Gå till innehåll

Tips för spelberoende


Kontextus

Recommended Posts

För en spelberoende kan det vara väldigt svårt att sluta spela poker om livet känns trist och meningslöst. Man måste helt enkelt ha en motpol för att inte hela tiden falla tillbaka till just pokern. Tipset är att köpa eller ladda hem ett kul vanligt spel som man inte kan förlora pengar på och att förhoppningsvis bli lika beroende av det. När livet känns trist och meningslöst igen så behöver du alltså inte zombietänka "spela poker" utan typ "spela Call of duty 4" :-P. Jag är helt seriös för hur ofta har man inte förlorat en massa pengar då man har spelat när man är trött eller deppig? Om det går dåligt i t ex Call of duty 4 (som är hur kul som helst) så förlorar du iallafall inte mer än lite stolthet för en stund. See you at the battlefield!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske inte skall behandla beroende med ett annat.

Jag vet att det finns folk som lider av datorspelsberoende (vilket inte är så mycket bättre) men genom att rikta tankarna åt ett annat roande spel som kräver mycket fokusering så tror jag att pokerberoendet sakta kan rinna ut i sanden. Poäng 1 är alltså att byta fokus och poäng 2 att man slipper riskera pengar vilket man aldrig ska göra när man är deppig. Att man sedan kan bli fast i datorspelsberoende istället får väl inom rimliga gränser betraktas som en lätt bieffekt ;) Själv tror jag att det åtminstone är ett litet steg bort från pokerberoende för dem som inte övertygas av folk som naivt nöjer sig med utropet "Sluta spela!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är väl som du försöker poängtera att du måste göra något som tar upp den tid du vanligtvis skulle spela poker.

Jag själv skulle nog inte börja spela datorspel då det inte är en syssla som är direkt kreativ.

Börja träna och skaffa en hobby som utvecklar dig som människa istället för att byta ut poker mot datorspelande som faktiskt är bra mycket mer ev- än poker egentligen:-P

Varför sitta framför skärmen lika mycket utan att tjäna deg ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är väl som du försöker poängtera att du måste göra något som tar upp den tid du vanligtvis skulle spela poker.

Jag själv skulle nog inte börja spela datorspel då det inte är en syssla som är direkt kreativ.

Börja träna och skaffa en hobby som utvecklar dig som människa istället för att byta ut poker mot datorspelande som faktiskt är bra mycket mer ev- än poker egentligen:-P

Varför sitta framför skärmen lika mycket utan att tjäna deg ;)

Jag håller med dig men faktum är att många spelberoende mår så dåligt (inte nödvändigtvis av själva beroendet) att de ofta är psykiskt trötta vilket ger motstånd mot att ta sig i kragen. Det finns inte tillräckligt med energi för att motivera sig till att bli en friskis på gymmet där man ska ta i för kung och fosterland och en del har för dålig självkänsla för att söka sig till en förening. Datorspel orkar dock de flesta ägna sig åt och det är väl trots allt bättre än att riskera pengar när man är deppig? Men visst, det är ju inte direkt någon medicin mot depression.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig men faktum är att många spelberoende mår så dåligt (inte nödvändigtvis av själva beroendet) att de ofta är psykiskt trötta vilket ger motstånd mot att ta sig i kragen. Det finns inte tillräckligt med energi för att motivera sig till att bli en friskis på gymmet där man ska ta i för kung och fosterland och en del har för dålig självkänsla för att söka sig till en förening. Datorspel orkar dock de flesta ägna sig åt och det är väl trots allt bättre än att riskera pengar när man är deppig? Men visst, det är ingen medicin mot depression.

 

sanning, men är inte helt poängen med att ta sig ur spelberoendet att ändra sin livsstil och bli av med det pokern medför. Dvs det du tar upp såsom dålig självkänsla och lust på livet i sig.

Depression är som du säger nog en del i en spelberoendes liv så för att komma ur det och sluta spela behöver man nog ta sig i kragen och göra något radikalt, annars stannar du kvar i slentrianen=datorspelande och spelande i överhuvudaget som tar överhand över ditt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sanning, men är inte helt poängen med att ta sig ur spelberoendet att ändra sin livsstil och bli av med det pokern medför. Dvs det du tar upp såsom dålig självkänsla och lust på livet i sig.

Depression är som du säger nog en del i en spelberoendes liv så för att komma ur det och sluta spela behöver man nog ta sig i kragen och göra något radikalt, annars stannar du kvar i slentrianen=datorspelande och spelande i överhuvudaget som tar överhand över ditt liv.

Sant, mitt tips ska ses som en högst tillfällig lösning för att inte spela bort en massa pengar i onödan. Jag menar inte att spelberoende innebär att man är en förlorande spelare men när man mår dåligt så bör man ju inte spela om pengar utan hellre något mindre riskabelt (om det promt måste spelas). Det är ju också viktigt att lyckas bli av med vanan vid pokerspelande och där kan datorspelet betyda en hel del som inledande "avledningsmanöver". Som t ex rökare som håller en penna mellan fingrarna och går med nicotinplåster under den svåraste tiden. Tyvärr så funkar det sällan att säga till en spelberoende att han ska sluta och göra något nyttigt istället så jag tipsade bara om vad man kan göra när spelabstinensen är som värst (förvisso väldigt simpelt) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...