PsychicIor Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Såååå skönt o läsa ditt första inlägg Jennez. Jag står och faller vid din sida i kampen mot de inkompetenta sadisterna på skatteverket som verkar få en orgasm x 10 av att förstöra, försvåra och göra livet surt för andra. Jag har själv blivit grovt misshandlad ekonomiskt av nån stackars grå tjänsteman så att jag kommer lida av min skador bra tid framöver då råttorna felaktigt anser jag skulle betala en summa till dom som överstiger din (Jennez) med hästlängder. Jag orkar/har inte tid att dra hela historien nu.. Heja Sverige......Vi lever i världens tryggaste land (eller ?)....Synd bara att det är nollor som sitter på stolar där de får makten att med sitt inkompetenta felaktiga agerande kan förstöra så mkt för andra medmänniskor. Citera
Gahlster Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Jodå. Problemet är inte att ringa ett par samtal för både du och jag vet att det inte kommer att stanna vid det. Jag har noll förtroende för byråkratin. Även om man kan tycka att det skulle räcka med att jag ringer dem och berättar att jag faktiskt har betalat och de sedan gör en snabbkoll och bekräftar detta så kommer följande att hända: 1. Jennez ringer till pappa skattmas och förklarar läget 2. Sheriffen av Nottingham kommer att vilja att jag skickar in kvittensen från banken 3. Jennez måste gå och köpa frimärken 4. Jennez måste gå och fixa kopior på kvittensen 5. Jennez måste gå till en brevlåda och posta brevet 6. Jennez måste vänta i 6-8 veckor och leva i ovisshet om han måste betala hundra papp eller inte 7. Jennez får brevledes ett svar där de även vill se köpekontrakt för nuvarande lgh, försäljningskontrakt på förra lgh samt köpekontakt för densamma 8. Punkt 3-6 upprepas 9. Jennez får antingen betala 100k mot sitt nekande eller så slipper han Har du någongång deklarerat på annat sätt än att skicka ett sms? Som grädde på moset kommer Jennez att få vänta på de 10k man egentligen skulle fått tillbaka på skatten eftersom man nu inte kan deklarera på ett smidigt sätt i år (heller), Detta påminner om lite encounters med Alfa-kassan som gör att min kräkreflex reagerar. Citera
Gahlster Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Edit 2: I England kunde jag ha fått tillbaka 7% av skatten när jag flyttade hem men sket helt sonika i det eftersom jag visste att det ALLTID blir en massa meck. Om inte de engelska myndigheterna hade jävlats så hade svenska myndigheter gladeligen tagit på sig det lilla upptåget. Man börjar ju undra om inte byråkratin finns till för att få behålla pengar från folk som har överbeskattats men klarar sig utan dessa pengar och framörallt det krångel det innebär att få ut dessa slantar... Citera
Torsus Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Kanske lite OT men angående människor i offentliga sektorn..... En kompis berättade för mig att för några år sedan skulle han få pengar från försäkringskassan(minns ej om det var p.g.a sjukdom eller något annat) När han skulle fått den första utbetalningen kom inget. Högst förvånad så gick han till sitt lokalkontor och fick beskedet av en virrig tjänsteman i receptionen: "Ja, men du måste fylla i blankett X först" "Ja, men det har jag ju gjort!" "Men vi har då inte fått den!" "Ja men jag HAR skickat den!!" "Men vi har inte fått den" Efter ytterliggare lite käbblande blev min kompis förbannad och sa: "Jaså, jag kanske skulle hjälpa er att leta!" Och började demonstrativt vräka undan alla papper som låg där på receptionsdisken... OCH SE! Längst där under fanns hans blankett! Tjänstemannen mumlade bara något ohörbart och tog hand om blanketten... Denna procedur upprepades sedan 7-8 gånger innan det började att fungera... Varje gång likadant: Han anlände rasande till kontoret, vände upp och ned på allting och hittade sedan sin blankett.... Citera
Kape Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Hennes chef (omplacerad sjukling) hade absolut ingenting att göra eftersom syrran nu hade hennes arbetsuppgift, dvs att fylla kylskåpet med Loka. Jag har en gång i tiden (som 18-åring) haft ett jobb som "chef" i en kommunal verksamhet. Chefskapet bestod i att hålla ordning på ett antal sommarjobbande ungdomar och dela ut uppgifter åt dem. När alla hade något att göra var jag förbjuden att arbeta själv utan skulle endast övervaka. Mängden uppgifter per dag var dock så snålt tilltagen att om jag (mot alla order) hjälpte till så fick jag och ynglingarna en eftermiddag på stranden med glass innan vi stämplade ut och ansåg vår dag vara fullgjord. Vi kunde även välja att göra endast en liten del av arbetet utomhus när det regnade för att arbeta i kapp det dagen efter när det var soligt. Citera
AdslVerbe Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Du måste skoja?Har du barn eller har du varit långtidssjukriven någon gång? plus massa mer text Ja, jag har två barn men har iofs aldrig varit långtidssjukskriven. Pratar bara utifrån egen erfarenhet. Själv har jag aldrig haft problem med försäkringskassans webbtjänst. Tyckte kanske den var lite krånglig dom första 2 gångerna men nu är det inga problem. Och tänk vad den besparar oss skattebetalare. Dom avskedar ju mängder av folk på försäkringskassan nu för tiden....eller det kanske går rakt ner i fickan på nån ful folkvald gubbe i kostym:-(? Citera
AdslVerbe Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Men varför är skatt så bra? Vi kan bortse från den del som tas 'från dom rika', för det utgör en liten del av skatteintäkterna. Vi kan också bortse från omfördelningen till dom 'fattiga', för det är också relativt små pengar. Så då återstår att vi har 50% skattetryck för att folk i allmänhet inte förväntas kunna ta hand om sig själva. Dom förstår tydligen inte att dom kan bli sjuka. Dom har ingen aning om att dom med tiden blir gamla. Dom har aldrig någonsin tänkt på att dom behöver ha ett överskott för att täcka kostnaderna för att föda upp och utbilda nästa generation. Dom förväntas inte ens kunna betala kostnaden för sitt boende när dom arbetar. Våra största och viktigaste företag, som landet anses leva på, förväntas inte kunna bygga fabriker utan att få bidrag. Och så vidare. Jag tror att vi lätt kan sänka skattetrycket till 10% och ändå få skattepengarna att göra mycket mer nytta än det gör idag. För idag är det ju just den stora massan som har huggsexa och vill ha tillbaka sina slantar, och inte är beredda att avstå något till t ex fattiga. Varken höjd eller sänkt skatt påverkar ditt resonemang. Det enda som påverkar ditt resonemang är skatt eller inte skatt. Du diskuterar hur skattepengarna skall fördelas. Personligen tycker jag dom skall fördelas så vi får ett så brett och starkt konsumtionsammhälle som möjligt med så långsiktigt få sociala problem som möjligt. Detta gagnar enligt mej alla grupper i samhället på sikt. En nation UTAN skatt kan rimligtvis aldrig uppnå dessa kriterier enligt mej. Citera
Jennez Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Och tänk vad den besparar oss skattebetalare. Dom avskedar ju mängder av folk på försäkringskassan nu för tiden.... Troligen inte, de hamnar bara någon annanstans i det ondskefulla maskineriet. Har vi tur i skolbespisningen - har vi otur på skatteverket. Citera
Cyntax Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 - träna på arbetstid med bibehållen lönPersonalen på Skatteverket får en betald "friskvårdstimme" per vecka. Ingen kontroll alls vad dom gjort. Dom kan lika gärna gå hem en timma tidigare en dag och skriva i tidrapporten att dom promenerat en timma. Finns det något minimi belopp för att man ska behöva betala skatt på en lägenhetsförsäljning?100 kr? Svårt att hålla reda på allt man ska betala skatt för. Hade jag sålt min lägenhet imorgon hade jag inte tänk på att betala någon skatt. Hur hade det gått? Hur stor är chansen skatteverket får reda på att jag sålt en lägenhet och gått med vinst? Bostadsrättsföreningar är skyldiga att skicka in kontrolluppgifter till Skatteverket. Det står i Skatteverkets databas vilken lägenhet du sålt och hur mycket du fick för den.Om bara Skatteverket visste vem som du köpte den av kunde dom kolla vad du gav för den också ... och skulle man inte få göra diverse avdrag för förbättringsutgifter och mäklare hade en K6 varit helt onödig. Vad ska man säga till Jennez då? Jennez: Efter ett halvårs korrenspondens via snigelpost (ty klimakteriekossorna och de impotenta semijuristerna i statens tjänst har inte lärt sig att använda email) så visar det sig att Jennez får tillbaka några extra tusenlappar efter försäljningen. Cyntax: Skatteverket är hårt styrda av lagar och förordningar. Man får helt enkelt inte skicka vad som helst på email. Lagarna är gamla och Skatteverket vill verkligen kunna kommunicera med medborgarna med email ... men det får man inte. (Rättsäkerheten är också en aspekt) Jennez: Jag ringer upp skatteverket och de har givetvis inte telefontid på söndagar. VA?? Jag betalar mig fanimig deras löner och de ska ta mig tusan stå i givakt så fort jag knäpper med fingrarna! Cyntax: Tur att Skatteverket inte måste dansa efter dina fingrar. Då skulle skatten vara högre. Jennez: Tills deklarationen damp ner i brevlådan häromdagen. Helt plötsligt påstår de äckliga tjänstemännen att jag är skyldig dem pengar för en försäljning av en lägenhet 2004. Hur mycket då kan man undra? Jo, 100 lax. Det var ju jävligt intressant. Jag vet med mig att jag helst inte granskar brev från myndigheter med överdriven entusiasm så det var lika bra att kolla upp det. Efter ungefär 2 minuters okulärbesiktning av mina gamla deklarationer samt de papper jag hade sparat ser jag att jag minsann VISST hade betalat den jävla skatten 2004. Jag hade till och med kvar en kvittens i pappersformat från banken. Hurra! Seger och förhoppningsvis ett snabbt avklarat ärende. Jag ringer upp skatteverket och de har givetvis inte telefontid på söndagar. VA?? Jag betalar mig fanimig deras löner och de ska ta mig tusan stå i givakt så fort jag knäpper med fingrarna! Där jag jobbar har man order om att alltid vara tillgänglig. ALLTID! Det spelar ingen roll om du sitter på en strand i Thailand eller vid ett pokerbord i Las Vegas. Man är tillgänglig. Men nej, gråsossarna på utsugarmyndigheten ska ha 100 000 svenska pesetas för att SLIPPA svara i telefon?? UTÖVER de X antal 100 k jag redan har betalat i skatt 2007 alltså. Fy fan, jag blir gråtfärdig. Cyntax: Spara telefonsamtalet. Ni kommer inte att kunna reda ut något missförstånd på telefon. Skicka kopior på allt du har och förklara kort att du redan betalat in skatte på vinsten för lägenhetsförsäljningen. För övrigt gillar jag inte heller Skatteverkets arbetsmetoder, men på det sätt som Jennez beskriver det håller jag inte med. Det är inte Skatteverket du ska klaga på, det är Riksdagen som ska vara målet för din aggression. Citera
KingCosmoKramer Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Är det riksdagens fel att dom på skatteverket har lägre IQ än min senila farmor? Citera
Jennez Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Cyntax: Skatteverket är hårt styrda av lagar och förordningar. Man får helt enkelt inte skicka vad som helst på email. Lagarna är gamla och Skatteverket vill verkligen kunna kommunicera med medborgarna med email ... men det får man inte. (Rättsäkerheten är också en aspekt) De inkompetenta tomtarna kan alltså inte använda sig av samma system som random bank? Cyntax: Tur att Skatteverket inte måste dansa efter dina fingrar. Då skulle skatten vara högre. Nu tänker du lite snett här. Just eftersom den är så hög så borde servicenivån vara högre än den är. Cyntax: Spara telefonsamtalet. Ni kommer inte att kunna reda ut något missförstånd på telefon. Skicka kopior på allt du har och förklara kort att du redan betalat in skatte på vinsten för lägenhetsförsäljningen. Vilket ju med lätthet borde kunna ordnas via telefon. Jag har t.o.m deklarationen från 2005 där de skriver att allt är klappat och klart. Även om jag skickar in femtioelvatusen papper så kommer de ändå kunna se i sina system att allt är som det ska. Spelar det någon som helst roll vem som ringer om en sådan här sak? Även om det är tant Agda som ringer och påpekar att de har behandlat lille Jennez illa så kan de se det och rätta till det. För övrigt gillar jag inte heller Skatteverkets arbetsmetoder, men på det sätt som Jennez beskriver det håller jag inte med. Det är inte Skatteverket du ska klaga på, det är Riksdagen som ska vara målet för din aggression. Bullshit, självfallet är det ju riksdagen som har givit skatteverket dess arbetsuppgifter men det är faktiskt de själva som har utarbetat metoderna (åtminstone till 90%). Citera
Cyntax Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Är det Skatteverkets fel att dom i Riksdagen har lägre IQ än min senila farmor?FYP! De inkompetenta tomtarna kan alltså inte använda sig av samma system som random bank?Nu förstår jag inte. Skatteverkets datasystem suger hårt, det vet dom om. Nytt är på G, men tar tid att utveckla och testköra. Nu tänker du lite snett här. Just eftersom den är så hög så borde servicenivån vara högre än den är. Vilket ju med lätthet borde kunna ordnas via telefon. Jag har t.o.m deklarationen från 2005 där de skriver att allt är klappat och klart. Även om jag skickar in femtioelvatusen papper så kommer de ändå kunna se i sina system att allt är som det ska. Spelar det någon som helst roll vem som ringer om en sådan här sak? Även om det är tant Agda som ringer och påpekar att de har behandlat lille Jennez illa så kan de se det och rätta till det. På dig låter det som att allt är ett missförstånd eller att någon på Skatteverket knappat in fel. Shit happens och har shit hännt så kommer dom att rätta till det. Gör dom inte det kan du gå vidare till domstol. Har du rätt så vinner du.Jo, du kan be Agda ringa och lämna uppgifter, därmeot kommer inte skattehandläggaren att ge någn som helst info till Agda. Sekretessen styr. Bullshit, självfallet är det ju riksdagen som har givit skatteverket dess arbetsuppgifter men det är faktiskt de själva som har utarbetat metoderna (åtminstone till 90%).Well Irriterad över att det tar en jäääävla tid bara och är bökigt? JAAAAAAAAAA. Man kan bli sjukt tiltad, agree! Ta hämd vetja! Skicka in en begäran om att få titta på vilka sidor samtliga skattehandläggare i din skattehandläggares sektion surfat på den senaste månaden! That will keep them busy for a while! Citera
Jennez Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 På dig låter det som att allt är ett missförstånd eller att någon på Skatteverket knappat in fel. Shit happens och har shit hännt så kommer dom att rätta till det. Gör dom inte det kan du gå vidare till domstol. Har du rätt så vinner du. Jo, du kan be Agda ringa och lämna uppgifter, därmeot kommer inte skattehandläggaren att ge någn som helst info till Agda. Sekretessen styr. Allt är definitivt ett missförstånd. Jag är inte ens det minsta osäker. Jag har all tänkbar dokumentation som man kan ha (vilket faktiskt förvånade mig själv eftersom jag är en slarver). Det som stör mig är byråkratin kring det hela. Och visst, shit happens, misstag begås när människor är inblandade. So far so good. Men detta bör man kunna rätta till på ett enklare sätt än att skicka en jävla massa papper hit och dit eftersom de med en enkel check i systemet kan se att jag har rätt. De behöver alltså inga jävla papper för att verifiera detta. Likväl är det ju inte kul att veta att Sheriffen av Nottingham tror att jag är skyldig honom 100 papp. - Därför vill jag för min sinnesfrids skull ha det avklarat så snabbt och enkelt som möjligt. Till skillnad från skattmasen då alltså. - Därför blir jag lack när de inte ens har anständiga telefontider. - Därför kommer jag nu att engagera mig i så storskalig skattesmitning jag kan och vågar. Citera
Cyntax Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Allt är definitivt ett missförstånd. Jag är inte ens det minsta osäker. Jag har all tänkbar dokumentation som man kan ha (vilket faktiskt förvånade mig själv eftersom jag är en slarver). Det som stör mig är byråkratin kring det hela. Och visst, shit happens, misstag begås när människor är inblandade. So far so good. Men detta bör man kunna rätta till på ett enklare sätt än att skicka en jävla massa papper hit och dit eftersom de med en enkel check i systemet kan se att jag har rätt. De behöver alltså inga jävla papper för att verifiera detta. Likväl är det ju inte kul att veta att Sheriffen av Nottingham tror att jag är skyldig honom 100 papp. - Därför vill jag för min sinnesfrids skull ha det avklarat så snabbt och enkelt som möjligt. Till skillnad från skattmasen då alltså. - Därför blir jag lack när de inte ens har anständiga telefontider. - Därför kommer jag nu att engagera mig i så storskalig skattesmitning jag kan och vågar. Men om någon sommarvikarie eller inhyrd från Manpower knappat in din skatteinbetalning på fel person så kan dom inte se det med en enkel check i systemet, då måste du skicka kopior på allt. Eller hur?Skatteverket har anständiga telefontider. Dessutom har dom mycket snabba responstider på kontorstid. - Därför kommer jag nu att engagera mig i så storskalig skattesmitning jag kan och vågar. mmmmmmmm.... hejja! Citera
gdaily Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Äh, ni har tur allihopa. Ni som slipper fylla i blankett K10. Dessutom gör de om K10 radikat vid varje nytt år. För några år sedan var min deklaration på 23(!) sidor. Jag tror fan att skattehandläggaren lät den gå igenom på ren utmattning. Men så får man skatteåterbäringen i december också, och inte till sommaren som andra får.... Citera
tamtaram Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 För övrigt häpnadsväckande att en majoritet? är för att staten driver konkurrensutsatt verksamhet. Margaretha Winberg lol Citera
TotalFarsa Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 [rant] Försäkringskassan är bebodd av onda människor (läs tandläkarwannabees och omskolade parkeringsvakter). Det måste vara så. Det bara måste. Inför min föräldraledighet med min dotter bestämde jag mig för att säga upp mig från jobbet på vilket jag vantrivdes något kopiöst. Jag tänkte som så att jag ju trots allt hade ett halvår på mig att landa ett nytt jobb vilket inte borde vara några problem. Mja, att fixa ett nytt jobb blev ju iofs inget större problem men det orsakade mig sjukt mycket strul med FK. Från början var det tänkt att vår dotter skulle börja på heltid hos sin dagmamma from september. Men from det datumet hade jag sagt upp mig och hade därmed ingen mer inkomst och förlängde därmed min föräldraledighet med ett par månader, vilekt inte var planen från början. Dock hade vi redan skolat in henne hos dagmamman och här gjorde vi en tyst överenskommelse med den ansvariga tanten för dagiskön i kpommunen. För att inte fucka upp vår dotters inskolning så lät de henne fortsätta gå där som om jag vore arbetslös, dvs de lät henne gå där 15 timmar i veckan. Lysande lösning skulle man ju kunna tänka sig. Jag fick 15 timmar i veckan som jag kunde totalägna åt att söka jobb. Såklart kunde jag ju inte begära föräldrapenning för den tid osm dottern spenderade hos dagmamman, doh, men det gjorde såklart inget. Det enda problemet var att vi inte kunde veta på flrhand under exakt vilka dagar och timmar per vecka som hon skulle vara där. Eftersom hon var där på nåder så fick vi ta de timmarna som passade dagmamman bäst, vilket vi inte kunde säga nej till direkt. Detta gav att jag hade skitsvårt att ansöka om och begära föräldrapenning. Eftersom jag är lite av en same shit, but different-kille så gjorde jag som följer: jag ansökte helt sonika om två dagar mindre föräldrapenning än vad jag var berättigad till, dvs fem dagar per vecka istället för sju (vilket alltså motsvarar de 2 dagar som hon spenderade hos dagmamman). Nu till kruxet. Jag begärde in för måndag-fredag under ett par månaders tid. Jag tänkte att det inte skulle spela någon roll att min dotter faktiskt hade varit hos dagmamman två av dessa veckodagar eftersom jag ändå inte begärde för lördag-söndag, ekonomiskt sett så blir resultatet exakt detsamma. Och jag hade inte något schema att utgå ifrån eftersom de dagar min dotter var hos dagmamman förändrades från vecka till vecka. Man skulle ju kunna tro att allt var frid o fröjd. Men nejdå. Nånstans på slutet av min föräldraledighet blev lilltjejen sjuk i samma veva som jag själv var utslagen i kräksjukan och min sambo begärde då ut tillfälliga föäräldradagar från kassan. Då uppfdagade någon vaksam handläggare mitt lilla tilltag och blåste i stora tombolatutan. Helvete vilken apparat hon satte igång. Ringde upp och skällde ut mig efter noter. Jag försökte förklara min något speciella siutation för henne som gick ut på att, visst, min dotter hade varit hos dagmamman ett par utav de dagar som jag begärt föräldrapenning för men att det ksulle gå på ett ut eftersom jag aldrig begärt ut någon f-penning på helgerna. Jag hade såklart aldrig gjort så om jag på förhand hade haft fasta dagar för min dotter hos dagmamman för då hade jag enkelt kujnnat fylla i detta i FKs webbtjänst (som är ett under av ren skit, rent ut sagt). Hursom, jag försökte förklara för tanten att hur hon än räknade så skulle resultatet bli detsamma. Om hon begärde in papper på alla de dagar som min dotter vart hos dagmamma (och som jag fått ersättning för) men samtidigt jämkade det med att, i efterhand, ge mig ersättning för alla missade helgdagar, ja då skulle hon få ett plusminusnoll-resultat. Nog fan begärde hon alla papper vilet gav mig en rejäl huvudvärk. Fick sitta emd dagmamman och jämföra daganteckningar för att kunna reda ut ett par månaders tid hos henne. Skickade sedan in alltihopa och efter ett par veckor ringer tanten upp och säger kort: ja, det blev ju plusminusroll så vi glömmer alltihopa. Fyfan, där hade jag gått och haft ont i magen under ett par veckors tid när allt hade kunnat redas upp nder första telefonsamtalet. [/rant] Citera
gdaily Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Drygt 200 000 företagare har fått felaktiga deklarationsuppgifter Det så kallade sparade lättnadsutrymmet har blivit feltryckt. Samtliga berörda fåmansföretagare kommer att få ett brev med korrekta uppgifter. Klapp klapp klapp, som att det inte var svårt nog ändå... Citera
Jennez Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Men om någon sommarvikarie eller inhyrd från Manpower knappat in din skatteinbetalning på fel person så kan dom inte se det med en enkel check i systemet, då måste du skicka kopior på allt. Eller hur? Ok, då var det ju ett grovt tjänstefel och jag borde kunna kräva skadestånd någonstans, eller hur? Eller inte, staten betalar aldrig för sina egna fel och varför skulle de? Ska jag gå till en annan skattemyndighet och använda mig av deras service istället? Jag är med andra ord helt maktlös inför skatteverkets tjänsteutövning. Kan jag åtminstone räkna med att idioten som knappade fel får en skriftlig reprimand eller ett löneavdrag? Nej då, högst troligtvis inte. Personen som anklagat mig för att var skyldig staten lite drygt 100 000 svenska riksdaler kommer inte att få någon som helst påföljd. Själv sitter man ju som på nålar och mår riktigt dåligt när man plötsligt ser sin (felaktiga) deklaration. Skatteverket har anständiga telefontider. Dessutom har dom mycket snabba responstider på kontorstid. Lol, i din lallande lilla studentvärld kanske. - Därför kommer jag nu att engagera mig i så storskalig skattesmitning jag kan och vågar.mmmmmmmm.... hejja! Ta det lugnt, jag tänker inte bli någon rättshaverist, jag tänker bara plocka ut mitt rättmätiga skadestånd som jag inte har en chans att få på laglig väg. 100 papp är tydligen helt ok att begära på random så jag kör på det tror jag. Citera
gdaily Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 rantmassa text rant Men i så fall måste du ju se till att det blir några hundralappar extra åt ditt håll, av principens skull. Jag har upptäckt att jag egentligen skulle kunna göra ett avdrag till på några tusen för 2006 års deklaration. Samtidigt var den lite väl krånglig, och jag orkar inte dra upp den igen, om de skulle få för sig att i samband med en självrättning börja gå igenom varenda psot, det är ju många krångliga poster där, och leta anskaffningsvärden och liknande är inte så jävla kul. Trots att jag är säker på att jag fått till alla siffror helt rätt så är det ändå pust och puh när deklarationen är godkänd. Men om de själva drar upp deklarationen så tänker jag ta tillfället i akt. Citera
TotalFarsa Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Nån som såg nyheterna ikväll. På ett skattekontor har handläggarna fått en ny kollega i form av en specialtränad hund vars uppgift det är att sniffa sig igenom högarna med deklarationer i jakt på misstänksam svettlukt som kan vara en indikator på att du vart extra nervös när du fyllde i din blankett. Var tvungen att kolla så det inte var 1a april idag. Kanske var så du åkte dit för extra noggran kontroll Jennez. Citera
Jennez Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Kanske var så du åkte dit för extra noggran kontroll Jennez. Haha, i år önskar jag till och med att jag hade fått en extra granskning. Då kanske någon mindre pantad gubbe på verket sett att de hade gjort fel. Citera
Cyntax Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Ok, då var det ju ett grovt tjänstefel och jag borde kunna kräva skadestånd någonstans, eller hur? Eller inte, staten betalar aldrig för sina egna fel och varför skulle de? Ska jag gå till en annan skattemyndighet och använda mig av deras service istället? Jag är med andra ord helt maktlös inför skatteverkets tjänsteutövning. Kan jag åtminstone räkna med att idioten som knappade fel får en skriftlig reprimand eller ett löneavdrag? Nej då, högst troligtvis inte. Personen som anklagat mig för att var skyldig staten lite drygt 100 000 svenska riksdaler kommer inte att få någon som helst påföljd. Själv sitter man ju som på nålar och mår riktigt dåligt när man plötsligt ser sin (felaktiga) deklaration.Nej, du kommer inte att få ett korvöre om Skv gjort fel. Inte ens en ursäkt. Dom kommer att skylla på den mänskliga faktorn isf. (något som du inte kan skylla på om du gör fel....) Du kommer inte ens att få ersättning för den tid du lägger ner på skiten. Jobbigt men sant. Vi mot Skatteverket! Citera
SouthEast Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Precis vad jag menar Kape! Överallt sitter tomtarna! Till största delen beror detta antagligen på att det inte går at sparka folk i det här landet. Det blir omplacering till ngt som de passar mindre bra som istället.Vi kan ju dra in vården i det här också när vi ändå håller på. Syrran sommarjobbade på en dagvårdsavdelning på det gigantiska sjukhuset här i Lund för ett par år sedan. Hon jobbade där heltid i ca två månader. Schemat såg ut som följer: 07.00: Stämplar in 07.05: Fyller kylskåpet med Loka 16.00: Går hem Hennes chef (omplacerad sjukling) hade absolut ingenting att göra eftersom syrran nu hade hennes arbetsuppgift, dvs att fylla kylskåpet med Loka. Tack för tipsen men jag är rätt lugn. För att gå in lite mer i detalj på hur hela problemet ser ut så är det alltså så att skattmasen anser att jag begärde uppskov med skatten i samband med lägenhetsförsäljningen. De kommer alltså inte att kräva en inbetalning från mig förrän jag säljer lägenheten jag bor i just nu. Nu gjorde jag ju inte det och kan till och med bevisa det bortom allt rimligt tvivel minst fem gånger om. Jag kommer inte att behöva betala de där 100 laxarna, varken nu eller senare. Det som är störigt är att jag kommer att behöva skicka in en massa och greja och ha mig för att få det ur världen. En lek jag inte orkar vara med i just nu helt enkelt. Gud vad tråkigt det här blev. Det som började så bra. //Anställd i Kommunalt AB Citera
Jennez Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Gud vad tråkigt det här blev.Det som började så bra. //Anställd i Kommunalt AB Tråkigt att du inte kan roas av de skånska kapitalisternas livssorger. Men heja Kommunal verksamhet! Citera
Recommended Posts