Gå till innehåll

Blue Screen


upandcoming

Recommended Posts

Ny laptop från Dell. Windows Vista. Blue screen.

 

Felmeddelande:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

0x0000000A (0x00000064, 0x00000002, 0x00000001, 0x81FA4DAE)

 

Dell hjälper mig inte.

 

Hjälp!

 

som omväxling ett seriöst svar också :)

 

http://support.microsoft.com/kb/314063

Stop-fel 0x0000000A (Stop 0x0A) anger att det har förekommit ett försök i kernel-läge att röra vid växlingsbart minne vid en alltför hög process-IRQL (Interrupt Request Level). Normalt uppstår detta fel när en felaktig minnesadress används i en drivrutin. Andra möjliga orsaker till felet är en inkompatibel drivrutin, ett allmänt maskinvaruproblem eller inkompatibel programvara.
ofta hårdvaru relaterat, trasiga minnen, cpu överhettar mm...

lite test program för stabilitet och minnen(freeware) :

http://en.wikipedia.org/wiki/Prime95

http://en.wikipedia.org/wiki/Memtest86%2B

+ta hem diagnostic utility för installerade diskar

 

testa hårdvaran först, om dom passerar utan fel..kan man fundera på vilken mjukvara / drivrutin som ställer till problem. är det en ny dator och tex memtest86+ fails, så ska då dell ta tillbaka den(hårdvaru fel, dock nödvändigtvis inte just i minnet). det är samma verktyg som data reparatörer använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Ny laptop från Dell. Windows Vista. Blue screen.

 

Felmeddelande:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

0x0000000A (0x00000064, 0x00000002, 0x00000001, 0x81FA4DAE)

 

Dell hjälper mig inte.

 

Hjälp!

 

Bumpar denna tråd mtp att detta fel drabbade mig och att jag nu vet felet.

 

Exakt samma text dök upp på min dator och den startade om. Vissa dagar hände det bara en eller två gånger och vissa dagar hände det upp emot tio gånger. Efter att ha plockat isär och blåst rent allt (efter tips i en liknande tråd) så fortsatte likt förbannat problemen. Sökte på nätet om felet och hittade på flera ställen tips om att det var nyligen installerad mjukvara som oftast var boven i dramat.

Efter att ha funderat ett tag på vad jag installerat strax innan problemen dök upp kom jag på att det var ju det mobila bredbandet! Efter att jag avinstallerade det och enbart använde min adsl-anlsutning så upphörde problemet!

Kanske fler som haft detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft detta fel i samband med minnesfel. Test med Microsoft memory diagnostics visade att det var fel på 'långtidsminnet' i ddr-minnet, så det var bara att byta ut detta. Eftersom de flesta vanliga processer inte använder detta minne, så kan det gå många timmar och även dagar mellan att felen kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...