Gå till innehåll

FTP NL 200 SH - Shove eller fold med AKs


Recommended Posts

Spelat 3 rundor vid bordet. Ingen har utmärkt sig, speciellt inte FI lyras (som f.ö 4-tablar) som verkar stabil.

 

När floppen faller som den gör har jag väl bara två alternativ, stoppa in eller folda? lyras HD borde väl ligga nånstans pp9-10+, AKo och AKs. Att syna hans bet finns väl inte med i game planen? Vid push måste det väl finnas lite FE även om det är jäkligt svårt att reppa AQ & pp2.

 

Full Tilt Poker

Seat 1: sandy-gardens ($120.45)

Seat 2: PrinzPaco ($402.55)

Seat 3: Hero ($209.05)

Seat 4: Soultwister ($199)

Seat 5: AllInMyNuts ($206.35)

Seat 6: lyras ($228.70)

sandy-gardens has 5 seconds left to act

sandy-gardens posts the small blind of $1

PrinzPaco posts the big blind of $2

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero Ace of ClubsKing of Clubs

Hero raises to $7

Soultwister calls $7

AllInMyNuts folds

lyras raises to $32

sandy-gardens folds

PrinzPaco folds

Hero calls $25

Soultwister adds $8

Soultwister folds

*** FLOP *** Queen of HeartsQueen of Clubs2 of Clubs

Hero checks

lyras bets $62

Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det självklart att fyrbeta pre med AKs? Gör jag det så lär lyras ställa med alla ppJ+, eller? Vill vi ha den variansen? Om fyrbet, till vad, $90?

 

Vill vi dega rätt in på floppen eller ge honom en chans att cb?

 

Kan ju lika gärna berätta vad jag gjorde, det hindrar ju inte att diskussionen fortsätter. Jag checkade floppen med intention att få ett bet in i mig, vilket jag fick. lyras betar 62 in i en pot på 73. Jag ställde honom allin omgående och han synade, rätt motivlligt, med ppK. Ytterligare ett klöver föll på turn och river blankade.

 

Och nej metaddict, jag letar inte AAK-flop. Tycker faktiskt att den här floppen passade mig väldigt bra i fråga om kontext. Men jag har inte spelat på ett bra tag och blev lite fundersam över om mitt tänk var rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det självklart att fyrbeta pre med AKs? Gör jag det så lär lyras ställa med alla ppJ+, eller?
Tror du underskattar hur veka folk är. För bara något år sen så var det ju kutym att fråga om man skulle vika KK(!) mot fyrbet och nu mer gäller det säkerligen QQ och JJ. Dessutom så är du ju nöjd med att få bort vilket pocketpar som helst. Du talar inte heller alls om att det finns en tredje kille i potten, som vore rätt tacksam att folda ut.

 

Du verkar också helt räkna bort möjligheten att han squeezar raise+syn, något som är väldigt standard att göra light. Situationen är alltså rätt annorlunda från om du höjt D+3 och genast fått omslag av D+2. Den här killen har knappen, vet att en höjning blir svårsynad av killen som bara synat dig, och har troligen också märkt att du inte är särskilt pigg på 4-betarna. Skulle inte förvåna mig om han skulle kunna 3-beta lönsamt med any2 här.

 

Så jag håller inte med om att du har en särskilt säker uppskattning av motståndarens range.

 

Angående om AKs är en bra hand att 4-beta med så är det mest en fråga om hur bra som semibluffhand den är relativt värdet på syn. Eftersom syn sker OOP, och ger rejält med info åt tredje part i spel, så är det rätt mycket sämre än syn i en tvåvägspott. Eftersom jag inte orkar sätta mig med PS så får du själv skatta lite vad som är bra semibluffhänder mot lika olika synranger.

 

Du har också helt utelämnat hur din egen range ser ut här, vilket är rätt ordentligt stor lucka. Särskilt i situationer där man inte vet hur motståndaren spelar så gäller det att täta sina egna luckor, och hoppas på det bästa.

 

Vill vi ha den variansen?
Leta alltid efter sätt att öka variansen.

 

Om fyrbet, till vad, $90?
Push är standard betsize. Ska du höja mindre så får det typ bli typ bli till något småsjukt som 60-70, så att kvarvarande stack på floppen åtminstone blir i närheten av pott.

 

Vill vi dega rätt in på floppen eller ge honom en chans att cb?
Är ju bara om du aldrig 4-betar pre, med någon hand, och fortfarande har AA/KK i distributionen. Annars är checksyn, mot all-in, och CRAI mot bet standard. Betar man så är det så att det iaf går att få in en riktig höjning, eller turnbet, och push är alldeles för stort.

 

Men jag har inte spelat på ett bra tag och blev lite fundersam över om mitt tänk var rätt.
Nä, det har väldigt stora luckor. Bla total frånvaro av att titta på din egen range, ensidiga uppskattningar av motståndarens range, avsaknad av equityhöftning vid push, inga ordentliga resonemang om betsizing, till och med avsaknad av basalt tänkande på pottodds.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du spelar den bra. Frågan är hur mycket fold equity du har här egentligen. Om det är 0%, så blir det väl på sin höjd ett marginellt spel, men du har väl mer än så.

 

Jag gillar inte fyrbet preflop ur position.

 

4bet preflop gör jag hellre OOP då man tar bort positions fördelen.. Jag menar, vem synar ett 4bet pre? Och även om ngn gör det så kommer potten vara större än stacken bakom så positionen har ju ändå inget värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag håller inte med om att du har en särskilt säker uppskattning av motståndarens range.
In light av att jag missat att ta upp möjligheten av squeezeplay, så jo, jag har nog snävat av hans HD för mycket.

 

Angående om AKs är en bra hand att 4-beta med så är det mest en fråga om hur bra som semibluffhand den är relativt värdet på syn. Eftersom syn sker OOP, och ger rejält med info åt tredje part i spel, så är det rätt mycket sämre än syn i en tvåvägspott.
Du menar att det faktum att jag har en spelare bakom mig som är kvar att tala borde göra att jag borde väga mer åt fyrbet i det aktuella fallet, right? Det kan jag isåfall köpa. Men det måste väl, till viss del, även vara readbetonat. Nu hade jag tur som fick ett lägg efter mig den här gången men en syn hade väl kunnat vara motiverad om jag visste att han var vek och skulle lägga ett dåligt pp till exempel?

 

Push är standard betsize. Ska du höja mindre så får det typ bli typ bli till något småsjukt som 60-70, så att kvarvarande stack på floppen åtminstone blir i närheten av pott.
Här retades jag lite med metaddict men det framgick väl inte då. Att det som kommer efter trebeten är såklart en push och inget annat och det uttrycker jag inte själv som fyrbet utan, just push. Men jo, kunde la ha uttryckt mig annorlunda.

 

Nä, det har väldigt stora luckor. Bla total frånvaro av att titta på din egen range, ensidiga uppskattningar av motståndarens range, avsaknad av equityhöftning vid push, inga ordentliga resonemang om betsizing, till och med avsaknad av basalt tänkande på pottodds.
Vet inte om jag är sågad vid knäna eller anklarna, men lågt var det iaf :-D Sure, har nog utelämnat linformation och kunde väl ha ansträngt mig mer. Men jag lägger sällan upp HHs och är helt enkelt ringrostig. Tack ändå Hjort. Du får gärna upplysa mig mer om hur jag ska skatta min egen range och använda mig utav det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att det faktum att jag har en spelare bakom mig som är kvar att tala borde göra att jag borde väga mer åt fyrbet i det aktuella fallet, right?
Ja, och samma sak gäller för att vara OOP mot en, potentiellt två, spelare.

 

Det kan jag isåfall köpa. Men det måste väl, till viss del, även vara readbetonat.
Det är inte särskilt många reads som gör att syn blir attraktivare med extra spelare i potten.

 

Nu hade jag tur som fick ett lägg efter mig den här gången men en syn hade väl kunnat vara motiverad om jag visste att han var vek och skulle lägga ett dåligt pp till exempel?
Nu är det ju i precis den situationen folk synar PP för att leta set, men ja det finns teoretiskt möjliga reads som gör en mer synbenägen. Men i verkligheten händer de väldigt sällan, och clearly så hade du ingen sådan read i det här fallet. Att det ligger extrapengar i potten, och att du är OOP, och 3-betarens range är mycket större faktorer än något man realistiskt kan komma på om tredje part.

 

Du får gärna upplysa mig mer om hur jag ska skatta min egen range och använda mig utav det.
Ju större del av din range du viker/höjer/synar och ju ensidigare den är, ju säkrare måste du vara på din read för att inte vara exploaterad. Typ.

 

Alltså, om du öppnar med 88+ blir ställd av en spelare och mot perfekt motstånd skulle synat TT+ så behöver du en starkare read för att vika KK än TT, eftersom KK-viket tar mer stryk mot en större mängd tänkbara motstrategier.

 

Att kolla om motståndaren kan göra spel med any2 och liknande är rätt bekväma sätt att snabbt skatta hur säker man måste vara för att göra ett visst spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kom det sig att du gick in och kommenterade så utförligt i just denna HH'n Hjort? Du brukar ju väldigt sällan kommentera nuförtiden. Vilket är väldigt tråkigt, alltid intressant att läsa dina välformulerade svar.

 

Lite off topic, men men. Vad spelar du för stakes när du lirar nuförtiden samt spel? Vem tycker du skriver intressantast inlägg på 2+2? (pokerrelaterade inlägg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för de svaren Hjort. Kanske har stängt dammluckorna en aning.

 

Ja, vem vill argumentera med facit? Jag tror jag gav mig på det Don Quijote-jobbet nån gång i början av min vistelse på PF. En gång räckte.

 

Gott folk - ignorera mitt inlägg tidigare i den här tråden. Jag är en lowlimitfisk och tycker nästan alltid helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vet att den här killen har en tight 3-bet range (AQ+, TT+) så kan jag förstå varför man vill pusha direkt med AKs.

 

Men om en fågel viska i mitt öra att han sitter och squeezar light hela tiden så måste det väl vara bättre att börja 4-betta mindre dels för att det blir billigare att bluffa + att man kan inducera 5-bet dom gångerna man har monster. (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...