Gå till innehåll

Höja mindre från knapp pre, cg?


strater

Recommended Posts

Funderar själv på att börja höja mindre från knappen (istället för bara lite mer från blinds och samma från resten) som standard än från UTG och CO (lirar 5-max men spelar ju minder roll...). Helt enkelt något i stil med 3bb+1bb istället för 4bb+1bb som nu.

 

+: Tappar mindre vid vik mot reraise, kan syna mer händer lönsamt mot reraise pga position och mindre pot pre. Spela även icke 3-betade potter på knapp är ju aldrig fel.

-: Bättre odds för blinds och om någon limpat innan

 

(Finns även lite andra effekter som 4-bets skulle bli billigare och 3-bets från fi skulle göras mer med vetskap om att ja kan syna mer lönsamt och därmed tvinga upp storleken... kontra detta mot mindre kostnad för 3-bets från fi så svårt å sätta varken +/-...)

 

Iaf, inte sett några som gör detta av vad jag kan minnas så undrar därför om några andra av er gör detta/tänkt i samma banor eller andra idéer...

 

(lirar nl200 btw)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strater, du får ju ett psykologiskt övertag genom att höja hyfsat före floppen. Men jag håller med om att det ofta är onödigt att höja väldigt mycket så att den kanske ende som synar t o m har bättre odds redan före floppen. 3 x bb låter sunt frånsett om du har 99 eller högre toppar (då är det 4 x bb eller något högre som gäller). Med AA mot aggressiva spelare kan 3 x bb dock vara utmärkt. Jag skriver bara enligt mina egna resonemang.. take it or leave it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strater, du får ju ett psykologiskt övertag genom att höja hyfsat före floppen. Men jag håller med om att det ofta är onödigt att höja väldigt mycket så att den kanske ende som synar t o m har bättre odds redan före floppen. 3 x bb låter sunt frånsett om du har 99 eller högre toppar (då är det 4 x bb eller något högre som gäller). Med AA mot aggressiva spelare kan 3 x bb dock vara utmärkt. Jag skriver bara enligt mina egna resonemang.. take it or leave it.

 

det är alltså inte handen som avgör vad man höjer med, utan positionen...

 

jo, mot synfiskar så är det ju mindre vits med och kanske lite sämre, men mot aggro spelare borde det vara ok, får testats nån gång helt enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har också funderat på detta och tror att det är en bra ide. man förlorar mindre mot folk som 3bettar en ofta från blindsen och de blir lockade att syna ur position. om någon har limpat innan är det nog bäst att höja 4xbb som vanligt eftersom man ändå spelar en tightare range än om alla hade foldat.

 

höjer du 5xbb från blindsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar själv på att börja höja mindre från knappen (istället för bara lite mer från blinds och samma från resten) som standard än från UTG och CO (lirar 5-max men spelar ju minder roll...). Helt enkelt något i stil med 3bb+1bb istället för 4bb+1bb som nu.

 

+: Tappar mindre vid vik mot reraise, kan syna mer händer lönsamt mot reraise pga position och mindre pot pre. Spela även icke 3-betade potter på knapp är ju aldrig fel.

-: Bättre odds för blinds och om någon limpat innan

 

(Finns även lite andra effekter som 4-bets skulle bli billigare och 3-bets från fi skulle göras mer med vetskap om att ja kan syna mer lönsamt och därmed tvinga upp storleken... kontra detta mot mindre kostnad för 3-bets från fi så svårt å sätta varken +/-...)

 

Iaf, inte sett några som gör detta av vad jag kan minnas så undrar därför om några andra av er gör detta/tänkt i samma banor eller andra idéer...

 

(lirar nl200 btw)

 

Låter som en mycket dålig ide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra BB likgiltig till minst syn alternativt fold gäller högre bet med sämre range, dvs högre bet närmare knappen. Jag tror det är fel att koncentrera sig enbart på BB. En aldeles för stor förenkling. Är också inne på din ide, fast har ingen bra teoretisk modell att backa upp det med (ännu :-).

 

Med stort stackdjup kan du ju spela nästan vad som helst från knappen, men INTE om du höjer för mycket preflop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...