Gå till innehåll

Hjälp med varians


KingCosmoKramer

Recommended Posts

Jag har aldrig läst något om statistik/sannolikhet så jag kan inget om varians, standardavikelse osv...

 

 

1. Hur räknar man ut sannolikheten att man är plus efter ett visst antal händer?

 

Vi kan säga:

winrate: 10bb/100

std.dev: 90bb/100 (enligt pokertracker)

Antal händer: 10 000

 

 

 

2. Vad är sannolikheten att 10bb/100 är min riktiga winrate efter t.ex 1000, 10 000, 100k händer osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker på hur PT räknar ut standard avvikelnsen men så här bör det vara för 10k händer.

 

n=100 st urval med 100 händer

m=10bb/100

sd=90bb/100

 

Enklast är att räkna ut medelfelet (mf) och från det räkna ut ett confidensinterval (CI) på din winrate:

 

mf=sd/sqrt(n)=9

95% CI ≈ 2*mf = 18

 

så din winrate ligger med 95% sannolikhet i intervallet 10±18 bb/100

och med ca 65% sannolikhet ligger den i intervallet 10±9 bb/100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig läst något om statistik/sannolikhet så jag kan inget om varians, standardavikelse osv...

 

 

1. Hur räknar man ut sannolikheten att man är plus efter ett visst antal händer?

 

Vi kan säga:

winrate: 10bb/100

std.dev: 90bb/100 (enligt pokertracker)

Antal händer: 10 000

 

 

 

2. Vad är sannolikheten att 10bb/100 är min riktiga winrate efter t.ex 1000, 10 000, 100k händer osv?

 

1) Du menar att du är plussande? Enligt nuffrorna så gör du en vinst på 0,1 BB +- 0,9/hand. Vilket innebär att s är 10* större än vinsten vilket är enormt. Det är tämligen ointressant att räkna på mao då du inte lär spela mot exakt samma personer under exakt samma förhållanden?

 

2)Liksom, du frågar nästan samma sak som i fråga ett fast med lite mindre/större urval. Desto mindre s desto bättre väntevärde (se fråga 1).

 

Jag säger som folk brukar säga. Spela några hundratusen händer till så kanske du får en hyvsat reliabel siffra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde stämma för 10k händer (rent statistiskt) men som du så riktigt påpekar är urvalet så litet att det kanske inte är helt representativt.

 

pllllllllzzzzzz 10k händer var bara ett exempel, låt oss säga att jag skrev 100k händer istället.

( eller en miljard händer om du vill det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde stämma för 10k händer (rent statistiskt) men som du så riktigt påpekar är urvalet så litet att det kanske inte är helt representativt.

 

Hmmm, ett konfidentintevall på 95 % brukar vara +- 1,96 s.

 

Du svarar inte heller på frågan. :-) Men 65 % kanske ligger nära. Men imk så säger man aldrig att sannolikheten är 65 % för att ......osv. Det är bara nybörjare som gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som folk brukar säga. Spela några hundratusen händer till så kanske du får en hyvsat reliabel siffra.

 

Jag ligger på 22bb/100 över ungefär 300k händer i min pokerkarriär okej??

 

Jag vill bara veta HUR man räknar ut det jag skrev i op.

Gärna på ett så enkelt sätt att tillochmed min lillasyster förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pllllllllzzzzzz 10k händer var bara ett exempel, låt oss säga att jag skrev 100k händer istället.

( eller en miljard händer om du vill det)

 

jag viseade ju formlerna ovan och sås våra var de väl inte?

 

anyway, med samma stats som ovan bli medelfelet 2.8 för 100k händer viket ger ett 95% CI ≈ 10±5.6.

 

Hur det blir efter en mijard händer lämnar jag till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig läst något om statistik/sannolikhet så jag kan inget om varians, standardavikelse osv...

 

 

1. Hur räknar man ut sannolikheten att man är plus efter ett visst antal händer?

 

Vi kan säga:

winrate: 10bb/100

std.dev: 90bb/100 (enligt pokertracker)

Antal händer: 10 000

 

 

 

2. Vad är sannolikheten att 10bb/100 är min riktiga winrate efter t.ex 1000, 10 000, 100k händer osv?

 

I princip är folders kalkyl korrekt, men den förutsätter att alla "observationerna" (händerna) kommer från en och samma ursprungsfördelning. Eftersom de inte gör det (du har inte spelat alla händerna mot samma motstånd, i samma mentala balans, på samma sätt, på samma nivå, osv) så kan man teoretiskt sett inte räkna så.

 

Men kolla denna tråd där en liknande fråga diskuterats (av bland andra Hjort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lovar att återkomma med nya grafer när jag spelat 100k+ händer.

 

dom där 22bb/100 jag snacka om är alltså över alla nivåer jag spelat på.

Liksom vem slår inte 0.1/0.2, 0.25/0.5 osv för 30bb+/100?

 

ja vad ska vi slå till med...99% av spelarna?

 

edit: PTBB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte PTBB

 

ok då är jag med...men faktum kvarstår ändå att en otroligt stor del av spelarna INTE ens är i närheten av de resultaten över en större sample av händer...

 

edit: Okocha har en väldigt god point där...ganska skapligt EV- att spela megaöverrullad i 100k+ händer microstakes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...