Gå till innehåll

NL - Klarar enkelt låga nivåer, utspelad på högre!


PokerRäven

Recommended Posts

Hej alla. Första inlägget här, men har varit en flitig läsare under en längre tid.

Vem är jag? En onlinespelare sen drygt ett år tillbaka.

Spelar mest på 0.5/1$ bord NL (inköp 100-200$) vanligtvis 4-5 bord samtidigt, och har inga som helst (nåja) problem att plussa. Men så fort jag köper in mig på dom högre nivåerna - säg 500-1000$ - är det ki helsike att vinna (OBS: då spelar jag max 2-3 bord samtidigt).

Tröstlöst - och rätt psykiskt påfrestande - när man gnetat ihop 1000$ under ett par veckor, för att sedan losa dom på en kväll för att man "klivit upp" ett par nivåer.

 

Är i grunden en tight spelare och det funkar som sagt mkt bra på dom låga borden. På dom högre borden har jag exprimenterat lite med olika spelstilar och försöker verkligen att tänka på att variera mig.

Tex......ibland höja med 56s och AA och ibland limpa in med motsvarande.

Ibland semibluffa och ibland inte.

Ibland slowplay:a och ibland inte.

Ibland minibeta med nötterna, och ibland överbeta med motsvarande (för att ge sken av ett försök till potstöld)

Ibland potbeta hela vägen med skräp, och ibland potbeta efter flopen för att - vid syn - spela vek och checka vid turn.

osv osv

 

Men det känns som det hela tiden blir fel. Mina bluffar tycks "alltid" genomskådas, liksom när jag verkligen sitter med nötterna (trots försök till varierat spel, se ovan).

Likaså tycks jag ha en förmåga att själv gå på alla bluffar och syna ner alla nötter.

När någon semibluffar all in med sitt steg/färgdrag på min potbet när jag sitter med AA , och jag synar, så kan man ge sig tusan på att hans drag sitter på rivern, medan när jag gör samma sak och får syn så missar jag självklart mitt drag.

Förstår såklart att spelarna är betydligt skickligare på dessa nivåer men försöker också komma underfund med VAD som skiljer dom 2-3% som är dom verkliga vinnarna mot oss andra dödliga.

Och då ska man komma ihåg att dom 2-3%:en som jag pratar om spelar ändå på en avsevärt högre nivå än på den som jag nu försöker bemästra.

 

Så.......kom igen......vad har dom som inte jag (och förmodligen du som läser detta inlägg) har?

 

Ett 6:e sinne? ;)

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går nog inte att svara på utifrån inlägget då det är för stort.

 

Du skall nog inte tänka så mycket på din image utan köra det spel som brukar fungera för dig. Jag får känslan av att du i stället försöker spela så varierat som möjligt så att en read blir svår. Det är bra men du kan inte ändra spelet. Då försvinner fingetoppskänslan som är nödvändig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går nog inte att svara på utifrån inlägget då det är för stort.

 

Du skall nog inte tänka så mycket på din image utan köra det spel som brukar fungera för dig. Jag får känslan av att du i stället försöker spela så varierat som möjligt så att en read blir svår. Det är bra men du kan inte ändra spelet. Då försvinner fingetoppskänslan som är nödvändig.

 

Ja du har nog en viktig poäng där.

Har nog fått för mig att bara för att jag "kliver upp" ett par nivåer måsta jag ändra mitt spel (mer eller mindre), dvs bluffa mer och variera spelet, eftersom spelarna generellt är mer aggresiva på dom högre nivåerna.

Men kanske lösningen är så pass enkel som du skriver....."spela det spel du är bekväm med och som funkar på 0.5/1$".

Har ju testat att spela mer loose även på 0.5/1$ med betydligt sämre resultat.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag hakar upp mig på är ditt utryck "gå upp ett par nivåer". Spelar du 0,5/1 och sen hoppar upp till 5/10 lite då och då?

Jag tycker _en_ nivå är ett tillräckligt stort steg, slår du verkligen de nivåer du "hoppar över"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag hakar upp mig på är ditt utryck "gå upp ett par nivåer". Spelar du 0,5/1 och sen hoppar upp till 5/10 lite då och då?

Jag tycker _en_ nivå är ett tillräckligt stort steg, slår du verkligen de nivåer du "hoppar över"?

 

 

Kanske var lite luddig där.

Spelar som sagt mest 0.5/1 men även 1/2 (lite beroende på sight och humör) och känner mig bekväm där.

Har sen vid några tillfällen köpt in mig - för att skaffa erfarenheter - på allt från 2/4 upp till 5/10 med kassa resultat.

Sen kan det givetvis tyckas dumt att ens försöka på 5/10 innan man bemästrar 2/4 fullt ut men som sagt....jag ser det som läropengar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att det är psykiskt påfrestande att förlora 1000 dollar på en kväll, dvs ett eller två inköp på de där nivåerna så verkar du ju inte direkt ha bankrulle för de nivåerna. Har du något mått på hur hårt du klår de lägre borden? Vet ju inte hur många timmar du lägger på ditt spel varje dag, men om det tar dig ett par veckor att gneta ihop en 1000 dollar genom att multitabla 4-5 bord så låter det ju som att du spelar ganska långt ifrån optimalt. Varför spelar du 2-3 bord samtidigt när du går upp till så mycket svårare nivåer? Tror nog att steget upp är nog svårt utan att du komplicerar det med att sprida ut din uppmärksamhet/koncentation över flera bord samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att det är psykiskt påfrestande att förlora 1000 dollar på en kväll, dvs ett eller två inköp på de där nivåerna så verkar du ju inte direkt ha bankrulle för de nivåerna. Har du något mått på hur hårt du klår de lägre borden? Vet ju inte hur många timmar du lägger på ditt spel varje dag, men om det tar dig ett par veckor att gneta ihop en 1000 dollar genom att multitabla 4-5 bord så låter det ju som att du spelar ganska långt ifrån optimalt. Varför spelar du 2-3 bord samtidigt när du går upp till så mycket svårare nivåer? Tror nog att steget upp är nog svårt utan att du komplicerar det med att sprida ut din uppmärksamhet/koncentation över flera bord samtidigt.

 

 

1-2 timme per dag i snitt (har ju heltidsjobb). Och jo jag har nog BR för i vart fall 3/6. Det som känns lite jobbigt är just vetskapen att det man "jobbat" ihop på 2veckor försvinner på en kväll. Om det händer nån enstaka gång så OK men inte varje gång man provat. Känns då som att "börja om från början" varje gång.

 

Men nog om mig....frågan gällde i lika hög grad VAD som skiljer dom 1-2% som vinner snuskigt med pengar jämfört med oss glada amatörer.

Alla vet väl - mer eller mindre - om vikten av potods, sannolikhet för att få in ett drag, vikten att variera sitt spel och att bluffa då och då, samt inte minst....vikten av att inte tilta osv osv.

Ändå måste dessa personer ha något mer. Mod? ett 6:e sinne? Eller bara ENORMT med erfarenhet?

Ja vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att det är psykiskt påfrestande att förlora 1000 dollar på en kväll, dvs ett eller två inköp på de där nivåerna så verkar du ju inte direkt ha bankrulle för de nivåerna. Har du något mått på hur hårt du klår de lägre borden? Vet ju inte hur många timmar du lägger på ditt spel varje dag, men om det tar dig ett par veckor att gneta ihop en 1000 dollar genom att multitabla 4-5 bord så låter det ju som att du spelar ganska långt ifrån optimalt. Varför spelar du 2-3 bord samtidigt när du går upp till så mycket svårare nivåer? Tror nog att steget upp är nog svårt utan att du komplicerar det med att sprida ut din uppmärksamhet/koncentation över flera bord samtidigt.

 

 

1-2 timme per dag i snitt (har ju heltidsjobb). Och jo jag har nog BR för i vart fall 3/6. Det som känns lite jobbigt är just vetskapen att det man "jobbat" ihop på 2veckor försvinner på en kväll. Om det händer nån enstaka gång så OK men inte varje gång man provat. Känns då som att "börja om från början" varje gång.

 

Men nog om mig....frågan gällde i lika hög grad VAD som skiljer dom 1-2% som vinner snuskigt med pengar jämfört med oss glada amatörer.

Alla vet väl - mer eller mindre - om vikten av potods, sannolikhet för att få in ett drag, vikten att variera sitt spel och att bluffa då och då, samt inte minst....vikten av att inte tilta osv osv.

Ändå måste dessa personer ha något mer. Mod? ett 6:e sinne? Eller bara ENORMT med erfarenhet?

Ja vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de är väldigt duktiga på att visa upp en sida av sig som är exakt vad de inte är.

 

Vad jag menar är att en duktig lös-aggro spelare är inte lös-aggro hela tiden. Han vet exakt när han "fått igång bordet" och då växlar han och plockar hem några stora potter med stålhänder när ingen tror på att han kan ha en bra hand när han bettar.

 

En tight spelare på hög nivå gissar jag visar upp en tight image endast för att han kan sen plocka några av de stora potterna utan någon nämnvärd hand. Eftersom hans motståndare alltid tror att han måste ha nöten för att göra det.

 

Sen förutom detta som gör att de är duktiga på att vinna de stora potterna så har de erfarenhet nog att inte ens låta dig plocka upp små potter där ingen har något.

 

Tja, det är vad jag tror iaf. Och om jag skulle ha lite rätt, så är en sak säker, detta är inte hela sanningen heller. För alla har en egen stil och egna knep för att komma åt potterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror problemet handlar om detta mycket:

 

 

säg att man spelar 1/2 NL i vanliga fall .

du har plussat säg $300 på en dag .

 

Nästa dag bestämmer du dig för att använda dom $300 pluspengarna och 'chansa' dig in på ett säg 3/6 NL .

 

Då blir det med automatik att man blir MER rädd om sina pengar, man blir MER rädd , och nervös.. det sker med automatik, och det är just då du kommer förlora alla dina pengar.. du måste vara mer avslappnad, oavsett vilken nivå man hamnar på, annars kommer det gå åt helskotta precis.

 

Jag har vart i den sitsen för längesen , så man nästan skakade bara man fick korten av nervositet... det har lagt sig nu , och jag tänker hela tiden "Det är + pengar jag spelar för" .

 

Jag spelar enbart poker för att få extra pengar, just därför skiter jag fullständigt i vad folk tycker jag är för spelare, och hur hög status jag har gentemot andra.

 

Går jag in på ett 5/10 NL och tar en pott på $1000 och sen lämnar bordet, så blir jag hatad, men och? jag skiter fullständigt i det . (ETT EXEMPEL, JAG BRUKAR INTE LÄMNA BORDEN MEN ÄNDÅ).

 

Det är mina pengar, jag gör precis vad jag vill med dom.

 

Sätt MÅL för varje dag .

 

"plussar jag $200 slutar jag"

"backar ja $200 slutar jag"

 

man måste kunna ta en förlust oxo

 

 

 

 

/perrra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt första inlägg här (blev medlem idag).

 

Har spelat online ca 6 månader (men spelat poker sen 14-15 årsåldern med start på ungdomsgården och sen mest med polarna) nu och mest på Ladbrokes 1/2 NL och snittar och har så gjort från det jag började ca 50$ vinst/dag som jag konternuerligt plockar ut.

 

Tycker jag har rätt hygglig koll även när jag går upp till nivå 2/4 NL men sen är det stopp. Ibland händer det ju att jag kanske vinner 500-600$ på en dag och tycker man kan testa en lite högre nivå men i långa loppet förlorar jag på 3/6 NL och högre.

 

Är en rätt tight aggresiv och framförallt oerhört diciplinerad (inte en droppe alkohol, kan folda 20 preflopp i rad utan att bli uttråkad, ser till att ha tid ifall jag skulle 'fastna', gör i förväg upp hur mycket förlust jag kan ta osv) spelare även om jag försöker variera mitt spel för att vilseleda men det tycks inte hjälpa på dom högre borden. Räknar även odds och försöker läsa av fi men har inte lyckats klura ut hur jag ska bete mig på högre bord.

 

Till skillnad mot Pokerperrra spelar jag enbart ett bord åt gången och lägger kanske ner 1-2 timmar per dag på mitt spel eftersom jag har både heltidsjobb, barn och andra fritidsintressen.

 

Bör man föra mer anteckningar om sina motspelare. Måste man kunna räkna odds/implicita odds helt korrekt osv för att i långa loppet kunna vinna på högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag frågade en kille på forumet där jag hänger mest samma fråga, han spelar 400NL och 1000NL. Han svarade att det är viktigt att plugga igen läckor, att hålla sig disciplinerad, hela tiden se över sitt spel osv. Också att det blir mer "deception" på de högre nivåerna, man hela tiden måste 'ljuga' om vad man har på olika sätt samtidigt som man försöker genomskåda motståndarna. Men den allra viktigaste faktorn enligt honom var förmågan att kunna släppa sina bra händer när man är slagen, som ett set när motståndaren har stege, TPTK när motståndaren har set osv. Det som gör att du går med vinst en dag kan ju oftast definieras av en eller två stora potter som du tog hem, de andra händerna är en ständig kamp om småpotatis med litet plus eller minus som resultat. Så då gäller det bara att majoriteten av storpotterna hamnar hos dig.

 

En annan kille som mest spelar på 1000NL dvs 5/10 blinds torskade $4,000 på en enda hand när KK gick allin preflop och han synade med AA - K träffade på rivern... det gäller nog att ha såväl nerver som plånbok innan man ger sig upp i de tuffare vattnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...