illi Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 När jag spelar SnG på $5-20, så brukar det ofta vara nån som, i slutfasen när man är typ fyra kvar och blindsen börjar bli höga, bettar minsta möjliga bet snabbt och regelmässigt vid varje bettingtillfälle. Ofta kanske de har nåt mindre par eller bara ess högt. Men de tar ju ändå hem mycket potter på det sättet eftersom folk hellre lägger sig om de inte har något eller vill dra på något. Och lägger de sig inte på floppen så på turn eller river. Får man något som man tror är bättre än deras hand kan man ju lätt höja och så lägger de sig ofta, men inte alls alltid eftersom de ofta kör samma system om de har en lite bättre hand också. Hur ska man bräcka det här? Jag blir bara osäker och foldar om jag inte har nåt. Är det en metod att ta efter? De tar ju många potter, men samtidigt om man tror på sin hand borde man ju höja så att folk lägger sig istället för att få läge att dra in sin hand. Ofta blir det väldigt stora potter och ibland utan nån större action eller att nån egentligen verkar fundera så mycket så har två spelare plötsligt investerat 75% av sin stack i potten, och så är det ganska slumpmässigt vem som till sist vinner. Vad säger ni om det här? Borde man ta efter, och hur bemöter man det? * RP, lite kortare - QoS * Citera
Björnerik Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Det gäller inte bara SnG. Kolla den här tråden där jag hade samma funderingar i MTT... http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=7073 Citera
illi Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 Ja, tack det var ju bra skrivet. Det här minibet -call, minibet -call, minibet -call som du beskriver i länken är ju bara konstigt. Det verkar ju vara lite en kultur, för de som bettar såhär callar ju lika gärna, så de kanske inte gör det utifrån nån slags strävan efter att stjäla potter, utan bara utifrån vana typ. Men jag är ändå fundersam över ett par saker... Vad gör man när någon bettar så här och man inte har nåt, förutom en ren bluff? De får ju många potter bara för att de bettar först. Och just detta gör ju att det ju funkar i många lägen. Alternativet att checka på floppen om man inte träffar nåt är ju sämre än att lägga in ett minibet om man bara vill försöka stjäla men inte investera för mycket. Så det kanske inte är så dåligt spel? Ett typiskt scenario där jag blir helt handfallen och vet att jag spelar fel men inte vet vad jag borde göra är såhär: Jag har A8 och floppen kommer K93 och jag är först i tur. Jag har inget färgdrag, jag har inget annat att hoppas på, förutom ess högt. Om jag checkar här vet jag att han kommer att betta minibet, på säg 300 och potten är på 600 och jag har 3000, och då kommer jag att folda. Om jag bettar minibet först kommer han att calla mig och så kanske jag träffar nåt på turnen, men så går det ju inte att spela, och jag vill inte heller riskera hela min stack på ess högt. Han kan ju ha nåt litet. Vad göra? Höja 800 och hoppas på fold kan man ju göra då och då men inte regelmässigt. Citera
Björnerik Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Det beror ju lite på vem som har initiativet i handen. Höjde du preflop och han synade? Om du checkar och han bettar minibet (300) så att potten blir 900, prova att slå om någon gång, typ potbet (900-1000). Har han då inget så får du ju potten. MEn risken är att han sitter på middle pair och synar ner hela vägen. Jag har heller inte något bra vapen mot detta. Någon?? Citera
elvis77 Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Om du ska spela A8 när det är 4 kvar så lär du höja preflopp och sedan betta minst potten på floppen, annars är det bättre att lägga handen direkt. Citera
Recommended Posts