Gå till innehåll

FL - 10 vs. 6-bord, strategitips?


giZZe

Recommended Posts

Hej

 

Skulle vilja veta lite hur ni spelar vid ett 6 bord kontra ett 10 bord. Spelar ni mer aggressive vid ett 6 bord eller håller ni er till samma taktik som vid ett 10 bord? Det känns nämligen som att det är 2 helt skilda "spel" det här. Har jag fel?

 

* Förtydligar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag spelar fler händer.

 

Skulle jag ha samma starthandsstrategi som vid ett tiobord så skulle blindsen äta upp mig.

 

2. Personligen blandar jag mitt spel mycket mer shorthanded.

 

När man oftast har färre callers så slowplayer jag bra händer mer än vid tiobord.

 

Eftersom man är så få vid bordet så får motståndarna lättare att hålla koll på ens spel vilket gör att jag försöker blanda mitt spel väldigt mycket med slowplay/bluffstrategi/aggressivitet etc.

 

3. Eftersom det också oftast är lite lättare att hålla koll på motståndarna när man sitter shorthanded så försöker jag också mer spela mot hur jag tycker dom spelar.

 

Dvs jag spelar mer efter mina kort 10-handed och mer motståndaren shorthanded.

 

4. Det är inte samma spel. Om man inte ändrar sitt spel efter förutsättningarna såsom hur många som sitter vid bordet / vilka som sitter vid bordet etc etc så spelar man långt ifrån optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag håller på att vandra upp till 1/2 limit från 0.5/1 på party. På den lägre limiten finns inga 6-personersbord, men på 1/2 dominerar de helt, så jag håller på att försöka justera mig. Det känns som att man får lägga blinds hela tiden, speciellt när någon är "out" eller det finns tomma säten. Bara att jobba ihop till blindsen kräver ju att man är väldigt aktiv, eftersom potterna sällan kommer från mer än två eller tre personer.

 

Å andra sidan är det roligare att spela lite än att sitta och rutinspela vid ett 10-mannabord. :) Man får spela lite fler händer och precis som drc säger måste man ju anpassa sig till de olika spelarna.

 

Jag undrar bara hur mycket man skall sänka kraven på starthänderna? Hur många procent av flopparna ser man på ett ungefär? Efter att ha gått rejält back de senaste försöken vill jag gärna återuppliva den här tråden och få lite fler tips.

 

Undrar också varför vissa limits (1/2, och de över 10/20) har flest 6-mannabord och andra (0,5/1, 2/4) har tio-mannabord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv spelar jag uteslutande 6-manna bord, eftersom jag tycker det spelet passar mig bättre. Det finns, enligt mig, större utrymme för kreativitet och det är i större grad ett spel mot motståndaren istället för mot korten.

 

En vanlig missuppfattning är att man spelar otroligt många fler händer på ett 6-max bord. Detta är inte fallet, däremot spelar jag mina händer klart mer aggressivt än vid ett 10-manna bord. En anledning till att det uppfattas som om man spelar fler händer är att man oftare har SB eller BB och på så sätt gratis (eller nästan gratis) ser floppar. Så i slutändan ser man fler floppar men jag stoppar inte in pengar frivilligt i potterna oftare än på ett 10-manna bord.

 

Vad det gäller att spela aggressivt hela vägen vs. slowplaying anser i alla fall jag att det oftast lönar sig att själv vara den som sköter betningen. Detta inkluderar starka händer, bra drag och sporadiska bluffar. 6-manna spelet är ju lite trixigt, att någon betar behöver ju egentligen inte betyda någonting, vilket gör att ens starka händer lika fullt blir raisade på t ex turn eller river, vilket i sin tur kan leda till extra bets. (Dålig förklaring men ni hajar säkert poängen)

 

En annan faktor som gör 6-manna borden lönsamma (därmed inte sagt att 10-manna på något sätt är olönsamt) är att det i större grad kommer gamblingvillig fisk än till 10-manna (i alla fall vad det gäller FL). Många dåliga spelare lyckas räkna ut att det är större chans att löst aggressivt spel lölnar sig på 6-manna bord i jämförelse med 10-manna, varför många galningar föredrar dessa bord. Någon som tycker annorlunda?

 

Vad det gäller krav på starthänder så bör man väl bara omvärdera händerna aningen.

 

- Kort i samma färg sjunker i värde eftersom det blir färre multivägspotter. (Dock blir ju sådana kort ända spelbara ibland eftersom det även här blir flervägspotter)

- Trouble hands går upp i värde (KJ QJ, AT etc) eftersom det inte är lika stor chans att man är uppe mot en hand som dominerar ens egen.

 

Något sådant. Jag är själv långt ifrån någon expert men jag tror jag börjar få hyfsad kläm på spelet. Dock tycker jag 6-manna är sjukt mycket roligare eftersom det mekaniska inslaget inte är lika stort. Så, ifall någon tycker att det är uttråkande att lira 10-manna kan jag verkligen rekommendera att prova lite shorthanded. :)

 

Vilka på detta forum spelar mycket shorthanded? Skulle vara intressant att se fördelningen över vilken typ av hold'em vi lirar. Antagligen lirar väl dom flesta NL eller PL, det ligger ju lite i tiden med WPT o allt :lol:

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lirar mest SH men har inget emot fulltable heller. Tycker det är mer avkopplande att lira fulltable, och skönt att kunna slänga händer som AJ utan att skämmas.

Men spelar SH därför att det är fler regulars där på de bord jag spelar på och jag kan deras spel och det blir helt enkelt mer value där då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vilka händer som ska spelas vid 6-manna bord har jag suttit på kammaren och snickrat ihop en egen starthandstabell. Då den förmodligen inte på något sätt är optimal tar jag gärna imot synpunkter. Jag har själv använt den med framgång vid 6-manna $1/$2 på ladbrokes. Givetvis får man anpassa efter hur ens motspelare spelar men den går nog att använda som stomme.

 

Vänsterkolumnen är hur många steg från knappen man är, s står för suited, sb är small blind, och jag kan tänka mig spela de händer som är på motsvarande rad om de rätta förutsättningarna finns.

 

3 88 A8s KTs QTs JTs AT KJ QJ

2 66 A7s K8s Q9s T9s J9s A8 K9 QT JT

1 44 A3s K6s Q8s 98s T8s A5 K8 Q9 T9 J9

0 33 A2s K4s Q7s 87s 97s J8s A3 K7 Q8 98 T8

sb 22 K2s Q2s 54s 75s 74s K2 Q2 65 75 Jx

 

Så vad tror ni är den för loose eller för tight eller precis lagom? tror ni att den bör ändras när jag börjar spela $2/$4?

 

mvh

 

Prediktorn

 

P.S. Jag såg vid förhandsgranskningen att tabellen var svårläst då den inte hamnade i fina kolumner som jag tänkt. Hoppas ni kan se ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har lagt small blind behöver du bara komplettera med ett halvt bet, därför anser jag att man kan se floppen med många händer. Det hela ändras givetsvis om någon har höjt. Anser du att den dåliga positionen man har när man lagt small blind gör att man bör spela färre händer?

 

mvh

 

Prediktorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vilka händer som ska spelas vid 6-manna bord har jag suttit på kammaren och snickrat ihop en egen starthandstabell. Då den förmodligen inte på något sätt är optimal tar jag gärna imot synpunkter. Jag har själv använt den med framgång vid 6-manna $1/$2 på ladbrokes. Givetvis får man anpassa efter hur ens motspelare spelar men den går nog att använda som stomme.

 

Vänsterkolumnen är hur många steg från knappen man är, s står för suited, sb är small blind, och jag kan tänka mig spela de händer som är på motsvarande rad om de rätta förutsättningarna finns.

 

3 88 A8s KTs QTs JTs AT KJ QJ

2 66 A7s K8s Q9s T9s J9s A8 K9 QT JT

1 44 A3s K6s Q8s 98s T8s A5 K8 Q9 T9 J9

0 33 A2s K4s Q7s 87s 97s J8s A3 K7 Q8 98 T8

sb 22 K2s Q2s 54s 75s 74s K2 Q2 65 75 Jx

 

Så vad tror ni är den för loose eller för tight eller precis lagom? tror ni att den bör ändras när jag börjar spela $2/$4?

 

mvh

 

Prediktorn

 

P.S. Jag såg vid förhandsgranskningen att tabellen var svårläst då den inte hamnade i fina kolumner som jag tänkt. Hoppas ni kan se ändå...

 

Som jag ser det är den alldeles för loose. Dessutom tror jag att det är väldigt svårt att skapa en starthandstabell för shorthanded bord.

 

Det som är viktigt är att spelet måste anpassas till motståndet. T ex om man sitter vid ett bord med många aggressiva spelare är det nog tämligen olönsamt att raisa med KJ från UTG, men det kan däremot vara bra om man spelar på ett tight bord där man visat bra händer flera ggr.

 

I den skola jag gått har jag lärt mig att i princip alltid komma in i potterna med en raise, förutom i vissa fall när man kan limpa in t ex från knappen med A5s då många synat).

 

Mitt tips är att du börjar spela på en site där du kan använda PokerTracker. Då kan du börja se med vilka händer du vinner pengar med o vilka du förlorar pengar med. Dessutom kan du se en massa annat matnyttigt, t ex hur du går från olika positioner, mmotståndares spelstil etc....

 

Nä, nog om poker...

 

//Marcus (Snart på Cypern)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Hur blir förtjänsten gemfört med 10manna? instabliare kanske, vad säger ni som vet?`

I mitt fall blev den rejält mycket större, raken blev mycket högre och det svänger utav bara satan.

 

Från det torde det vara rätt uppenbart att en hel del spelare kommer ta mycket större förluster också. Glöm aldrig att poker är ett spel där deltagarna som helhet är massiva förlorare. Det finns ingen garanti att någon vinner, men det finns alltid en garanti att någon förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SB är väl i princip alltid fold eller raise (med legit hand) enligt böckerna?

Nix, sparbot i poki kör inte så, Abdul rekommenderar det inte heller. Vid shorthandedbord är det den enda position där jag inte raisar eller foldar först in.

 

Argumentet för att alltid höja är ju att man ska ha foldequity av BB. Men en någorlunda erfaren motståndare kommer helt enkelt inte ta någon större notis om din prefloppraise utan istället spela på som vanligt i en 4SB-pott, fast med position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att limpa in med låga krav från SB i en ohöjd pot. Kostar ett halvt bet, så ens pot odds är ju inte fyskam. Sen om du inte träffar på floppen behöver du ju inte slänga in hela din stack. Men då har det kostat dig 0.5bb att se floppen i varje fall, något som i min mening är värt det!

 

Sen beror det ju på vilken typ av spelare du är. Om du är super-aggressive så spelar ju startkrav och position mindre roll. Om du är den typen av spelare så passar ju SH dig mycket bättre. Fördelen är att du inte alltid kommer sitta mot nuts som det är större risk att det blir i fulla 10-manna.

 

Jag är väldigt aggressiv och beroende på spelet släpper jag mina krav på starthänder nästan helt. Om bordet är tight så kan du gå in med nästan vad som helst. Gör det inte hela tiden, men gå in rätt ofta med vilka skräpkort som helst. Detta är NL dock, så kanske inte lika lätt att göra i FL.

 

Lycka till iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...