Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Med den kommande bokrean så började jag fundera på vad man ska köpa sig för böcker. SLog mig att jag har hyggligt kass kunskap i vår svenska historia.

Kan ni tipsa om läsvärda böcker som handlar om hur vårt land har tillkommit och byggts upp så vore jag tacksam. Den enda författaren som jag kommer att tänka på är såklart Herman Lindqvist men jag har aldrig läst något av honom. Är de värda ett frest?

Postad
Sen är jag en stor fantast av Per Anders Fogelström och hans sthlmsskilldringar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Anders_Fogelstr%C3%B6m

[/url]

Fogelströms Stockholmsskildringar och Vilhelm Mobergs Utvandrar-svit är samma typ av berättelser. Mobergs böcker fullständigt krossar Fogelströms och är de överlägset bästa böckerna jag någonsin läst. Dock är det ju skönlitteratur och inte några faktaböcker om svenska historia.

HL:s böcker är lättlästa och hyfsat underhållande. Läsvärda.

Postad

Undvik Herman Lindqvist i största möjliga mån. Hans litteratur består till 90% av hittepå och sägner som han själv finner fascinerande. Han är som en lyrisk antikrundanexpert men den stora skillnaden mellan Herman och Knut Knutsson är att den sistnämnde vet vad han pratar om.

Postad

Svensk Historia av Alf Henriksson. Tar dig från stenåldern till 1900-tal. Mycket bra skriven.

Herman Lindqvist är en bra anekdotberättare, hur det verkligen gick till har han ingen aning om.

Postad
Svensk Historia av Alf Henriksson. Tar dig från stenåldern till 1900-tal. Mycket bra skriven.

Herman Lindqvist är en bra anekdotberättare, hur det verkligen gick till har han ingen aning om.

En sverigehistorikens Dan Glimne med andra ord? :mrgreen:

Tack för alla tips, keep 'em coming!