stoffe83 Postad 15 Mars , 2008 Rapport Postad 15 Mars , 2008 Jag har suttit och diskuterat med en vän ang skadestånd och vad som händer om man inte kan betala det? Dvs, säg att du fpr 90000 kr i skadestånd, men du har inga pengar att betala med. Går det till kron då? Om frun/eller mannen till den som måste betala skadeståndet har de pengarna måste han/hon betala det? Om inte kommer både man och fru hamna ho Kron även om bara en utav dem åkt på skadeståndet? Hon påstår att kan man inte betala så gör man det inte t.ex? Hur är det egentligen? Citera
KingCosmoKramer Postad 15 Mars , 2008 Rapport Postad 15 Mars , 2008 Ibland kan försäkringsbolaget genom den egna hem-eller olycksfallsförsäkringen betala ut det skadestånd som den skadeståndsskyldige ej kan betala. .... Citera
skogis_72 Postad 15 Mars , 2008 Rapport Postad 15 Mars , 2008 För en massa år sen fick jag en tand utslagen (helt oprovocerat, hade inte ens talat med honom, han bara drog till mig på käften mitt ute på dansgolvet) av en full 18-åring på en krog. Han blev dömd att betala drygt 17 000 i skadestånd samt tandläkarkostnader, men hade inga pengar. Jag fick då ersättning från min hemförsäkring, förutom 1000 spänn i självrisk. Tusenlappen krävde jag in av snubben via kronofogden och det tog flera år innan jag fick den, men så småningom pungade han ut med den. Om jag förstod saken rätt så krävde mitt försäkringsbolag i sin tur in pengarna de betalat mig från killen som nitat mig (via kronofogden), men det är jag inte 100% säker på eftersom allt det skedde över mitt huvud när jag redan fått mina pengar. Citera
TotalFarsa Postad 15 Mars , 2008 Rapport Postad 15 Mars , 2008 Om jag förstod saken rätt så krävde mitt försäkringsbolag i sin tur in pengarna de betalat mig från killen som nitat mig (via kronofogden), men det är jag inte 100% säker på eftersom allt det skedde över mitt huvud när jag redan fått mina pengar. Kænns ju rætt rimligt att du hålls så skadeløs som møjligt samtidigt som f-bolaget gør vad de kan før att få tillbaka sina pengar. Har man en gång åkt på ett skadestånd så är jag jäkligt tveksam till att "man slipper" betala för all framtid bara för att man saknar medel just nu. Näh, det är nog som skogis skrev, nån annan betalar men skickar fogden efter dig i sin tur. Hoppas t.ex inte att den där Calle Martinsson slipper undan. Citera
Cyntax Postad 15 Mars , 2008 Rapport Postad 15 Mars , 2008 Jag har suttit och diskuterat med en vän ang skadestånd och vad som händer om man inte kan betala det? Dvs, säg att du fpr 90000 kr i skadestånd, men du har inga pengar att betala med. Går det till kron då? Om frun/eller mannen till den som måste betala skadeståndet har de pengarna måste han/hon betala det? Om inte kommer både man och fru hamna ho Kron även om bara en utav dem åkt på skadeståndet? Hon påstår att kan man inte betala så gör man det inte t.ex? Hur är det egentligen? Oj, det var länge sedan jag läste skadeståndsrätt och försäkringsrätt, men jag gör ett försök iaf. -Går det till kron då? -Ja, om den som du ska betala till lämnar över det till Kronkalle. Om frun/eller mannen till den som måste betala skadeståndet har de pengarna måste han/hon betala det? -Nej. Men är det så att Kronkalle gör utmätning och fruns svindyra konstsamling står i ditt hobbyrum så är risken stor att den ryker. Om inte kommer både man och fru hamna ho Kron även om bara en utav dem åkt på skadeståndet? -Nej. Inte en chans. Hon påstår att kan man inte betala så gör man det inte t.ex? Hur är det egentligen? -Om du har någon försäkring som täcker det så går försäkringsbolaget in och betalar... MEN! Försäkringsbolaget har då (nu ska vi se om jag minns rätt) "regressrätt" mot dig och kommer att kräva pengarna av dig. Jag minns att när jag läste skadeståndrätt för sisådär jättemånga år sedan, läste vi om nåra ungdomar i Järfälla (?) som brännt ner en skola/simhall/köpcentrum. Kommunens försäkringsbolag betalade ut ersättning till kommunen, sedan krävde försäkringsbolaget pengarna av pojkarna. Men, det ansågs orimligt att pojkarna skulle kunna betala 26 miljoner kronor till försäkringsbolaget under sin livstid, och för att inte helt sabotera pojkarnas framtid jämkade man till typ 1 miljon kronor. 1 miljon svider men är iaf rimligt att dom ska klara av. Citera
lolzor Postad 15 Mars , 2008 Rapport Postad 15 Mars , 2008 Brukar inte brottsoffermyndigheten punga upp pengar? Citera
Cyntax Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Brukar inte brottsoffermyndigheten punga upp pengar?Jo man kan skicka iväg en ansökan till Brottsoffermyndigheten. Dom är "loaded with cash". Brottslingarna betalar in mer än myndigheten betalar ut. Ansöka kostar inget. Citera
Gahlster Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Hur länge kan man vänta utan att skicka ärendet till kron utan att man anses för passiv? Citera
Recommended Posts