Gå till innehåll

Allt om moraliska dilemman!


Swede

Recommended Posts

Hade det varit skillnad om det istället för en pengasäck med dollartecken låg en laptop i väggen, vilken man är allt för nyfiken för att inte slå på - vilket leder till upptäckten att Starsklienten var installerad, med autoinloggning till ett konto med $15000 på? :)

 

Ja, eftersom agaren till Starskontot fortfarande kan na sina pengar.

 

Om det var samma döde person som hade lagt pengarna i huset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte snällare att ta pengar från en spelberoende mupp, även om denne medvetet sätter sina pengar på spel. Men vi gör det ju allihop ändå.

 

"Snallare" vet jag inte, men valdigt mycket mindre omoraliskt blir det i alla fall.

 

 

 

Om det var samma döde person som hade lagt pengarna i huset?

 

Nu var ju scenariot att den du kopte huset av fortfarande var i livet.

 

Vad galler rena kontanter i vaggen beror det hela pa vad som star i kontraktet. Har man kopt huset "i befintligt skick med kvarlamnade inventarier" sa far tomtarna skylla sig sjalva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni handlar i lokala butiken och betalar med en hundring men får växel tillbaka på en femhundring...hur agerar ni då?

 

Jag handlar så mycket i min närbutik, och så mycket som jag förlorar genom att göra det istället för att åka till stormarknaderna, så vore det inte mer än rätt om jag fick lite återbäring, genom en felväxling i månaden. Jag skulle alltså behålla femhundringen, om det mot all förmodan skulle hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni handlar i lokala butiken och betalar med en hundring men får växel tillbaka på en femhundring...hur agerar ni då?

Det beror lite på dagsformen men framför allt på hur expiditen beter sig. En sur kärring som inte hälsar och som sitter och suckar och mumlar får inte tillbaka ett öre utan fotobevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var ju scenariot att den du kopte huset av fortfarande var i livet.

 

Det tror jag inte.

Men om det var det som var premisserna för folk som vill behålla pengarna så ökar ju banditfaktorn en hel del imho.

 

Inspirerad av en artikel på aftonbladet.se

 

Du renoverar ditt hus som du köpt för ett halvår sedan. De tidigare ägarna är fortfarande i livet. När du river ner en av väggarna i huset hittar du, inne i själva väggen, 100 000 kr i en påse helt vit påse, utan namn eller liknande. Vad gör du?

 

Tja, pengarna tillhor val i sa fall arvingen vilket rent juridiskt gor det hela lika tjuvaktigt (om det nu inte stod i kontraktet att det var lock, stock and barrell som gallde).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...