Gå till innehåll

Hur begavas?  

36 medlemmar har röstat

1. 1. Hur begavas?

• Jordbegravning
      9
    • Kremering
      15
    • Frystorkning
      12

Recommended Posts

Postad

Jag har skitsvårt att bestämma mig hur jag vill ha det.

Jordbegravning

Kistan ner i jorden där man ruttnar.

Vet inte om det finns belägg för att det påverkar grundvattnet, eller om det bara är en skröna. Har inte hittat några miljöargument kring jordbegravning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordbegravning

Kremering

Kistan bränns i ugn. Kvar blir aska, ben och eventuella proteser. Benen mals till pulver i en kvarn.

Utsläppen från krematoriet skitar ner miljön.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kremering

Frystorkning

Kroppen fryses ned i kvävebad på -196C och vibreras sedan sönder till pulver.

Det miljövänligaste alternativet.

Tror inte detta erbjuds i Sverige i dagsläget, men kommer väl säkert.

http://www.fleramedia.nu/reporter/webbapp/sida_visa.asp?SidaId=2

Fyll gärna på med länkar och info om jag missat nån kunskap. Tycker det var svårt att hitta bra mtrl.

Postad

Jag har bara ett önskemål och det har jag varit väldigt tydlig med inför mina närmaste. Min begravning ska vara så billig som möjlig. Man får gärna göra hundmat av mig eller slänga mig i ett dike. Jag har ett enda förbehåll. Ingen del av mig får doneras till andra personer.

Postad
Jag har ett enda förbehåll. Ingen del av mig får doneras till andra personer.

Vad är det som får dig att inte vilja donera något organ om du är beredd på att bli hundmat?

Själv tror jag det lutar åt kremering för min egen del. Jag kan dock tänka mig att donera samtliga livsdugliga organ då jag tvivlar på att de kommer till bättre användning vid kremering...

Postad
Ingen del av mig får doneras till andra personer.

Det där är ju också en fråga värd att fundera på... (det är ju rätt schysst mot sina anhöriga att faktiskt göra det också, så inte de behöver ta beslutet)

Jag känner mest osmak inför tanken på att andra ska skära i mig. Jag riktigt ser framför mig hur nån loj gubbe och finnig praktikant studerar mina inälvor. Jag vill inte ens bli obducerad. Men ingen kommer väl ifrån den biten, så då kan de lika gärna plocka på sig av vad användningsbart jag nu kan ha.

Postad

Förstår inte varför man ska bry sig om hur man ska begravas. Man är ju död! Jag har sagt åt min tjej att hon kan lämna mig där jag ligger, är det hemma och jag börjar lukta så släng mig i grovsopen.

Postad

Tror sig någon har bättre användning av min väl använda njure så r han/hon mer än välkommen till den. Med förbehållet att jag vill vara rätt så död då den plockas ur.

Hur begravas? Ståendes med bootsen på såklart!

Postad

Jag ser nånting vackert i tanken på att jag får leva kvar som en del av nånting annat. Detta på två sätt, så vitt jag tänkt hittills:

1) Att donera så många organ som bara möjligt. Det känns bra både därför att (a) någon annan får nytta av det jag inte längre behöver (b) jag får i någon mån "leva vidare" och © det tillfredsställer nån form av hybris-baserad önskan om att folk efter min död ska tycka att jag gjort ett bra och bestående avtryck i andra människors liv.

2) Att begravas utan kremering eller dylikt, och genom en naturlig nedbrytningsprocess återföras i kretsloppet.

Kanske är det svårt att kombinera de båda. Vet inte hur många begravningsentreprenörer som är sugna på att begrava det som finns kvar av en människa efter att diverse organ donerats bort. Men om det är genomförbart så är det så jag vill ha det.

Tror jag.

Postad
Vad är det som får dig att inte vilja donera något organ om du är beredd på att bli hundmat?

Själv tror jag det lutar åt kremering för min egen del. Jag kan dock tänka mig att donera samtliga livsdugliga organ då jag tvivlar på att de kommer till bättre användning vid kremering...

Rena principskäl. Jag anser inte att kroppen är som en bil. Man kan inte byta ut delar när de slutar fungera. Man får ett hjärta. Om det slutar funka är det dags att dö.

Ett par undantag: Jag kan tänka mig att donera organ och blod till två personer - min fru och min far. Min mor och min syster har fel blodgrupp, men annars skulle jag kunna tänka mig att donera till dem också. Det är moraliskt fel, men jag älskar dem mer än jag älskar mina principer.

Själv kan jag ta emot blod från min mor (0-), min far och min fru. Det kan tilläggas att min far lider av leukemi, men jag föredrar hans blod framför min frus.

Postad

Kanske är det svårt att kombinera de båda. Vet inte hur många begravningsentreprenörer som är sugna på att begrava det som finns kvar av en människa efter att diverse organ donerats bort. Men om det är genomförbart så är det så jag vill ha det.

Kunde de gamla egypterna så kan väl våra begravningsentreprenörer. ;-)

Jag tror inte det finns några såna problem. När man jordbegravs så balsameras man i viss mån, exakt vad och hur vet jag inte, men de plockar säkert bort några organ för att motverka förruttnelseprocessen.

Så klart måste det finnas nånting kvar, det räcker kanske inte med en örsnibb i kistan.

Postad

Har skrivit ner hur jag vill ha det: Jordbegravning så att maskarna kan få lite föda, och de får ta hur mycket organ som helst av mig, från halsen och nedåt. Inte för att någon lär vilja ha min feta lever eller så...

Postad
Har skrivit ner hur jag vill ha det: Jordbegravning så att maskarna kan få lite föda, och de får ta hur mycket organ som helst av mig, från halsen och nedåt. Inte för att någon lär vilja ha min feta lever eller så...

+1, men skiter i om de vill göra kaffeved av mig eller inte.

Postad

Kroppen fryses ned i kvävebad på -196C och vibreras sedan sönder till pulver.

...Verkar ju, hmm, mysigt...

Ett annat miljövänligt alternativ:

* Kroppen slängs ut på en Egyptisk marknad och trampas och slits sönder till förbannelse. Resterna eldas upp med fackla och skärbrännare.

Postad

Utskickad i omloppsbana för att naturligt kremeras vid återinträdet i atmosfären vore ju rätt flashigt. Effektfullt, folk kommer att önska sig saker när de ser en glöda på himmelen, och askan kommer få en riktigt schysst spridning.

Edit: Naturligtvis kommer organdonationer att utföras först.

Postad
Inget av de här alternativen har ju någon som helst zombiepotential. Cryonics ftw!

Vadå, jordbegravda är ju klassiska zombies! Kanske vanligast förekommande när de slarvat med balsameringen, jag är osäker på om zombies klarar sig utan hjärta mm.*

Det vore ju annars lite nyskapande att återuppstå som en askhög, typ flyga in i folks närborrar och få dem att nysa. Grymt!

* Vi har ju mumierna!

Postad
Utskickad i omloppsbana för att naturligt kremeras vid återinträdet i atmosfären vore ju rätt flashigt. Effektfullt, folk kommer att önska sig saker när de ser en glöda på himmelen, och askan kommer få en riktigt schysst spridning.

Edit: Naturligtvis kommer organdonationer att utföras först.

Den var faktiskt inte dum, kanske t o m snäppet bättre än min solfärd.

Postad
Rena principskäl. Jag anser inte att kroppen är som en bil. Man kan inte byta ut delar när de slutar fungera. Man får ett hjärta. Om det slutar funka är det dags att dö.

Så om ditt hjärta slutar fungera så dör du hellre än tar emot någon annans? :shock:

Postad
Den var faktiskt inte dum, kanske t o m snäppet bättre än min solfärd.

Rymdbegravningar är inget nytt, James Doohan, Scotty i Star Trek, beemades ju upp förra året.

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_burial

Hunter S. Thompsons aska sköts iväg med en egendesignad kanon till tonerna av Dylan's Mr. Tambourine Man 2005. Om han nådde rymden tvivlar jag starkt på.

hunterblastbiggi9.th.jpg

Själv tycker jag att kremering är att föredra, med askan gärna utspridd i något hav. Har förresten aldrig förstått de efterlevande till Estoniaoffren som ville bärga sina döda till varje pris, för att begravas iland. Ett hav är en lika bra begravningsplats som något annat, antagligen är jag dock färgad av min kärlek till havet samt att jag jobbat till sjöss.

Om inte det funkar (tror att det är otillåtet pga av "miljöskäl") så är en minneslund ok, gravstenar är bara det ultimata sista visitkortet, vilket jag kan vara utan.