Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har funderat på detta med 3-bet preflop. Jag tror jag använder det fel. Varje gång jag gör det så foldar antingen de andra eller också 4-betar de. Och 4-beten betyder nästan alltid AA har jag erfarit. Har torskat en antal KK på detta sätt. Tacksam för hjälp!

Postad

Du 3-bettar för värde eller för bluff.

För värde 3-bettar du med dina starka händer, och bluff 3bettar du när du tror att Fi höjer light, som t ex en lös spelare i sen position.

Du måste ha 3betsbluffen med i din arsenal för att balansera när du 3bettar för värde, annars blir du väldigt lättläst.

Själv 3bettar jag SC i sen position mot höjningar som jag misstänker är lighta, samt när det finns squeeze-läge.

Sen får du också vara vaksam på vilka som synar 3bet light. Mot dessa behöver du sällan 3betsbluffa utan de betalar av dina värde-3-bet.

Sen finns folk som foldar mot 3-bet med annat än nötterna, och dessa kan du 3betsbluffa rätt friskt.

Att du springer med KK in i AA ibland är inget o göra åt, utan bara betala av. Du tjänar mer i längden på att betala av med KK mot AA än att folda KK mot 4-bet.

Postad
Har funderat på detta med 3-bet preflop. Jag tror jag använder det fel. Varje gång jag gör det så foldar antingen de andra eller också 4-betar de. Och 4-beten betyder nästan alltid AA har jag erfarit. Har torskat en antal KK på detta sätt. Tacksam för hjälp!

Supertequila tycker jag förklarade det ganska enkelt och bra. Men ditt problem verkar onekligen vara att du 3bettar med för få händer. Och 4betar dem kan du ju lägga dig, du behöver ju inte syna? Sitter ni på djupa stackar är det ju bara att syna med dins låga Sc's och PP's och hoppas klonka. På lägre nivåer är ofta 4bet väldigt ofta just AA eller som sämst KK.

Postad

När det kommer till att 3beta light är det inte så enkelt som att 3beta SC mot vem som helst. Mot spelare som synar dina 3bets för mycket ska du börja 3beta alla starka händer, broadway är skitbra mot dessa. Du kan trycka din preflop equity rätt starkt mot dessa, KQ, AJ och kanske tom AT för värde.

Mot spelare som höjer mycket pre men viker för mycket mot 3bet kommer du behöva polarisera din distribution istället, dvs 3beta de allra starkaste händerna men också typ SC som inte egentligen har mycket preflop equity men är väldigt lättspelade och sällan dominerade post.

Många gillar att 3beta knapphöjningar från blindsen men jag föredrar att 3beta i position men visst måste man försvara sina blinds också. Här undviker jag dock gärna de jobbiga händerna AJ och KQ men är det en väldigt lös knapp(både pre och post).

Postad

Tack för bra svar. Ska försöka lägga in lite fler 3-betar i fortsättningen, inklusive några bluffar.

Och, ja. jag lirar låga nivåer. Så det är ofta AA eller KK när det 4-betas. Men det är väl bara att betala av när jag själv har KK som ni skriver.

Postad
Tack för bra svar. Ska försöka lägga in lite fler 3-betar i fortsättningen, inklusive några bluffar.

Och, ja. jag lirar låga nivåer. Så det är ofta AA eller KK när det 4-betas. Men det är väl bara att betala av när jag själv har KK som ni skriver.

Dock aldrig när det ligger ett A på bordet! Jag har sätt väldigt många som försöker bluffa till fold med KK mot bordets A eller folk som helt enkelt inte kan lägga KK vad bordet än visar. Så om det kommer ett A på floppen eller turn så är det oftast mer fördelaktigt att lägga handen mot höga bettar. Läggning av KK visar enligt min mening mer på rutin än det motsatta.

Postad

Oftast behöver du bara 3bet för värde(och alltså negligera balanseringen om inte fi anpassar sig) och du kan göra det ganska ofta i och med att fis HD är bred. (Förenklat) så är det är matematiskt rätt att få en grottesk tillväxt i potten pre om du leder några % mot fis syn HD.

Jmf specialfall att du spelar 99 mot KQ så vill du ha en grottesk tillväxt av potten om du har 99 för att ge fi "rätt odds"