Gå till innehåll

SvS 10/20 AKo pre djupt.


Recommended Posts

En hand från gårdagen:

 

Fi (12000)

Hero (6200) (:Ac:,:Kh:)

 

UTG Fold

CO Fold

Fi Höj till 80

SB Fold

Hero Höj till 280

Fi Höj till 1000

Hero?

 

Bakgrunden är den att jag bara har spelat ~40 händer med Fi, och han har då spelat ca 41/33. Han har höjt först in på knappen i princip varje gång. Jag har tidigare 3bettat honom en gång, varpå han steksynade och sedan vek för ett cbet från mig på floppen. Jag har spelat ganska aggresivt och han har sett (om han varit uppmärksam) mig 2-barrel-bluffa en gång, och ställa in ett par gånger på river utan att få syn. Jag har också 3bettat andra några gånger. Jag tror helt enkelt att han ser mig som aggresiv och kan försvara ganska många händer när han 4bettar mig här. Med den bakgrunden - är det ett enkelt ställ med 310BB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Eftersom han ser dig som så aggressiv som du förklarar så tycker jag att AK borde slå hans range hyffsat. Känns ju som att du måste följa din read och ställa här.

 

Folda måste väl vara alldeles för vekt?

Syna finns väl inte? ur position=dåligt spel

Ställ.

 

 

Men detta e ju bara en 5/10-fisk's åsikter.

 

 

PS jag tror han också hade AK

 

EDIT

 

Att ställa är kanske lite overkill med tanke på att potten e så liten. Men eftersom att raisa gör dig commitad till potten ändå är väl ställ enda rätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen syna ett så bedrövlig spel i detta läge? Om Fi är loose/aggro så kan man ta synen och dölja sin AK en del. Floppar man A eller K är det checkställ annars får man följa feelingen lite men oftast fold...

 

Kostar oss 760 här för att delta i en pott på 2000 och sedan räkna med cont bet på 1200-1400 oavsett flopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han har då spelat ca 41/33. Han har höjt först in på knappen i princip varje gång. Jag har tidigare 3bettat honom en gång, varpå han steksynade och sedan vek för ett cbet från mig på floppen. Jag har spelat ganska aggresivt Jag har också 3bettat andra några gånger. Jag tror helt enkelt att han ser mig som aggresiv och kan försvara ganska många händer när han 4bettar mig här. Med den bakgrunden - är det ett enkelt ställ med 310BB?

 

Du nämner ju själv allt som gör att du vill ha in pengarna här. Nej, vi vill inte syna OOP med AK, ja vi vill ha in allt preflop. 4bet allstå, syna push.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner ju själv allt som gör att du vill ha in pengarna här. Nej, vi vill inte syna OOP med AK, ja vi vill ha in allt preflop. 4bet allstå, syna push.

 

Syn ser jag inte som ett alternativ. 4bet till vad? Om vi 4bettar utan att gå all-in är vi väl ändå commitade? Bättre att gå all-in direkt när vi bestämt oss?

 

Kan man mot en tightare Fi hitta folden här p.g.a. stackdjupet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom han ser dig som så aggressiv som du förklarar så tycker jag att AK borde slå hans range hyffsat. Känns ju som att du måste följa din read och ställa här.

 

Folda måste väl vara alldeles för vekt?

Syna finns väl inte? ur position=dåligt spel

Ställ.

 

 

Men detta e ju bara en 5/10-fisk's åsikter.

 

 

PS jag tror han också hade AK

 

EDIT

 

Att ställa är kanske lite overkill med tanke på att potten e så liten. Men eftersom att raisa gör dig commitad till potten ändå är väl ställ enda rätta?

 

Jag är alltså inne på samma linje som dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn ser jag inte som ett alternativ. 4bet till vad? Om vi 4bettar utan att gå all-in är vi väl ändå commitade? Bättre att gå all-in direkt när vi bestämt oss?

 

Kan man mot en tightare Fi hitta folden här p.g.a. stackdjupet?

 

 

4betar du är du commitad, ja. Förstår dock inte varför syn är ett så overkligt alternativ? Finns väl två sätt att se på det. Är du säker på att han är ute på äventyr och bara försvarar så vore det väl onödigt att pusha bort honom från handen? Och om han INTE är det så får du bara syn av en bättre hand om du ställer, alternativt 4betar honom. Det är jag ganska övertygad om. Den enda gången jag kan se honom syna med sämre är om din image är såpass tydlig som du nämner. Som någon föregående nämnde så kommer han ju beta flopp oavsett - det är möjligt. Då har du ytterligare pengar om det visar sig A eller K. Om inte, så får du lita på din känsla.

 

En fold är inte helt otänkbar i min värld, faktiskt. Personligen gillar jag inte AK särskilt mycket. Antingen träffar du och får sällan betalt för folk sätter dig på just AK, eller också missar du och får vika. AK us pos är ingen rolig hand, helt enkelt och det kommer garanterat fler och bättre läge. Detta kanske bara är mitt dåliga självförtroende som talar och inte min pokererfarenhet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att AKo står sig väldigt dåligt mot hans synrange om vi pushar för 300bb. Blir ju nästan en bluff av handen. Om man ändå tänker stacka gillar jag nästan syn och sen CRAI på 90% av alla floppar.

 

Ingen som påpekat att hans 4bet är ganska kraftig. Visserligen djupa stackar men med position så skulle jag 4betat mindre. Bör man lägga någon vikt vid det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4betar du är du commitad, ja. Förstår dock inte varför syn är ett så overkligt alternativ? Finns väl två sätt att se på det. Är du säker på att han är ute på äventyr och bara försvarar så vore det väl onödigt att pusha bort honom från handen? Och om han INTE är det så får du bara syn av en bättre hand om du ställer, alternativt 4betar honom. Det är jag ganska övertygad om. Den enda gången jag kan se honom syna med sämre är om din image är såpass tydlig som du nämner. Som någon föregående nämnde så kommer han ju beta flopp oavsett - det är möjligt. Då har du ytterligare pengar om det visar sig A eller K. Om inte, så får du lita på din känsla.

 

En fold är inte helt otänkbar i min värld, faktiskt. Personligen gillar jag inte AK särskilt mycket. Antingen träffar du och får sällan betalt för folk sätter dig på just AK, eller också missar du och får vika. AK us pos är ingen rolig hand, helt enkelt och det kommer garanterat fler och bättre läge. Detta kanske bara är mitt dåliga självförtroende som talar och inte min pokererfarenhet :)

 

Problemet med syn är ju just det att om det kommer ett A eller K på floppen så kommer han ju undan med lägre par eller annat som inte träffar, som han kanske väljer att pusha/syna push med pre. Jag antar att vi då också checkar vilket ger honom möjlighet att se turn gratis om han vill det, vilket inte är så nice. Du skriver "Antingen träffar du och får sällan betalt för folk sätter dig på just AK, eller också missar du och får vika", och det är ju just det som talar mot syn. Ska vi spela handen så vill vi få in mycket pre så han inte kan vika. Sen har du ju en poäng i att om han synar så ligger vi ju inte jättebra till mot hans förmodade range, men samtidigt visar vi att vi inte är rädda för att gambla om hela stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana har situationer är väldigt readbaserade. Man kan ju försöka bena ut det hela, heltok brukar ju göra sin pokerstoveberäkningar vilket jag alltid uppskattar. I frånvaro av heltok kan jag väl dra första lasset:

 

Vad 4 bettar fi med? låt oss anta TT+ AQs+, kanske bredare med tanke på historien vid bordet. Detta är det mest avgörande för beräkningen.

 

Alt 1 - Dega

 

Dega. Fi släpper alla AQs händer samt JJ(JJ kan diskuteras) och under. Synar med AK tycker jag känns rimligt med tanke på historien.

 

AK vs (AA,KK,QQ,AK) Du ligger rejält under här. QQ är vanligast förekommande eftersom du blockar ett A och ett K. Utan att ha räknat på det så borde du inte ha potodds för att syna mot QQ, ni är så djupa. (är ca 44-56)

 

Alt 2 - Dega, Fi släpper

 

Fi sitter på TT, JJ, AQs och släpper mot din push. Vinst ca 1250.

 

Alt 3 - syna OOP

 

Betala 720 för att se en pott på ca 1400. 720 motsvarar drygt 12 % av din stack, inte alls farligt egentligen! Att sitta ur position förstör en hel del värde dock. Drömsituationen är att du möter QQ,JJ,TT eller AQs och floppen kommer K-hög. Frågan är vad fi sätter dig på, troligtvis AA,KK,QQ eller AK. För du hade ju inte spelat ett pocket för setvärde eller en SC.

 

Frågan är hur mycket du får betalt om du möter TT,JJ,AQs. En A-hög skrämmer hans pockets ordentligt, i bästa fall får du spela stackar mot AQ. Möter du AA och K kommer på floppen ligger vi illa till, likaså AA om case A kommer på floppen.

 

Utöver detta tillkommer bluffen som borde tas in i beräkningarna, kanske genom att lägga till en eller två slumphänder i FIs 4-bet arsenal när man lägger in den i pokerstove.

 

Hade du suttit i position hade jag förespråkat syn, nu lutar jag mot fold. Push känns kallt. Anledningen är att alla Ax händer släpper och du är i bästa fall uppe mot en coinflip där du är knapp pengadog i.

 

Som sagt, ändrar vi något i FIs 4bet range, och i FIs all in range kan det bli motiverat, men jag anser att fold är det bästa.

 

EDIT: Efter att ha tänkt lite och tagit hänsyn till tidigare action samt att situationen uppkommer runt blindsen, tror jag att mina gränser är för smala för FIs 4betrange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...mkt bra inlägg...

 

 

Jag tror dock att hans 4betrange här snarare är något som 88+/ATs+ eftersom han vet att min 3betrange är stor, och han säkert gärna vill få mig att vara mer försiktig med 3bettandet.

 

Det skulle vara mycket intressant med en uträkning på vilken synrange han måste ha vid shove för att det ska vara +EV att ställa givet hans 4betrange. Och jag vet inte hur man räknar ut det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock att hans 4betrange här snarare är något som 88+/ATs+ eftersom han vet att min 3betrange är stor, och han säkert gärna vill få mig att vara mer försiktig med 3bettandet.

 

Det skulle vara mycket intressant med en uträkning på vilken synrange han måste ha vid shove för att det ska vara +EV att ställa givet hans 4betrange. Och jag vet inte hur man räknar ut det...

 

Precis som du säger är det FIs 4betrange som är den stora nöten, och vilken range Fi sätter på HEROs 5betrange. Din berättelse tyder på att mina ranger är för smala. Frågan är då om FIs range är så pass bred att pusha är EV+.

 

Det vi kan konstatera i alla fall är att push är ett högvariansspel, än så länge har du bara investerat 240 kr. Men men får förstås inte vara rädd för variansen.

 

Pokerstove heter programmet där man kan lägga in alla ranger och sen få ut ett EV av HEROs alternativ. Enda problemet är att det inte kan räkna ut Fis betranger förstås, vilket renderar ett väldigt exakt svar på en ibland väldigt osäker situation. Heltok är pokerstoves "representant" här på forumet, kanske tittar han förbi och hjälper till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att AKo står sig väldigt dåligt mot hans synrange om vi pushar för 300bb. Blir ju nästan en bluff av handen. Om man ändå tänker stacka gillar jag nästan syn och sen CRAI på 90% av alla floppar.

 

Ingen som påpekat att hans 4bet är ganska kraftig. Visserligen djupa stackar men med position så skulle jag 4betat mindre. Bör man lägga någon vikt vid det?

 

Gillar dina tankar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock att hans 4betrange här snarare är något som 88+/ATs+ eftersom han vet att min 3betrange är stor, och han säkert gärna vill få mig att vara mer försiktig med 3bettandet.

 

Det skulle vara mycket intressant med en uträkning på vilken synrange han måste ha vid shove för att det ska vara +EV att ställa givet hans 4betrange. Och jag vet inte hur man räknar ut det...

 

Har inte pokerstove här men så här bör det vara:

 

Poinera fyrbets range: ATs+ (12), AQo+ (15), 88+(36) = 63 combos

Syn range: QQ+ (12), AK (9) = 21 combos

Foldequity: 1280*42/63=852

 

Du pushar 5920 och behöver en equity på (5920-852*63/21)/12400≈27%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte mig på en utträkning. Jag antog, som zed sa att han 4-battar med 88+, ATs+ Aqo+ :

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 50.291% 42.67% 07.62% 46033783 8218106.00 { AcKh }

Hand 1: 49.709% 42.09% 07.62% 45405157 8218106.00 { 88+, ATs+, AQo+ }

 

Han lär ju vika en rätt stor del av denna rangen mot en push, varvid vi borde ha en del FE. Jag har inte koll på pottstorlek men med denna relativt öppna rangen är ju push ett ganska klart beslut. Det tråkiga är ju som sagt om vi får syn på pushen. Om vi räknar med att han synar med JJ+, AQs+, AKo så får vi istället resultatet:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 42.819% 28.08% 14.74% 14424809 7571040.00 { AcKh }

Hand 1: 57.181% 42.44% 14.74% 21802231 7571040.00 { JJ+, AQs+, AKo }

 

Är relativt ny på programmet så sorry om det är fel:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort 88-TT från hans fyrbetsrange eftersom han antagligen setminar dom. Lägg till fler Ax och random bluff4betshänder

 

Jag gillar iallafall inte alls fold, men har inte tänkt på det speciellt mycket.

Jobbiga stackdjup!

As you wish mister;-). Vet inte hur man lägger in randomhänder utan att de andra rangesen försvinner. Tog iallafall bort 88-TT och la in fler Ax:

 

Hand 0: 57.629% 49.11% 08.52% 50458191 8748650.50 { AcKh }

Hand 1: 42.371% 33.86% 08.52% 34782748 8748650.50 { JJ+, A8s+, AJo+ }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara jag som tycker att syn för att köra på alla floppar (typ) är bättre alternativ än ställ? får vara jäkligt aggro match för att hans syn-range för ställ med 300bb ska väga upp de gånger han outfloppar en+väljer att inte bluffa (ej inräknat de gånger vi får han att vika någon som slår oss)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana har situationer är väldigt readbaserade. Man kan ju försöka bena ut det hela, heltok brukar ju göra sin pokerstoveberäkningar vilket jag alltid uppskattar. I frånvaro av heltok kan jag väl dra första lass

 

Heltok är pokerstoves "representant" här på forumet, kanske tittar han förbi och hjälper till.

 

:h:

 

ska ta och simulera lite, återkommer med mitt svar snart.... men i sådana här fall är det ju oftast antagandena som avgör slutsatserna och antagandena riskerar vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:h:

 

ska ta och simulera lite, återkommer med mitt svar snart.... men i sådana här fall är det ju oftast antagandena som avgör slutsatserna och antagandena riskerar vara fel.

 

Tack för det - började räkna lite själv, och ska nog lägga ner det nu... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att AKo står sig väldigt dåligt mot hans synrange om vi pushar för 300bb. Blir ju nästan en bluff av handen. Om man ändå tänker stacka gillar jag nästan syn och sen CRAI på 90% av alla floppar.

 

Ingen som påpekat att hans 4bet är ganska kraftig. Visserligen djupa stackar men med position så skulle jag 4betat mindre. Bör man lägga någon vikt vid det?

 

 

Jo, jag håller med om att det nästan blir en bluff av handen, men är det inte större risk att han synar en crai med 99-JJ på en låg flopp, än att han synar pre?

 

Och hur gör vi på turn om han checkar bakom floppen, och brädan kommer typ T734?

 

Hans 4bet är som sagt ganska stor, vilket jag (kanske felaktigt) tycker luktar lite svaghet. Frågan är bara om man vill utnyttja det genom att syna för att behålla dessa händer i spel, eller ställa och hoppas att han tror att jag försöker spela ut honom och att han då synar mer marginellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...