Gå till innehåll

Avanmälan anågende (UNDER) 150k SEK gränsen vid utlandsbetalningar.


Recommended Posts

Hej, jag tog förre veckan ut pengar från party (Pay-pro), idag kom pengarna samt ett papper. Har någon annan fått ett sånt här någon gång förut?

Det har iaf aldrig hänt mig.

Måste ju vara EV+ att skicka in den där?

Det står även en sak jag inte orkade ta bild på: "Betalningsanmälan ska, för betalning som överstiger SEK 150.000 lämnas till Ert lokala bankkontor för rapport till RSV."

cEYCToJdM.jpg

 

 

 

 

 

oGeeMuJqY.jpg

 

 

 

 

rSywgBiJA.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått något liknanade vid enstaka uttag. Förstår inte riktigt vad som skulle vara ev+ med att göra en sån begäran dock. Det enda du tackar nej till är att DU inte vill ha aviseringen, oavsett om du avsäger dig avin eller inte kommer inget skickas till RSV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bara ett kvitto på att pengarna har/kommer sättas in på ditt konto.

Och nej du kommer aldrig någonsin bli rappoterad för något under 150k SEK.

Tror inte folk förstår hur många "stora" överföringar som görs varje dag.....

 

Liidas vad pratar du om? Är bara ett standard utskick från Swedbank och Sparbankerna.

 

EDIT: En liten brasklapp dock, vissa siter tar 10kr för avin, tex NB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara hur jag kunde bli rapporterad för det då. Sitt inte och skriv en massa skit som du inte har belägg för.

 

Tror att folk i allmänhet måste lära sig skillnaden mellan att banken rapporterar insättningar och att man blir granskad av skatteverket. Det ena kan hända utan det andra, vet givetvis inte hur det var i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara hur jag kunde bli rapporterad för det då. Sitt inte och skriv en massa skit som du inte har belägg för.

 

För att någon tjallade på dig/skatteverket fick nys om ditt skattefifflande.

Banken rapporterar ALDRIG en insättning på under 150k SEK, därmed är disskusionen avslutad för DU vet inte vad du snackar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att någon tjallade på dig/skatteverket fick nys om ditt skattefifflande.

Banken rapporterar ALDRIG en insättning på under 150k SEK, därmed är disskusionen avslutad för DU vet inte vad du snackar om.

Jobbigt att få internethedern sårad? :-(

 

Att du antar att jag skattefifflar tolkar jag som att du är en bitter förlorande spelare. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt att få internethedern sårad? :-(

 

Att du antar att jag skattefifflar tolkar jag som att du är en bitter förlorande spelare. :oops:

 

:roll:

Hade du något mer felaktigt påstående eller var det bra så?

Om du inte skattefifflar så behöver du ju inte heller oroa dig för att bli rapporterad eller? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:roll:

Hade du något mer felaktigt påstående eller var det bra så?

Om du inte skattefifflar så behöver du ju inte heller oroa dig för att bli rapporterad eller? ;-)

Jag har aldrig påstått att jag är oroad. Men eftersom banken bevisligen rapporterat insättningar under 150k så tänkte jag att det kan vara av intresse för forumet eftersom just denna fråga diskuteras. När du skrev att banken aldrig rapporterar "låga" uttag var jag tvungen att säga ifrån eftersom jag självt upplevt motsatsen. Om du sen inte tror på mig, fine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått att jag är oroad. Men eftersom banken bevisligen rapporterat insättningar under 150k så tänkte jag att det kan vara av intresse för forumet eftersom just denna fråga diskuteras. När du skrev att banken aldrig rapporterar "låga" uttag var jag tvungen att säga ifrån eftersom jag självt upplevt motsatsen. Om du sen inte tror på mig, fine.

 

Nej du har fel.

Skatteverket har gjort en förfrågan till din bank om insättningar på ditt konto.

Banken MÅSTE då bidra med dessa uppgifter till skatteverket enligt Svensk lag.

Under 150k SEK rappoterar banken inte och det handlar inte om att tro dig eller inte, du förstår bara inte hur det fungerar medans jag vet hur det fungerar.

Mycket mer än så jag kan tyvärr inte avslöja/säga utan att bryta mot banksekretessen eller iaf glida in i en gråzon....

Ledsen om jag låter arrogant men jag tycker inte om att bli ifrågasatt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du har fel.

Skatteverket har gjort en förfrågan till din bank om insättningar på ditt konto.

Banken MÅSTE då bidra med dessa uppgifter till skatteverket enligt Svensk lag.

Under 150k SEK rappoterar banken inte och det handlar inte om att tro dig eller inte, du förstår bara inte hur det fungerar medans jag vet hur det fungerar.

Mycket mer än så jag kan tyvärr inte avslöja/säga utan att bryta mot banksekretessen eller iaf glida in i en gråzon....

Ledsen om jag låter arrogant men jag tycker inte om att bli ifrågasatt :-)

Bara för att göra det hela klart handlar det inte om Swedbank i mitt fall. Menar du att samma sak gäller alla svenska banker? För övrigt, om skatteverket begärt dessa uppgifter från banken, varför har de då inte krävt av mig skatt på dessa inkomster i deklarationsblanketten de skickat till mig? Eller är det något de gör först vid granskning av deklarationen som jag skickar in? (det är dock en EU-sajt jag spelar på, men jag förstår inte varför de, om de är medvetna om detta, har begärt uppgifterna från banken i första hand)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått vad dom menar. Varje gång du får en Utlandsbetalning så skickar Swedbank ett brev, det kostar 10kr. Det brevet kan du avbeställa. Det har inget med någon anmälan till Skatteverket att göra LDO!

 

Däremot om inbetalningen är på över 150k så kommer brevet ändå.

 

Ja du är trög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att göra det hela klart handlar det inte om Swedbank i mitt fall. Menar du att samma sak gäller alla svenska banker? För övrigt, om skatteverket begärt dessa uppgifter från banken, varför har de då inte krävt av mig skatt på dessa inkomster i deklarationsblanketten de skickat till mig? Eller är det något de gör först vid granskning av deklarationen som jag skickar in? (det är dock en EU-sajt jag spelar på, men jag förstår inte varför de, om de är medvetna om detta, har begärt uppgifterna från banken i första hand)

 

Kan bara svara för Swedbank/Sparbankerna men skulle förvåna mig mycket om SEB, Handelsbanken eller Nordea har råd att anställa personal som sitter och kollar alla överförningar som görs över internet och sedan på eget bevåg med. skatteverket om något dom tycker verkar skumt.

Vad ska dom beägra skatt på? Dom måste ju först ta reda på vad det är för pengar och var dom kommer ifrån eller hur?

Sen hur skatteverket/skattemyndigheten jobbar kan jag inte svara på.

Nej det förstår inte jag heller, men om det stämmer vad jag har hört så när det gäller att få betala skatt på poker så är det nog oftast någon som har tjallat på dig, men fråga Cyntax han har full koll på skattefrågorna.

Sen finns det vissa saker banken måste med. som tex penningtvätt och liknande, men det har jag svårt att se att du skulle bli beskyld för, om det inte är så att du gör 300 uttag om året ala 100k SEK, men det förstår du själv.

Ring din bank och prata med dom? För varför skulle bankerna vilja "sätta dit" sina kunder utan anledning?

 

Pokershark:

Nej kom igen nu, har jag fel så rätta mig?

Jag kan bara tala utifrån vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Nidson verkar väldigt säker på sin sak så upprepar jag än en gång: Du har fel Nidson, och sluta var dryg när du inte vet vad du pratar om, det blir bara löjligt.

Han har väl inte nånstans skrivit något fel?

 

Saxat från en annan tråd här på forumet och källan är riksdagen.se

 

"Kontrolluppgift föreslås lämnas om direkta och indirekta betalningar till utlandet från en obegränsat skattskyldig, från utlandet till en obegränsat skattskyldig samt inom landet mellan en obegränsat och en begränsat skattskyldig som överstiger 150 000 kronor eller som utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kronor."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...