Gå till innehåll

NL - Hur spela AA mot färgdrag och parad bräda?


SeEmSi

Recommended Posts

Ungefär detta utspelade sig igår på 0.25/0.5 på 24

 

Jag har ca €50 och fi har €25.

Jag sitter i CO och tittar ner på AA. En limpare till mig och jag höjer till €2.50. SB synar resten foldar.

Flop: Qxx två ruter.

 

Fi checkar, jag bettar €5 och fi synar.

 

Turn: [Qxx]Q två ruter.

 

Fi checkar snabbt och jag checkar bakom.

 

River: [QxxQ]x fortfarande bara två ruter.

 

Fi bettar €3.50, jag synar och vinner med AA. Fi visar upp två ruter och var på färgdrag.

 

När andra Q faller på turn blir jag rädd att han sitter med trips och checkar. Samtidigt ger jag honom ett gratiskort till färgen och jag gillar det inte alls. Dessutom kan han lätt bluffa bort mig på rivern. Vad är ett bra bett här?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bet på €8 på turn hade varit lagom, betar du mer så kan du omöjligt lägga dig på ett omslag med tanke på hans lilla stack.

 

Att checka turn för att eventuellt få en liten bluffbet mot sig eller syn av en sämre hand på rivern är inte så pjåkigt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han vet ju inte riktigt vad du sitter på så att betta turn är nog att föredra.

Om du inte gör det så kan du räkna med att han kommer att försöka bluffa dig på rivern.

Men som iller sa. Bettar du för mycke då blir du commited och då har du inga valmöjligheter.

Sen på rivern så är det bara att tacka och bocka för att han var så gullig och slängde in ett pytte bett. :D

 

Sen att ge ett gratiskort när det mesta pekar på att han har ett färgdrag skulle jag inte rekomendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
En bet på €8 på turn hade varit lagom, betar du mer så kan du omöjligt lägga dig på ett omslag med tanke på hans lilla stack.

 

Att checka turn för att eventuellt få en liten bluffbet mot sig eller syn av en sämre hand på rivern är inte så pjåkigt heller.

 

Hmm så du menar att du skulle folda efter att du bettat 8 på turn när han slår om med sina resterande 13.5, det betyder att du skulle folda för 5.5 i en pott på 23? Låter inget vidare.

 

Jag skulle bettat runt 12 och försöka få med han på alla händer. Eller checkat och lagt mig på rivern mot ett kraftigt bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle plocka upp och representera en stark dam, och vid motstånd hade jag gått över till check/fold.

 

Varför då? Tror du på allvar att du kan få en svag dam att lägga sig? Att representera en hand som är marginellt starkare än den du har när du redan har en bra hand är rätt dumt. Ofta vill man i såna lägen få motståndarna att tro att man har en svagare hand än man har. Att försöka få syner från sämre händer är topprio här, inte att få bättre att lägga sig.

 

Och sen instämmer jag i richards fråga. Vadå plocka upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle plocka upp och representera en stark dam, och vid motstånd hade jag gått över till check/fold.

 

Varför då? Tror du på allvar att du kan få en svag dam att lägga sig? Att representera en hand som är marginellt starkare än den du har när du redan har en bra hand är rätt dumt. Ofta vill man i såna lägen få motståndarna att tro att man har en svagare hand än man har. Att försöka få syner från sämre händer är topprio här, inte att få bättre att lägga sig.

 

Och sen instämmer jag i richards fråga. Vadå plocka upp?

 

Plocka upp som i slang.

 

Anledningen till varför jag skulle representera en dam vore får att få pp's(alternativt ett av X'en eller färgdraget) att lägga sig, då bör en annan dam känna sig för och raisa dig, i vilket fall du lägger dig.

 

Sen vet jag knappast om jag kan hålla med om att QQQ skulle vara "marginellt" starkare än AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5st?

Vilka då? På turn alltså.

Lägre QX, alternativa stegar samt 2st set?

 

Men det jag syftade på var att AA bara har sina 2 outs mot QQQ, och att QQQ

Tja, hur många outs har tvåparen och paren mot AA?

2st var utan några andra drag, men nu var det väl i första hand QX som vi var oroade för? Sen att jag blandade ihop floppen och turn först är av mindre betydelse. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Anledningen till varför jag skulle representera en dam vore får att få pp's(alternativt ett av X'en eller färgdraget) att lägga sig

 

Hur kan du vilja att ett färg drag eller ett lägre PP ska lägga sig? Det är ju dom du vill vinna på? Anledningen varför man bettar runt 12e (inte pott) är för att färgdraget ska syna med fel odds.

 

 

Jag förstår inte vad plocka upp betyder alls....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du vilja att ett färg drag eller ett lägre PP ska lägga sig? Det är ju dom du vill vinna på? Anledningen varför man bettar runt 12e (inte pott) är för att färgdraget ska syna med fel odds.

 

Jag förstår inte vad plocka upp betyder alls....

 

 

Förstår inte själv vad jag menade med att få ett lägre pp att lägga sig, men färgdraget ser jag gärna lägger sig.

 

Plocka upp som i slang? Med "Vi drar och rycker en korv" menar jag givetvis inte att vi ska ha sönder en korv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du vilja att ett färg drag eller ett lägre PP ska lägga sig? Det är ju dom du vill vinna på? Anledningen varför man bettar runt 12e (inte pott) är för att färgdraget ska syna med fel odds.

 

Jag förstår inte vad plocka upp betyder alls....

 

 

Förstår inte själv vad jag menade med att få ett lägre pp att lägga sig, men färgdraget ser jag gärna lägger sig.

 

Plocka upp som i slang? Med "Vi drar och rycker en korv" menar jag givetvis inte att vi ska ha sönder en korv.

 

Varför ska ett färgdrag lägga sig? Låt han dra till fel odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...