Gå till innehåll

En riktig noob på Omaha H/L


vuns187

Recommended Posts

Tja!

 

Har faktist fastnat en del för omaha o omaha h/l. Men jag har inte läst ett dugg om dom 2 spelen o kan erkänna att jag verkligen inte kan alla regler.

 

Finns det någon snäll själ som kan förklara grunderna, speciellt i H/L.

Jag spelade en hand här om dagen o jag hade en K hög färg och bettade pot. fick syn från en snubbe som hade A2 (inte rätt färg) men endå splitta vi potten... därför skriver jag detta för att fråga. Skäms lite för att fråga iofs men måste ju lära mig på nått sätt.

 

 

Edit: jag kommer inte ihåg exakt hur brädan såg ut men jag minns att jag hade färg o han A2 i olika färger

 

tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H/L står just för High/Low, vilket innebär att bäst hand, samt sämst hand delar på potten, med tillägget att "sämst hand" måste vara A-8 utan par, vilket innebär att det måste ligga tre kort på bordet mellan A och 8. Bästa låga handen blir då A2345. Näst bästa är A2346. Man räknar de låga korten uppifrån och ner, vilket innebär att A2348 är sämre än 76543.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i H/L kan du vinna halva potten på en "låg-hand".

 

En låg-hand måste bestå av 5 kort, A-8, får INTE innehålla par..

 

Den/dom som har bästa handen (som vanlig omaha), vinner halva potten.. Den/dom som sedan har lägsta handen (om det ligger 3 5 8 K J på brädan, så är A2 'nöt') vinner sedan andra halvan..

 

Har ingen A2 i exemplet så vinner han med A4, finns inte A4, så vinner 24, finns inte den så vinner A6, o.s.v...

 

Det är det HÖGSTA kortet som räknas (ska vara så lågt som möjligt)

 

Du måste fortfarande använda 2 av dina hålkort.

 

Samma spelare kan ta hem både hög och låg.

En spelare kan vinna hela hög och halva låg. o.s.v.

 

Hoppas du förstår vad jag menar :)

 

EDIT: Finns det inte 3 låga kort ute (A-8, fortfarande inga par), så vinner bästa "hög" handen hela potten ofc..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då vet jag, tack för era svar.

 

Jag har åkt riktig jojjo, tappa tex ett köp när jag hade KKJJ o gick all in på flop efter 3bet o 4bet mot fi som visade AAQQ hehe

 

Värt att tänka på är t.ex. att AA23 är mycket bättre än AAKKds o.s.v. :)

KKJJ är alltså inte en monsterhand om du inte floppar nått i stil med K 9 2 rainbow eller nått sånt :>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också lite sugen på omaha. Har en fråga om H/L. Måste man använda samma hålkort för både låg och hög eller får man tex använda A2KK på en bräda med KK345 och då både ha fyrtal i kungar som hög och A2345 som låg ?

 

För övrigt så verkar det som dom flesta som lirar omaha har lite halvkass koll på spelet iaf vad jag har sett, borde finnas mycket pengar att hämta där om man är duktig. har bara railat låglimit bord då men iaf. kommentera gärna detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också lite sugen på omaha. Har en fråga om H/L. Måste man använda samma hålkort för både låg och hög eller får man tex använda A2KK på en bräda med KK345 och då både ha fyrtal i kungar som hög och A2345 som låg ?

 

För övrigt så verkar det som dom flesta som lirar omaha har lite halvkass koll på spelet iaf vad jag har sett, borde finnas mycket pengar att hämta där om man är duktig. har bara railat låglimit bord då men iaf. kommentera gärna detta.

 

Man får använda olika hålkort så det går att ha både fyrtal i kungar och A2345 i samma hand.

 

Angående det Appel skrev tidigare om att A2348 är sämre än 76543 så stämmer det förvisso, men 2 spelare kan aldrig ha exemplen i samma hand.. (sorry, men kunde inte låta bli att påpeka det..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Ok då vet jag, tack för era svar.

 

Jag har åkt riktig jojjo, tappa tex ett köp när jag hade KKJJ o gick all in på flop efter 3bet o 4bet mot fi som visade AAQQ hehe

 

Hur missade du kungen på floppen? :shock:

 

Skämt osidå så rekommenderar jag

" How to Win at Omaha High-Low Poker " av Cappelletti.

 

Den är skriven för limit omaha hi/lo men det spelar ingen roll för man lär sig lika mycket om PLO/8 av ngn konstig anledning. Annars så har Supersytem 2 ett bra men mkt kort avsnitt om limit omaha hi/lo

 

 

Eller varför inte

The Complete Omaha...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
H/L står just för High/Low, vilket innebär att bäst hand, samt sämst hand delar på potten, med tillägget att "sämst hand" måste vara A-8 utan par, vilket innebär att det måste ligga tre kort på bordet mellan A och 8. Bästa låga handen blir då A2345. Näst bästa är A2346. Man räknar de låga korten uppifrån och ner, vilket innebär att A2348 är sämre än 76543.

 

Sorry, gammal tråd men, 76543 är en lägre hand än 8432A. (A2348 är då "sämre" i den bemärkelsen att den är en högre låg hand men den är inte sämre i bemärkelse "sämst hand" enligt den inledande frasen om "sämst hand tar potten").

 

Oftast bättre att prata om låg/low än bättre/sämre annars kan det bli snurrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...