strater Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 mitt inlägg var alltså inte om 6-10bb, utan snarare 30-50bb Citera
Rebonius Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 mitt inlägg var alltså inte om 6-10bb, utan snarare 30-50bb Trodde OP ville ha comments om spel HU i turbo SNGs, där stackarna sällan (aldrig) är så djupa. Citera
Gahlster Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 En sak jag har märkt att man inte ska göra är typ bara höja kraftigt med t ex A9. Det finns ju hur mycket som helst som slår 9:an om det inte kommer ett ess. I det här fallet kom floppen 966. Jag gick all in och fick syn av 65 suited! Godnatt (alltid all in preflop frånsett möjligtvis de högsta paren KK-AA). KK råkar som sagt ofta ut för A och därför är det bättre att kika på floppen innan resten åker in än att råka stå all in mot t ex A5. AA vinner ju mot det mesta HU så den kan vara fin att spela svag med. Ja, för på en sådan flopp har ju en standardfi så ofta en 6a eller bättre att vi checkfoldar... Citera
Kontextus Postad 1 April , 2008 Författare Rapport Postad 1 April , 2008 Seriöst Rebonius, går du all in som bb i stort sett med vilken hand som helst i HU? Förklara i så fall varför det är en smart strategi. Vad har förresten bubblan att göra med HU ihuvudtaget? Om jag för att nöta ner fi går all in hela tiden, d v s även med skithänder, så kommer jag förr eller senare möta en betydligt bättre hand som placerar oss i ombytta roller. Thats not the way to win! (som di säger i Amerikat) Citera
Kontextus Postad 1 April , 2008 Författare Rapport Postad 1 April , 2008 Jag spelade nyss en HU mot en snubbe i en vanlig 10-dollars (ej turbo). Han var ovanligt tight och väntade hela tiden in en bättre hand så när jag fick A4 off och han gick all in så hade jag en obehaglig känsla av att vara slagen på förhand. Jag synade och mötte A8. Anser ni att jag borde ha slängt mot denna typ av spelare? Citera
Rebonius Postad 1 April , 2008 Rapport Postad 1 April , 2008 Jag spelade nyss en HU mot en snubbe i en vanlig 10-dollars (ej turbo). Han var ovanligt tight och väntade hela tiden in en bättre hand så när jag fick A4 off och han gick all in så hade jag en obehaglig känsla av att vara slagen på förhand. Jag synade och mötte A8. Anser ni att jag borde ha slängt mot denna typ av spelare? Nu berättar du inte om hur stora effektiva stackarna var, men generellt sett slänger jag mot en sådan spelare. Seriöst Rebonius, går du all in som bb i stort sett med vilken hand som helst i HU? Förklara i så fall varför det är en smart strategi. Vad har förresten bubblan att göra med HU ihuvudtaget? Om jag för att nöta ner fi går all in hela tiden, d v s även med skithänder, så kommer jag förr eller senare möta en betydligt bättre hand som placerar oss i ombytta roller. Thats not the way to win! (som di säger i Amerikat) Antar att du menar som sb. Så länge vi är grunda och fi viker mycket så ja. 1. Du kommer att vinna mycket blinds/Fi kommer att förlora mycket blinds 2. Det är inte så att du är död varje gång du får syn. Visst, pushar du K-2o kommer du möta KK ibland, men värre än så kan det faktiskt inte bli. Säg att du spelar med effektiva stackar på 6k och blindsen är 400-800-Ante 75. Det ligger alltså 1350 i varje pott före korten har delats ut, 1350! Det är över 20% av effektiva stackar. Du bara inte vinner potten om fi lägger sig och får mer marker, fi får mindre marker också. Om du pushar any2 med exempelstackarna och blindsen och fi synar med top 20% av händerna så går du ju helt sjukt mycket plus. När du väl får syn kanske du har A-4o och möter JJ, 5-8o och möter A-K osv. Alltså inte några överdrivet stora underdogs. När jag spelar HU turbo sngs på +$300 och effektiva stackar blir runt 8 big blinds pushar jag typ alltid minst 80% av händerna från small blind. Det beror förstås på hur löst big blind synar. Om du sedan lägger till ante som är vanligt i STT så gör det bara en openshove mer +EV. Bubblan har ingenting med HU att göra. Jag pratade om att det inte finns någon bubbelfaktor, dvs det är cashgame taktik som gäller. En turneringsmarker har precis samma värde oavsett hur många du har av dom, vilket är rätt ovanligt i turneringar. Citera
Kontextus Postad 1 April , 2008 Författare Rapport Postad 1 April , 2008 Jag anser att valet av spel måste bero på vad för typ av spelare man möter. Att gå all in med t ex T 3 anser jag dock överlag vara lika dumdristigt som Tony G spelar emellanåt . I en WPT-tävling gick han HU all in med J4 och fick syn (smaaart Tony att riskera ett armband och flera hundra tusen spänn med en sådan hand). Nu måste jag förresten whina lite för jag råkade precis ut för följande scenario som mäktig chipleader: Fick KK på hand. En kille med 1000 dollar mindre stack men ändock djup i närheten av bubblan (FR) höjde till 300, jag återhöjde till 800, han gick all in, jag synade och mötte AA . Direkt efter fick jag 55 och gick i sen position all in med 1400. Killen som hade haft essen tänkte en stund och synade sedan med.......................................> KK!!! (orkar inte) Citera
Recommended Posts