Gå till innehåll

är det inte dags att forlåta Ken?


asfalten

Recommended Posts

Och med det tillhör du garanterat inte majoriteten.

 

Det du skrev på förra sidan tillhör nog det dummaste jag läst på pf genom alla tider, du tycker på fullaste allvar att det är bättre att vinna pengar mot de som har mkt pengar genom oärligt spel än att vinna pengar mot de som har mindre pengar fast med ärligt spel?

 

Spelar fan ingen roll om han gjorde det på ett "raffinerat" sätt, fusk är fusk oavsett.

 

Jag sa inte att jag tycker så, men i ett vakum så får det mycket större negativa konsekvenser för spelmissbrukaren, än vad kens lilla blåsning skulle fått negativa konsekvenser för han offer.

Även om det är (friviligt som du så fint uttrycker dig) tror du att folk vill förlora hela sin månadslön på spel? Även om jag är glad att dom gör det så drivs dom av någonting annat än sin egen villja.

Tycker du också att det är ok att sälja heroin för att missbrukarna köper det av egen fri villja?

Ska man inte snarare se till konsekvenserna av sitt handlande än vad som anses vara ok i allmänhetens ögon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag sa inte att jag tycker så, men i ett vakum så får det mycket större negativa konsekvenser för spelmissbrukaren, än vad kens lilla blåsning skulle fått negativa konsekvenser för han offer.

Även om det är (friviligt som du så fint uttrycker dig) tror du att folk vill förlora hela sin månadslön på spel? Även om jag är glad att dom gör det så drivs dom av någonting annat än sin egen villja.

Tycker du också att det är ok att sälja heroin för att mussbrukarna köper det av egen fri villja?

Ska man inte snarare se till konsekvenserna av sitt handlande än vad som anses vara ok i allmänhetens ögon?

 

Jag gissat bara nu men är det du som brukar ropa "Hej knekt!" på SvS med jämna mellanrum? :roll:

 

Btw jag tycker att det är ok att sälja heroin licksom alla andra droger. Bara så det inte blir några missförstånd.

 

Jaha, nu förstår jag. Ha en trevlig kväll, jag avslutar min inblandning i denna tråd nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissat bara nu men är det du som brukar ropa "Hej knekt!" på SvS med jämna mellanrum? :roll:

 

 

??

 

Jaha, nu förstår jag. Ha en trevlig kväll, jag avslutar min inblandning i denna tråd nu.

 

Det tyckte du inte var ok?

Nä vi har verklgien inte samma syn på saker och ting, du verkar galet inskränkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw jag tycker att det är ok att sälja heroin licksom alla andra droger. Bara så det inte blir några missförstånd.

 

Jag tycker att samhället faktiskt har ett ansvar för droger. Heroin är inte bra. Man bör göra stora satsningar och stimulanser till forskning i nya, häftiga och ofarliga droger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa inte att jag tycker så, men i ett vakum så får det mycket större negativa konsekvenser för spelmissbrukaren, än vad kens lilla blåsning skulle fått negativa konsekvenser för han offer.

Även om det är (friviligt som du så fint uttrycker dig) tror du att folk vill förlora hela sin månadslön på spel? Även om jag är glad att dom gör det så drivs dom av någonting annat än sin egen villja.

Tycker du också att det är ok att sälja heroin för att mussbrukarna köper det av egen fri villja?

Ska man inte snarare se till konsekvenserna av sitt handlande än vad som anses vara ok i allmänhetens ögon?

 

Jag förstår inte hur du kan tycka att det är ok att stjäla från någon av dina vänner som har mycket pengar bara för att dom inte behöver pengarna, så länge man skänker en del till välgörenhet?

Vad röstar du på för parti? För med det resonemanget verkar du vara en kommunist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju sammanfatta att Kenny gjorde fel, men att för den skull banna honom för allt vad poker heter (kommentering mm) känns inte vettigt. Att media följer opinionen är ju iofs inget konstigt men att olika "branscher" behandlas olika känns inte vettigt. Att Ken är en duktig och underhållande personlighet bör ju de flesta hålla med om.

 

Närmast ligger väl Dulee Johnson samt ytterligare en och annan kvinnomisshandlare/alkis i allsvenskan. I Usa finns mängder av dåliga förebilder som trots upprepade tabbar får nytt förtopende, knark, otrohet,misshandel mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hampulitos resonemang ligger i nivå med att det är mindre illa om en rik åker mot rött ljus eftersom böterna inte drabbar honom särskilt hårt. Eller att det inte gör så mycket skada om man stjäl från någon som har drabbats av cancer och beräknas dö om en månad. Nu tog jag förstås i från tårna men jag menar bara att han tänker som en anarkist. Samhället skulle knappast fungera normalt om alla gick runt med Robin Hood-värderingar (schysst mot de fattiga men inget som funkar i längden). Brottsligheten hade ökat markant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där konsekvensmoralismen är ganska intressant, om än rätt korkad. Det kan liksom leda till så sjuka scenarier:

 

- För mordet på den här flickan dömer jag dig till tolv års fängelse

- Men hon var ju yngsta barnet av åtta!

- Aaah, inte lika tungt slag för mamman alltså. Du får fem år

 

Liksom, det är lindrigare att misshandla en kvinna som blivit misshandlad i ett tidigare förhållande, eftersom hon är van och troligen har utarbetat ganska bra mekanismer för att hantera misshandeln.

 

Det är lindrigare att mörda en 50-åring än en 20-åring eftersom 20-åringen har längre kvar att leva.

 

Det är lindrigare att mörda en rökare än en ickerökare pga ovanstående.

 

Det är lindrigare att mörda en depriperad person än någon som mår bra, då den deprimerade person anses ha mindre att förlora på att dö.

 

osv osv osv

 

Kärnfrågan måste ändå vara, om ett rättvisesystem - eller för den delen ett etiskt system - baseras enkom kring konsekvenser av ens handlande, vilken blir vinsten kontra en etisk modell som moderna västerländska samhällen vilar på?

 

Har man några pragmatiska anledningar att tycka som man gör, eller har det bara att göra med ett löjligt ideal om att individen ska kunna handla som en allvetande utilitarist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har trots allt ett rattsvasende i det har landet. om nan begar ett brott sa ska lagen ta hand om detta och den skyldige far en pafoljd, tex kriminalvard, sedan ska det hela vara utagerat (darmed inte sagt att de personligen drabbade maste kunna forlata etc, men samhallet som sadant ska ga vidare).

 

Ska vi ha ett samhalle som tror pa vard sa ska man kunna forlata ocksa.

Maradona knarkade som fan nar han var aktiv, och han ar ju knappast bannad fran fotbollsvarlden. Ken ar som jag ser det, pokerkommentatorernas Maradona. Man kan liksom inte bara sopa hans storhet under mattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har trots allt ett rattsvasende i det har landet. om nan begar ett brott sa ska lagen ta hand om detta och den skyldige far en pafoljd, tex kriminalvard, sedan ska det hela vara utagerat (darmed inte sagt att de personligen drabbade maste kunna forlata etc, men samhallet som sadant ska ga vidare).

 

Ska vi ha ett samhalle som tror pa vard sa ska man kunna forlata ocksa.

Maradona knarkade som fan nar han var aktiv, och han ar ju knappast bannad fran fotbollsvarlden. Ken ar som jag ser det, pokerkommentatorernas Maradona. Man kan liksom inte bara sopa hans storhet under mattan.

 

1. Du överdriver "Kens storhet" något så enormt att man blir mörkrädd. Hade du jämfört honom med Gary Träben så kanske...

2. Ken sabbade det för sig själv. Inga tårar för fuskare. Dessutom har han ju tydligen haft en hel del annat fuffens för sig efteråt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...