Gå till innehåll

Behöver lite tech support.... (Netgear router problem)


Hygglo

Recommended Posts

Blah...

 

Är nu trött på min router. Jag har en Netgear DG834PN Rangemax trådlös router/ADSL-modem.

 

Problemet är att den kopplar ifrån pokerklienterna då och då. Det är inte långa stunder, men jag missar 1-3 händer innan jag är med igen. Övriga saker på internet påverkas inte, det är bara pokerklienterna. (Spelar för tillfället på SvS och BestPoker)

 

Innan jag hade denna hade jag en D-Link och det var aldrig samma problem med den. Den kopplade ifrån helt nån gång i månaden, men det gällde ju all internettrafik.

 

Detta händer då och då, någon dag händer det inte alls, en annan dag en gång på flera timmar, ibland oftare. (Som idag, cirka 1-2 ggr/timme :P)

 

Jag har kopplat in min laptop till routern med nätverkskabel för att slipppa problemet, men det fortsatte ändå. Då inaktiverade jag mitt trådlösa nätverkskort i laptopen och körde bara kabel, men samma problem ändå.

 

Jag kan till exempel titta på en film på laptopen som ligger lagrad på en annan dator i nätverket utan avbrott hela tiden, så uppkopplingen mellan laptop-router verkar inte vara påverkat alls. Har även försökt köra både med och utan kryptering, men ingen skillnad. (Jag vet att det bara är trådlöst krypteringen gäller, men jag testade det innan jag började köra med kabel)

 

Är det någon som vet något jag kan testa? Någon inställning i routern, eller något program jag kör på laptopen som man inte ska ha igång samtidigt? (till exempel MSN)

 

Som sagt, med den gamla routern var det aldrig några problem. Snälla hjälp mig någon, det är så irriterande när man floppar top två par och FI går all-in och man inte kan syna..... :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjaa, vet inte: men billiga routrar kan bete sig så, man får vad man betalar för, dom är INTE gjorda för onlinespel och stabila direkt anslutningar, utan typ några surf-mail datorer i ett litet kontor. För spel: köp en gamingrouter och bra nätverkskort.

 

jag har kört Freesco(självbygge) senaste typ 10 åren utan krasch.... under tiden har jag testat 3 billigare köpis routrar och ingen av dom har varit stabil, alla kräver en reboot nu som då.

 

som du säger: d-link, låste sig med jämna mellanrum o krävde reboot, när jag spelade age of empire 2 och polare kom på besök, slog på en annan dator o besökte managerzone... var router krashen 100%ig ...alltid

 

billig belkin trådlös, den bryter anslutningen typ var max 5te minut när man ska försöka spela poker...eller annat som kräver direkt anslutning, detta märks ju inte när man surfar och så

 

vood ip-telefoni router, har kört en server med många tjänster bakom den, har krävt typ reboot var 6-8vecka eller nåt... den är den dyraste av mina köpis routrar och den stabilaste (då är den ändå en flaskhals i min 100mbit anslutning o tillåter bara 60% av det i genomströmning.)

 

 

 

summa sumarum: kolla andra tråden, köp en lite dyrare router, som klarar fler samtidiga anslutningar, har bättre genomströmning så du kan utnyttja din anslutning osv... det fanns ju annan tråd där fler rekommenderade och var nöjda med en linksys

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brainslicer: Jag visste jag kunde lita på att du skulle svara, tack! :-)

Jag köpte visserligen routern på NetonNet, men det var en av de dyraste där som skröt med extra räckvidd (rangemax), snabb överföring trådlöst osv. Men jag vet inte, NetonNet kanske inte har kvalitetsroutrar över huvud taget? Den kostade i alla fall över tusenlappen. D-Linken jag hade tidigare däremot var det billigaste jag kunde få tag i och den funkade bättre. (I alla fall vad det gäller nerkopplingarna, den nya har bättre anslutning trådlöst, som de lovade)

 

lolzor: Jag kör WPA. Men spelar det någon roll när jag bara kör nätverkskabel och inte trådlöst? Jag hade ju samma problem när jag testade köra trådlöst okrypterat dessutom, eller jag kanske missuppfattade dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blah...

 

Är nu trött på min router. Jag har en Netgear DG834PN Rangemax trådlös router/ADSL-modem.

 

Problemet är att den kopplar ifrån pokerklienterna då och då. Det är inte långa stunder, men jag missar 1-3 händer innan jag är med igen. Övriga saker på internet påverkas inte, det är bara pokerklienterna. (Spelar för tillfället på SvS och BestPoker)

 

Det kanske inte löser dina problem, men jag tar upp några situationer som kan leda till nedkoppling, och möjliga lösningar

 

- trådlösa nätverk har en tendens att koppla ned i tid och otid. Det är olika med olika kort, mjukvara och hur den är inställd, men det är ett vanligt problem. Om man ställt sitt trådlösa nätverskort att leta efter tillgängliga nätverk kan det vara mer instabilt än att konfigurera det att alltid koppla sig till ett specifikt nätverk. Man kan prova att växla mellan olika mjukvara, t ex i Windows XP mellan windows egen konfigurering eller den som kommer från tillverkaren av nätverkskortet. Se också om det kan finnas störningar i närheten, inte minst grannar som använder samma kanaler. Eller någon som kör förbi på en moppe!

- instabila uppkopplingar för vissa nätverskort, detta har jag framförallt märkt för de som är inbyggda i moderkort. De kan dyka och behöva repareras.

- överbelastning av routern. Kan testas genom att köra ngt peer-to-peer program som Azureus eller Utorrent till max, med massor av öppna förbindelser. Se om t ex nya websidor inte kan laddas längre. Har man tur kan det lösas genom att ändra inställningar i routern, så som 'maximum ports' och tcp och udp timeout. Med ett högt maximum ports och korta timeouts kan man få det hela att flyta smidigt igen. En del routrar är dåliga på detta, och måste startas om när de fått 'tabellerna fulla'. Vill man ha stadiga förbindelser med en sådan router, så prova att stänga av alla extra program, inte minst sådant som azureus och dc++.

- liknande överbelastning i datorn, fastän det flyter på bra i routern. Detta problem hade jag själv på en dator i går, vilket i loggboken i Windows XP anges som ett event id 4226 för tcpip. Googla för lösning.

- förnyad ip-adress. Symptom t ex med BBB adsl: en gång i timmen sker det en kort nedkoppling. Denna märks inte alls om man bara surfar, men alla uppkopplingar som måste vara stadiga: Vpn, pokersidor m.m, riskerar att dyka för några sekunder. Nedkopplingen behöver inte dyka bara för att den dynamiska ip-adressen ska förnyas, men med flera routrar - Netgear, Linksys - jag testat går det inte att lösa. Lösning: betala för en fast ip-adress.

- förbindelsen till internetleverantören dyker faktiskt, ibland 'pålitligt' en gång per natt vid småtimmarna, ibland oftare - och problemen nämns sällan eller aldrig på statusrapporter på websidorna, iallafall inte för BBB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt tacksam för alla era svar!

 

Jag har en till fråga nu. Jag var inne på Netgears hemsida nu och kollade efter firmware uppdateringar. Det fanns ju flera uppdateringar och nu undrar jag om det är som när man patchar ett program att det räcker att uppdatera med den senaste, eller om jag måste uppdatera med alla som finns?

 

Det fanns alltså

1.03.18

1.03.25

1.03.30

1.03.35

1.03.36

 

Räcker det att uppdatera med 1.03.36 eller måsta jag ta alla, en i taget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta den senaste, behöver inte ta en i taget.

 

vet inte vilken du körde nu men finns ju issues o fixes där på sidan, skillnaden mellan versionerna:

 

Version 1.03.18

Known Issues

  1. Router GUI may not display correctly in the Firefox Web browser.
  2. Using Internet Explorer on a Macintosh, even after the Router GUI administrative timeout expires, users can log in to the router without a password.

DG834PN Super Wireless ADSL Router Firmware Version 1.03.25

Modifications and Bug Fixes

  1. Fixed a problem where in some situations log files would not appear.
  2. Fixed a problem where a full 32-bit SSID would not work properly (but a zero to 31-bit SSID would).
  3. Removed "Shared Key" as an Authentication Type for WEP Security Encryption on the Wireless Settings page. Select "Automatic" to automatically support "Shared Key".

Known Issues

  1. Router GUI display issues with Firefox Web browser.

DG834PN Super Wireless ADSL Router Firmware Version 1.03.30

New Features

  1. Added support for WPA2, Wi-Fi Protected Access version 2, which suports either AES or TKIP encryption types. WPA2 is now the most secure security option available and should be used if your equipment supports it. The various security options can be seen on the Wireless Settings page under Security Options.
  2. Added a firewall configuration option to easily disable Instant Messaging ports which are open by default. To disable Instant Messaging ports go to the Firewall Rules page and check Close IM Ports.

Modifications and Bug Fixes

  1. Expanded the ADSL VPI/VCI Auto-detection range to include settings required for Singapore.
  2. Fixed a problem where the wireless SSID would not work if double quotes were included.
  3. Fixed a problem where HTML commands could show up by mistake on the LAN IP Settings page.
  4. Enhanced the router logs.

Known Issues

  1. Router GUI display issues with Firefox Web browser.

DG834PN Super Wireless ADSL Router Firmware Version 1.03.35

Bug Fixes:

  1. Fixed a problem where if the ISP forced a disconnect, the router wouldn't automatically reconnect.
  2. Updated the ADSL driver to improve interoperability and performance.
  3. Fixed a problem where a third party VPN client would not function using a wireless connection.
  4. Fixed a problem where date and time values were stripped from BLOCK/DOS/SCAN/ and similar logs sent by email.
  5. Fixed a problem where WPA2 security settings could not be restored from config file.
  6. Fixed a problem where log Emails were sent with the wrong wrong Date.

DG834PN Super Wireless ADSL Router Firmware Version 1.03.36

Bug Fixes:

  1. Fixed a problem where the screen saying "Web Site Blocked by NETGEAR Firewall" did not appear when a site was blocked.
  2. Enabled ITU G.992.5 Annex M which extends the capability of basic ADSL2 by doubling the number of upstream bits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...