Gå till innehåll

Allt om Roskildefestivalen 2005!


Milo

Recommended Posts

Jag och min kusin ska sticka till årets Roskilde festival, och jag kan fan inte vänta! Hoppas på lite bättre band, men iaf.... kul iaf.

 

Artister/Band än så länge:

 

AUDIOSLAVE (US)

A tour de force of hard rock and soulful ballads

 

 

 

AUTECHRE (UK)

Expressive art light years away from common musical structures

 

 

 

BJØRN BERGE (N)

Roaring one-man blues act with stompin’ feet, throbbin’ thumbs and brilliant guitar skills

 

 

 

BIKSTOK RØGSYSTEM (DK)

Reggae-roots-dancehall in Danish

 

 

 

BLACK SABBATH (UK)

Doom day riffs, feverish bass, mega heavy drums and Ozzy Osbourne’s charismatic performance

 

 

 

CARL COX (UK)

The godfather of British dance music

 

 

 

JAMIE CULLUM (UK)

Rootless jazz with lots of star quality

 

 

 

D-A-D (DK)

As wild as a long weekend on the town

 

 

 

THE DEARS (CAN)

Timeless pop and grandiose arrangements

 

 

 

DUNGEN (S)

A distant musical past brought to life in sophisticated arrangements.

 

 

 

EFTERKLANG (DK)

Magnificent combination of electronica and layer-upon-layer post rock

 

 

 

ENSLAVED (N)

Forward-looking mix of black, death and thrash

 

 

 

THE GO! TEAM (UK)

Collages consisting of themes from 70’s detective series, early hip hop, energetic Indie pop and sunshine funk

 

 

 

GREEN DAY (US)

A true punk band of tough and trenchant songs

 

 

 

ISIS (US)

From earthshaking, hard-rocking, monolithic riffs to dreamlike passages where everything blurs.

 

 

 

JUNIOR SENIOR (DK)

Untamed party music transcending genres that will make audiences move their feet

 

 

 

KAREN (DK)

R’n’B in Danish language and generous party

 

 

 

KHONNOR (US)

Slow motion melancholy and velvety noise

 

 

 

LAID BACK (DK)

Living legends deliver laid back and dreamy pop music

 

 

 

MUGISON (ISL)

Improvisation and experiments in a melting pot of sound chaos and mellow alternative rock

 

 

 

SKAMBANKT (N)

Naked torsos, 110% dedication, Sex Pistols and Ramones

 

 

 

SUNN O))) (US)

Metal which crosses all known boundaries for this genre

 

 

 

TWO LONE SWORDSMEN (UK)

Electronic urban atmosphere

 

 

 

TOM VEK (UK)

An eclectic mix of lo-fi garage guitars, electro beats and impulsive musical lyrics

 

 

 

BRIAN WILSON (US)

Pop music as an unforgettable and orgastic experience. Smile – it is infectious!

 

 

 

Nån annan som ska dit?

 

 

 

Mer om Rosky:

http://roskilde-festivalen.dk

 

 

 

(Asså, rubriken är fan perfekt, QoS kan inte pilla på mig nu!)

 

* Nä, QoS vet inte vad en sär skrivning är, men det vet lfx :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska antagligen dit. Har planerat en festivalsommar i år, med Arvika, Hultsfred och Roskilde högst på listan, och orkar jag lutar det åt ett besök på antingen Augustibuller eller Emmaboda.

 

Hultsfred/Arvika blir inte?

 

 

 

PS. QoS, Roskildefestivalen är särstavat, pilla lite på det är du snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara tre sevärda band bokade än så länge, Autechre, Efterklang och Two Lone Swordsmen, och jag vet inte om det berättigar ett besök men vi får väl se vilka som tillkommer. Man tenderar att se färre och färre band varje gång man åker dit dock så det kanske inte spelar så stor roll egentligen, senast såg jag kanske tre eller nåt sånt. :) Det känns också som att Roskildefestivalen var bättre förr när det inofficiellt var en bit över 100.000 besökare där, eller så har man bara blivit äldre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns också som att Roskildefestivalen var bättre förr när det inofficiellt var en bit över 100.000 besökare där, eller så har man bara blivit äldre. :)

 

Men det är väl fortfarande över 100.000?

 

Njae, det har väl valt strategin att minska antalet besökare sedan en tid tillbaka eftersom det helt enkelt blev för stort och det är väl 70-75.000 nu för tiden när det är förköp som gäller. Förut kunde man köpa biljett på plats och det var det väl mer eller mindre fritt inträde efter ett tag... och sjukt mycket folk. Det blir väl i och för sig inte bättre bara för att det är mer folk där, men jag tror att de sänkt ambitionsnivån lite också eftersom det helt enkelt blev för stort förut, och det har medfört ett sämre artistutbud. Det är ju en del tråkigheter som hänt de senaste åren också som gjort att de tvingats öka sitt säkerhetstänkande och så vidare. Förut var det väl mer eller mindre bara ett stort kaos, men det fungerar väl bara tills det händer något.

 

Syndaflodsfestivalen 1991 var grym i alla fall, var det någon som var där då? 1992 när jag var där som en liten pojkspoling blir nog svårslagen. Danmark tog EM-guld samtidigt och alla konserter och hela festivalområdet bara stannade upp när de spelade. När Danmark väl vann så blev det en sanslös karnivalstämning resten av festivalen.

 

Men jag ska inte börja prata om gamla festivalminnen i den här tråden för då slutar jag aldrig. :) Det skulle vara kul att åka i år igen faktiskt, det var ett tag sedan man var där nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är möjligt. Jag hörde något liknande om Nirvana när de spelade där förut, men det är/var nog mest rykten/uppskattningar. Jag vet bara att det var fler besökare där i mitten på 90-talet än vad det är idag, även om det är svårt att hitta officiella siffror på det. Jag syftade för övrigt på antalet betalande gäster, och enligt deras officiella hemsida var det t ex 71.000 betalande gäster 2002 (100.000 totalt med frivillig personal, media och musiker vilket kanske är den siffra som brukar nämnas i vissa sammanhang). 2003 var det 75.000 betalande gäster. 2004 hittar jag inga siffror på. 1994 var året innan de satte en gräns på antalet biljetter och då var det officiellt 90.000 betalande gäster, men då var det en j-vla massa gäster som kom in utan att betala också och det tror jag inte att de gör längre. Det var nog rekordåret publikmässigt tror jag. Jag har för mig att jag hörde att det var runt 120.000 personer där då totalt, men allt beror väl på hur man räknar antar jag.

 

Jag är iofs ganska säker på att det var 100-105k förra året med 75-80k på Pixies...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch hårdrock finns det tillräckligt av redan, men däremot...

 

Joanna Newsom och Duran Duran! Heja!

 

Dessutom glömde jag ju tidigare nämna Khonnor...

 

Mest intressanta internationella artister som är på Hultan men som inte är klara för Roskilde (än):

 

Le Tigre

Le Tigre

Le Tigre

Ani Difranco

Donnas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska dit igen...och detta året kommer bli ett toppenår!

vädret kan ju knappt vara sämre än förra året...

bandlistan är nästan redan bättre än förra årets kompletta lista...

 

denna gången ska jag iaf inte sitta i tältet när black sabbath spelar.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Funderar på att dra dit i år. Hultsfred suger lika mycket som förra året hitills så det bli nog bojkott i år igen.

 

Intressanta band på Roskilde:

 

Athlete

Bloc Party

Efterklang

Four Tet

Hidden Cameras

Interpol

Khonnor

M83

Mint Royale

Mugison

Mylo

Joanna Newsom

Röyksopp

Sonic Youth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...