Gå till innehåll

Kommande nätpokerförbud?


Recommended Posts

I korta drag gäller att EUs medlemsländer inte får stifta lagar som gynnar det egna landets företag på bekostnad av företag i andra medlemsländer. Dvs Sverige får inte diskriminera företag i andra EU-länder.

 

Jo, så är det ju generellt. Men det är ju just därför man utreder om det går att ha en reglering där man tillåter andra att konkurrera i Sverige på vissa villkor och därmed kan stoppa konkurrensen som den ser ut idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det ju generellt. Men det är ju just därför man utreder om det går att ha en reglering där man tillåter andra att konkurrera i Sverige på vissa villkor och därmed kan stoppa konkurrensen som den ser ut idag.

 

Konkurrensen som den ser ut idag kan i vart fall begränsas. Tex kan man ju helt lagstifta mot utomeuropeiska aktörer. Men kärnan är att de inte får favorisera svenska företag - dvs de kan tex inte skriva en lag som i praktiken bara SvS kan leva upp till. Jag antar att det är lite det du är ute och far efter?

 

De får specificera villkor för att få konkurrera på den svenska marknaden, förutsatt att samma villkor gäller för svenska och andra europeiska företag, och förutsatt att båda kategorierna av företag i praktiken har lika goda möjligheter att uppfylla villkoren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konkurrensen som den ser ut idag kan i vart fall begränsas. Tex kan man ju helt lagstifta mot utomeuropeiska aktörer. Men kärnan är att de inte får favorisera svenska företag - dvs de kan tex inte skriva en lag som i praktiken bara SvS kan leva upp till. Jag antar att det är lite det du är ute och far efter?

 

De får specificera villkor för att få konkurrera på den svenska marknaden, förutsatt att samma villkor gäller för svenska och andra europeiska företag, och förutsatt att båda kategorierna av företag i praktiken har lika goda möjligheter att uppfylla villkoren.

 

Det jag far efter är om det, som Vinden antydde, är riktigt att det omöjligen går att få igenom scenariot där vi pga den stora faran med spel av EU tillåts ha en skyddande lagstiftning med begränsad konkurrens.

 

SvS anser sig ju idag vara missgynnade i konkurrensen, eftersom de betalar mycket till staten, inte får ge rejkback och bara får vända sig till svenska spelare. De menar, som jag förstår det, att Sverige kan reglera spelmarknaden med dem själva som modell. Visst kan PurtyPoker få licens att verka i Sverige - om de öppnar pokerrum bara för svenskar och betalar sin licensavgift till staten, typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska, alltför sent, inflika en hel drös friskrivningar här. Det jag skriver här skriver jag på känn. :)

 

Jag tror att det kokar ned till en fråga om hur begränsad konkurrensen blir i praktiken. Om enda sättet för andra europeiska företag att konkurera på den svenska marknaden är att skapa en helt ny produkt (sverige-bord), så innebär det en rätt kraftig nackdel för dem gentemot SvS.

 

Dessutom tror jag att alla former av protektionism gentemot andra EU-länder är rätt så no-no. Spontant så tror jag att det mesta regeringen kan göra är att förbjuda utomeuropeiska siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag far efter är om det, som Vinden antydde, är riktigt att det omöjligen går att få igenom scenariot där vi pga den stora faran med spel av EU tillåts ha en skyddande lagstiftning med begränsad konkurrens.

 

SvS anser sig ju idag vara missgynnade i konkurrensen, eftersom de betalar mycket till staten, inte får ge rejkback och bara får vända sig till svenska spelare. De menar, som jag förstår det, att Sverige kan reglera spelmarknaden med dem själva som modell. Visst kan PurtyPoker få licens att verka i Sverige - om de öppnar pokerrum bara för svenskar och betalar sin licensavgift till staten, typ...

 

Det är viss skillnad på ett företags vars ledning (svenska staten) säger att företaget ska rikta sig mot endast den svenska marknaden och en lag som säger att alla företag måste bete sig så. En jämförelse kan göras med spritimporten. Svenska staten försökte stoppa införseln, EU sa åt dem att skärpa sig. Nu är importen fri men importören (enligt svensk lag en privatperson) måste betala svensk moms och alkoholskatt.

 

Jag tror att förslaget kommer leda till en viss begränsning av utbudet, men att de får väldigt svårt att hindra andra europeiska operatörer. fördelen för oss är att vi slipper bråket med vilka sajter som är skattebefriade eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om allt det som Klyka skriver här, och då speciellt det med friskrivningarna...

 

För det första så är det svårt att veta vad staten syftar till med sin utredning. Har de en "ond plan" som går ut på att begränsa konkurrensen av folkhälso och skatteskäl?

 

Personligen tror jag inte det. Jag tror att utredningen görs relativt förutsättningslöst och att man i direktiven tagit med att utreda de tankar angående regleringar som finns ex USA och i och med detta dyker det upp formuleringar som kan tolkas nattsvart.

 

För det andra, kan en moderatledd regering som förespråkar frihandel införa extrem protekionism på spelområdet? Det tror jag absolut inte kommer att inträffa. Ett licensförfarande som tillåter ett fåtal aktörer att verka inom Sverige och ett accepterande av andra licensierade inom-europeiska bolag torde vara den mest sannolika.

 

För det tredje, om det värsta inträffar hur ställer sig EU? Extremt negativt naturligtvis som Klyka redan varit inne på. Man ska dock vara medveten om att EU är ett i första hand politiskt projekt och att konstiga undantag har godkänts tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara att gå över till neteller om detta lagförslag skulle träda i kraft?

 

Om inte jag minns fel så frös all amerikaners pengar inne på Neteller när lagen gick igenom. Det tog månader innan en överrenskommelse mellan USA och Neteller gjorde det möjligt för amerikaner att under en begränsad tid tömma sina konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju inte direkt ljust ut när halva europa totalskitit i EU.

 

 

Precis som Blaenda säger så lär det ta ett par år innan det blir en lag, om det nu blir en lag. Låt oss inte måla fan på väggen ännu. Det är trots allt långt dit. Det finns tufft motstånd inom EU-kommissionen mot konkurrensbegränsningar. Regeln vad gäller remissvar är i alla fall att de olika remissinstanserna ska ha kommit in med sina synpunkter inom tre månader efter att regeringen fått del av utredningens förslag. Låt mig också säga att det är långt ifrån alla utredningar som leder fram till en lag. Det är mycket som ska ske innan dess, inte minst politisk kohandel hit och dit om andra saker. Till syvende och sist beror det på hur snabbt regeringen vill se till att vi får en "fungerande spelmarknad" så att vi inte spelar ihjäl oss.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men hur gör de andra amerikanarna som fortfarande spelar???Moneybookers?

 

 

Om inte jag minns fel så frös all amerikaners pengar inne på Neteller när lagen gick igenom. Det tog månader innan en överrenskommelse mellan USA och Neteller gjorde det möjligt för amerikaner att under en begränsad tid tömma sina konton.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man byter folk i SvS styrelse lär inte spela någon roll för utredningens och sedemera regeringens arbete.

I en artikel på min blogg har jag lagt ut utdrag ur regeringens direktiv till utredaren

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.1976244

för den som vill fördjupa sig i vad man arbetar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...