pherlo Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Hej. Spelade 5k GTD på stars i söndags. Denna hand utspelar sig när det är två bord kvar. Är det värt att cbeta på den här floppen? Potten på flop är 490k och jag har 507k bakom mig. Kan jag ens cbeta eller blir jag då comittad och kanske rent ut av är tvungen att ställa på flop? Vad säger ni? POKERSTARS GAME #16371922343: TOURNAMENT #81875978, $5.00+$0.50 HOLD'EM NO LIMIT - LEVEL XXIV (15000/30000) - 2008/03/30 - 19:21:41 (ET) Table '81875978 158' 9-max Seat #9 is the button Seat 1: tiagopulga (1028806 in chips) Seat 2: doppko (1552428 in chips) Seat 3: TyranuZ (575443 in chips) Seat 4: zkipper (678125 in chips) Seat 5: nyunyuka00 (988059 in chips) Seat 7: IVAN1234 (297901 in chips) Seat 8: AANOTGUDENUF (260098 in chips) Seat 9: pherlo (720201 in chips) tiagopulga: posts the ante 3000 doppko: posts the ante 3000 TyranuZ: posts the ante 3000 zkipper: posts the ante 3000 nyunyuka00: posts the ante 3000 IVAN1234: posts the ante 3000 AANOTGUDENUF: posts the ante 3000 pherlo: posts the ante 3000 tiagopulga: posts small blind 15000 doppko: posts big blind 30000 *** HOLE CARDS *** Dealt to pherlo pherlo said, "nh" pherlo said, "folded KT" TyranuZ: folds TyranuZ said, "nh" zkipper: raises 30000 to 60000 nyunyuka00: folds IVAN1234: folds AANOTGUDENUF: folds pherlo: raises 150000 to 210000 tiagopulga: folds doppko: folds zkipper: calls 150000 *** FLOP *** zkipper: checks pherlo: ? Citera
Hakflem Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Ställa verkar dumt, du får ju bara syn av ess isåfall. Ska du liks spela om stacken här så är ju bet/syn att föredra, på så vis får Fi ju chansen att bluffa bort sig om han inte har ess. EDIT: Och du behöver ju inte vara orolig för att han ska semibluffa med ett färgdrag, då det är väldigt liten chans att han kan ha floppat ett sånt på den brädan. Check/fold känns ju rätt tråkigt också, knivigt läge helt klart. Citera
Bodinarn Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 med dryga 20bb ställer jag pf i detta läge. som spelat har du inte alls en rolig sitts, halv pott och vik mot omslag. då har du ca 10bb kvar att jobba med.. Citera
Rebonius Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 med dryga 20bb ställer jag pf i detta läge. som spelat har du inte alls en rolig sitts, halv pott och vik mot omslag. då har du ca 10bb kvar att jobba med.. Japp! Shove pre Med AA kan jag tänka mig en mindre höjning eftersom: 1. Det är en $5,5 turnering. Spelarna tänker antagligen mindre än annars. 2. Det här är spelare du inte kommer möta ofta igen. Du behöver alltså inte balansera ditt spel preflop mot dem. Om jag nu "slowar" KK pre genom den lilla höjningen jammar jag alla floppar med alla händer med utandantag för då jag floppar nuts som är svåra att dra ut (tex fyral och straightflush) Annars skulle det här väl kunna vara ett exempel på när check-syn fungerar bra, men är lite osäker eftersom jag föredrar shove pre. EDIT: Missade att vi hade position, då gillar jag att checka bakom och möjligtvis dega blank turn/checka bakom på turn och värdebetta smått på blank river) Citera
eurythmech Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Ställa verkar dumt, du får ju bara syn av ess isåfall. Ska du liks spela om stacken här så är ju bet/syn att föredra, på så vis får Fi ju chansen att bluffa bort sig om han inte har ess. EDIT: Och du behöver ju inte vara orolig för att han ska semibluffa med ett färgdrag, då det är väldigt liten chans att han kan ha floppat ett sånt på den brädan. Check/fold känns ju rätt tråkigt också, knivigt läge helt klart. Om vi vill att han ska bluffa är det väl mer troligt att han gör det på turn ifall vi checkar flop, än om vi betar halvpott för halva hans stack, typ? Som du är inne på så har han ju väldigt få outs mot oss i regel om han ligger under. Är lite inne på Bodinarns linje också. Har jag restealat öht tidigare på det här bordet så stoppar jag in med KK här. Det är ändå bara 22-23bb nånting, en ganska bra stealstorlek. Det finns andra faktorer som kan få mig att stoppa in också. Givetvis är 210k pre inget dåligt spel, dock. Citera
Thorn- Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Med tanke på att han bara dubblade preflop kan du ju minska lite på ditt omslag eller bara stoppa in pre. 175k hade vart bättre att reraisa då du faktiskt hade kunnat göra det med skräp. Du måste ta Rebonius linje postflop dock, inget snack om saken. Citera
KingCosmoKramer Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Finns inga kort du är rädd för och inte mycket värde att hämta, check it back. Citera
Thorn- Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Checka bakom = ge frikort till alla färgdrag och lägre par som inte settat ännu. Lägre par kommer ändå aldrig betala om dom inte förbättrar eftersom du aldrig hade checkat en sån här flop om du varit tom. Shove är alltså givet för att få värde av eventuella drag och inte ge frikort till lägre par. Kom inte och säg nu att 2 outs inte är något att oroa sig för eftersom vi som sagt ändå aldrig får värde av dessa händer oförbättrade och vi knappast släpper KK med ett potbet på någon flop. Att checka bakom vore att ge upp equity och eventuellt sätta sig i ett jobbigt läge. EDIT: visst, det går kanske att checka flop och turn och sen värdebetta river men jag tror det är väldigt marginellt huruvida vad som är bäst. Fi ska vara bra jävla dålig för att syna med sämre imo. Citera
eurythmech Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Alltså, sjävklart är det inga problem att ge frikort till ett underpar. Frågan är ju om det är realistiskt att tro att motståndaren har ett färgdrag utan träff på A. Jag tycker det verkar högst orimligt, då det bästa han kan ha isf är QhJh. Och grejen är...skulle han ha ett färgdrag så tror jag det är stor chans att han degar in på en blank turn. Men, det jag framför allt tycker känns märkligt i det du säger är att vi aldrig skulle checka flop tom. Vi är ju många här som förespråkar check, om om du med tom menar betydligt sämre än KK, så nej - vi har aldrig en så dålig hand här. Dessutom kommer vi givetvis ha större möjlighet att få värde från t.ex JJ/QQ om vi checkar. Citera
Stormen_Per Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Checka bakom = ge frikort till alla färgdrag och lägre par som inte settat ännu. Lägre par kommer ändå aldrig betala om dom inte förbättrar eftersom du aldrig hade checkat en sån här flop om du varit tom. . Nu har du fel Thorn. Det finns många spelare som älskar att beta turn om vi checkar bakom på floppen. Och två outs är inget att vara rädd för, så ofta träffar dom inte Citera
Thorn- Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Alltså, sjävklart är det inga problem att ge frikort till ett underpar. Frågan är ju om det är realistiskt att tro att motståndaren har ett färgdrag utan träff på A. Jag tycker det verkar högst orimligt, då det bästa han kan ha isf är QhJh. Och grejen är...skulle han ha ett färgdrag så tror jag det är stor chans att han degar in på en blank turn. Men, det jag framför allt tycker känns märkligt i det du säger är att vi aldrig skulle checka flop tom. Vi är ju många här som förespråkar check, om om du med tom menar betydligt sämre än KK, så nej - vi har aldrig en så dålig hand här. Dessutom kommer vi givetvis ha större möjlighet att få värde från t.ex JJ/QQ om vi checkar. Ok så du säger alltså att du inte är kapabel att reraisa preflop med betydligt sämre än KK? Att nånsin checka tom här med ett drygt potbet är ett gigantiskt misstag, med dubbel pot kvar i stacken är det en annan femma. Nån gång har dom flushdraw helt enkelt och då är det optimala spelet av oss att pusha flop. Ibland kanske vi får värde av lägre par men jag menar på att fi måste vara brutalt dålig för att ge oss det. Citera
eurythmech Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Jag sa att jag aldrig har klart sämre än KK här. JJ är inte klart sämre än KK. Det är väl klart att jag inte trebetar för 30% av effektiva stackar med KQ? Citera
-PK- Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Thorn, Du hävdar att han mycket väl kan ha massa -combos trots att han har fått in så där mycket preflop och säger samtidigt att han aldrig kommer att betala av med sämre än KK om vi checkar flop? Det går inte ihop för mig. Citera
Rebonius Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Standard donk här pushar väl rakt av med flushdraw? Check imo Citera
pherlo Postad 1 April , 2008 Författare Rapport Postad 1 April , 2008 Hmm. Intressant att ni vill ställa pre. Borde man inte tappa värde mot en stor del av hans range då? Hur som haver så valde jag att checka bakom och detta händer på turn. Vad gör vi här? *** TURN *** [6h 4h Ac] [8d] zkipper: bets 150000 pherlo: ? Citera
eurythmech Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Jag tror inte att vi tappar speciellt mycket värde. Har han något som liknar en hjärna så synar han ju inte så väldans mycket mer för 30% av stack jämfört med 100% av stack. Dessutom, är han någorlunda duktig så ser nog ditt omslag starkare ut än push. Dessutom, ser folk att vi degar in med KK här så får vi lättare att göra resteals framöver. Det gör att folk inte kan tänka "hade han haft AA/KK hade han höjt mindre". Citera
pherlo Postad 1 April , 2008 Författare Rapport Postad 1 April , 2008 Men hur troligt är det egentligen att fi sitter med Ax och miniraisar pre för att sedan syna mitt omslag och sedan checka på den träffade floppen? Spontant känns det som att fi borde ha köttat på floppen med Ax. Så här i efterhand tycker jag att det känns mer och mer som fi sitter på ett pocket som kanske blev set på floppen. Tycker åtminstone att hans spel före floppen pekar på ett pocketpar. Citera
Dnaq Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Hur gick det tillslut? Med själva handen alltså... Citera
eurythmech Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Du...tror att han inte har ett ess men väljer att lägga på turn? Hur menar du att spelet före floppen mer indikerar ett "pocketpar" än ett ess? Citera
pherlo Postad 1 April , 2008 Författare Rapport Postad 1 April , 2008 När handen spelades så trodde jag att han hade esset men i efterhand är jag inte lika säker. Spelet före flop som jag tycker tyder på pocket är att han gör en liten höjning och synar sedan min stora återhöjning. Känns nästan mer logiskt att han hade pushat med AK/AQ före flop och om han inte har nån av de två essen vad förväntar han sig då att leda över? Det är väl inte jättetroligt att jag gör den återhöjningen som jag gjorde med AJ-, eller? Citera
eurythmech Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Men alltså...du förstår väl att hans spel preflop är asdåligt med allt utom möjligtvis AA eller KK? Vad ska hans 66 leda över, 55? Citera
Hakflem Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Jag degar antagligen in pre här i första läget. Många verkar förespråka checka bakom här vilket verkar ganska vettigt, men vad gör vi isåfall om Fi bettar ett litet bet på turn (precis det tydligen blev)? Synar vi bara så har vi helt plöstligt gett bort två kort nästan gratis och ställer vi så gör vi om handen till någon typ av halvbluff. Citera
eurythmech Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Checkar jag flop (vilket jag antagligen gör, som spelat), så degar jag in på alla turn. Speciellt en blank åtta. Citera
Recommended Posts