Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jag spelar poker och jag går upp 7 på mornarna. Funkar det också! Jävligt skönt under vinterhalvåret då det är enda chansen att få något ljus på sig.

7 är i saftigaste laget för min del oavsett vad jag gör men jag hade jättegärna kommit upp vid 10-tiden. Dock kan det väl verkligen inte vara speciellt bra värde de tider du grindar? Nu på nätterna tors-fre-lör har det varit mycket bättre värde än jag hade kunnat ana, stört bra stundtals, men då är det också bara 2/4 och 2.5/5 på SVS jag grindat för att försöka hitta tillbaka till grinden, mitt spel och självförtroendet.

Postad

Sluta mecka med dygnsrytmen, man mår bara dåligt av det. Låt den bara bli vad den blir, aldrig ställa väckarklocka. En "dålig" rytm blir till en bra efter ett tag eftersom man alltid skjuter nån timme per dag. Älskar när man börjar vakna där vid 02-03.

Postad
Sluta mecka med dygnsrytmen, man mår bara dåligt av det. Låt den bara bli vad den blir, aldrig ställa väckarklocka. En "dålig" rytm blir till en bra efter ett tag eftersom man alltid skjuter nån timme per dag. Älskar när man börjar vakna där vid 02-03.

Jag sätter alarmet varje dag och försöker ligga på runt 8-8½ timmes sömn. Hade jag inte ställt det hade jag sovit minst 10 timmar. Det funkar helt enkelt inte att sova sådär mycket varje dag.

Postad

Testa Melatonin. Jag var precis som dig förut. Min dygnsrytm var helt fucked up. Går och lägger sig på klockan 08:00 på morgonen osv. Nu tar jag ett piller varje dag innan jag går och lägger mig. Boom inom 30 minuter somnar jag och sedan vaknar jag naturligt strax efter när solen går upp. Och inga biverkningar som andra sömnmedel. Typ så man blir groggy dagen efter. Utan man känner sig helt perfekt. Funkat väldigt bra för mig dom senaste två åren.

Postad
Testa Melatonin. Jag var precis som dig förut. Min dygnsrytm var helt fucked up. Går och lägger sig på klockan 08:00 på morgonen osv. Nu tar jag ett piller varje dag innan jag går och lägger mig. Boom inom 30 minuter somnar jag och sedan vaknar jag naturligt strax efter när solen går upp. Och inga biverkningar som andra sömnmedel. Typ så man blir groggy dagen efter. Utan man känner sig helt perfekt. Funkat väldigt bra för mig dom senaste två åren.

Kör också med det ibland men försöker att inte ta dem för ofta. Kroppen kan sluta producera eget melatonin vid för långt användande om jag fattat rätt?

Postad

Fast jag har inga som helst sömnproblem för tillfället. Om inte att sova för mycket utan alarm är ett sömnproblem ;)

Postad
Fast jag har inga som helst sömnproblem för tillfället. Om inte att sova för mycket utan alarm är ett sömnproblem ;)

Melatonin hjälper till att befästa/förstärka (eller vafan man ska ska kalla det) en viss dygnsrytm. Lättare att sova samma timmar varje dag helt enkelt. Används flitigt för att förkorta tiden det tar att ställa om sig vid jetlag, dock får det som allra bäst effekt efter en tids regelbundet användande

Väldigt stort i USA

EDIT: Förresten så har jag samma problem, har inga egentliga sömnproblem men då jag aldrig har något jag måste gå upp till så blir det att jag är vaken i längre perioder och sover längre perioder. Sova 12h är standard för mig :/. Har alltid haft sjukligt lätt för att somna om också, men svårare med insomningsfasen.

EDIT2: Hade förövrigt en period då jag käkade melatonin (och oftast också receptfria valerina från apoteket tillsammans med det) och jag har aldrig sovit så bra som då och haft så bra dygnsrytm, men är precis som Chillarn rädd för att det inte är bra i längden (även om det, såvitt jag vet inte finns några bevis för att det har några bieffekter alls) :(

Postad

Ja alltså, melatonin använder jag mest för att få en normal sömrytm. Om jag inte tar det så kommer jag varje dag sakta gå lägga mig senare och senare. Tillslut är jag vaken tills morgonen. Sover lika många timmar oavsett när jag går och lägger mig. Med melatonin blir jag mera anpassad för ett normalt liv istället för att sitta uppe hela nätterna. Är rätt så skönt och spela poker från 07:00 på morgonen istället för att gå upp 14:00. Efter 12:00 har man fått in en 3-4 timmar effektiv tid redan och har hela eftermiddagen kvällen redo för annat.

Postad
Jag spelar poker och jag går upp 7 på mornarna. Funkar det också! Jävligt skönt under vinterhalvåret då det är enda chansen att få något ljus på sig.

+1 mitt liv blev betydligt rikare när jag tog -EV't att grinda morgnar och lämna de flesta kvällar fria/lägga sig rimlig tid. På så vis får jag in lite morgonrutiner, äta en stabil frukost. Dricka en kopp, se folket pallra sig iväg te jobbet. Grindar ett par tim, drar o käkar lunch me några m8s som vilken knegartoffel som helst, grindar ett par tim till eller ägnare eftermiddagen åt ärenden. Käka middag, göra sånt folk gör på kvällen eller om man är helt fri, grinda lite. Sova.

Repeat.

Seriöst, det är värt det du tappar i värde. Nu har jag vänt på dygnet lite grann med flit för att få in lite extra grind nu när tjejens jobbschema ser ut som den gör, (hon jobbar kväll också), så vill inte grinda dag/morgon när hon är hemma. Alltid haft som std att aldrig grinda i närheten av henne då jag ragar likt ronnie på roids om det går åt helvete. Men å andra sidan har jag klivit upp vid 7-8 tiden nu senaste 3 åren så jag e dödstrött vid 2 tiden och bara längtar efter sängen, sen att då kliva upp vid 8 tiden är inga problem, kroppen vill det typ och jag e säker på att det är för att jag har lagt en så "hård grund" nu, jag har äntligen ställt om mig till en morgonmänniska helt enkelt efter 10-talet år som natt-gamer. (quake, wc3, sc:bw, sc2, WoW, poker.)

Postad

Har själv problem med att kunna hålla en norma ldygnsrytm under en längre tid.

Saxat från wikipedia:

Melatonin, speciellt vid höga doser (över ~3 mg/dag), kan orsaka huvudvärk, illamående, MORGONTRÖTTHET eller morgonirritation, hormonfluktuationer, ovanligt klara drömmar eller mardrömmar och minskat blodflöde.

En stor bidragande faktor att man vrider på dygnet är att man inte går upp i tid. Är själv sjuktligt morgontrött, men är detta något du själv har märkt av ?

Postad

Skriv "Aint nutin to it but to do it" på väggen vid sängen.

Ett tag så hade jag laddat youtube video (bodybuilding has just begun) på laptopen så när klockan ringde snappade jag upp den och tog på med bra volym.

allt för att orka promenad innan dagen började.

Postad

Påstår allmänt att det stämmer men mest åt andra hållet. Det är trevligt att lägga sig och sova om man ser fram emot att gå upp dagen efter.

Sitter man med 10 koppar kaffe och klädnypor på ögonen för att hålla sig vaken och leta fisk är det förstås en grej, men generellt brukar kass dygnsrytm bero på något annat.

Det är ju ganska trivialt att härleda pokerspelares dygnsrytm utan att nämna värdet. Vissa mår ju kasst, men även de som mår bra - hur många är megataggade inför sitt tomma schema fredag klockan 8?

För vissa människor fungerar det att helt enkelt forcera rutiner (stjärnfilten?). Efter ett tag så sitter de där i ryggmärgen. Andra (Trillske?) kan inte riktigt forcera det utan måste istället se till så att livets minuter hela tiden är värda att leva osv. Värt att gå upp dagen efter, dessutom värt att inte vara för trött dagen efter och sådär.

Postad
Har själv problem med att kunna hålla en norma ldygnsrytm under en längre tid.

Saxat från wikipedia:

Melatonin, speciellt vid höga doser (över ~3 mg/dag), kan orsaka huvudvärk, illamående, MORGONTRÖTTHET eller morgonirritation, hormonfluktuationer, ovanligt klara drömmar eller mardrömmar och minskat blodflöde.

En stor bidragande faktor att man vrider på dygnet är att man inte går upp i tid. Är själv sjuktligt morgontrött, men är detta något du själv har märkt av ?

Om du menar mig så...JAAAA jag är världsrekordinnehavare i morgontrötthet :(

Jag är nattmänniska helt enkelt. Även när jag gick på gymnasiet eller jobbade (det lilla man jobbat) och var uppe tidigt varje veckodag 5 dagar i rad så vände jag på dygnet automatiskt så fort det blev helg.

Postad

Började min dag med 30 minuters cardio och tvättning av kläder. Satan så produktivt!

Var på Väla (köpcentrum utanför HBG)sen. Där är ombyggt och ett antal nya affärer. Jag hittar inte ett skit och kommer hem med två nya svarta HM-linnen som jag redan har några stycken av...

Stjärnfittan fattar exakt :mrgreen: