Gå till innehåll

Lära upp brorsan, vad rekommenderas?


el_kryddo

Recommended Posts

Min lillebrorsa lirar lite frirullar och mindre turrar ibland, men skulle vilja ta till sig spelet på ett seriöst sätt. Har snackat lite löst om att hjälpa han på traven lite (vad nu en fisk som jag kan bidra med, men men...).

 

From 1:a juni kommer jag hursomhelst vara tjänstledig i sex månader och ägna mig åt pokern på heltid. Mitt bread n´ butter-game är HU SNG:s på $100-nivån för tillfället, men är stabil på både MTT och fullring SNG. Jag har tiotalet pokerböcker, både allmänna (typ Super System 2) men även för MTT och SNG (Harrington, Kill Everyone, Poker Tournament Formula, Sit n Go Strategy).

 

Frågan är nu vad jag ska rekommendera brorsan att inrikta sig på. Han kan få kolla hur mycket han vill när jag lirar och diskutera spelet osv, och han kan låna alla böcker han vill. Tänker dock inte ge upp värde genom att instruktionsspela nåt där jag inte har edge (vilket inte heller vore nån bra lektion:lol: ). Men bara för att jag är mest kompetent på HU, så är det kanske inte så lämpligt att börja med för honom?

 

Blev väldigt långt för att bara ställa en fråga: vad är bästa pokergrenen för en nybörjare? Han är inte så intresserad av CG, och där kan inte jag heller bidra med någon djupare kunskap. Är SNG fullring det säkraste kortet? Han är lite scared money och har det inte så fett, så han kommer nog ha bra tålamod och money management. Ser jag att han är seriös och har känsla så kommer jag även erbjuda stejk på upp till $1K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lillebrorsa lirar lite frirullar och mindre turrar ibland, men skulle vilja ta till sig spelet på ett seriöst sätt. Har snackat lite löst om att hjälpa han på traven lite (vad nu en fisk som jag kan bidra med, men men...).

 

From 1:a juni kommer jag hursomhelst vara tjänstledig i sex månader och ägna mig åt pokern på heltid. Mitt bread n´ butter-game är HU SNG:s på $100-nivån för tillfället, men är stabil på både MTT och fullring SNG. Jag har tiotalet pokerböcker, både allmänna (typ Super System 2) men även för MTT och SNG (Harrington, Kill Everyone, Poker Tournament Formula, Sit n Go Strategy).

 

Frågan är nu vad jag ska rekommendera brorsan att inrikta sig på. Han kan få kolla hur mycket han vill när jag lirar och diskutera spelet osv, och han kan låna alla böcker han vill. Tänker dock inte ge upp värde genom att instruktionsspela nåt där jag inte har edge (vilket inte heller vore nån bra lektion:lol: ). Men bara för att jag är mest kompetent på HU, så är det kanske inte så lämpligt att börja med för honom?

 

Blev väldigt långt för att bara ställa en fråga: vad är bästa pokergrenen för en nybörjare? Han är inte så intresserad av CG, och där kan inte jag heller bidra med någon djupare kunskap. Är SNG fullring det säkraste kortet? Han är lite scared money och har det inte så fett, så han kommer nog ha bra tålamod och money management. Ser jag att han är seriös och har känsla så kommer jag även erbjuda stejk på upp till $1K.

 

 

SnG FR är väl egentligen den tråkigaste formen av poker som finns men också (eller snarare just därför) den pokerform där det i högst grad finns en entydigt optimal grundstrategi. I alla fall när det gäller NLTH. Så det är nog där jag skulle ha börjat lektionerna om jag vore du. HU är alldeles för komplext för en nybörjare imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen gubbs! Lutar nog åt att jag kommer rekommendera honom att fokusera på fullring SNG:s. Känns som att det finns bra läsning på det, och att det i princip finns ett helt korrekt sätt att spela dom. När han väl klarar det så kan han ju alltid experimentera med SH, MTT och senare HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär honom full ring SnG. Låt han börja på lägsta nivåerna (som inte har sjuk rejk), spela in nån vidio som han får se på och kanske kolla händer i PT då och då.

 

När han har lärt sig grunderna stejkar du han på 11$ SnG. Där räcker de att vara med på basic strategin för att slå nivån. Sen låter du han grinda upp sig och lära sig på egen hand. Sen ska du se att han krossar 100+ om 1 år :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller böcker så skulle jag nog inte rekomenderat Super Systems eller lika avancerade böcker till en nybörjare. Alan N. Schoonmaker har skrivit en hel del böcker om psykologi som jag önskar att jag läst tidigare, bl.a. Your Best Poker Friend, som är mest inriktad på no-limit istället för fixed-limit.

 

Poker Tracker är annars ett ypperligt verktyg för att hålla koll på ens spel och det är förvånansvärt lätt att hitta/täta läckor. Det var enormt utvecklade för mig i alla fall. Dock bör du se till att det finns ungefär 50 000 händer i databasen innan ni drar några slutsatser. Klart att man börjar skönja mönster tidigare än så som går att korrigera men variansen kan spöka ganska friskt (väv ihop det med att vara lite för resultatorienterad och du har världens mest kortsiktiga pokerspelare :)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu, hu, hu och hu om man vill lära sig fort. Kör mot varandra, eller raila parallellt medan båda spelar och snacka igenom beslut.

 

Värdemässigt är jag rätt säker på att NL-cashgame fortfarande är bäst, även om det säkert kommer ändras.

 

Dödar inte raken HU? Skall man ta med raken i range beräkningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra synpunkter. Kommer råda honom att fokusera på fullring SNGs först. Känns som att det är lättast att ta till sig och tex Harringtons böcker är väldigt enkla att börja med för att grunderna ska sätta sig. Dessutom verkar det va skrämmande dålig kvalitet på låga nivåer.

 

Hjort> Jo, eftersom jag till 90% numera lirar HU så kommer jag visa på och förklara det så mycket jag kan. HU-grind tror jag gör så att man skärper alla aspekter av "pokersinnet" och inte bara kör på rutin. Skulle tippa att de flesta skulle må bra av att ägna sig åt HU i perioder då och då. Dock tycker jag det känns lite magstarkt att börja med det från början.

 

Honest99> Jag spelar som sagt bara SNG och jag tar ibland hänsyn till raken kan man nog påstå. Jag är inte sugen på coinflips om stackarna är djupa och jag tycker mig ha en stor edge över fi tex (vet inte om detta är exakt vad du undrar över men hursomhelst vill man ju försöka vinna iaf 60% av spelen). Möter jag däremot en aggressiv regular så tar jag emellanåt syner som knappt har något +EV men som kan vara bra ur metagame-synpunkt.

 

Hooaah> Well, jag har förklarat att det inte finns en chans i helvete att jag stejkar om jag inte ser någon möjlighet för pengarna att växa. Inte för att jag bryr mig om den lilla vinsten det skulle kunna bli för mig, men tänker inte lägga ett öre på nån skottning eller fyllenöje. Men tror han och jag har liknande psyken så det kommer nog va rätt stabilt så länge han är seriös med vad han vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Honest99> Jag spelar som sagt bara SNG och jag tar ibland hänsyn till raken kan man nog påstå. Jag är inte sugen på coinflips om stackarna är djupa och jag tycker mig ha en stor edge över fi tex (vet inte om detta är exakt vad du undrar över men hursomhelst vill man ju försöka vinna iaf 60% av spelen). Möter jag däremot en aggressiv regular så tar jag emellanåt syner som knappt har något +EV men som kan vara bra ur metagame-synpunkt.

 

Tack, precis vad jag menar fast i CG. Om man inte vill ha coinflips pga av rake blir man väl väldigt utsatt för allin-semi-bluffar. Måste tänka på den, (eller gå upp i nivå rejält :- P ) SNG är nog ett bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...