Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den här dagen lägger vi ner, slutspelat och stopp-loss.

Spelade ganska bra förutom sista 20 minuterna.

Knappt vunnit en hand på hela dagen, inget fick stå eller träffa. Klassisk omaha. Hade jag varit nybörjare hade jag skrivit långa utläggningar om att jag minsann varit med det sjukaste ever.... men så var nog inte fallet, std varians när man är aggro och som i slutet även tiltad.

För mycket över stopp-loss vilket skedde under tiden jag väntade på blindsen för att sitta ut. Inte ok dock så........

Framöver blir det lämna borden omgående när stopp-loss är passerad. Blir annars lätt att jag hoppas på återhämtning sista händerna och chansar, vilket skedde idag. Vill inte överskrida med mer än 1 inköp framöver.

Siffror sen återkomst på PF 2010-11-12

1. Microgaming*:

Dagsresultat (exkl RB): -€ 1 150

Resultat (exkl RB) sen 2010-11-12: +€ 35

Utbetald RB/Bonus/Race sen 2010-11-12: +€ 2 206

Onlinesaldo**:+€ 3 424

2: Svenska Spel***

Dagsresultat: - 4000 kr

Resultat sen 2010-11-12: +12 897 kr

Onlinesaldo**:+ 17 897

* Allt spel sker tills vidare på microgaming SH PLO€50 t.o.m PLO€200, "10 BI-skott" på högre stakes eventuellt framöver i samband med en bra period, 100 BI-kravet gäller dock alltid. Midstakes som "reg" (>=PLO€400) blir det troligen inte igen förrän tidigast i början på 2011. Är BR-NIT numera. Fler nätverk/siter kan det mycket väl bli snart, vi får se.

**Onlinesaldot är inte hela rullen. Rullens storlek håller jag för mig själv men mindre än 100 inköp kommer jag absolut ALDRIG ha på någon nivå jag spelar. Är ett 100% spikat löfte.

***Satte in 5ksek på SvS för att köra SM main event för 2ksek. Gick åt skogen och har inte kört något mer sen dess. Edit 2010-11-25: Idag bar det av med 3ksek som start på CG Omaha @ SvS, gick bra, får se om det kan bli en ordentlig SvS-rulle av detta.

Kanske spel imorn, får se.

Känner mig tiltad just nu.

Nog bäst försöka hålla nere variansen nästa gång, mindre 3b etc. Onlinerullen är lite väl låg också, ska vårdas, ingen lust ta upp visakortet.

Over and out

/Mr Tight

• Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Vad gör du efter att du stängt ner och fortfarande känner dig tiltad?

Själv går känslan inte över tills jag känner mig som vinnare igen. Varför har jag svårt att spela tidigt på dagen.

Variansen är sick.

Bra fråga, idag hade jag sedan tidigare planerat att ha en massa folk över så det löste sig automatiskt. Annars brukar det ofta bli fotboll men någon generell lösning har jag inte alls, skulle vilja ha en. Vet bara att man själv och rullen mår bäst av att fokusera på annat en stund. Knepet att "fokusera på shopping dagen efter" har funkat bra några gånger. Tror det var tomtes idé från början.

Önskar jag hade en generell lösning. Grejen är ju att något inom en vill sätta sig och jaga ikapp backet omgående (gör det inte längre dock).

Ja, variansen är sick MEN utan den skulle man nog inte heller kunna vinna så fina summor och ha en långsiktigt sjukt fin winrate (jämfört med holdém)

Variansen är säkert en stor anledning till att fisken inte lär sig spela bra, att fisken tror sig vara "vinnande men otursförföljd". Variansen är ofta anledningen till att relativt kompetenta spelare tiltar bort gratispengar till dig. Variansen i omaha är nog också en gambler-magnet utan like. "Why fold when any 4 can win..."

Alla vinnande spelare borde lära sig älska variansen oavsett vad den på kort och medellång sikt nu må göra med dina resultat. Borde alltså, idag kände jag ingen större kärlek vid borden men ska prova att älska mer nästa gång jag spelar, oavsett hur det går.

Gngn :)

Postad

Hur stort sample med händer har du på PLO200 och PLO100 (eller andra nivåer), samt vad för bb/100 på respektive nivå? :)

Vore intressant att veta, har själv börjat spela en hel del omaha, men svårt att veta hur mkt vinnande (eller förlorande) man är när man inte lyckats få ihop ett stort antal händer än. Skulle vara bra som en "guide" att veta hur du ligger ungefär, så har man nåt att jämföra med.

Postad
Prova vinterkräksjukan dagen efter. Tar garanterat bort alla tiltkänslor!

Så går det när man lämnar sin idol i sticket och drar till nordpolen

Hur stort sample med händer har du på PLO200 och PLO100 (eller andra nivåer), samt vad för bb/100 på respektive nivå? :)

Vore intressant att veta, har själv börjat spela en hel del omaha, men svårt att veta hur mkt vinnande (eller förlorande) man är när man inte lyckats få ihop ett stort antal händer än. Skulle vara bra som en "guide" att veta hur du ligger ungefär, så har man nåt att jämföra med.

För att det ska bli något vettigt sample får vi nog ta alla händer jag har sedan nystarten i juli. 205k händer över tre nivåer och 8,3bb/100 i snitt exklusive rakeback. Notera hur rejken mördar, speciellt på PLO€50 och PLO€100:

winrate205k.jpg

Obs, detta är knappast någon maxwinrate. Har tiltat en del på på alla nivåer, speciellt sista månaden då jag endast varit marginellt vinnande (om alls vinnande?). Tror säkert man kan uppnå runt det dubbla med god disciplin, explo-spel och bra table-selection. Jag är dessutom i princip förlorande utan rakeback på PLO€100 när jag samtidigt kör PLO€200. Min PLO€100-kurva är en nerförsbacke sen jag gick upp i stakes för 3 månader sen. PLO€50 har jag knappt kört sedan sommaren.

Note so self: Blanda inte stakes i onödan...

Postad

Antar att det var på tiden att jag sprang skräp ett tag efter snart ett halvår med ganska bra spring generellt.

Igår var riktigt jobbigt. Idag var troligen ännu jobbigare.

Har varit med om liknande innan många gånger men var ett tag sen.

Anyway, kommer hända fler gånger så det gäller bara att lära sig hantera det. Igår hanterade jag det dåligt, idag något bättre men fortfarande inte bra.

Grymt värde på SvS idag iaf, trodde knappt det var sant när jag fick in det med topp 2 och färgdrag i en 600 bb-pott och båda FI hade stegdrag utan tillägg (förlorade den gjorde jag ändå).

Siffror sen återkomst på PF 2010-11-12

1. Microgaming*:

Dagsresultat (exkl RB): -€ 750

Resultat (exkl RB) sen 2010-11-12: -€ 715

Utbetald RB/Bonus/Race sen 2010-11-12: +€ 2 206

Onlinesaldo**:+€ 2 674

2: Svenska Spel***

Dagsresultat: - 4000 kr

Resultat sen 2010-11-12: +8 897 kr

Onlinesaldo**:+ 13 897

* Allt spel sker tills vidare på microgaming SH PLO€50 t.o.m PLO€200, "10 BI-skott" på högre stakes eventuellt framöver i samband med en bra period, 100 BI-kravet gäller dock alltid. Midstakes som "reg" (>=PLO€400) blir det troligen inte igen förrän tidigast i början på 2011. Är BR-NIT numera. Fler nätverk/siter kan det mycket väl bli snart, vi får se.

**Onlinesaldot är inte hela rullen. Rullens storlek håller jag för mig själv men mindre än 100 inköp kommer jag absolut ALDRIG ha på någon nivå jag spelar. Är ett 100% spikat löfte.

***Satte in 5ksek på SvS för att köra SM main event för 2ksek. Gick åt skogen och har inte kört något mer sen dess. Edit 2010-11-25: Idag bar det av med 3ksek som start på CG Omaha @ SvS, gick bra, får se om det kan bli en ordentlig SvS-rulle av detta.

Kanske tar paus ett tag, vi får se.

Gngn

/Mr Tight

Postad

Kanske tar paus ett tag, vi får se.

Jo, så blir det.

Spelade idag och backade rakt ut omgående.

Troligen har jag spelat bra mycket sämre än jag själv insett senaste veckan. Känner igen tendensen från maj/juni då det var på samma sätt och ser man i backspegeln spelade jag ofta som en lättiltad åsna även om jag då tyckte det var 90% oflyt/varians.

Lär vara samma grej nu, spelar dåligt helt enkelt.

Så..... kommer minska PF- och pokernyttjandet en period, speciellt avseende microgaming/prima som jag nog inte kommer röra på ett tag. Får bli som det blir med placeringen i rakeracet. Blir tiltad bara av att se mjukvaran atm.

Kommer åter PF när det känns roligare att spela/skriva igen.

Lär inte bli innan helgen men lär knappast dröja mer än några veckor heller om jag känner mig själv rätt.

Gogo Barca i el classico ikväll

/Mr Tight

Postad

Har alltid hatat att ta order.

Fortfarande singel va? ;)

Bra fråga, idag hade jag sedan tidigare planerat att ha en massa folk över så det löste sig automatiskt. Annars brukar det ofta bli fotboll men någon generell lösning har jag inte alls, skulle vilja ha en. Vet bara att man själv och rullen mår bäst av att fokusera på annat en stund. Knepet att "fokusera på shopping dagen efter" har funkat bra några gånger. Tror det var tomtes idé från början.

Njae, jag har mest försökt banka in stop-loss i huvudet på dig. :) Shoppingen var väl (åtminstone indirekt) psykologas idé eftersom han tyckte att du skulle försöka att bryta negativt tiltmönster genom att belöna dig själv istället för någon sorts bestraffning. Vet inte om han förordade just shopping dock, det tror jag du har kommit på alldeles själv.

Uppskattar dock som alltid dina kommentarer som tenderar att vara 100% on target.... förutom kanske denna gång då ;) (?).

Du ville flytta upp på 400 - jag tyckte tvärtom - du lät bli - plussade rejält.

Du vill bli pokerproffs på heltid - jag tyckte tvärtom - du kallar mig tomte - backar rejält och ska ta pf-paus.

I'm just sayin... 8-)

Lite mer allvarligt:

Är det tre dagar med dåliga resultat nu och du är redan less på poker igen och tänker pausa och inte skriva på pf? Pausen är säkert ett bra beslut, men tycker också det visar på att du borde tänka över om du är redo att gå 100% proffs.

Gogo Barca i el classico ikväll

Jag gillar ju att säga emot men här måste jag ju hålla med. Jag håller på alla lag som spelar mot Christiano Ronaldo. Tips på stream?

Postad

Text

Jorå, tycker fortfarande det är skoj men har spelat dåligt och tiltat en del senaste veckan, inte bra alltså.

Tycker det är ännu roligare när jag vinner och spelar tiltfritt.

Angående pro eller inte så ändrar jag ingen plan p.ga. några dåliga dar.

Kommer prova. Kanske det skiter sig, kanske inte. Kommer iaf slippa fundera på "undrar om jag hade klarat det, undrar hur det hade gått".

Blir också småtiltad av dina "I told you so"- commentz men det är nog mest ett tecken på att jag inte är i rätt balans för att varken spela eller hänga mycket på PF just nu.

Oavsett hur det går för mig som pro tycker jag du har en del fundamentala fel i ditt tidigare resonemang. Hävdad realism gränsar till trångsynthet imo. Underskatta inte människor olikheter.

Därmed inte sagt att de flesta av dina övriga skrifter är spot on, "även solen..... "

Om jag nu inte får fler svar som "tvingar mig" agera slipper ni mig troligen på PF en period nu. ;)

Postad

Blir också småtiltad av dina "I told you so"- commentz men det är nog mest ett tecken på att jag inte är i rätt balans för att varken spela eller hänga mycket på PF just nu.

Eh, jag hade väl en smiley nånstans där va?

Oavsett hur det går för mig som pro tycker jag du har en del fundamentala fel i ditt tidigare resonemang. Hävdad realism gränsar till trångsynthet imo. Underskatta inte människor olikheter.

Du borde vara bekant med mina postningar vid det här laget. Jag säger emot på pin kiv lite då och då för att se om du har tänkt till (gör samma sak i Johans db också för övrigt). Det verkar du ha gjort så jag ska inte tjata. Promise.

streamtips

gracias

Postad
Eh, jag hade väl en smiley nånstans där va?

True, tiltdimman blockar smileys :roll:

Anyway, har diskuterat din postnings-range med en kollega och vi än ense om att den är bland de de mest polariserade på PF. Om en post någon gång faller utanför den normalt mycket starka rangen (diskutabelt som synes) är det förmodligen ändå bra för balans och ett steg mot GTO. ;)

In 20 years, you will be more dissapointed by what you didnt do than by what you did

Gillar sånt tänk. Misslyckas hellre än undrar hur det hade gått om jag "bara hade provat". Mycket av mitt livs bästa upplevelser beror på den inställningen. Just saying.

F.ö. har jag nog aldrig sett liknande uppvisning som den Barcelona bjöd på idag. Kul att se hur det bara inte går att ta bollen av Xavi, måste vara ganska frustrerande för motståndet.

Återkommer men det kanske dröjer några dagar upp till en vecka.

Gngn

Postad
Segt Mr_Tight.

Varför inte fortsätta på AB, varför ändra vinnande konceptet?

Hojta till om du bestämmer dig för att fortsätta där.

Good point (antar du menar expressen?).

Har dock tänkt köra en annan form av trendbrott/rutinändring.

Såna brukar ju funka när det går lite segare:

Återkommer men det kanske dröjer några dagar upp till en vecka.

Kommer skita helt i dagsrapportering framöver. Blir troligen för kortsiktigt fokus och kanske även innebär onödig press att leverera resultat (?). Var en polares reflektion och den kan mycket väl stämma.

100 BI-regeln kör jag vidare med i grinden.

BR-mgmt ftw.

Har fortfarande kvar planen att köra ett 10BI-skott på PLO€400/600 och SvS 25/50, troligen någon fredag eller lördag kväll. Väntar tills jag är i duglig spel/icke-tiltform. Ni får troligen höra när ni händer.

Återkommer i dagboken endast om/när jag känner för att skriva och/eller med resultat på längre sikt än en dag. Inga mer dagssiffror, Månads- eller kanske 2-veckorskurvor kanske är mer konstruktivt (?).

Tror annars jag haft max en röd 2-veckorsperiod sen juni och sämsta månaden sen dess blir sannolikt nuvarande, november alltså. Stabilt sett på längre sikt oavsett vad man nu tycker om tiltarna etc. November landar troligen ändå på ok grönt, >40ksek ..... så någon ekonomisk katastrof är inte senaste tidens dåliga spel.

Hittade f.ö. ett, om än ganska tursamt, 10ksek-plus på SvS igår för att avsluta i mer positiva ordalag. :-D

Återkommer

Postad

Återkommer i dagboken endast om/när jag känner för att skriva och/eller med resultat på längre sikt än en dag.

Synd men förståeligt när det går trögt. Har faktiskt dragit nytta av dina HHs och tankar så tänker mest själviskt :oops: .

Postad
Synd men förståeligt när det går trögt. Har faktiskt dragit nytta av dina HHs och tankar så tänker mest själviskt :oops: .

Kommer säkert skriva lite då och då och återkommer garanterat med lite mer långsiktiga siffror regelbundet.

Skillnaden är främst att jag inte tänker sitta och tvinga mig själv att plita ner dagsresultat varje natt.

Idag tänkte jag först pausa men då det var sista dagen på månadsracet spelade jag ändå. Inte klar ännu men har spelat ganska bra hittills över 2k HHs. 1k HH till innan sängdags och sen ledigt imorgon.

En rolig HH kommer här. FI är sämst på hela nätverket (bokstavligen alltså, har pratat om honom förrut) och efttersom han alltid synar öppnar jag upp min värderange ganska rejält på alla gator. Ibland blir det dock fel:

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $2(BB) Replayer

SB ($372)

BB ($249)

UTG ($259)

Hero ($183)

CO ($309)

BTN ($336)

Dealt to Hero 8:heart: 9:club: K:club: 9:diamond:

fold, Hero calls $2, CO raises to $9, BTN calls $9, SB calls $8, BB calls $7, Hero calls $7

FLOP ($45) K:heart: 6:club: 7:diamond:

SB checks, BB checks, Hero bets $34, CO folds, BTN folds, SB folds, BB calls $34

TURN ($113) K:heart: 6:club: 7:diamond: 8:club:

BB checks, Hero bets $113, BB calls $113

RIVER ($339) K:heart: 6:club: 7:diamond: 8:club: 2:heart:

BB checks, Hero bets $27.60 (AI), BB calls $27.60

BB shows A:heart: 5:spade: 9:heart: 4:diamond:

(Pre 41%, Flop 34.9%, Turn 57.5%)

Hero shows 8:heart: 9:club: K:club: 9:diamond:

(Pre 59%, Flop 65.1%, Turn 42.5%)

BB wins $391

Och en klassiker som avslutning, får aldrig nog av denna och är säkert någon som inte sett den innan (?)

Postad

Ok, får se imorn om jag höll min plats i rakeracet på mitt skin.

Satte mig och körde prima idag just pga detta och hittade >€1k plus.

Välbehövligt och skönt för självförtroendet.

En hand från dagen som säger en del om omaha.

3b och jag får in det med nöt-set och är ändå 44-56 underdog:

Grabbed by Holdem Manager

PL Omaha $1(BB) Replayer

SB ($104)

BB ($109)

UTG ($242)

UTG+1 ($100)

CO ($100)

Hero ($85.70)

Dealt to Hero K:heart: K:diamond: Q:diamond: 6:spade:

UTG raises to $3.50, UTG+1 calls $3.50, fold, Hero raises to $15.50, fold, fold, UTG calls $12, fold

FLOP ($36) 7:club: Q:spade: K:spade:

UTG checks, Hero bets $27, UTG raises to $117, Hero calls $43.20 (AI)

TURN ($176) 7:club: Q:spade: K:spade: A:club:

RIVER ($176) 7:club: Q:spade: K:spade: A:club: 7:diamond:

Hero shows K:heart: K:diamond: Q:diamond: 6:spade:

(Pre 58%, Flop 44.3%, Turn 12.5%)

UTG shows T:spade: A:spade: K:club: J:diamond:

(Pre 42%, Flop 55.7%, Turn 87.5%)

Hero wins $173

F.ö. måste jag lära mig att inte bluffa på SvS, de jag försöker bluffa spelar ofta i princip alla händer och har de väl en träff lägger de sig inte gärna på någon gata.

Var annars inne på 25/50 och vände nyss, kände mig i bra form efter stort plus både idag och igår. Trodde jag såg en stor fisk men insåg att alla var regs innan jag hade hunnit posta blinds. Lämnade direkt iaf.

Gngn, imorn blir det månadssummering.

Postad

Gngn, imorn blir det månadssummering.

Resultat- och spelmässigt sämsta månaden sen juni.

Speciellt spelet har lidit, mycket tilt etc i slutet. På microgaming min klart största dipp någonsin, ca €9k mellan topp och botten under månaden, 45 inköp. Måste få MYCKET bättre tiltkontroll igen. F.ö. har hösten varit stabil, måste tillbaka till stabiliteten igen.

Siffror (inkl RB och Race)

Microgaming: -€ 286 + € 900 + € 344 + € 3410 = € 4 368 ~ +39 952 kr

SvS: + 16 893 kr

Övrigt: + $ 22 ~ 140 kr

Live: +2 000 kr

SUMMA TOT November ~ +58 985 kr

....är dock jävligt skönt att kunna skriva att månaden varit 2:a halvårets sämsta och ändå plussa 59 ksek.

December måste jag fokusera på tiltkontrollen igen. Spöket måste in i garderoben igen, får inte slappna av och tro att jag är "botad". Kommer troligen aldrig bli botad. Vinnande pokerspelare visst, men också spelberoende med tiltproblem. Fokus på icke-tilt viktigast av allt.