Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Rätt slutsats men lite konstig formulering. Det finns 270727 händer, en hand innehåller ju inte nån information om vilken ordning korten har delats i.

Var är min formulering konstig, och hur kommer du fram till 270727 istället för som jag 270725? Om jag har tänkt fel skulle jag gärna vilja veta var jag gjort ett misstag.

Postad

Akumila missuppfattade nog nåt.

Ni vet väl btw att google hanterar viss kombinatorik direkt i sökfältet? Syntax är "x choose n".

Exempel: 52 choose 4 = 270 725

Dvs exakt det som pingvinen skrev ovan.

Eller x! / (n! * (x-n)!)

Postad
Var är min formulering konstig, och hur kommer du fram till 270727 istället för som jag 270725? Om jag har tänkt fel skulle jag gärna vilja veta var jag gjort ett misstag.

270727 var bara en felskrivning.

Det jag menade var att :Kc::3d::8c::Jd: är samma hand som :Kc::8c::3d::Jd:, alltså är meningen

Det finns totalt 52*51*50*49=6497400 Omaha-händer

felaktig. Men, som sagt, du kommer ju fram till samma resultat.

Postad
270727 var bara en felskrivning.

Det jag menade var att :Kc::3d::8c::Jd: är samma hand som :Kc::8c::3d::Jd:, alltså är meningen

Det finns totalt 52*51*50*49=6497400 Omaha-händer

felaktig. Men, som sagt, du kommer ju fram till samma resultat.

Meningen är inte alls fel. Det finns 6497400 Omaha-händer eftersom du fortfarande KAN se båda händerna du skrev, men värdemässigt så kan varje UNIK hand skrivas på 24 olika sätt, vilket jag förklarade i meningen efter.

Det finns totalt 52*51*50*49=6497400 Omaha-händer. Räknar vi bort alla händer som inte är unika (varje hand kan skrivas på 4*3*2*1=24 olika sätt) har vi 6497400/24=270725 händer.
Postad
Meningen är inte alls fel. Det finns 6497400 Omaha-händer eftersom du fortfarande KAN se båda händerna du skrev, men värdemässigt så kan varje UNIK hand skrivas på 24 olika sätt, vilket jag förklarade i meningen efter.

Jag kan inte förstå hur du kan tycka att det är 2 händer bara för att jag skrev korten i olika ordning.