Gå till innehåll

Kognitiv Förmåga


heltok

Recommended Posts

Hur kan man påverka sin kognitiva förmåga kortsiktigt och långsiktigt?

 

Tänkte ge lite exempel på vilken typ av svar jag vill ha så får ni fylla på och diskutera om de stämmer:

 

Kortsiktigt:

Sova 8-9h/dag

Äta nyttigt och ofta

Motionera

Ha låg ljudnivå

Käka kreatin monohydrat(om man är vegetarian)

Regelbundna pauser

 

Långsiktigt:

(Göra allt det kortsiktiga under en längre period)

Minnesteknikövningar

Plugga matte

Läsa populärvetenskapliga böcker

Skaffa bra kondition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8-9h känns ganska mkt tycker jag? själv så gissar jag att jag snittar 7 timmar per dag och behöver inte sova så mycket mer. har du någon länk eller nåt där man kan läsa om sömn och hur det påverkar kognitiva förmåga.

 

Empirisk erfarenhet har för övrigt visat mig att mycket alkohol, trasig ät och sovklocka och lite (läs obefintlig om inte ölhävning räknas) träning stjälper mer än det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8-9h känns ganska mkt tycker jag? själv så gissar jag att jag snittar 7 timmar per dag och behöver inte sova så mycket mer. har du någon länk eller nåt där man kan läsa om sömn och hur det påverkar kognitiva förmåga.

 

The National Sleep Foundation in the United States maintains that eight to nine hours of sleep for adult humans is optimal and that sufficient sleep benefits alertness, memory and problem solving, and overall health, as well as reducing the risk of accidents.[7] A widely publicized 2003 study[8] performed at the University of Pennsylvania School of Medicine demonstrated that cognitive performance declines with fewer than eight hours of sleep.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep#Optimal_amount_in_humans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personer med stora brister i den kognitiva förmågan kan bättra den rejält med träning men hur är det med oss som redan ligger på någon slags normalnivå? Är vi egentligen speciellt behjälpta av att försöka träna upp den ytterliggare, dvs ligger man kanske redan rätt så nära sin individuella maxgräns genom normalt leverne kanske man inte ska ödsla tid på att träna den?

 

Jag tror t.ex att många av de saker som du räknar upp kommer att hjälpa dig på främst andra områden, och bara marginellt på den kognitiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personer med stora brister i den kognitiva förmågan kan bättra den rejält med träning men hur är det med oss som redan ligger på någon slags normalnivå? Är vi egentligen speciellt behjälpta av att försöka träna upp den ytterliggare, dvs ligger man kanske redan rätt så nära sin individuella maxgräns genom normalt leverne kanske man inte ska ödsla tid på att träna den?

 

Jag tror t.ex att många av de saker som du räknar upp kommer att hjälpa dig på främst andra områden, och bara marginellt på den kognitiva.

 

Mm, tål ju att diskutera hur mycket effekt det har. Definera marginellt? 5iqpoäng? Tror faktiskt den kortsiktiga skillnaden kan bli rätt stor. exempel

 

Researchers from the University of Sydney and Macquarie University, also in Australia, tested this by giving creatine supplements to 45 young adult volunteers.

 

Vegetarians were used for the tests, mainly because meat in the diet is in itself a source of creatine, and it would be difficult to gauge exactly how much an individual had consumed.

 

The volunteers were split up and given either creatine or a "dummy" pill for periods of six weeks. Their ability to repeat back from memory long sequences of numbers was tested, and a general IQ test also given to the volunteers.

 

The researchers, led by Dr Caroline Rae found that the creatine supplements - at least in the short term - seemed to suggest a positive effect.

 

She said: "Both of these tests require fast brain power and the IQ test was conducted under time pressure. "The results were clear with both our experimental groups and in both test scenarios. "Creatine supplementation gave a significant measurable boost to brain power."

 

The researchers found that subjects' ability to remember long numbers improved from a number length of approximately seven digits, to an average of 8.5.

 

Dr Rae believes that the creatine increases the amount of energy available to the brain for computational tasks, improving general mental ability.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den faktor som mest påverkar är nog hjärngympa av rätt slag. Men det beror ju på helt vad du vill uppnå.

 

vill höja min kognitiva förmåga på kort och lång sikt, är beredd att lägga viss tid på det om avkastningen motiverar det kanske ännu mer tid.

 

kan du tipsa om bra hjärngympa? någon bra bok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet går att öva upp genom olika minnestekniker. IQ är svårare att träna, men det går inom en hyfsat snäv gräns. Men som Psykologen skriver måste man utgå ifrån vad målet är. I vilket sammanhang vill jag använda mina förmågor?

 

Det finns t ex många tekniker för att träna upp koncentrationsförmåga. Men om man ska få någon nytta av träningen är det viktigt att man tränat på den typ av koncentrationsförmåga som krävs i målsituationen. Att t ex träna upp förmågan att fokusera på något specifikt under lång tid är rätt meningslöst om målsituationen är 110 m häck. Att träna upp förmågan att fokusera på något litet specifikt föremål hjälper inte om man är mittback i fotboll.

 

På kort sikt är en jämn och bra blodsockernivå grymt viktig. När nivån sjunker är det kört att hålla en bra koncentration och då försämras många andra kognitiva förmågor också, t ex minne, beslutsfattande mm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet går att öva upp genom olika minnestekniker. IQ är svårare att träna, men det går inom en hyfsat snäv gräns. Men som Psykologen skriver måste man utgå ifrån vad målet är. I vilket sammanhang vill jag använda mina förmågor?

 

Det finns t ex många tekniker för att träna upp koncentrationsförmåga. Men om man ska få någon nytta av träningen är det viktigt att man tränat på den typ av koncentrationsförmåga som krävs i målsituationen. Att t ex träna upp förmågan att fokusera på något specifikt under lång tid är rätt meningslöst om målsituationen är 110 m häck. Att träna upp förmågan att fokusera på något litet specifikt föremål hjälper inte om man är mittback i fotboll.

 

På kort sikt är en jämn och bra blodsockernivå grymt viktig. När nivån sjunker är det kört att hålla en bra koncentration och då försämras många andra kognitiva förmågor också, t ex minne, beslutsfattande mm..

 

framförallt ska de användas i pokersammanhang. men skadar ju inte om om man får lite synergieffekter på allt annat i livet.

 

tips på hur man tränar upp koncentrationsförmågan?

 

jag försöker käka 6ggr per dag 2,2,2,3,3 h mellan måltiderna, så där ligger jag rätt bra till redan :)

antar att ALA är bra för att ytterligare jämna ut blodsocker nivån:

Lipoic acid has been shown in cell culture experiments to increase cellular uptake of glucose by recruiting the glucose transporter GLUT4 to the cell membrane, suggesting its use in diabetes.[24][25] Studies of rat aging have suggested that the use of L-carnitine and lipoic acid results in improved memory performance and delayed structural mitochondrial decay.[26] As a result, it may be helpful for people with Alzheimer's disease or Parkinson's disease[citation needed].

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_lipoic_acid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så är jag helt död i huvet om jag sover mer än 11 timmar och mindre än 9 timmar.

Häromdagen zappade jag förbi en dokumentärkanal (minns inte vilken, jag måste sova för lite...) där det visades ett program om just sömn.

 

Det är inte mängden sömn som spelar roll, utan även kvaliteten. Testpersoner som tvingades vara vakna dygnsvis fick så klart dåliga resultat i tester (minne, metabolism o s v) men sen hade de även testpersoner som fick sova med EEG (mäter hjärnvågor) och de fick sova hela natten men när de märkte att personen gick in i djupsömn (man pendlar mellan olika stadier i sömnen, REM-sömn när man drömmer, djupsömn o s v) tutade och ringde de för att väcka en aning. Inte nog för att personen skulle vakna helt och skutta ur sängen på väg mot frukostbordet, bara så att de kom ur djupsömnstadiet. Testpersonerna kände sig utvilade och icke-trötta, men de var också slöa i huvet.

 

Jag har sett att det finns klockor och andra gadgets för att optimera sömnen. Väcker gradvis med ljus, känner av puls och rörelser för att räkna fram att "han har nog sovit länge nog nu, jag väcker honom halvsju fastän han satt klockan på väckning sju" och så.

 

Man kan inte ackumulera sömn, att slå ut sej med tabletter och "sova" i tolv timmar gör inte att man kan sova i fyra timmar nästa gång och få samma effekt som om man sovit i 8 och 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att det finns klockor och andra gadgets för att optimera sömnen. Väcker gradvis med ljus, känner av puls och rörelser för att räkna fram att "han har nog sovit länge nog nu, jag väcker honom halvsju fastän han satt klockan på väckning sju" och så.

 

jag har en sådan klocka från axbo.

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=1&funk=visa_artikel&artnr=9970&artgrp=31

märker tydlig skillnad i energi och kogntiv förmåga om jag sover med den jämfört med om jag sover utan den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill höja min kognitiva förmåga på kort och lång sikt, är beredd att lägga viss tid på det om avkastningen motiverar det kanske ännu mer tid.

 

kan du tipsa om bra hjärngympa? någon bra bok?

 

Kognitionpskologi är ett så stort område men det finns ju lärolitteratur som förklarar var vi står idag.

 

Allt där man är aktiv är väl bra. Tv-spel (strategi), läsa där man visualiserar. Det man håller på med skall vara krävande men inte allt för krävande så att man ger upp/tröttnar.

 

Jag skall prova den här.

 

http://www.memorise.org/

 

ha ha prova flashningen av siffror och ställ in den på 10 och fast. Jag klarade 7 första gången. Det är nog ganska bra.

 

//nu klarar jag 8.

 

 

 

 

 

Signa upp här och testa dig. Det är värt pengarna. Sen kan vi jämföra resultat. :)

 

http://www.psychtests.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för minnesteknik rekommenderar jag tony buzans böcker. use your memory är fin. har memorerat en kortlek, en serial till xp och diverse telefonnr, så minnet är hyfsat... tycker också att det vanliga minnet(dvs utan tekniker) har förbättrats sedan jag började med minnesteknik. sägs att ens kreativa intelligens ska öka av minnesteknik, kan säkert stämma, är ju inte helt enkelt att spontant komma på konstiga ord hela tiden :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en sådan klocka från axbo.

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=1&funk=visa_artikel&artnr=9970&artgrp=31

märker tydlig skillnad i energi och kogntiv förmåga om jag sover med den jämfört med om jag sover utan den.

 

Spännande pryl. Synd att den kostar som den gör även om det är klart förståligt att den inte kostar 99:- direkt. Tyvärr så har jag inte såpass mycket pengar att lägga på en pryl likt denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedsatt kognitiv förmåga kan finnas hos personer med

  • Psykisk sjukdom
  • Autism/Asperger
  • ADHD
  • Demenssjukdom
  • Neurologiska sjukdomar
  • Whiplashskador
  • Utvecklingsstörning
  • Traumatiska hjärnskador
  • [?] PokerSpelare

 

Kognitiva störningar kan påverka

  • Förmågan att ta hand om sig själv i det dagliga livet
  • Förmågan att umgås med andra – social kontakt
  • Förmågan att arbeta eller att delta i regelbundna aktiviteter
  • [?] Förmågan att läsa andra människors bluffar (dålig kognitiv förmåga=sämre 'theory of mind'? låter troligt iofs)
  • [?] Förmågan att vara alert vid pokerbordet

 

 

Hjälpmedel för kognitiva störningar:

Medicinkarusell:

Doseringshjälpmedel med påminnelsesignal 1-4 larm per dag, aktuell medicin matas fram, låsbar

Timstock:

Visar tiden med lysdioder, som slocknar varefter tiden går, ger signal vid slut

Komihågklocka:

En klocka där man talar in egna meddelande för till exempel påminnelse och initiativ

Bolltäcke

Ett sovtäcke med insydda bollar för taktil stimulering

Problem som avhjälps:

  • Sömnstörningar
  • Ångest/Oro
  • Störd kroppsuppfattning
  • Stress

 

 

Resultat

  • Trygghetskänsla
  • Somnar snabbare
  • Sover djupare
  • Ångestdämpande
  • Minskad sömnmedicin
  • [?] +EV

[?] = saker jag lagt till själv. Kognitiv förmåga verkar vara dålig först när man inte kan ta vara på sig själv, men jag kan ha helt fel. Att man ska sova ett visst antal timmar per natt tror jag lika mycket bull som att man måste äta ur den heliga kostcirkeln varje dag. Sover när jag är trött, är jag tröttare än vanligt så bör jag sova mer än vanligt.

onödig länk som ja kopierat text ifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju mest människor som lider av OCD som behöver träna sitt kognitiva tänk, dvs att det oftast är en tanke som väcker en känsla som leder till en handling.

 

"Jorden kommer inte gå under om jag inte tvättar mina händer efter att ha tagit NN i hand."

Jag är ledsen men joeduck är bra mycket närmare sanningen än dig i det här fallet. De grupper som han räknar upp är de som man ofta finner hos arbetsterapeuter och specialpedagoger för träning av de kognitiva funktionerna.

 

I vissa fall tränar man inte så mycket de kognitiva förmägorna utan man inriktar sig mer på att finna strategier för att kompensera frånvaron av kognitiv förmåga.

 

Men sure, OCD är något som man kan komma tillrätta med, eller åtminstone göra vardagen drägligare, med hjälp av kognitiv beteendeterapi.

 

Ett excellent exempel är norrmannen som går under nicket Mr Tourette. Läs gärna hans nya bok, den är sjukt bra: http://www.bokus.com/b/9789170027024.html?pt=toplist_2528&gclid=CL_tnazZwZICFQpjQgodvywdNg&

 

Får ni en chans att se honom in action på en föreläsning så ska ni hoppa på den chansen! Han är underhållande osm få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en sådan klocka från axbo.

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=1&funk=visa_artikel&artnr=9970&artgrp=31

märker tydlig skillnad i energi och kogntiv förmåga om jag sover med den jämfört med om jag sover utan den.

Hoppas att den funkar bra för jag impulsbeställde en igår efter att jag hade läst det här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...