Solna Postad 22 Juni , 2004 Rapport Share Postad 22 Juni , 2004 Kan någon förklara begreppet "value betting" som används ovan? Kanske borde vara en egen tråd på allmän pokerteori egentligen. Tack för svaren förresten * Korrekt tänkte, därför delar jag - QoS * Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nusseman Postad 22 Juni , 2004 Rapport Share Postad 22 Juni , 2004 Ett value bet är när du bettar i syfte att bli synad, dvs du har bäst hand och vill ha betalt av en sämre. Motsatsen till bluff alltså. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ziggy Postad 22 Juni , 2004 Rapport Share Postad 22 Juni , 2004 Jag trodde det var när man bettar lite grann efter floppen enbart för att öka potten när man har tex färgdrag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henkeman Postad 22 Juni , 2004 Rapport Share Postad 22 Juni , 2004 Jag trodde det var när man bettar lite grann efter floppen enbart för att öka potten när man har tex färgdrag. Det är väl nästan så Nusseman sa? Eller båda exemplen var väl rätt, men det är väl ett lite bredare begrepp än bara det ena av de kanske? *flummar* Value Betting är när man satsar lite för att få fler att följa med när de egentligen inte har kort till det = mer pengar i potten. Satsar man för hårt så kommer alla att lägga sig.. och då vinner man inte lika mycket som om man lurat de att man inte hade så stark hand själv. *flummar* (Rätta mig om jag har fel, fotboll är bara kul om man dricker alkohol till ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 23 Juni , 2004 Rapport Share Postad 23 Juni , 2004 Nusse har rätt, och det är inte samma sak som ni andra menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henkeman Postad 23 Juni , 2004 Rapport Share Postad 23 Juni , 2004 Nusse har rätt, och det är inte samma sak som ni andra menar. ...I was under the influence... *nynnar på en go Chemical Brothers låt* Håller med... man ska nog ha en hand och inte vara på en draw... *står fast vid att fotboll suger utan alkohol* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
acidboy Postad 23 Juni , 2004 Rapport Share Postad 23 Juni , 2004 Jag trodde det var när man bettade i syfte att se vad de andra har för något. Typ betta för att få info om de andras händer. Se om de callar eller raisar eller lägger sig... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 23 Juni , 2004 Rapport Share Postad 23 Juni , 2004 Håller med... man ska nog ha en hand och inte vara på en draw... Dock ett exempel från när du är på ett drag: Du har nötfärgdraget, och första man betar i en säg sexvägspott, och du sitter sist. Alla synar fram till dig. Om du nu höjer ( och alla andra synar och inte re-raisar eller lägger sig) så har du fått in mer pengar i en pot där du har matematisk fördel (6 ggr pengarna på en femoddsare). Men grundtanken är densamma - du bettar med förhoppning av att bli synad (i detta exempel av alla motståndare) /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nusseman Postad 23 Juni , 2004 Rapport Share Postad 23 Juni , 2004 Jag trodde det var när man bettade i syfte att se vad de andra har för något. Typ betta för att få info om de andras händer. Se om de callar eller raisar eller lägger sig... Nej, det kallas för tomtebet Att betta enbart i syfte att få information är nästan aldrig rätt, man ska ha samlat på sig den informationen genom tidigare observationer. Skalan kan väl se ut ungefär så här: Bluff - enda syftet är att vinna potten Semibluff - Huvudsyfte att vinna potten, men synar någon har man några outs som back-up (typ en hålstege eller nåt) Semivaluebet - (jag myntade nog just ett nytt uttryck) Kan man väl kanske kalla det när/om man bettar med att bli synad som huvudsyfte, men om alla foldar blir man inte jätteledsen för det. Jag vet inte riktigt när detta skulle kunna gälla... när man bettar med ett färgstegdrag kanske ? EDIT: Olas exempel ovan är nog ett solklart semivaluebet Value bet - Ett bet med enda syfte att bli synad och få betalt av en sämre hand. Tomtebet - Enda syftet är att få information om var du står i potten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 23 Juni , 2004 Rapport Share Postad 23 Juni , 2004 Stopp-bet är ett effektivt och ofta okänt vapen i NL - du bettar med en hand du tror är stark nog att vinna potten men om du har fel så vill du inte betala av en stor överbet. Alltså så betar du själv säg potstorlek - slår motståndaren om så har han väl bättre hand än du. Exempel är låg färg i Texas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 23 Juni , 2004 Rapport Share Postad 23 Juni , 2004 VB numera infört i FAQ:en Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts