Gå till innehåll

Allt om moraliska dilemman!


Swede

Recommended Posts

Ar lite uttrakad just nu och borjade tanka pa vissa situationer och moraliska dilemman och hur man skulle agera i vissa situationer.

 

Har ar en som jag tankte pa i somras (visst, den ar helt javla orealistisk, men anda ratt intressant eftersom den visar hur sjalvisk/osjalvisk man ar)

 

Du ar 25 ar gammal. Du stalls infor ett val. Om du aldrig mer har sex i ditt liv sa kommer tva barn du aldrig traffat att leva ett fullt liv, och du kommer heller aldrig att traffa dem. Om du daremot har sex sa kommer de att do omedelbart.

 

Vad beslutar du?

 

jag vet att det ar helt jakla orealistiskt, och sjukt egentligen att tanka nagot sant, men jag vill att ni ser forbi detta och kollar pa grundtanken. Vad skulle man gora i ett sadant fall. Sjalv vet jag inte. Jag tycker jag ar den mest sjalviska manniskan i varlden om jag sager att jag vill fortsatta ha sex, men skulle jag kunna leva med detta pa mitt samvete?

 

Om man hade traffat dem sa tror jag att jag hade valt att aldrig mer ha sex, daremot nar de ar framlingar som man aldrig kommer att ha nagot att gora med sa blir valet genast svarare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt val, det är två människor som du aldrig träffat, alltså två siffror i statistiken de slukas lätt upp av alla 1000-tals människor som dör varje dag pga krig, sjukdomar, svält och fattigdom, ELLER fettma, rökning, bilolyckor oav ...

 

Kan inte ta det på mitt samvete eftersom det i själva verket är något mongo som tvingat mig till valet och dennes fel, och denne som är bödel, alltså dennes slutgiltiga val... jag går fri ;) , sex it is...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där är ju ganska svårt att svara på eftersom man aldrig kan hamna i den situationen.

 

En kompis till mig hittade 800:- i en bankomat, dvs personen framför honom i kön hade gått därifrån utan att ta pengarna.

Behålla eller lämna in till polis?

 

 

Jag hade vantat vid bankomaten i kanske 20 min om jag inte haft brattom, sen hade jag gatt in i banken o berattat vad som hant. Folk har varit sjyssta mot mig nar jag forlorat planbok, nycklar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där är ju ganska svårt att svara på eftersom man aldrig kan hamna i den situationen.

 

En kompis till mig hittade 800:- i en bankomat, dvs personen framför honom i kön hade gått därifrån utan att ta pengarna.

Behålla eller lämna in till polis?

Eller vänta tills pengarna sugs in i automaten igen och återförs på kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom där dagliga sakerna som att hitta någons plånbok eller någons pengar tycker jag är självklara!

 

Ända jag behöver göra är att tänka på hur deras liv influeras av mitt beslut.

Det kan ju vara ett stackars "sorry ass" som mig själv!

Så med lite tårar i ögonen och ett glatt humör lämnar jag tillbaka pengarna. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knulla är överskattat... men det är å andra sidan ungar också. Står det lite mer på spel än totalt 50 år av meningslöst liv så skulle jag nog kunna tänka mig att sluta knulla. Tror gränsen går någonstans kring 1 människa jag tycker om eller 1000 människor som jag inte känner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tva olika dilemman:

 

1. Du far veta exakt tidpunkt for din dod om du vill. Vill du veta?

 

Jag hade valt att inte veta. Det jag alskar med livet ar ovissheten. Det finns ju dock fordelar med att veta. T.ex. om jag vet att jag kommer att do nar jag ar 32 (om 8 ar) sa skull ejag nog leva mitt liv annorlunda. men a andra sidan hade jag kanske inte kunnat njuta av livet lika mkt. Jag hade dock valt att inte veta.

 

2. Du far valja mellan att leva tills du ar minst 80, och leva livet som det ar (typ bade medgangar o motgangar... alltsa ditt valiga liv), eller leva tills du ar 45 (lat oss saga att du ar 25), men leva ett bra liv i lyx. Du ar ekonomiskt oberoende, har perfekt halsa. Vad valjer du?

 

Aterigen hade jag kommit med ett trist svar. jag valjer att leva tills jag ar minst 80. Jag tycker livet ar roligare nar man far kampa lite. Saker och ting blir inte lika roliga tycker jag om man kan fa det nar man vill. Ett litet exempel. jag ar lojligt glad over min mp3 spelare. Kostade mig 2000 kr, som jag hade sparat ihop. Jag uppskattar den verkligen. Fragan ar om jag hade uppskattat den lika mkt om jag hade varit ekonomiskt oberoende och kan kopa vad jag vill, nar jag vill.

 

 

 

Dessa kanske inte ar 100% moraliska dilemman, men jag tycker anda de faller in pa denna traden.

 

Cheers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Tva olika dilemman:

 

2. Du far valja mellan att leva tills du ar minst 80, och leva livet som det ar (typ bade medgangar o motgangar... alltsa ditt valiga liv), eller leva tills du ar 45 (lat oss saga att du ar 25), men leva ett bra liv i lyx. Du ar ekonomiskt oberoende, har perfekt halsa. Vad valjer du?

 

 

Tokenkelt! Man vill ju leva sa lange man kan. Och man har ju (en liten) chans att kunna uppna ekonomiskt oberoende anda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inspirerad av en artikel på aftonbladet.se

 

Du renoverar ditt hus som du köpt för ett halvår sedan. De tidigare ägarna är fortfarande i livet. När du river ner en av väggarna i huset hittar du, inne i själva väggen, 100 000 kr i en påse helt vit påse, utan namn eller liknande. Vad gör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sjuka är att alla eller en hel del i alla fall här på forumet tar väldigt mycket pengar av folk dagligen, men då motiverar det med att "spelar man spelet får man spelet tåla". Är det inte lika lätt att säga "om man är så dum att man glömmer pengar i automaten förtjänar man inte att ha kvar dem"?

 

btw, pengar i väggen känns inte direkt som att det kommer från någon helylle snubbe direkt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit skillnad om det istället för en pengasäck med dollartecken låg en laptop i väggen, vilken man är allt för nyfiken för att inte slå på - vilket leder till upptäckten att Starsklienten var installerad, med autoinloggning till ett konto med $15000 på? :)

 

Ja, eftersom agaren till Starskontot fortfarande kan na sina pengar.

 

Hittar du guld i jorden får du inte behålla det, jag antar att du menar att du inte behåller pengarna heller.

 

Varfor skulle man inte fa det? Om det nu inte ror sig om ett arkeologiskt fynd alltsa.

 

Det sjuka är att alla eller en hel del i alla fall här på forumet tar väldigt mycket pengar av folk dagligen, men då motiverar det med att "spelar man spelet får man spelet tåla". Är det inte lika lätt att säga "om man är så dum att man glömmer pengar i automaten förtjänar man inte att ha kvar dem"?

 

Nej, det ar inte samma sak. Den som glomt sina pengar i automaten har inte medvetet satt dessa pengar pa spel och far darfor inte "leken tala".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...