jonash72 Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 Jag måste fråga, för detta händer mig för jämnan: Det är jag och en till spelare som ser flopp. Jag floppar mellan set, på en flop med säg 3-9-10, inget färgdrag. Jag bettar pot. Andra spelaren synar. Turn 2. Jag bettar pot. Andra spelaren synar. River K. Jag pottbettar igen. Han höjer, och här borde jag ju lägga mig. Men jag känns kommittad och synar. Givetvis klonkar han in en stege. Så, jag loosar potten. Och då är frågan: Har jag gjort fel som pottbettat? Jag tycker att det händer mig alldeles för ofta att jag åker på sån här skit med set mot stegdrag (öppna) eller set mot färgdrag, dock utan stegdrag. Hur jag än räknar och räknar så anser jag att jag har oddsen på min sida, och vill ha in max deg i potten, och att både stegdragarn och färgdragarn skall få betala mig för jag har bästa handen. Har jag fel?! Ovanstående scenarion vågar jag påstå har kostat mig en bra bit över 30000kr det senaste året, vid säkerligen 500 tillfällen totalt. Citera
Othello Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 I exemplet ovan kan du nog spela rivern lite mer passivt om det enbart fanns stegdrag på floppen. Annars är utdragningar standard i PLO, det är bara att gråta lite och härda ut. Eller tilta. Beroende på vad du känner för. Citera
AloDan Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 Läs artikeln på http://www.poker.se/artikel-2354-i-pot-limit-omaha.html Den är utmärkt gällande just just utdragningar. En triss ska för övrigt anse vara en draghand till kåk, och inte som en nöthand. Har du dessutom mellantrissen, kan det gå riktigt illa. Nu hade du bara en motståndare i ditt exempel, men i omaha ska du i princip spela efter nöten på river. Det går ofta inte att beta bort motståndare med drag, som i Holdem. Citera
jonash72 Postad 19 Februari , 2008 Författare Rapport Postad 19 Februari , 2008 I exemplet ovan kan du nog spela rivern lite mer passivt om det enbart fanns stegdrag på floppen. Annars är utdragningar standard i PLO, det är bara att gråta lite och härda ut. Eller tilta. Beroende på vad du känner för. Jo, att jag gör en idiotgrej på rivern är jag medveten om, men det känns som om jag borde plussa genom detta spelsätt, eftersom oddsen absolut inte är för spelarna som drar mot stege eller färg. Dvs, om de kunde spela borde de ha lagt sig redan efter potbettet på flop, eller turn?! /Jonas Citera
AloDan Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 Jo, att jag gör en idiotgrej på rivern är jag medveten om, men det känns som om jag borde plussa genom detta spelsätt, eftersom oddsen absolut inte är för spelarna som drar mot stege eller färg. Dvs, om de kunde spela borde de ha lagt sig redan efter potbettet på flop, eller turn?! /Jonas Har du läst Omaha-odds? Om killen har drag på både färg och stege, eller två par (med det högsta paret) så kommer han att syna. Triss och 2 par på flopp utan ytterligare träff är ingen höjdare. Kolla in denna lista: http://www.topomaha.com/omaha-high-low-odds.php Nu gäller det ju hi-lo, men principen att det är antalet outs som gäller är lika. Och du har fler outs i en OH-hand än i Holdem. så väldigt få lägger en hand med schysst drag. Killen vet antagligen att du har triss eller 2 par, och drar ändå. Troligen lägger sig ingen om inte brädan är parad (risk för kåk) och då får du oftast ingen syn. Så ta det lugnt på river om du inte har nåt bättre än en triss. Citera
Sideshow Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 Jo, att jag gör en idiotgrej på rivern är jag medveten om, men det känns som om jag borde plussa genom detta spelsätt, eftersom oddsen absolut inte är för spelarna som drar mot stege eller färg. Dvs, om de kunde spela borde de ha lagt sig redan efter potbettet på flop, eller turn?! /Jonas Att spela fel i Omaha känns väldigt rätt i början, tro mig =) Kan inte påstå att jag har en aning om vad jag gör nu heller, men blir iaf inte lika mycket utdragen nu längre. Citera
AloDan Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 Du kan leka lite med den här också: http://www.cardplayer.com/poker_odds/omaha Citera
jonash72 Postad 19 Februari , 2008 Författare Rapport Postad 19 Februari , 2008 Har du läst Omaha-odds? Om killen har drag på både färg och stege, eller två par (med det högsta paret) så kommer han att syna. Triss och 2 par på flopp utan ytterligare träff är ingen höjdare. Kolla in denna lista: http://www.topomaha.com/omaha-high-low-odds.php Nu gäller det ju hi-lo, men principen att det är antalet outs som gäller är lika. Och du har fler outs i en OH-hand än i Holdem. så väldigt få lägger en hand med schysst drag. Killen vet antagligen att du har triss eller 2 par, och drar ändå. Troligen lägger sig ingen om inte brädan är parad (risk för kåk) och då får du oftast ingen syn. Så ta det lugnt på river om du inte har nåt bättre än en triss. Ja, har man BÅDE stege och flush så är jag med, men så var inte fallet. Enbart det ena utav dem åt gången. mvh Jonas Citera
Djens Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 Den är utmärkt gällande just just utdragningar. En triss ska för övrigt anse vara en draghand till kåk, och inte som en nöthand. Har du dessutom mellantrissen, kan det gå riktigt illa. Nu hade du bara en motståndare i ditt exempel, men i omaha ska du i princip spela efter nöten på river. Det går ofta inte att beta bort motståndare med drag, som i Holdem. Fel, fel, halvrätt, fel. 0,5/4 möjliga är inte dåligt. Citera
AloDan Postad 19 Februari , 2008 Rapport Postad 19 Februari , 2008 Fel, fel, halvrätt, fel.0,5/4 möjliga är inte dåligt. tar gärna emot tips, så du får gärna utveckla dt där en aning Citera
exxe Postad 20 Februari , 2008 Rapport Postad 20 Februari , 2008 Du säger om att du är medveten om att du spelade rivern dåligt. Det är din motståndare också, om du pottar och han får in en höjjning ofta på river då han klonkat har han LÄTT odds att dra. Du skrev att du är medveten om att du gör ett skitspel på river, bra isf är det inte så mkt mer att säga om detta. Försök maximera ditt värde på varje gata, så skaru se att det går bra Citera
riverwild Postad 20 Februari , 2008 Rapport Postad 20 Februari , 2008 Standard är att alltid checka ner på river! Eller? Citera
sirobos Postad 21 Februari , 2008 Rapport Postad 21 Februari , 2008 åste man i flesta fall check-folda.Det naturligtviss inte gäller notoriska bluffare och "calling stationer"! Men om man spelar mot en tight spelare och blir synad eller reraisad då är det check-fold som gäller! Floppen T93 är inte så "sött"för Dig! Du är underdog mot många händer, naturligtviss om Du har en "naken" 99. Men om Du har 899T,899J,99TJ,99JQ,99QK eller även 7899 då Dina möjligheter ser mycket bättre ut. Med en "naked" 99 Du betar och om Du får motstånd ge upp! Kanske frågar Du Dig om "Varför beta alls?"Svaret:"Hur vet Du att han har mönsterhand?"Han kanske har ingenting och skall folda vilket händer många, många gånger! Men om Du får syn eller reraise av en spelare med sund resonemang, ge upp.Vad gäller en "calling station" Du måste utvärdera och vara extra försiktig - han kan syna ner Dig till river antigen med ingenting eller med mönsterhand, TTJQ eller 78JQ til exempel eller med någon annan stark hand: 9TJQ,TJQK,AKQJ,JQKx,89TT,9TTJ,89TJ eller med bara en "naked"TT t.ex Det svåraste med "calling stationer"är att man ALDRIG vet vad de synar med!Så överspela inte med dem:I detta fall skulle jag potta floppen,beta 1/3 av potten på turn och checka rivern. Men om jag blr reraisad av calling stationen då ger jag upp omedelbart,fullmedveten om att jag är upp mot en absolut mönster!Och till slut vill jag säga till Dig:"pela inte "nakna" meddelstora(77,88,99)par!Spela de med suited Ace(A677,A588,A499osv.) med conectors(5677,6778,7789)och med ett annat pair(7788,7799.77Tt).Hoppas det hjälper! Citera
sirobos Postad 21 Februari , 2008 Rapport Postad 21 Februari , 2008 Jag måste fråga, för detta händer mig för jämnan: Det är jag och en till spelare som ser flopp. Jag floppar mellan set, på en flop med säg 3-9-10, inget färgdrag. Jag bettar pot. Andra spelaren synar. Turn 2. Jag bettar pot. Andra spelaren synar. River K. Jag pottbettar igen. Han höjer, och här borde jag ju lägga mig. Men jag känns kommittad och synar. Givetvis klonkar han in en stege. Så, jag loosar potten. Och då är frågan: Har jag gjort fel som pottbettat? Jag tycker att det händer mig alldeles för ofta att jag åker på sån här skit med set mot stegdrag (öppna) eller set mot färgdrag, dock utan stegdrag. Hur jag än räknar och räknar så anser jag att jag har oddsen på min sida, och vill ha in max deg i potten, och att både stegdragarn och färgdragarn skall få betala mig för jag har bästa handen. Har jag fel?! Ovanstående scenarion vågar jag påstå har kostat mig en bra bit över 30000kr det senaste året, vid säkerligen 500 tillfällen totalt. Hej Jonas! Har skrivit en stor text men det visas bara helften till läsarna?!Vet inte vad som händer men slutar definitivt skriva längre!Mvh!sirobos Citera
jonash72 Postad 21 Februari , 2008 Författare Rapport Postad 21 Februari , 2008 Hej Jonas!Har skrivit en stor text men det visas bara helften till läsarna?!Vet inte vad som händer men slutar definitivt skriva längre!Mvh!sirobos Tack för svaret! Jag har i två dagar testat att spela lite annorlunda, dvs att inte gå på som fasen när jag vet jag har nötter på flop, men där det ligger ett farligt drag på bordet, och det har funkat. Min bankrulle har faktiskt 4 dubblats... (det kan ju nämnas att jag "startat om" på en rätt låg nivå efter att ha cashat ut för en investering - jag spelar numera knappt en 10-del utav blindsstorlek mot förut och inte så mycket cashgame, men so far so good...även om jag saknar den där kicken man får när man dunkar in en pott på 1500 dollar) mvh Jonas Citera
Mysmacke Postad 23 Februari , 2008 Rapport Postad 23 Februari , 2008 Valuebetta när din motståndares mest troliga drag gått in, sen synar du hans reraise för du tycker commitad. Sen upprepar du detta misstag gång på gång. Fattar du inte själv att du gör nåt fel. När han bara synar på turn är du ju 100% på att han har ett drag. om du ska betta något så är det ett blockingbet på 1/3 pot. Då kan han inte bluffa dig och du vet om slår om så har han prickat Citera
Djens Postad 23 Februari , 2008 Rapport Postad 23 Februari , 2008 Valuebetta när din motståndares mest troliga drag gått in, sen synar du hans reraise för du tycker commitad. Sen upprepar du detta misstag gång på gång. Fattar du inte själv att du gör nåt fel. När han bara synar på turn är du ju 100% på att han har ett drag. om du ska betta något så är det ett blockingbet på 1/3 pot. Då kan han inte bluffa dig och du vet om slår om så har han prickat Men hur jävla dumma får råden i den här tråden bli?!!? Citera
gdaily Postad 23 Februari , 2008 Rapport Postad 23 Februari , 2008 Valuebetta när din motståndares mest troliga drag gått in, sen synar du hans reraise för du tycker commitad. Sen upprepar du detta misstag gång på gång. Fattar du inte själv att du gör nåt fel. När han bara synar på turn är du ju 100% på att han har ett drag. om du ska betta något så är det ett blockingbet på 1/3 pot. Då kan han inte bluffa dig och du vet om slår om så har han prickat Ja det där var ett uselt råd. Om vi tar exempelhanden så är alla kungar, damer, knektar, åttor, sjuor och sexor potentiella stegkort för motståndaren. Samt några bakdörrskort för den låga stegen. Vissa stegar är förvisso troligare än andra, men det krävs rutin för att köänna igen dessa. Om du medan du är nybörjare pottar så länge du tror du leder inför rivern (eller checkraisar) och därefter checksynar rivern så kommer du förvisso inte spela optimalt, men mycket bättre än nu. Samt att du ger honom chansen att bluffa rivern. För övrigt, de enda trissarna som kan ge en teoretisk nöt-triss på rivern är AAA, KKK och QQQ. Aldrig knektar eller lägre. Citera
hose Postad 23 Februari , 2008 Rapport Postad 23 Februari , 2008 Det borde väl finnas en anledning till att man betar rivern, dvs att det finns en rimlig chans att motspelaren har en hand som vi slår som han kan syna med. Det känns inte så troligt i det här fallet att han har ett lägre set än dig, eller ett floppat tvåpar eller liknande som han går hela vägen med, och eftersom färgdraget saknades så är väl det där riverkortet ungefär det värsta som kunde komma. Citera
sirobos Postad 26 Februari , 2008 Rapport Postad 26 Februari , 2008 Tack för svaret! Jag har i två dagar testat att spela lite annorlunda, dvs att inte gå på som fasen när jag vet jag har nötter på flop, men där det ligger ett farligt drag på bordet, och det har funkat. Min bankrulle har faktiskt 4 dubblats... (det kan ju nämnas att jag "startat om" på en rätt låg nivå efter att ha cashat ut för en investering - jag spelar numera knappt en 10-del utav blindsstorlek mot förut och inte så mycket cashgame, men so far so good...även om jag saknar den där kicken man får när man dunkar in en pott på 1500 dollar) mvh Jonas Hej,Jonas! Skönt att höra att det går bättre vad gäller Ditt spel! Bara förtsätt att spela sunt och allting skall bli OK. Mycket BRA att Du började spela på lägre limits - det tar tid att lära sig och få erfarenhet för att spela på högre limits, man bygger ju inte ett hus över natt. "Bad beats" kan man inte undvika oavsett hur bra man spelar, men på lång sikt går man i plus ändå! Och var mycket försiktig vad gäller poker böcker och artiklar - det finns en massa av dem idag och 90 procent av dem är helt värdelösa! De flesta böcker och articlar "lär ut" "strategier" som inte har något att göra med riktigt spel! Böcker och articlar säger t.ex. så här: "Spela BARA(?!)super premium händer (AAKKds, AAJTds, AAQQds,KKQQds,JT98ds, osv) men de SÄGER INTE ETT DUGG OM ODDS att få en av sådana händer!!! Att få AAKKds är 50000 : 1 och många spelare inte har fått en sådan hand i hela sitt liv! Att spela enligt deras ( böckernas) råd betyder att sitta i timmar utan att spela en enda hand och det är inte många som kan stå ut med en sådan "tortur". "Böcker och articlar "råder" oss vidare:" Spela BARA (?!) höga par ( AA,KK och QQ ) med BRA sidokort t.ex. KKQJ;QQJT vilket betyder att kasta varje AAxx,KKxx ochQQxx vilet är verkligen en stor IDIOTI! Att LIMPA ( eller syna en höjning om tre eller fler motståndare redan har synat) i stället för att höja KAN vara mycket starkt spel - det är svårt att sätta Dig på AA och om floppen kommer AT7 regnbåge då skall Du kanske ta någons stack om han ( någon) synar med Txx eller 77xx. Att altid höja med AAxx ( som många oerfarna spelare gör) och "bomba" vidare till rivern ( oavset att man har missat!)leder oftast till att man förlörar hela stacken själv! Men medelstora och låga par är HELT möjligt att spela och om detta skall jag och Du diskutera en annan gång. Bästa hälsningar! Sirobos Citera
Recommended Posts