Gå till innehåll

Plo


slashyboy

Recommended Posts

Dealt to HERO [ 6h, 9h, 6s, 3h ]

yadayada folds

dangero calls [$5]

hedger43 folds

shaggy131 calls [$5]

HERO calls [$2.50]

Googi checks

 

- Spela inte skit ur position. Största luckan dom flesta som spelar Omaha har är att spela för löst i blindsen/EP.

 

 

Dealt to HERO [ 7h, 3d, Th, 7c ]

gowloong calls [$5]

everet folds

Googi calls [$5]

HERO calls [$2.50]

hamalainen checks

 

- Samma här. Skithand i EP.

 

Hittat in i spelet igen så kommer denna och tiltar mig. gaah

 

Dealt to HERO [ 5s, 2s, Qd, Qc ]

HERO calls [$5]

 

- Skräphand, väldigt marginell i tidig position imo. Du drar till topset utan några som helst redraws.

 

Och denna.

 

Dealt to HERO [ 6s, 3s, 4s, 3c ]

 

- Fold.

 

 

Att spela svaga/marginella händer i EP, som UTG eller completea SB är att kräkas ut pengar. Du floppar så ofta 2:a/3:e bästa handen som blir svårt att släppa och sen sitter du där ur position och har ingen aning om vad du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 438
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

- Spela inte skit ur position. Största luckan dom flesta som spelar Omaha har är att spela för löst i blindsen/EP.

 

 

- Samma här. Skithand i EP.

 

- Skräphand, väldigt marginell i tidig position imo. Du drar till topset utan några som helst redraws.

 

- Fold.

 

Att spela svaga/marginella händer i EP, som UTG eller completea SB är att kräkas ut pengar. Du floppar så ofta 2:a/3:e bästa handen som blir svårt att släppa och sen sitter du där ur position och har ingen aning om vad du ska göra.

 

Mhh, medveten om att jag är för lös pre, men... Borde inte, speciellt i omaha, utfyllnad av blindsen vara ett effektivt sätt att få se lätta floppar på?blir ju inte direkt så att man läcker att av completa, då känns det ju viktigare att istället limpa mindre skithänder från andra positioner. Och om vi ser till spelet omaha, som mer handlar om floppspel så bör väl spelet efter flopp vara ganska mycket viktigare än spelet pre, tror förövrigt det största luckan är att folk spelat för brett efter flopp. Min uppfattning är att det lilla prefloppspelet spelar en förhållandevis liten roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mhh, medveten om att jag är för lös pre, men... Borde inte, speciellt i omaha, utfyllnad av blindsen vara ett effektivt sätt att få se lätta floppar på?blir ju inte direkt så att man läcker att av completa, då känns det ju viktigare att istället limpa mindre skithänder från andra positioner. Och om vi ser till spelet omaha, som mer handlar om floppspel så bör väl spelet efter flopp vara ganska mycket viktigare än spelet pre, tror förövrigt det största luckan är att folk spelat för brett efter flopp. Min uppfattning är att det lilla prefloppspelet spelar en förhållandevis liten roll.

 

Det är kanske inte själva completen som blir största läckan, det är framför allt att du kommer spela en dålig hand utan position, du kommer floppa 2:a eller kanske 3:e bästa handen utan redraws och förlora en himla massa pengar.

 

Största läckan i Omaha är att spela för många händer, speciellt i dålig position. Och om du skulle råka floppa nåt monster så är det ändå sjukt mycket svårare att få värde ur position.

 

Vad du ska spela är händer som är kordinerade och som kan floppa bra. Helst nötter eller drag till nötter(eller båda för den delen). Dessutom är redraws grymt viktigt och ökar en hands värde dramatiskt.

 

Att spela dåliga händer ur position är helt enkel inte ett vinnande spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske inte själva completen som blir största läckan, det är framför allt att du kommer spela en dålig hand utan position, du kommer floppa 2:a eller kanske 3:e bästa handen utan redraws och förlora en himla massa pengar.

 

Största läckan i Omaha är att spela för många händer, speciellt i dålig position. Det går inte spela dåliga händer i Omaha vinnande. Speciellt ur position. Och om du skulle råka floppa nåt monster så är det ändå sjukt mycket svårare att få värde ur position.

 

Vad du ska spela är händer som är kordinerade och som kan floppa bra. Helst nötter eller drag till nötter(eller båda för den delen), för det är det Omaha handlar om. Dessutom är redraws grymt viktigt och ökar en hands värde dramatiskt.

 

mmh, vad jag menade var att jag ser större värde i att limpa mer och gallra ut efter flopp än att spela kasst floppspel. Håller delvis med dig men det jag funderar en del på är kommentaren om att floppa halvbra och va underdog om man limpar mycket skit. Och givetvis ligger det något i det, konstigt vore det annars. Dock är ju omaha som bekant ett spel med mycket diffusare och mindre procentuella skillnader här emellan, vilket gör att argumentet stundtals lite tveksamt i min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör vi här?

 

***** Betfair Poker Hand History for Game 342852650 *****

PL $2.50/$5 Omaha - Thursday, April 17, 13:54:01 GMT 2008

Table Rhone 03 6-max (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of active players : 5

Seat 1: Foreman ( $811.50 )

Seat 2: berker ( $250 )

Seat 3: daniolos ( $95 )

Seat 4: HERO ( $336.25 )

Seat 5: ___X___ ( $491.50 )

Seat 6: babes10 ( $145.25 )

babes10 posts small blind [$2.50]

Foreman posts big blind [$5]

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ 9h, Jh, Tc, 8c ]

daniolos folds

HERO raises to [$17.50]

___X___ calls [$17.50]

babes10 folds

Foreman folds

** Dealing Flop ** [ Qc, 7s, Td ]

HERO bets [$42.50]

___X___ raises to [$170]

HERO ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket skönt i allafall.

 

***** Betfair Poker Hand History for Game 342873299 *****

PL $2.50/$5 Omaha - Thursday, April 17, 14:49:21 GMT 2008

Table Rhone 6-max (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of active players : 6

Seat 1: lykosss ( $492.50 )

Seat 2: darling_b ( $1,526.67 )

Seat 3: FarbrorBak ( $504.50 )

Seat 4: HERO ( $496 )

Seat 5: forfifi ( $667.40 )

Seat 6: babes10 ( $313.28 )

FarbrorBak posts small blind [$2.50]

HERO posts big blind [$5]

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ 9c, 4s, Td, Kc ]

forfifi raises to [$10]

babes10 calls [$10]

lykosss folds

darling_b calls [$10]

FarbrorBak folds

HERO calls [$5]

** Dealing Flop ** [ Qc, 4h, Js ]

HERO checks

forfifi bets [$42.50]

babes10 folds

darling_b folds

HERO raises to [$170]

forfifi calls [$127.50]

** Dealing Turn ** [ 7c ]

HERO goes all-in

HERO bets [$316]

forfifi calls [$316]

** Showdown **

HERO shows [ 9c, 4s, Td, Kc ]

forfifi shows [ Th, Jd, 9d, Qd ]

** Dealing River ** [ 8c ]

** Hand Conclusion **

HERO wins $1,011.50 from main pot with a Flush

************ Game 342873299 ends ************

 

För att inte tala om denna.

 

***** Betfair Poker Hand History for Game 342874516 *****

PL $2.50/$5 Omaha - Thursday, April 17, 14:52:29 GMT 2008

Table Rhone 6-max (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of active players : 6

Seat 1: lykosss ( $470 )

Seat 2: darling_b ( $1,322.77 )

Seat 3: FarbrorBak ( $551.50 )

Seat 4: HERO ( $966.50 )

Seat 5: forfifi ( $382.30 )

Seat 6: babes10 ( $298.28 )

babes10 posts small blind [$2.50]

lykosss posts big blind [$5]

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ 9h, Qs, 7h, Js ]

darling_b raises to [$17.50]

FarbrorBak folds

HERO calls [$17.50]

forfifi raises to [$77.50]

babes10 calls [$75]

lykosss calls [$72.50]

darling_b calls [$60]

HERO calls [$60]

** Dealing Flop ** [ Qh, 4h, 7s ]

babes10 checks

lykosss bets [$320]

darling_b calls [$320]

HERO goes all-in

HERO raises to [$889]

forfifi folds

babes10 folds

lykosss calls [$72.50]

lykosss goes all-in

darling_b calls [$569]

** Showdown **

lykosss shows [ Ah, 4s, 2h, Ks ]

darling_b shows [ 5s, 8s, 4d, 6s ]

HERO shows [ 9h, Qs, 7h, Js ]

** Dealing Turn ** [ 7d ]

** Dealing River ** [ 6h ]

** Hand Conclusion **

HERO wins $993 from side pot #1 with full house, Sevens full of Queens

HERO wins $1,562 from main pot with full house, Sevens full of Queens

************ Game 342874516 ends ************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket skönt i allafall.

 

***** Betfair Poker Hand History for Game 342873299 *****

PL $2.50/$5 Omaha - Thursday, April 17, 14:49:21 GMT 2008

Table Rhone 6-max (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of active players : 6

Seat 1: lykosss ( $492.50 )

Seat 2: darling_b ( $1,526.67 )

Seat 3: FarbrorBak ( $504.50 )

Seat 4: HERO ( $496 )

Seat 5: forfifi ( $667.40 )

Seat 6: babes10 ( $313.28 )

FarbrorBak posts small blind [$2.50]

HERO posts big blind [$5]

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ 9c, 4s, Td, Kc ]

forfifi raises to [$10]

babes10 calls [$10]

lykosss folds

darling_b calls [$10]

FarbrorBak folds

HERO calls [$5]

** Dealing Flop ** [ Qc, 4h, Js ]

HERO checks

forfifi bets [$42.50]

babes10 folds

darling_b folds

HERO raises to [$170]

forfifi calls [$127.50]

** Dealing Turn ** [ 7c ]

HERO goes all-in

HERO bets [$316]

forfifi calls [$316]

** Showdown **

HERO shows [ 9c, 4s, Td, Kc ]

forfifi shows [ Th, Jd, 9d, Qd ]

** Dealing River ** [ 8c ]

** Hand Conclusion **

HERO wins $1,011.50 from main pot with a Flush

 

Här är ett mycket bra exempel på en dålig hand som du komemr torska mycket med. På floppen har du endast stegdraget och du kan lätt vara freerollad av en hand som redan är gjord, men har samma drag.

 

Visst, nu får du bakdörren men det är inte alltid man har sån tur.

Du ligger förmodligen under både flop och turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett mycket bra exempel på en skithand som du torskar mycket med. På floppen har du endast stegdraget och du kan lätt vara freerollad av en hand som redan är gjord, men har samma drag.

 

Visst, nu får du bakdörren men det är inte alltid man har sån tur.

 

Ehh, har en fetingwrap och plockar dessutom upp färgdraget på turn, kan även ha fold equity så här tycker jag du resonerar helt fel. Har på flopp 11 outs för nuts och ytterliggare 3 för en nästnötstege. Plockar på turn även upp färgdraget vilket ger mig, eventuellt, 8 outs till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett mycket bra exempel på en dålig hand som du komemr torska mycket med. På floppen har du endast stegdraget och du kan lätt vara freerollad av en hand som redan är gjord, men har samma drag.

 

Visst, nu får du bakdörren men det är inte alltid man har sån tur.

Du ligger förmodligen under både flop och turn.

 

Skämtar du?

Han floppar wrap me backdoor flushdraw..

9, T, K, A för stege.

På turn får han ytterligare outs (färgdraget).

 

Jag degar alla dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh? Jag pratar inte om handen specifikt, jag tog den som exempel på dåliga händer som enkelt är freerollade av färdiga händer med samma drag som har dig krossad, speciellt om inte bakdörren trillar in. Jämför med om du har en bra hand istället som tex. KQQT, KJJT eller KQJT, du kommer alltid ha motståndaren krossad.

 

Det var ingen handanalys. Isåfall måste man ju se till Fi, hans range etc. såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh? Jag pratar inte om handen specifikt, jag tog den som exempel på dåliga händer som enkelt är freerollade av färdiga händer med samma drag som har dig krossad, speciellt om inte bakdörren trillar in.

 

Omaha teori, inte handanalys.

 

Men isåfall är det ett oerhört dåligt exempel då jag inte är dominerad av bättre händer alls ofta här, då det knappt är möjligt vad gäller stegoutsen. Det är ingen hand man direkt kan tillämpa den teorin på i min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men isåfall är det ett oerhört dåligt exempel då jag inte är dominerad av bättre händer alls ofta här, då det knappt är möjligt vad gäller stegoutsen. Det är ingen hand man direkt kan tillämpa den teorin på i min mening.

 

Du tar fortfarande utgången av den specifika handen. Om du minns eller läser längre bak så var det preflopspelet vi började diskutera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tar fortfarande utgången av den specifika handen. Om du minns eller läser längre bak så var det preflopspelet vi började diskutera om.

 

Ja handen är ingen höjdare pre, och jag förstår vad du menar. Jag anser dock att just i omaha spelar det lilla preflopspelet ingen stor roll så länge du behärskar postfloppspelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja handen är ingen höjdare pre, och jag förstår vad du menar. Jag anser dock att just i omaha spelar det lilla preflopspelet ingen stor roll så länge du behärskar postfloppspelet.

 

Bra. Då är vi på samma våglängd igen. :-)

Och jag håller med dig till viss del också, det är ett postflopspel. Min huvudpoäng är bara att spela många händer för att "dom kan floppa nåt" är det största nybörjarmisstaget som finns i Omaha och också det som sätter dig i svåra situationer postflop.

 

Och jag håller fast vid att du förmodligen spyr ut mer pengar på limpningen och dom halvbra träffarna jämfört med vad du vinner dom få gånger du floppar bra och får ut halvbra värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Då är vi på samma våglängd igen. :-)

Och jag håller med dig till viss del också, det är ett postflopspel. Min huvudpoäng är bara att spela många händer för att "dom kan floppa nåt" är det största nybörjarmisstaget som finns i Omaha och också det som sätter dig i svåra situationer postflop.

 

Mjo, men det finns också väldigt många ''mellanhänder'' som är effektiva att limpa och se floppar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det där är jag som sagt tveksam till:P speciellt vad gäller completa i SB

 

Mitt huvudargument där är att Omaha förmodligen är spelet där position är viktigast(näst efter NLT kanske) och du kommer ha svårt att få ut något värde även om du träffar, för du har sämsta position resten av handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt huvudargument där är att Omaha förmodligen är spelet där position är viktigast(näst efter NLT kanske) och du kommer ha svårt att få ut något värde även om du träffar, för du har sämsta position resten av handen.

 

Där värderar jag chansen till träff och betalt i förhållande till vad det kostar mer än de argument du nämner ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där värderar jag chansen till träff och betalt i förhållande till vad det kostar mer än de argument du nämner ovan.

 

Det här är som sagt bara teori. När man väl sitter vid bordet finns det ju många fler faktorer(spelare m.m.). Men spelar du mot motstånd som vet vad dom gör ser jag det helt klart som ett förlorande spel i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...