Gå till innehåll

Dyslexi och andra "sjukdomar"


Agent Cooper

Recommended Posts

Dom som tränar t.ex fotboll i 10 år men ändå är helt värdelösa lider väl antagligen av dåligt muskelminne (vad nu det är).

 

Ganska självklart också att alla inte kan vara lika bra på t.ex hockey eftersom alla är olika uppbyggda.

 

Dom som är dåliga på poker lider troligtvis av imbecillitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har man då särskilda namn för just talanglöshet i att skriva, läsa och räkna?

 

Därför att det handlar inte om talanglöshet utan om kognitiva dysfunktioner.

 

Diagnoserna är till för att kunna identifiera folk som behöver extra stöd tex i skolan.

 

Att inte kunna skriva får lite större konsekvenser i dagens samhälle jämfört med att vara dålig på att spela hockey.

 

Talanglös är mer om man anmärker på stavning på ett forum. Det handlar uteslutande om brister i argumentation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att det handlar inte om talanglöshet utan om kognitiva dysfunktioner.

Är det inte samma sak?

 

Att inte kunna skriva får lite större konsekvenser i dagens samhälle jämfört med att vara dålig på att spela hockey.

Absolut är det så! Det är vi helt överens om. Men att vara talanglös i ishockey (eller i matlagning, sång, poker mm) brukar inte betecknas som en sjukdom eller ett funktionshinder. När det gäller läsa, skriva och räkna är talanglösheten plötsligt en sjukdom eller funktionshinder som kräver särskilt namn. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte samma sak?

 

 

Absolut är det så! Det är vi helt överens om. Men att vara talanglös i ishockey (eller i matlagning, sång, poker mm) brukar inte betecknas som en sjukdom eller ett funktionshinder. När det gäller läsa, skriva och räkna är talanglösheten plötsligt en sjukdom eller funktionshinder som kräver särskilt namn. Varför?

 

Orsaken är historisk. Det var inte alls så länge sedan som de som hade lässvårigheter riskerades att klassas till de grupper som skulle rensas ut, steriliseras, lobotimeras och annat.

 

Som exempel kan jag nämna att när jag började grundskolan betraktades min vänsterhänthet som något mycket suspekt. 'Vi ska nog klara det, vi har en till handikappad [dvs en till vänsterhänt!] i klassen', fick mina föräldrar veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte samma sak?

 

 

Absolut är det så! Det är vi helt överens om. Men att vara talanglös i ishockey (eller i matlagning, sång, poker mm) brukar inte betecknas som en sjukdom eller ett funktionshinder. När det gäller läsa, skriva och räkna är talanglösheten plötsligt en sjukdom eller funktionshinder som kräver särskilt namn. Varför?

 

suck

 

Det är ingen sjukdom. Funktionshindrad innebär att det avsevärt sätter ned funktionen. Att inte kunna sjunga är inte livsviktigt. Det måste du väl ändå förstå. Ungefär som att säga att en rullstolsbunden är talanglös i ishockey och inte förstå att det är ett funktionshinder.

 

Men jag förstår hur du menar. Det handlar om gradskillnader.

 

Här kan du läsa lite.

 

http://64.233.183.104/search?q=cache:vxbNaYIedagJ:www.neuropsykologi.org/nordic2007/system/FileDownload.aspx%3FID%3D4503%26file%3Ddyslexi_workshop_070808.pdf+dyslexi+kriminell&hl=sv&ct=clnk&cd=5&gl=se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut är det så! Det är vi helt överens om. Men att vara talanglös i ishockey (eller i matlagning, sång, poker mm) brukar inte betecknas som en sjukdom eller ett funktionshinder. När det gäller läsa, skriva och räkna är talanglösheten plötsligt en sjukdom eller funktionshinder som kräver särskilt namn. Varför?
Att vara funktionshindrad, eller rättare sagt inneha en funktionsnedsättning, är att på något sätt markant avvika från det som anses vara friskt eller normalt.

 

Det är verkligen inte svårare än så. Psykologen beskrev det rätt bra i inlägget ovan. Vem fan behöver egentligen spela hockey eller sjunga? Men läsa, tala och skriva är rätt sjyssta prylar att kunna använda sig av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken är historisk. Det var inte alls så länge sedan som de som hade lässvårigheter riskerades att klassas till de grupper som skulle rensas ut, steriliseras, lobotimeras och annat.

 

Som exempel kan jag nämna att när jag började grundskolan betraktades min vänsterhänthet som något mycket suspekt. 'Vi ska nog klara det, vi har en till handikappad [dvs en till vänsterhänt!] i klassen', fick mina föräldrar veta.

 

Bara det att slasken och diskhon är placerade för att passa högerhänta är ett stort problem för mig som innebär ett flertal extra moment varje diskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personer som lider av dyslexi har problem med att läsa och skriva.

 

Personer som lider av dyskalkyli har problem med siffror och räkning.

 

Personer som är dåliga i hockey, musik, matlagning, poker osv, vad lider dom av?

 

Är dyslexi o dyskalkyli är ju bara mera specificerade ord på olika sätt att vara dum.

Att vara dålig på t ex hockey är inte lika känsligt o behöver därför ingen eufemism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte kunna sjunga är inte livsviktigt. Det måste du väl ändå förstå.

Givetvis förstår jag det. Jag är inte funktionshindrad i hjärnan.

Ungefär som att säga att en rullstolsbunden är talanglös i ishockey och inte förstå att det är ett funktionshinder.

En rullstolsbunden person är talanglös i ishockey pga sitt funktionshinder. En annan person kan vara talanglös i ishockey pga totalt värdelöst balanssinne. En tredje pga urusel koordination. All talanglöshet har ju en orsak.

 

Att vara funktionshindrad, eller rättare sagt inneha en funktionsnedsättning, är att på något sätt markant avvika från det som anses vara friskt eller normalt.

Ja, och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och?

Börjar tro att du trollar men är lite osäker eftersom jag inte förstår syftet.

 

Du klipper bort min poäng vilket är sådär lagom snyggt gjort. Det är ju uppenbart så att jag menar att en funktionsnedsättning är något som avviker från normen, därmed är det väl inte så långsökt att det faktiskt finns ord för läs- och skrivsvårigheter då de beror på en kognitiv funktionsnedsättning i hjärnan. Allt annat som du rabblar upp beror inte på störningar i hjärnan i en såpass utmärkande grad att vi måste ha en medicinsk term för de som är dåliga på hockey eller whatever.

 

Blev det klarare nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar tro att du trollar men är lite osäker eftersom jag inte förstår syftet.

 

Du klipper bort min poäng vilket är sådär lagom snyggt gjort. Det är ju uppenbart så att jag menar att en funktionsnedsättning är något som avviker från normen, därmed är det väl inte så långsökt att det faktiskt finns ord för läs- och skrivsvårigheter då de beror på en kognitiv funktionsnedsättning i hjärnan. Allt annat som du rabblar upp beror inte på störningar i hjärnan i en såpass utmärkande grad att vi måste ha en medicinsk term för de som är dåliga på hockey eller whatever.

 

Blev det klarare nu?

 

Jo jag förstår precis vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina vänner som lider av dyslexi disputerade i nationalekonomi häromåret. Han har svårt att skriva felfritt på första försöket, men det blir riktigt bra när han har jobbat några varv med texten. Hans exempel visar ganska tydligt att dyslexi inte behöver vara ett så stort problem - "talanglöshet" etc - som vissa tycks vilja göra gällande. Sen har ju spellcheck-funktionen ganska radikalt minskat kostnaden av att ha problem med att stava. Det är svårare att korrigera en text där argumentationen inte håller ihop ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion på något sätt..

Förstår fortfarande inte varför det inte skulle kunna vara ett fel i hjärnan som gör att man är omusikalisk, har dåligt bollsinne osv, och varför det inte finns ord för dessa defekter på samma sätt som läsa, skriva och räkna.

Givetvis är det inte lika viktigt att kunna fånga en boll som kommer studsande, men skall verkligen bristande funktioner i hjärnan diagnostiseras utifrån om de är viktiga eller inte? Fel som fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det inte lika viktigt att kunna fånga en boll som kommer studsande, men skall verkligen bristande funktioner i hjärnan diagnostiseras utifrån om de är viktiga eller inte? Fel som fel..
Alltså, det är klart att det finns ord för det som du beskriver men ändå inte. Har man problem med att fånga en boll som kommer studsande eller att trä på pärlor på ett snöre osv så är det sannolikt att man har motoriska svårigheter. Vad sen dessa beror på kan vara annorlunda från fall till fall. De motoriska svårigheterna kan såklart vara en del av en diagnos ( till exempel begreppet DAMP som prof. Gillberg var inne på för ett par år sen men som har försvunnit som begrepp nuförtiden).

 

Alltså, det finns såklart benämngingar på de bakomliggande orsakerna till varför vissa har svårare än andra med vissa funktioner men det är liksom inte kopplat till hockey, sjunga osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion på något sätt..

Förstår fortfarande inte varför det inte skulle kunna vara ett fel i hjärnan som gör att man är omusikalisk, har dåligt bollsinne osv, och varför det inte finns ord för dessa defekter på samma sätt som läsa, skriva och räkna.

Givetvis är det inte lika viktigt att kunna fånga en boll som kommer studsande, men skall verkligen bristande funktioner i hjärnan diagnostiseras utifrån om de är viktiga eller inte? Fel som fel..

 

När man väl kommit fram till något vettigt, kommer säkert nya namn också.

 

Angående talang har jag en annan känsla för betydelsen än OP.

Säg att en mycket talangfull hockeyspelare förlorar ett ben. Enligt mig känns det fel att därmed påstå att han förlorat sin talang, men det är väl bara en definitions-fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...