för bättre high på rivern...

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt med nöt-low i en riktigt stor pott. Bettade max på floppen, och fick syn. Var sjukligt pott-commited och var all-in på turn. För att göra en lång historia kort så träffade han en 3-outare för bättre low än mig på turn, och sedan en inside straight för bättre high på rivern...

Nötlågen är rätt överskattad, särskilt att beta max med, så jag tycker spelet låter lite skumt. Kanske något att posta i HH-forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt med nöt-low i en riktigt stor pott. Bettade max på floppen, och fick syn. Var sjukligt pott-commited och var all-in på turn. För att göra en lång historia kort så träffade han en 3-outare för bättre low än mig på turn, och sedan en inside straight för bättre high på rivern...

Nötlågen är rätt överskattad, särskilt att beta max med, så jag tycker spelet låter lite skumt. Kanske något att posta i HH-forumet?

 

Spelade ju riktigt jävla klantigt i den, så det vet jag inte om jag vågar... =)

 

Skrev inte upp handnumret heller tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...