Juggler Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 Jag brukar, som de flesta människor antar jag, handla mat i mataffärer. Oftast går jag till Willys eftersom det ligger närmast och är relativt billigt. Det brukar gå bra även om det är frustrerande med långsamma pensionärer och tjatande småbarn. De här grupperna tycker säkert jag är jobbig på något sätt också så i den kosmiska balansen jämnar det säkert ut sig. Jag brukar alltid betala med kort eftersom kontanter blir det drygt att bära omkring på och man köper fler onödiga småsaker. Någon gång har jag tänkt att öresutjämningen försvinner ju när man betalar med kort men inte reflekterat vidare över det. Idag så slog det mig att affärerna kan tjäna pengar på det här med avrundning och kan jag komma på det så har de självklart gjort ett system av det. Affärerna har helt enkelt ordnat så att när någon betalar med kort så blir summan ett belopp där det egentligen skulle avrundas neråt och när någon betalar kontant så avrundas det uppåt. Inte alltid men tillräckligt ofta för att göra profit. Antingen så görs det automatiskt genom att kassaapparaten känner av om ett kort dragits eller så trycker kassörskan på en knapp för att växla kontant/kort är min hypotes. Små öresbelopp läggs på på spridda varor för att komma upp i lämplig summa. Som sagt så brukar jag betala med kort och onaturligt ofta så har jag hamnat på en summa som skulle avrundats neråt. De som betalar med kontanter får för ofta sitt belopp avrundat uppåt. Ni säger säkert att det är selektivt minne och att man måste ha en stor mängd data för att kunna avgöra något sånt här men jag vet att det verkligen förhåller sig på det här sättet! Det är konstigt att så många blivit lurade så länge. Det här får kanske fortleva på grund av folk tänker att det jämnar ut sig i längden men så fort det finns pengar att tjäna så är det självklart att någon gjort slag i saken. Det finns ju något gammalt fall där någon banktjänsteman tog en lite småsumma från tusentals konton och blev rik på det. Det här är samma princip. Som bevis presenterar jag här en kvittohistoria. Jag har inte kvar kvittot men tar det från minnet. Willys Präst Mellan 31% 51,74 2x Fiskgratäng 49,60 Carte Dor glass 19,90 Sommargrönsaker 1kg 11,61 Lök Röd 1,99 Bregott 600g 25,80 Bärkasse plast 1,50 Totalt 162,14 Avrundning -0,14 Som ni ser så skulle jag sparat 14 öre om jag betalat kontant men lik förbannat dras 162,14 från mitt konto! Vad är oddsen att det skulle hamna på just en summa som egentligen ska avrundas neråt liksom? Hur ska man göra för att skydda sig? Det är mest Willys som jag har tänkt på men det finns säkert fler matställen. Borde det inte finnas någon statlig kommission som utfärdar licenser man kan lita på? Jag har funderat på att sluta handla i mataffärer och sköta min livsmedelframställning själv men då får man inte lika stort utbud och det går långsammare. Det är dags att det här problemet tas på allvar! Finns det något Willys-representant på forumet som kan svara? Citera
lappmail Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 Vill du ha på summan? Nej, jag vill ha på 163 kr! Problemet löst Citera
Juggler Postad 18 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 18 Mars , 2008 Vill du ha på summan? Nej, jag vill ha på 163 kr! Problemet löst Bra idé! Tyvärr har Willys ett motdrag mot det. De har anställt en massa söta tonåriga tjejer och jag/man vill ju inte förstöra sina chanser att ha het sex med dem. Att ta beloppet på en krona mer skulle ju verka snålt och spoliera mina chanser till het sex med de här tonåriga söta tjejerna. Avrundar man uppåt till en hundralapp så får man en massa grus vilket jag som sagt inte tycker om. Citera
penix Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 Bra idé! Tyvärr har Willys ett motdrag mot det. De har anställt en massa söta tonåriga tjejer och jag/man vill ju inte förstöra sina chanser att ha het sex med dem. Att ta beloppet på en krona mer skulle ju verka snålt och spoliera mina chanser till het sex med de här tonåriga söta tjejerna. Avrundar man uppåt till en hundralapp så får man en massa grus vilket jag som sagt inte tycker om. lägg till en hundring då eller en tusing och imponera på de små liven Citera
TotalFarsa Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 Långt? Jo. Upprört? Not nearly enough Fast din ilska är väl missriktad? Du betalar ju faktist exakt vad du har handlat för. Bli istället förbannad på de jäklarna som betalar med sedlar & mynt och som går plus på din bekostnad Citera
Loveless Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 Är rätt säker på att de har stenkoll på vilken kund som köper vad. Jag skulle t.ex. tro att antalet varor skiljer sig mellan kontantkund och kortkund. Bara se till att fördela priserna så att rätt antal varor hamnar på rätt avrundning. Hur du kommer åt dem? Handla bakvänt givetvis, och ingen jäkla plastkasse! Citera
frekje Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 Bra idé! Tyvärr har Willys ett motdrag mot det. De har anställt en massa söta tonåriga tjejer och jag/man vill ju inte förstöra sina chanser att ha het sex med dem. Att ta beloppet på en krona mer skulle ju verka snålt och spoliera mina chanser till het sex med de här tonåriga söta tjejerna. Avrundar man uppåt till en hundralapp så får man en massa grus vilket jag som sagt inte tycker om. Var fan handlar du nånstans? Jag har helt andra samhällsrupper i mina affärer.. dags att byta! Men Willys är för rackigt överlag. OT: Bästa mataffären i Stockholm, här viktar jag känsla/kassörskor före billigaste mjölken. Utbud premieras och Glenn Strömerg collection ger guldstjärna. Citera
rambler Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 .Affärerna har helt enkelt ordnat så att när någon betalar med kort så blir summan ett belopp där det egentligen skulle avrundas neråt och när någon betalar kontant så avrundas det uppåt. Inte alltid men tillräckligt ofta för att göra profit. Antingen så görs det automatiskt genom att kassaapparaten känner av om ett kort dragits eller så trycker kassörskan på en knapp för att växla kontant/kort är min hypotes. Små öresbelopp läggs på på spridda varor för att komma upp i lämplig summa. Det är när man läser sådana här inlägg man inser att det finns hopp för forumet. Citera
Mr Zero Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 Du vet att du måste handla minst 100000 ggr för att kunna få ett hum om du är en vinnande eller förlorande shoppare? Använd gärna ett trackingverktyg för mer exakta analyser och återkom senare. Citera
strater Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 suck, sluta posta enskilda historiker TACK, blir tröttsamt i längden och säger ingentingalls... Citera
Late Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 Som bevis presenterar jag här en kvittohistoria. Jag har inte kvar kvittot men tar det från minnet. Willys Präst Mellan 31% 51,74 [b][i][u]2x Fiskgratäng[/u][/i][/b] 49,60 Carte Dor glass 19,90 Sommargrönsaker 1kg 11,61 Lök Röd 1,99 Bregott 600g 25,80 Bärkasse plast 1,50 Totalt 162,14 Avrundning -0,14 Lol vilken grinder ! findus? Citera
honest99 Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 suck, sluta posta enskilda historiker TACK, blir tröttsamt i längden och säger ingentingalls... Ja, det är tröttsamt med folk som inte lärt sig att handla, och därmed skyller på annat. Citera
Saint_Bjorn Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 Handeln är solklart i ohederlig maskopi med banker och kortföretag. Handeln tjänar på att 1) slippa öresutjämna nedåt och 2) hantera kontanter, och banker och kortföretag tjänar på att 1) vi betalar de extra örena och 2) slippa hantera kontanter. Dessutom har de lyckats få oss att gladeligen betala extra avgifter för denna "service" (inkl internetbank, där vi utför deras administration så de kan "frigöra resurser" som det så vackert heter, dvs kicka folk och tjäna ännu mera pengar). Ge order om anfall! Citera
Skogiss Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 har tänkt på det med man borde alltid ha med sig kontanter utifall att man skulle tjäna några ören på att betala kontant Citera
Skogiss Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 fö borde du ta med dig påse varje gång du handlar så du slipper köpa en ny för 1.50kr varje gång. Om du behöver soppåsar kan du köpa det i storpack istället, klart +EV. GL i mataffärerna. Citera
Zarec Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 har tänkt på det med man borde alltid ha med sig kontanter utifall att man skulle tjäna några ören på att betala kontant Haha, det sorgliga är att jag tänkt precis samma sak. Hur sjukt snåla är pokerspelare egentligen? Fö håller jag med om att han ska handla 100k gånger innan han drar några slutsatser Citera
tamtaram Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 Vem testar att köpa för 162.76? Misstänker att de har en lucka i systemet där. Finns kanske pengar att göra! Citera
wyyyxz Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 Haha, det sorgliga är att jag tänkt precis samma sak. Hur sjukt snåla är pokerspelare egentligen? Fö håller jag med om att han ska handla 100k gånger innan han drar några slutsatser Haha, jag har faktiskt också funderat på det. Om man betalar kontant när de avrundar neråt och med kort när de avrundar uppåt då tjänar man i snitt 12,5öre per gång. Om man handlar säg 3 ggr i veckan. Tjänar man ca 20 kr per år. På 50 år har har man tjänat 1000 kr. De pengararna kan man göra något roligt för. Citera
Recommended Posts