Gå till innehåll

NL100 6-max, är jag för aggressiv?


sneakycastro

Recommended Posts

I databasen i Poker Tracker har jag 170k händer på NL100 och efter ha gått igenom siffrorna och jämfört med några andra spelare, mellan 6 - 15k händer, verkar det som om att min, AF, aggression factor är i högsta laget, speciellt på floppen.

 

Poker Edge har på sin site gjort en sammaställning på 10 000 spelare med minst 200 händer var och dragit vissa slutsatser från den, tyvärr är det limit och 5/10 till 15/30 den är grundat på. Hur som helst utgår jag från några av de siffrorna och jämför med mitt no limit spel, t.ex. att 50% av deras spelare har ett AF-snitt lägre än 1,3.

http://www.poker-edge.com/stats.php

 

Min AF på följande gator,

Pre flop: 2,63

Flop: 6,23

Turn: 3,13

River: 2,60

Overall: 3,20 (jämför med 1,3)

 

Hos andra spelare är det betydligt lägre, speciellt bland de som spelar extremt mycket händer och kan titulera sig själva grinders. När jag öppnar preflop och det blir heads-up på floppen c-bettar jag uppskattningsvis 9/10, dvs. alltid om jag inte klickar fel. Det är ungefär som om att handen minst kommer kosta PF raise + flop c-bet om jag ger mig in i den. I potter med +3 spelare c-bettar jag mindre frekvent men väldigt ofta, kan inte uppskatta någon siffra och vet inte hur man får fram den heller i PT. Dock är jag mer selektiv i flervägspotter men mot svaga spelare c-bettar jag allt om jag inte är först att tala.

 

Min spelstil är ganska tight och aggressiv, VP$IP 17,17 och PFR% 12,81 men tyvärr har jag bara en W$SD% på 48,76.

 

Det jag först och främst skulle vilja bli bättre på är att veta vilka floppar jag ska släppa. Dvs. hur jag utskiljer mot vilka spelare jag ska tona ner aggressionen och på vilka floppar. Tilläggas bör också att jag inte spelar med HUD och inte använt PT alls mycket tidigare. Nästa steg är spelet på turn och river men det kanske är bäst att täcka i en annan tråd och mer specifikt men generellt fortsätter jag skjuta så länge jag har outs och/eller bedömmer att Fi har hög fold equity i det läget.

 

All kritik och alla synpunkter är välkomna. Behövs det mer statestik postar jag gärna det med. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är så vinnande att cbeta mot 2-3 spelare på en t.ex 8,9,T bräda när du har AK på nl100..kanske prova med att inte cbeta på totalmissade brädor emot mer än 1 spelare? min erfarenhet av nl100 är att det känns mest vinnande att spela mest straightforward där, mindre bluffar, mindre cb när du totalmissarflop, hårt spel när du har bra drag eller träffar bra etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I databasen i Poker Tracker har jag 170k händer på NL100 och efter ha gått igenom siffrorna och jämfört med några andra spelare, mellan 6 - 15k händer, verkar det som om att min, AF, aggression factor är i högsta laget, speciellt på floppen.

 

Poker Edge har på sin site gjort en sammaställning på 10 000 spelare med minst 200 händer var och dragit vissa slutsatser från den, tyvärr är det limit och 5/10 till 15/30 den är grundat på. Hur som helst utgår jag från några av de siffrorna och jämför med mitt no limit spel, t.ex. att 50% av deras spelare har ett AF-snitt lägre än 1,3.

http://www.poker-edge.com/stats.php

 

Min AF på följande gator,

Pre flop: 2,63

Flop: 6,23

Turn: 3,13

River: 2,60

Overall: 3,20 (jämför med 1,3)

 

Hos andra spelare är det betydligt lägre, speciellt bland de som spelar extremt mycket händer och kan titulera sig själva grinders. När jag öppnar preflop och det blir heads-up på floppen c-bettar jag uppskattningsvis 9/10, dvs. alltid om jag inte klickar fel. Det är ungefär som om att handen minst kommer kosta PF raise + flop c-bet om jag ger mig in i den. I potter med +3 spelare c-bettar jag mindre frekvent men väldigt ofta, kan inte uppskatta någon siffra och vet inte hur man får fram den heller i PT. Dock är jag mer selektiv i flervägspotter men mot svaga spelare c-bettar jag allt om jag inte är först att tala.

 

Min spelstil är ganska tight och aggressiv, VP$IP 17,17 och PFR% 12,81 men tyvärr har jag bara en W$SD% på 48,76.

 

Det jag först och främst skulle vilja bli bättre på är att veta vilka floppar jag ska släppa. Dvs. hur jag utskiljer mot vilka spelare jag ska tona ner aggressionen och på vilka floppar. Tilläggas bör också att jag inte spelar med HUD och inte använt PT alls mycket tidigare. Nästa steg är spelet på turn och river men det kanske är bäst att täcka i en annan tråd och mer specifikt men generellt fortsätter jag skjuta så länge jag har outs och/eller bedömmer att Fi har hög fold equity i det läget.

 

All kritik och alla synpunkter är välkomna. Behövs det mer statestik postar jag gärna det med. 8-)

 

Du undrar om du ska försöka mer som den genomsnittliga spelaren? Du vet att den genomsnittliga spelaren inte plussar va? :lol:

 

Sen tycker jag inte att 48% W$SD% är speciellt dåligt heller. Dina stats ser bra ut för en TAG, möjligen försöka få upp agg faktorn preflop då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du undrar om du ska försöka mer som den genomsnittliga spelaren? Du vet att den genomsnittliga spelaren inte plussar va? :lol:

 

Sen tycker jag inte att 48% W$SD% är speciellt dåligt heller. Dina stats ser bra ut för en TAG, möjligen försöka få upp agg faktorn preflop då.

 

Det tråkiga är att jag bara är en break-even spelare som plussar på rake back. Vissa månader går spelet back några inköp och andra pluss några inköp, det är därför jag försöker förändra mitt spel till något mer profitabelt.

 

Som det ser ut nu re-raisar jag PF nästan bara med riktigt bra kort. Från blindsen: TT, AQo och bättre om någon öppnat från CU eller knappen. Annars ligger rangen på AA, KK, QQ, AK och ibland AQ, ganska nötigt alltså.

 

För att öka min AF PF, anser du att jag bör re-raisa med fler händer eller syna mindre ofta med händer som 78s och Axs? Jag ska inte säga aldrig men det är extremt sällsynt att jag limpar pre-flop, oraisade potter flyr jag som pesten.

 

Ni andra som spelar mycket på NL100 och low stakes, hur bra koll har ni på era motspelare? Jag kan på ett ungefär placera de flesta regulars gällande hur tighta/lösa de är men har svårare för aggressiviteten. Är inte helt ute och cyklar när jag uppskattar den dimensionen men kan nog bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är att jag bara är en break-even spelare som plussar på rake back. Vissa månader går spelet back några inköp och andra pluss några inköp, det är därför jag försöker förändra mitt spel till något mer profitabelt.

 

Som det ser ut nu re-raisar jag PF nästan bara med riktigt bra kort. Från blindsen: TT, AQo och bättre om någon öppnat från CU eller knappen. Annars ligger rangen på AA, KK, QQ, AK och ibland AQ, ganska nötigt alltså.

 

För att öka min AF PF, anser du att jag bör re-raisa med fler händer eller syna mindre ofta med händer som 78s och Axs? Jag ska inte säga aldrig men det är extremt sällsynt att jag limpar pre-flop, oraisade potter flyr jag som pesten.

 

Ni andra som spelar mycket på NL100 och low stakes, hur bra koll har ni på era motspelare? Jag kan på ett ungefär placera de flesta regulars gällande hur tighta/lösa de är men har svårare för aggressiviteten. Är inte helt ute och cyklar när jag uppskattar den dimensionen men kan nog bli bättre.

 

Du bör reraisa mer händer än dem du reraisar med nu. Svaga suited ess är dock inte något du bör reraisa med preflop imo. Men suited connectors(inte för låga), AJ ibland AT, PP's ner till 5or, KQs, de är händer du kan variera att höja med om du känner att din motståndare är svag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta dina vinstsiffror för AKs, Ako, AQs och AQo. Kan vara intressant om du överspelar dom händerna.

 

Borde i och för sig inte vara ett problem när du spelar så tight, du borde få tillräckligt med respekt ändå för att kunna spela AK och AQ hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör reraisa mer händer än dem du reraisar med nu. Svaga suited ess är dock inte något du bör reraisa med preflop imo. Men suited connectors(inte för låga), AJ ibland AT, PP's ner till 5or, KQs, de är händer du kan variera att höja med om du känner att din motståndare är svag.

 

Kan lägga till KQs också i min reraise range PF men det gör inte särskillt stor skillnad. Förutsättningen för att göra fler reraises måste vara att ha mycket bra koll på sina motspelare och historik på det bordet, korrekt? Helt klart en punkt jag kan bli bättre på men det är svårt ibland när man har många bord uppe.

 

Posta dina vinstsiffror för AKs, Ako, AQs och AQo. Kan vara intressant om du överspelar dom händerna.

 

Borde i och för sig inte vara ett problem när du spelar så tight, du borde få tillräckligt med respekt ändå för att kunna spela AK och AQ hårt.

 

De var tidigare stora läckor men nu har jag rättat till det och de ligger och harvar i toppen på vinstindrivande kort. 8-)

 

17/13/3 låter väl absolut inte som "för aggressiv", snarare tvärtom...

 

Är det inte väldigt svårt att utläsa exakt hur aggressiv någon är med det siffrorna? Det enda man får reda på är hur många händer jag spelar PF och med hur många jag raisar och sedan en snitt på min AF på alla gator. Siffrorna tar ingen hänsyn till mitt positionsspel eller hur aggressiv jag är i specifika situationer.

 

 

Anledningen till att jag skapade tråden var att ta reda på hur andra spelstilar fungerar och om min stil är väldigt avvikande och därför inte särskillt effektiv. Av svaren att dömma hittills är den i alla fall inte helt uppåt väggarna, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte väldigt svårt att utläsa exakt hur aggressiv någon är med det siffrorna? Det enda man får reda på är hur många händer jag spelar PF och med hur många jag raisar och sedan en snitt på min AF på alla gator. Siffrorna tar ingen hänsyn till mitt positionsspel eller hur aggressiv jag är i specifika situationer.

 

Är du tightare preflop ska du ha högre AF, som du själv säger så går du endast in i potten med en bra hand, framförallt offpos och kommer därför att oftare spela aggressivt för value samt dina bluffar ges mer respekt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du tightare preflop ska du ha högre AF, som du själv säger så går du endast in i potten med en bra hand, framförallt offpos och kommer därför att oftare spela aggressivt för value samt dina bluffar ges mer respekt...

 

Det finns alltså utrymme för högre aggressivitet snarare än tvärt om? För min del skulle det då innebära fler reraises PF, annars vet jag inte riktigt vart jag ska rikta den eller hur. Jag bluffar väldigt sällan utan att ha något bakom, kanske vad man kallar semi-bluffar, t.ex. hålstegdrag och överkort och ett och annat bustat drag på river när tillfälle ges naturligtvis.

 

Spelar du 17/13(lol) är 3 i AF snarare lågt än högt

 

(lol)? Förklara gärna vad du menar med det. Vad tycker du är en hög AF för en 17/13 spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltså utrymme för högre aggressivitet snarare än tvärt om? För min del skulle det då innebära fler reraises PF, annars vet jag inte riktigt vart jag ska rikta den eller hur. Jag bluffar väldigt sällan utan att ha något bakom, kanske vad man kallar semi-bluffar, t.ex. hålstegdrag och överkort och ett och annat bustat drag på river när tillfälle ges naturligtvis.

 

 

(lol)? Förklara gärna vad du menar med det. Vad tycker du är en hög AF för en 17/13 spelare?

 

alltså, det är just det som du själv säger, du "bluffar väldigt sällan utan ha något bakom", det i kombination med din tight-het preflop leder ju till att du skulle kunna spela aggressivare, inte tightare (meta-game, vinna mer, inte låta folk köra över dig etc)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ut att må bra.. Looks good with your stats... Nästan som mina, fast lite mindre kuk bara.. Inte lika stor preflopraise och lite mindre VPIP. Aggfactor är dock högre.. Så jag skulle nog inte våga spela mot dig..

 

Som (tidigare?) NL100 grinder låter det gott att höra att jag inte är värde. 8-)

Om statsen ser bra ut men jag ändå går break-even finns det bara ett alternativ kvar; jag är inte tillräckligt bra på att läsa mina motståndare och deras kort, right?

 

Nu experimenterar jag med att spela tightare och reraise oftare PF samt att positionsspela mer. Öppna upp rejält mycket mer från CU och knappen, kan spela dubbelt så många händer från de positionerna jämfört med UTG. Om inget annat lär jag mig vad det innebär när man tightar upp spelet för att trovärdigheten är låg eller man börjar läcka av olika anledningar.

 

Finns det möjligen någon NL100 eller kanske NL200 grinder där ute som har lust att byta lite stats, tankar och annat är jag idel öra och väldigt intresserad. Skicka ett PM så lämnar jag ut min msn. Den här månaden har jag nästan snittat 2 000 raked hands om dagen så det blir en del spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt lol var för att 17/13-stats är rätt uselt oavsett din AF.

 

Kan "Herr Konstruktiv Kritik" kanske utveckla det där lite mer och berätta varför det är uselt, vad som är optimalt och varför, eller är det för mycket begärt? Naturligtvis vill jag inte ta av din dyrbara tid, o store tänkare, och inte heller påpeka att du har ett attitydproblem (oops, I just did), men jag värderar allas åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl urtypen för att man blir så trött på sådana här forum. Dryga sågningar rätt av utan djupare förklaring. Han vill inte lägga ned tiden på att förklara sig, men han måste ändå in och visa sin übermensch smartness och se ned på oss andra losers. Gud så tröttsamt! :-(

 

Spelar själv mkt NL100 och jag tycker din analys på att du måste bli bättre att sätta dina motståndare på händer för att öka winrate verkar stämma för utifrån statsen och den övriga beskrivningen så ser det ju ok ut. Lycka till!

 

ps. ampixo, jag vet, jag vet. bespara oss sågningen. ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Anledningen man blir leds på sådana här forum är pga såna som dig och OP. Op frågar en fråga, jag ger ett svar som går emot ops tankebana och då slår ni igång varenda försvarsmekanism ni har att tillgå. Varför frågar ni frågor på ett publikt forum om ni inte vill ha svar? För att få en klapp på axeln och ett "Ja du är duktig oroa dig inte:)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem var det som hade attitydsproblem sa vi?

 

Det är uselt för att det är sjukt lätt att exploatera nits på alla sätt och vis. En tänkande spelare kommer att krossa dig hyffsat lätt.

 

Hur kommer en tänkade spelare gå till väga för att krossa mig? Dessutom verkar du inte förstå att jag spelar low stakes, dvs. hade en spelare krossat hade han spelat högre. Min frågeställning var om min spelstil avvek väldigt mycket från andras och speciellt intressant är att veta hur vinnade spelare på NL100 spelar.

 

Av dina inlägg att döma vet du antingen väldigt mycket och är en mycket bra spelare men vägrar skriva något konstruktivt eller så vet du ingenting och har egentligen inget i min tråd att göra. Hur förhåller det sig egentligen, kan man ta dig på allvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade 36/26/2.6 över mina 27k händer på nl100 (5-max), så kan du ju jämföra på något sätt...

 

Nog för att det var 5-max, men det ser ut att vara en ganska lös spelstil. :)

 

Största vinnaren på partys nl2000 innan usa-bannen hade väl typ 14 i vpip? Vet inte hur mycket tuffare spelen blivit, men jag gissar att nl100 fortfarande går att slå utan att spela spelteoretiskt korrekt.

 

Ja, det känns som att man ganska lätt borde få edge mot 90% av motståndet på NL100. På något sätt har jag inte lyckats med det, än. Alltså borde det inte vara omöjligt att plussa varje månad och nästan varje session trots att variansen kan vara stor ibland, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att det var 5-max, men det ser ut att vara en ganska lös spelstil. :)

 

Jo, den är väl ganska standard lag med betoning på L... Men va mer så att du förstod att du inte alls spelar för aggressivt (iaf inte på den nl100 där ja lira, har tightat upp vpip å höjt af rejält sen på nl200 (inte pfr dock med mycket))^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...