Gå till innehåll

vad kan man göra?


pojken88

Recommended Posts

Denna tråd har varit mycket bra för min del. Att läsa om att man inte är ensam i denna värld som spelberoende känns skönt att veta, då man kan känna sig så ensam.

 

Jag lider av spelberoende sedan många år tillbaka. Fyller 20 i år och tvingas leva med denna parasit. Jag är inte spelberoende på det sätt att jag förlorar tusentals kronors etc, men är på god väg. Denna månad tjänade jag 3700+1050 kr (lön+studiebidrag) ... Hade 0 kr innan denna lön. Har nu lagt undan 5000 kr plus att jag har 1000 kr kvar på mitt konto. Har alltså haft en skön månad när det gäller poker.

 

Men detta är missvisande. Jag har stora problem. Första krogkvällen, som alltid, inleds med att man är berusad. Man ser black-jack bordet. "Fan vad kul det här ska bli, spela bort 200 kr på något jag tycker är roligt".

 

Jag lägger in 200 kr, förlorar det på en halvtimme. Vad bör man göra nu? Köpa en öl och sätta sig vid polarna och vara social.

 

...men nej. Jag går genast till bankomaten, plockar ut 300 kr och ställer mig vid black-jack bordet. Förlorar dom o går till bankomaten igen. Slutar på 1200 kr minus. PÅ BLACK-JACK. Ett spel som man bör spela för att ha kul, inte som jag gör, för att vinna pengar.

 

Dagen efter har jag riktigt dåligt samvete, speciellt eftersom jag gick hem efter två timmar. Spelade bort 1300 kr, av min lön på 4700 kr. Inte okej.

 

Det jag vill diskutera med detta är hur ska man ta sig ur skiten? Jag har en flickvän som tur är. När jag är med henne tänker jag aldrig på spel. Kärleken väger tyngre som tur är :)

 

JAg vill heller inte medge till någon närstående att jag lider av spelberoende. Som sagt, jag har vunnit mkt pengar denna månad (sett till min ekonomiska situatuon), men det säger ingenting.

 

Jag skulle lika gärna kunnat förlora den summa som jag vann. Jag är ingen jättebra spelare, så när jag vinner är det ofta väldigt mycket flyt inblandat.

 

Och tankarna går oftast till poker. Jag tänker alltid på poker, på enstaka händer jag har förlorat resp. vunnit.

 

Jag vill inte vara med om detta längre. Jag älskar poker som spel, men jag spelar egentligen bara för att tjäna pengar. Vad kan man göra utan att ta kontakt med kolmården eller någon närstående?

 

Som slutmening vill jag passa på att berömma svenska spel. När jag känner att suget är för hårt, blockerar jag mig bara från spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara med om detta längre. Jag älskar poker som spel, men jag spelar egentligen bara för att tjäna pengar. Vad kan man göra utan att ta kontakt med kolmården eller någon närstående?

Ett första steg på vägen är väl att helt skippa allt som heter Black Jack och Jack Vegas för då har du åtminstone avgränsat dig till poker som inte är lika turberoende. För poker borde väl räcka rätt bra eller måste du promt spela fördel-banken-spel? ;-) Jag spelade bort rätt mycket på Black Jack när jag gjorde lumpen men sedan jag började med poker är jag mer eller mindre rädd för att satsa pengar på Black Jack och förstår inte vitsen med det längre. Din främsta antispel-medicin måste som sagt vara tjejen ändå. Tänk om man hade en sån :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finfint att du har erkänt ditt beroende för dig själv. Nästa steg måste vara att berätta det för anhöriga också. Det finns inget att förlora på det, och de kommer uppskatta att du är uppriktig mot dem.

 

Sannolikt har redan dina kompisar misstänkt att du är spelmissbrukare, och känner sig osäkra hur de ska förhålla sig till det eller hur de ska diskutera det med dig. De måste ju sett de summor som du spelat bort på krogen t ex. De skulle säkert också hellre se att du köper en öl, sätter dig hos dem och är social.

 

Det kommer bli en svår fight för dig att ta dig ur det här, och du behöver all hjälp du kan få, så stöd, öppen dialog och förståelse från anhöriga är nog nödvändigt.

 

Jag är verkligen ingen expert på spelberoende, men tyvärr tror jag det är nödvändigt att du slutar spela helt. Även om det innebär att du måste välja bort något som du tycker är kul, så kan du säkert hitta andra saker istället som är minst lika kul.

 

Det känns som att du är väl införstådd i ditt problem, så det är klart som fan att du klarar det här nu. Välj bort spelet och fokusera istället på det som är viktigt i ditt liv, det är då du verkligen kan bli en vinnare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit precis i din situation när det gäller blackjack, mina polare tyckte jag var hur tråkig som helst eftesom jag kunde i princip bänka mig vid bordet och lämnade det bara föra att springa till automaten för att ta ut mer. Mitt värsta ångestminne är när jag en kväll som jag inte ens hade tänkt gå ut, så blev jag övertalad av två tjejer att hänga med dem ut. Dagen efter vaknade jag och insåg (när jag började räkna efter...) att jag spelat bort 1700 vilket för mig var en månadshyra och pengar jag inte hade att spela bort. Min lön på den tiden fick jag förresten som blackjack dealer... Ibland kunde jag åka direkt från jobbet och spela bort kvällens lön(fick i kontanter ibland)

Nu är det länge sen jag spelade BJ och jag kan bara säga att det var bara så att jag bestämde mig för att det inte var roligt... du förlorar nästan jämt, du tillbringar mer tid vid bordet och blir arg(eller inte reagerar alls när hårt inarbetade hundralappar rinner iväg...) än du tillbringar tid med dina vänner.

 

Pokern... hm jag sitter här och läser ett pokerforum på min matrast... men det är en annan historia( jag plussar på pokern i alla fall).

 

p.s. Under mina år som dealer såg jag inte många som gick plus i långa loppet på blackjack d.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

p.s. Under mina år som dealer såg jag inte många som gick plus i långa loppet på blackjack d.s.

Jag måste fråga om BJ-dealers använder sig av olika knep? Vid väldigt många tillfällen har jag nämligen sett dealers ha ett magiskt flyt med kombinationen klädda+klädda eller ess, d v s 20 eller black jack hur ofta som helst. En enda gång såg jag banken bli "krossad" och det kanske delvis berodde på dealerns orutin? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste fråga om BJ-dealers använder sig av olika knep? Vid väldigt många tillfällen har jag nämligen sett dealers ha ett magiskt flyt med kombinationen klädda+klädda eller ess, d v s 20 eller black jack hur ofta som helst. En enda gång såg jag banken bli "krossad" och det kanske delvis berodde på dealerns orutin? ;-)

 

 

Det magiska flytet kallas "selektivt minne" dvs du kommer ihåg de gånger som du uppfattade som speciella.

Banken blir "krossad" med jämna mellanrum under kortare perioder(en kväll, tex), det kallas varians.

Slutligen får givetvis inte dealern någon för eller nackdel om det går bra eller dåligt för casiont, utan han får en fast lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...