Gå till innehåll

DivX stänger Stage6


brainslicer

Recommended Posts

Jaha, var väl knappast överraskande.. :(

 

Högupplöst video drog för mycket bandbredd | 2008-02-26 09:35 - Computer Sweden:

Videotjänsten Stage6 stängs om två dagar

Webben Divx videotjänst Stage6 ska stängas, meddelar företaget i sin blogg. Tjänsten kostar helt enkelt för mycket att driva och Divx är inte villigt att lägga mer resurser på den.

 

Stage6 lanserades som ett alternativ till Youtube med ett löfte om filmer i bättre kvalitet och högre upplösning. Men med det kommer också ett ökande behov av bandbredd, något som uppenbarligen kostar Divx för mycket pengar.

 

Tjänsten har även använts flitigt av pirater som lade upp både tv-serier och långfilmer i högupplösta versioner, vilket har bidragit till de höga bandbreddskostnaderna.

 

Divx skriver i sin blogg att avändningen av tjänsten vuxit kraftigt sedan den lanserades. Företaget bakom har försökt att sälja tjänsten samt undersökt möjligheten att lägga den i ett eget bolag, men inget har givit resultat.

 

Stage6 kommer att stängas ner den 28 februari, och uppladdningsfunktionen har redan stängts av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt!, nästan så man undrar ifall de blivit uppköpta, hade precis hittat sajten så det var inte kul. Gick ju utmärkt att ha hela filmer stream:at, så det lär poppa upp nya tjänster i takt med att andra stängs ner. I värsta fall.

Men finns väl flertalet liknande sajter redan. Har inte kollat men http://www.veoh.com verkar vara ett alternativ.

 

Får väl avinstallera spelaren nu då, för lokalt på min burk går VLC media player bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt!, nästan så man undrar ifall de blivit uppköpta, hade precis hittat sajten så det var inte kul. Gick ju utmärkt att ha hela filmer stream:at, så det lär poppa upp nya tjänster i takt med att andra stängs ner. I värsta fall.

Men finns väl flertalet liknande sajter redan. Har inte kollat men http://www.veoh.com verkar vara ett alternativ.

 

Får väl avinstallera spelaren nu då, för lokalt på min burk går VLC media player bättre ;)

dom la ner det för att de blev för dyrt med bl.a. all bandbredd, dom försökte få andra att ta över... meddelandet fråm DivX anställd finns på första sidan http://www.stage6.com/ (tom 28/2 antar jag då hela sajten släcks)

 

finns ju några andra med lite bättre upplösning och kvalitet... men ingen kom i närheten av stage6 :(

 

sannerligen en sorglig dag i mitt tv-tittande :(

 

tex qss använder veoh och google-video nu istället för stage6 och divx spelaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blablabla.. pengar... blablabla..

There are a lot of other details involved, but at the end of the day it’s really as simple as that.

Om saknaden utav pengar var huvudproblemet, och de som sköter ekonomin inte är korkade hade de fått reda på det innan, och varnat användarna, samt tex insamlat pengar långt innan 2dagar innan de stängde sajten. Många skulle betala för samma tjänst, vart var reklamen? Eller kanske gick ut på att vara reklam och kostnadsfri? Då är det väl inte så konstigt att de får släcka ner dock.

 

Att användningen utav sajten skulle vara stor, samt vad det kostar kan ju inte kommit som en chock tycker jag.

Det var så ja tänkte när ja mena att de troligen var uppköpta.

 

http://quicksilverscreen.com hade de flesta videos jag sett där lagda på stage6 :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, var väl enbart stage6....men nu håller dom på ändrar till just veoh och google(se på dom senast upplagda)

 

Märkte de nu, men veoh's filmer fungerade inte så jag trodde att de inte var upplagda än.

Fast det var tydligen jag som hade missat att installera programmet.

:oops:

Installing over :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gillade aldrig stage6. man var tvungen att installera en divx-spelare, krashade safari regelbundet och filerna man tankade hade skumma namn. dessutom var sidan sjukt svårnavigerad och sökresultaten kom aldrig i den ordningen man ville.

 

synd dock för de erbjöd riktigt bra kvalite, fattar inte vad youtube och co sysslar med, erbjud x264 720p till mig NU.

 

 

en annan sak som jag tror kommer slå riktigt bra är filmer via iTunes. kvaliten är skitbra, man kan börja titta medan filmen tankar. sjukt mycket smidigare än att gå till videobutiken och slippa allt krångel med dålig kvalite, unrara, dåliga subs, vänta på nerladdningar etc. är man ett gäng på 3-4pers som ska se en film i soffan tillsammans, spela roll några dollar hit och dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man var tvungen att installera en divx-spelare, krashade safari regelbundet och filerna man tankade hade skumma namn. dessutom var sidan sjukt svårnavigerad och sökresultaten kom aldrig i den ordningen man ville.

spelare är man väl tvungen att installera på alla ställen, om det sedan är flash för tex youtube...

 

jo det var skumma filnamn, antagligen för dom skulle vara kvar längre, man fick gå in på andras sajter som länkade till stage6(som det fanns massor av) tex just qss eller http://www.ninjavideo.net/ kanske ger en bild om bandbredden andra sajter använde av stage6

 

vet du hur regionerna fungerar i iTunes?

man kan ju se tv-serier på tex fox.com och andra US-kanaler, veoh, hulu mfl... men inte outside US....är det lika på iTunes om man tex vill se senaste Lost? Måste man kanske vänta på en svensk iTunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
vet du hur regionerna fungerar i iTunes?

man kan ju se tv-serier på tex fox.com och andra US-kanaler, veoh, hulu mfl... men inte outside US....är det lika på iTunes om man tex vill se senaste Lost? Måste man kanske vänta på en svensk iTunes?

 

 

Som väntat....får vi vänta, eller krångla

 

 

Låtsas att du är amerikan | 2008-03-14 17:00 - MacWorld:

Här är genvägen till filmuthyrning i Itunes

När Apple introducerade sin filmtjänst gjorde de en stor grupp människor olyckliga – alla iTunesanvändare utanför nordamerika. Omständliga licensregler gör att vi i Europa snällt får vänta. Och det ser ut som att vi kommer att få göra det länge än. Men lyckligtvis finns det en genväg. Med några enkla handgrepp är det möjligt att handla hemifrån redan nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...